* 10.srpna 1909
+ 21. března 1991
CLARENCE LEONIDAS FENDER se narodil Clarenci Monte Fenderovi a Harriet Elviře Woodové, majitelům úspěšného pomerančového háje mezi Anaheimem a Fullertonem v Kalifornii ve Spojených státech. Ve věku 8 let se Leovi vyvinul nádor v levém oku, což vedlo k tomu, že mu oko bylo odstraněno a nahrazeno okem skleněným, což později během druhé světové války znemožnilo jeho narukování. Když byl mladý, hrál na klavír a poté přešel na saxofon. Jeho zájem o saxofon však netrval dlouho, protože se stále více zaměřoval na elektroniku, o kterou jevil zájem už od ranného věku. Když mu bylo 13 let, jeho strýc, který provozoval obchod s elektrickými přístroji, mu poslal krabici plnou vyřazených dílů autorádií a baterií. Následující rok Leo navštívil obchod svého strýce v Santa Maria v Kalifornii a fascinovalo ho rádio, které jeho strýc postavil z náhradních dílů a které bylo vystaveno v přední části obchodu. Leo později tvrdil, že hlasitá hudba vycházející z reproduktoru rádia na něj udělala trvalý dojem. Brzy poté začal Leo opravovat rádia v malém obchodě v domě svých rodičů.
Na jaře roku 1928 absolvoval Fullertonskou střední školu a od podzimu nastoupil na Fullerton Junior College jako účetní. Zatímco se učil za účetního, pokračoval ve studování elektroniky a opravování rádií a jiných elektrických přístrojů, ale nikdy se neúčastnil žádného elektronického kurzu. Po vysoké škole přijal práci jako doručovatel pro společnost Consolidated Ice and Cold Storage Company v Anaheimu, kde se později stal účetním. Zhruba v tom čase ho oslovil leader místní kapely, zda by pro ni nepostavil PA systém pro vystupování v Hollywoodu. Fender uzavřel smlouvu na stavbu šesti těchto PA systémů. V roce 1933 se setkal s Esther Kloskyovou a v roce 1934 se vzali. Zhruba v té době nastoupil jako účetní na kalifornském dálničním oddělení v San Luis Obispo. Během hospodářské krize byla jeho pozice zrušena, a tak nastoupil do účetního oddělení společnosti vyrábějící pneumatiky. Po šesti měsících přišel o práci i tam.
V roce 1938 se Leo a Esther s vypůjčenými šesti sty dolary vrátili do Fullertonu a Leo tam založil vlastní rádiovou opravnu Fender Radio Service. Brzy za ním začali přicházet hudebníci a zástupci kapel pro PA systémy, které stavěl, pronajímal a prodával. Jako kvalifikovaný technik v oblasti elektroniky opravoval rádia, gramofony, domácí audio zesilovače, systémy veřejného ozvučení a zesilovače hudebních nástrojů. Všechny designy vycházely z výzkumu vyvinutého a uvolněného pro veřejnost společností Western Electric ve 30. letech 20. století, který byl založený na zesílení pomocí elektronek. Podnikání založené na prodeji a pronájmu firemních PA systémů se pomalu dostalo na vedlejší kolej. Lea zaujaly konstrukční nedostatky tehdejších zesilovačů hudebních nástrojů a začal stavět zesilovače na základě svých vlastních návrhů. Navštěvovaný byl také jeho obchod se zesilovači pro elektrifikované akustické havajské kytary, které se začaly objevovat na jižní kalifornské hudební scéně a které byly populární v country hudbě. Během druhé světové války se setkal s Claytonem Orrem „Doc“ Kauffmanem, vynálezcem a hráčem na steel kytaru, který pracoval pro Rickenbackera a který deset let vyráběl a prodával steel kytary. Během práce u Rickenbackera vynalezl Kauffman kytaru „Vibrola“, s předchůdcem pozdějšího vibračního kytarového mechanismu. Leo ho přesvědčil, že by se měli spojit a založit „K&F Manufacturing Corporation“, kde by navrhovali a stavěli ozvučené havajské kytary a zesilovače. V roce 1944 si Fender a Kauffman nechali patentovat steel kytaru s elektrickým snímačem, který si již Fender patentoval předtím. V roce 1945 začali prodávat kytaru v sadě se zesilovačem navrženým společností K&F.
Na konci roku se Leo Fender přesvědčil, že výroba je výnosnější než opravy, a rozhodl se místo toho soustředit na tento obchod. Kauffman ale zůstal nepřesvědčený a s Fendrem se počátkem roku 1946 přátelsky rozešli. Po ´Docově´ odchodu ještě nějaký čas používal původní název, dokud nevyprodal zásobu štítků se jménem firmy, a poté přejmenoval společnost na Fender Electric Instrument Company. Servisní obchod zůstal otevřený až do roku 1951, ačkoli Leo na něj po roce 1947 osobně nedohlížel.
Na konci 40. let 20. století začal experimentovat s konvenčnějšími návrhy kytar. První Bradcastery provázely problémy – zatímco jejich konstruktér se chlubil silou jednodílného javorového krku, prvotní majitelé bědovali nad jeho tendencí prohýbat se ve vlhkém počasí. Fender neochotně přidal kovový prut do krku svých nástrojů, což umožnilo tolik potřebnou schopnost doladit nástroj podle konkrétních potřeb hudebníka. Zjistilo se ale, že jméno "Bradcaster" už používá firma Gretsch pro svou bicí soupravu, což Lea donutilo nástroj přejmenovat. Masová výroba nově pojmenovaného "Telecasteru" byla zahájena v roce 1950 a vyrábí se v podstatě beze změn dodnes. Konzervativní prodejci jej zpočátku odmítali, ale model si rychle vydobyl zástup fanoušků. Přišroubovaný krk umožnil, aby tělo a krk nástroje byly frézovány a dokončovány samostatně, a aby konečné sestavení bylo provedeno rychle a levně nekvalifikovanými pracovníky. V roce 1959 uvedla firma na trh model "Jazzmaster". Stejně jako slavný "Stratocaster" se i "Jazzmaster" radikálně odklonil od předchozích návrhů. Ofsetové tělo, vibrato systém a inovativní elektronika byly navrženy tak, aby zaujaly jazzový trh, kterému do té doby dominovaly akustické kytary. Leo dokonce propagoval "Jazzmaster" jako prémiového nástupce "Stratocasteru" – vyznamenání, kterého nástroj nikdy nedosáhl. Přestože se vyhýbal jazzové komunitě, kytara si našla domov v rostoucí surf rockové scéně, stejně jako její nástupce "Jaguar" v roce 1962.
V roce 1965 prodal Leo Fender své společnosti Columbia Broadcasting System (CBS) za 13 milionů dolarů – téměř o dva miliony více, než kolik CBS zaplatila rok předtím za tým The New York Yankees. CBS tak vstoupila do oboru hudebních nástrojů akvizicí podniků jako Fender Sales, Inc., Fender Electric Instrument Company, Inc., Fender Acoustic Instrument Company, Inc., Fender-Rhodes, Inc., Terrafen, Inc., Clef-Tronix, Inc., Randall Publishing Co., Inc. a V.C. Squier Company. Získala také značky jako Electro-Music Inc. (reproduktory Leslie), bicí Rogers, klavíry Steinway, flétny Gemeinhardt, harfy Lyon & Healy, varhany Rodgers a domácí varhany Gulbransen.
Prodej byl zpočátku považován za dobrý krok, jelikož CBS přinesla kapitál a personál, který využil velkou zásobu dílů Fender a nesestavených kytar, určených k uvedení na trh. Brzy se však projevily negativní důsledky – především pokles kvality nástrojů kvůli snahám CBS o „snižování nákladů“. Po letech 1965/1966 došlo k několika kosmetickým změnám, například větší tvar hlavy na některých modelech. Od konce roku 1968 se standardem stalo odvážnější černé logo a broušená hliníková čelní deska s barevným štítkem podle modelu pro zesilovače. Tyto první „stříbrné“ modely měly hliníkové ozdobné detaily kolem reproduktorové mřížky až do roku 1970. Během éry CBS uvedla značka na trh několik nových návrhů nástrojů a zesilovačů. Model Fender "Starcaster" byl obzvláště neobvyklý díky mělké, zcela duté konstrukci těla, která si zachovávala tradiční Fender šroubovaný krk, ovšem s odlišným vřeteníkem. "Starcaster" měl nový snímač typu "Humbucker" navržený Sethem Loverem, později známý jako snímač "Wide Range". Tento design vedl ke vzniku tří nových verzí klasického "Telecasteru": "Telecaster Custom", "Telecaster Deluxe" a "Telecaster Thinline". Přesto jsou nástroje z období CBS obecně méně vyhledávané a sběratelsky cenné než modely z tzv. „pre-CBS“ éry – tedy doby, kdy značku vlastnil Leo Fender osobně.
Po prodeji své společnosti založil Leo Fender v roce 1975 značku Music Man a v roce 1979 G&L Musical Instruments, přičemž obě se zaměřovaly na výrobu elektrických kytar a baskytar podle jeho pozdějších konstrukčních návrhů.
V roce 1985, v kampani zahájené tehdejším prezidentem divize CBS Musical Instruments Williamem Schultzem (1926 – 2006), zakoupili zaměstnanci společnosti Fender Electric Instrument Manufacturing Company firmu od CBS a přejmenovali ji na Fender Musical Instruments Corporation (FMIC). Prodej však nezahrnoval původní továrnu ve Fullertonu; FMIC tak musela vybudovat nové výrobní zařízení v nedaleké Coroně.
V roce 1991 přesunula společnost FMIC své centrální sídlo z Corony do Scottsdale v Arizoně, kde probíhají administrativní, marketingové, reklamní, prodejní a exportní operace — nejen pro Spojené státy, ale i pro řadu dalších zemí. Výroba kytar Fender v mexické Ensenadě mezitím převzala hlavní exportní roli, kterou dříve zastávaly japonské modely. Japonské Fendery se dnes vyrábějí především pro domácí trh, s malým podílem určeným na vývoz.
Dne 11. února 1994 postihl závod v Ensenadě ničivý požár, kvůli kterému byla hlavní výroba dočasně přesunuta zpět do Corony.