Slovníček

Dark Culture

Gotická subkultura

Události

Kapely a interpreti

Inspirativní alba a projekty

Závěr a inspirace pro další poznání

Dark culture

Dark culture (česky Temná kultura, německy Schwarze Szene, portugalsky cultura obscura, španělsky escena oscura, italsky scena Dark nebo scena gotica), někdy označovaná jako 'Temná alternativní scéna', zahrnuje gotickou komunitu a proud Darkwave (hudební styl, jenž se zrodil z hnutí new wave a post-punku na konci 70. let 20. století), dále pak neoklasickou a temně ambientní sféru, části postindustriálního spektra (s žánry jako electro-industrial, EBM, aggrotech či dark electro), fragmenty neofolku i ranou etapu gotického metalu.

Původ temné kultury sahá ke stoupencům Darkwave a nezávislé muziky, nicméně během desetiletí se proměnila v komplexní sociální síť, kterou spojuje sdílené estetické vnímání, stylizovaná sebeprezentace a důraz na individualismus. Hudební vkus této scény je pestrý: od futurismu, elektropopu, staré hudby, (neo)klasiky a folklóru až po punk rock, různé podoby rocku, techno nebo ambientní tvorbu.


Přehled

Dark culture byla původně používána jako zastřešující označení pro více subkultur, které se jako samostatná hnutí začaly formovat teprve koncem 80. let 20. století. Tento pojem zahrnuje gotickou komunitu, scénu temné vlny, elektro orientované proudy a části neofolkového i postindustriálního prostředí. Někdy se označuje výrazem 'temná alternativní scéna', ten se však v anglicky mluvícím světě používá jen zřídka – přesto sehrál roli při utváření dalších kulturních směrů, jež se objevily v průběhu času. V daném kontextu by 'kultura' neměla být chápána jako izolovaná subkultura, nýbrž jako otevřené sociální prostředí tvořené lidmi s podobným estetickým a hudebním vkusem.

Dark culture bývá vnímána jako společenství definované sdílenými zájmy – uměním, módou, filosofií a především hudbou, která patrně představuje její nejvýraznější pilíř. Základ této kultury vznikl ze společné fascinace temnou vlnou a nezávislou muzikou; tento hudební proud je dnes souhrnně označován jako 'temná hudba'. Temná kultura se tak stala vyjádřením identity lidí, kteří se definují skrze vnitřní symboliku a alternativní média. Ve 21. století je tento kulturní fenomén ceněn jako pestrý celek různorodých subkulturních proudů – není omezen jedním hudebním stylem, ani jednotným způsobem myšlení, chování nebo oblékání. I přesto většina jeho příznivců sdílí podobné zájmy, což je důsledkem jeho historického propojení s temnou scénou.

Temná komunita nepředstavuje esteticky ani hudebně jednotnou skupinu – tvoří ji celá řada směrů, jejichž vizuální či zvuková estetika se může zásadně rozcházet. Jistou symbolickou kotvou, která všechny tyto proudy propojuje, je černá barva – a s ní spojená symbolika. Ta bývá vnímána jako výraz temnoty, vážnosti, melancholie, ale i prázdnoty, beznaděje či mystiky. Zároveň evokuje smrt a truchlení. Temná scéna se vymezuje prostřednictvím specifických módních stylů jednotlivých proudů, ale i vlastními médii a místy setkávání – zejména akcemi, koncerty a tanečními kluby.


Historie

Přestože se významné hnutí dark culture objevilo až na konci 80. let 20. století, jeho inspirační kořeny sahají hluboko do historie – konkrétně až do 16. století, ke vzniku představ o čarodějnictví a čarodějnic v raně novověké Evropě. Dalším zdrojem inspirace byla také viktoriánská ikonografie. Samotný pojem dark culture se poprvé objevil v Berlíně a postupně se začal objevovat v různých časopisech a zprávách, až se během 90. let stal široce rozšířeným termínem.

Na počátku se tento výraz používal především pro specifickou skupinu čtenářů alternativních magazínů, kteří sdíleli zájem o temnou scénu. Časopis Zillo byl tehdy považován za klíčovou mediální platformu a sehrál zásadní roli při zakořenění výrazu dark culture v běžném jazyce. Nejčastěji sloužil jako zastřešující označení pro veškeré subscény a trendy v rámci temné kultury. V současnosti je tento termín preferován širokou základnou příznivců. Dá se říci, že do roku 2010 byl výraz plně etablován, především v oblastech sociologie a výzkumu mládežnické kultury.

Vzhledem k tomu, že dark culture má svůj původ v Německu, proběhl v roce 2004 první pokus o její kvantitativní zachycení – tehdejší odhady hovořily o 50 000 až 100 000 příslušnících německé temné scény. Tyto údaje byly v roce 2010 znovu potvrzeny. Od té doby jejich počet neustále roste a kultura se každým dnem šíří i za hranice – dnes se její následovníci formují v mnoha zemích světa.


Prvky Dark culture

Široké spektrum temné kultury obsahuje celou řadu prvků, které společně vytvářejí obecnou charakteristiku tohoto hnutí. Za hlavní rysy bývá považována hudba, černá barva a móda – tedy aspekty, které umožňují individuální sebevyjádření v rámci samotné komunity. Náboženství bylo historicky zkoumáno jako možný znak temné kultury, avšak mnozí její příznivci připisují náboženský význam spíše okultnímu způsobu myšlení.

HudbaDark culture se dělí na různé proudy, které se mnohdy výrazně liší v hudebních i módních představách. Hudební preference jednotlivých příznivců černé scény tvoří stylově pestrou směs – od avantgardy přes elektronický pop, starou hudbu, neoklasiku, folk, punk rock až po techno a ambient. V rámci kulturně-sociologických studií se upřednostňuje termín 'dark music', který slouží jako souhrnné označení veškeré hudby přijímané uvnitř této sféry. Mezi alternativní temné proudy patří darkcore, dark ambient, dark kabaret, dark folk, dark psytrance a dark wave – ten vychází z hnutí new wave.

Díky světově známým událostem a silnému podílu domácí produkce je německé prostředí vnímáno jako výjimečné. Mnohé základy dark culture vznikly právě v Německu, kde je tato subkultura dodnes oslavována – zejména v oblasti hudby. V celé zemi je temná hudba mimořádně populární a každoročně se zde koná řada festivalů věnovaných tomuto žánru. V Lipsku probíhá prestižní akce Wave-Gotik-Treffen, která vzdává hold 'temné hudbě' a 'temné kultuře' a pravidelně přitahuje 18 000 až 20 000 návštěvníků. Tato událost je jednou z největších celosvětových oslav subkultur jako gothic, cybergoth, steampunk či rivethead a každoročně hostí až 200 alternativních kapel.

Černá barva – V rámci temné kultury lze černou jednoznačně označit za nejmenšího společného jmenovatele – prvek, podle kterého lze rozpoznat základní charakteristiky celého hnutí. Černá je centrálním komunikačním prvkem, symbolizuje široké spektrum hodnot a nálad: melancholii, temnotu, smutek, ale i mystiku, beznaděj nebo rebelii. Je silně spojena s tématy smrti a truchlení a funguje jako vizuální manifest emocí i postoje.

Móda – Kromě dominantní černé je jedním z úhelných kamenů dark culture estetické uvědomění a důraz na individualitu. Stylizace je důležitým nástrojem sebevymezení vůči 'normálnímu' vzhledu a módní kódy se stávají zásadním vyjádřením vlastní identity. Móda zde není diktátem, ale tvůrčí výzvou.

Od svého vzniku se temná kultura rozpadla do celé řady dílčích proudů, což vedlo ke vzniku stylově variabilních směrů, které jsou sice nezávislé, ale zároveň sdílejí určité vizuální znaky typické pro 'gotický styl'. Různé frakce se v čase vzájemně ovlivňovaly a přebíraly jeden od druhého určité prvky. Přestože existovaly vždy dominantní módní rysy daného období, ty byly často kombinovány s jinými, dřívějšími styly – většinou s těmi, které mají své kořeny až ve viktoriánské éře. I když je móda temné kultury hluboce zakořeněná v historii, její vývoj a proměnlivost znemožňují omezit ji na jediný vzhled. Určitá podobnost je patrná především v převažující černé barvě a celkovém vizuálním vyznění, které mívá rysy syntézy různých stylových prvků.

Černá a rostoucí důraz na vizuální estetiku se rozvíjejí prostřednictvím výrazných stylistických forem, které formují celé hnutí. Ačkoli nelze módu této scény redukovat na jediný konkrétní styl, existují mezi jejími členy pozoruhodné společné prvky. Šperky, piercing a tetování jsou běžnou formou sebevyjádření stejně jako oděv sám. Často jsou používány materiály jako stříbro, chirurgická ocel, kůže, síťovina a samet. Symbolika šperků sahá od zvířecích motivů (pavouci, hadi, škorpióni) až po náboženské či mytologické znaky. Rovněž jsou běžné androgynní oděvní prvky – např. pánské sukně nebo ženské oblečení se střihy typickými pro muže, čímž dochází ke zpochybnění tradičních genderových norem.

Náboženství – Víra v rámci dark culture nebývá chápána tradičně. Náboženství je spíše abstraktním a často zpochybňovaným tématem. Koncept smrti, který se v temné kultuře opakuje jako zásadní motiv, bývá některými členy spojován s hlubšími existenciálními otázkami a duchovními významy. V posledních letech se v souvislosti s tím objevuje zájem o hledání vyššího smyslu bytí, zvláště mezi mladšími generacemi. Ačkoli náboženské rituály nejsou přímou součástí kořenů hnutí, esoterické a okultní prvky byly v jeho vývoji vždy přítomny. V tomto smyslu je lze chápat jako součást určitého typu duchovního směřování – i když nikoli v klasickém smyslu náboženství.


Gotická subkultura

Přestože se termín temná kultura objevuje ve scénických médiích a tisku již od 90. let 20. století, zavádějící označení *gotika*, které původně odkazovalo na specifický subproud této scény, bývá dodnes nesprávně používáno k popisu prvků spojených výhradně s temnou kulturou jako celkem. Od roku 2004 je pojem 'gotika' častěji využíván nečleny této komunity k označení osob náležejících k dark culture, což vede k častým nedorozuměním a kontroverzím kolem jednotlivých subkultur a proudů uvnitř širší scény.

Gotická subkultura je přitom úzce spojena s postpunkem a hnutím Nové vlny v hudbě, a tvoří tedy pouze omezený segment v rámci širokého spektra temné kultury. Přesto bývá označení 'gotika' často zneužíváno jako univerzální nálepka pro všechny příslušníky této scény. Takové zjednodušující používání vyvolalo nemalou kritiku – především zevnitř samotné komunity – a stalo se předmětem diskusí zejména v hudebním tisku a při mezinárodním používání tohoto výrazu. Kořen problému spočívá v dlouhodobé neznalosti rozdílů mezi jednotlivými kulturními proudy a jejich unikátními rysy.


Události

V průběhu let vznikla řada významných událostí, které slouží k oslavě a uznání hnutí spojených s temnou kulturou. Mezi nejdůležitější patří Světový den gotiky, jenž vznikl ve Velké Británii v roce 2009. Každoročně připadá na 22. května a jeho oslavy se postupně rozšířily po celém světě. Tento den slouží k oslavě módy, hudby a umění, které dark culture reprezentuje – a zároveň připomíná její historii, inkluzivitu a prostor pro temné sebevyjádření.

Mezi festivaly, které se výslovně zaměřují na oslavu tohoto kulturního fenoménu, patří například Blackfield, Castle Rock a Dark Dance – akce zaměřené čistě na prezentaci a interpretaci hodnot temné kultury. K dalším událostem, které sice nejsou výhradně spojeny s touto scénou, ale pravidelně na nich vystupují temní hudební interpreti a formace, patří Amphi Festival, Dark Malta Festival, Secret Garden a Zita Rock.


Kapely a interpreti

Hudba tvoří jádro temné kultury a je tím, co spojuje jinak různorodé proudy celé scény. Na temné scéně se objevuje široká škála skupin a projektů, které reprezentují jednotlivé žánrové větve – od klasického gothic rocku až po industriální experimenty či neofolkové meditace. Mezi klíčové průkopníky patří především britská formace Bauhaus, často považovaná za zakladatele gothic rocku, dále kultovní Siouxsie and the Banshees, jejichž vliv zasáhl i mimo gotickou scénu, a nesmrtelní The Sisters of Mercy, kteří definovali nejen zvuk, ale i vizuální styl 80. let.

Na přelomu 80. a 90. let se etablovali i další zásadní hráči jako Fields of the Nephilim, Christian Death nebo London After Midnight, jejichž temné poetické výrazy ovlivnily celou generaci. Z oblasti darkwave nelze opomenout Clan of Xymox, jejichž album Medusa patří mezi žánrové klenoty, stejně jako Dead Can Dance, kteří do temné hudby vnesli mysticismus a vlivy world music. Temné elektronice dominovali například Das Ich, Project Pitchfork či Diary of Dreams, kteří rozvíjeli žánry jako EBM a electro-dark.

V oblasti dark ambientu a industriální hudby figurují jména jako Lustmord, Coil, In Slaughter Natives nebo Raison d'etre. Tyto projekty bývají často spojovány s temným ritualismem a introspektivní zvukovou estetikou. Neofolkové a postindustriální proudy reprezentují například Death in June, Sol Invictus, Ordo Rosarius Equilibrio nebo Rome, jejichž lyrika se často pohybuje na hranici historie, esoteriky a filozofie.

Temná scéna se ovšem neuzavírá pouze do minulosti – současná vlna přináší svěží, i když patřičně pochmurný vítr. Turecké duo She Past Away nebo britsko-němečtí Lebanon Hanover navazují na postpunkové kořeny s minimalistickou estetikou a autentickou melancholií. V podobném duchu tvoří i Drab Majesty, Selofan, Hante. nebo Boy Harsher, kteří kombinují temnotu s taneční elektronikou a synthwave náladou. Výraznou postavu scény tvoří i Anna Varney Cantodea z projektu Sopor Aeternus & The Ensemble of Shadows, jejíž androgynní image a neoklasická temnota z ní udělaly ikonu v oblasti temně ambientní tvorby.

Za zmínku stojí také slavné industriální nebo avantgardní skupiny, které sice přesahují samotné hranice dark culture, ale mají v ní silné zázemí – jako například Laibach, Skinny Puppy, Ministry, Front Line Assembly či Nine Inch Nails. Jejich tvorba často reflektuje dystopické motivy a společenskou kritiku, čímž zapadá do filozofického rámce temné estetiky.

Celkově tvoří dark culture pestrý a hluboce vrstvený zvukový vesmír, kde vedle gotického patosu najdeme industriální syrovost, elektronickou melancholii i esoterický klid. Tato různorodost umožňuje, aby se v ní každý příznivec mohl naladit na vlastní temnou frekvenci – ať už skrze klasiky scény nebo současné nezávislé projekty.


Inspirativní alba a projekty

V rámci temné kultury vznikla řada zásadních studiovek, které hluboce ovlivnily zvuk i estetiku tohoto rozsáhlého hnutí. Jedním z nejvýznamnějších počinů je debut In the Flat Field od britského uskupení Bauhaus, vydaný v roce 1980. Toto LP je považováno za základní kámen gothic rocku a dodnes zůstává inspirací pro celé generace temných hudebníků i příznivců. Atmosféra desky, plná melancholie a syrovosti, vytvořila nový hudební jazyk temnoty a zároveň definovala vizuální styl scény.

Další zásadní nahrávkou je Ju Ju od formace Siouxsie and the Banshees, která s touto studiovkou posunula hranice postpunku k temnějším a složitějším hudebním strukturám. Album přineslo zároveň výrazný vliv na módní vlnu, jež se stala nedílnou součástí dark culture. V 80. letech pak The Sisters of Mercy vydali kultovní LP First and Last and Always, které utvrdilo gotickou estetiku a přineslo hymnické kompozice jako "Marian" nebo "Alice".

V oblasti darkwave zaujal mezinárodní posluchače projekt Clan of Xymox s albem Medusa, kde se snoubí elektronika s gotickým citem pro atmosféru. Německé uskupení Das Ich zase významně ovlivnilo elektronickou část scény nahrávkou Die Propheten, která patří k milníkům EBM a dark electro. Mystickou a etnickou dimenzi do temné hudby vnesli Dead Can Dance se svou průlomovou deskou Within the Realm of a Dying Sun, kde se mísí barokní prvky, středověká hudba a ambientní plochy.

Temnější a experimentálnější tvář scény představují industriální a ambientní projekty jako Lustmord se studiovkou Heresy, Coil s Love's Secret Domain nebo Raison d'etre s albem Mise en Abyme. Tyto nahrávky jsou charakteristické svým hlubokým, často minimalistickým a rituálním zvukem, který posluchače vtahuje do temných hlubin lidské psychiky a duchovních záhad.

Mezi nejvlivnější neofolkové projekty patří Death in June a jejich The Rule of Thirds, stejně jako Sol Invictus s albem In the Jaws of the Serpent. Oba soubory představují fascinující průnik historických témat, esoteriky a minimalistické instrumentace, což dodává temné kultuře její filozofickou hloubku.

Moderní vlna temné hudby přinesla projekty, které navazují na odkazy předchůdců, ale zároveň interpretují žánr s čerstvým nadhledem. Turecké duo She Past Away zazářilo albem Belirdi Gece, které kombinuje chladný postpunk s moderním synthovým zvukem. Podobně syrovou atmosféru přináší Lebanon Hanover se svým albem Why Not Just Be Solo, které se stalo hymnou existenciální samoty a melancholie. Elektronickou temnotu a taneční rytmy míchají Boy Harsher na desce Careful a francouzská Hante pak vyniká na albu Fierce osobním a emotivním přístupem k temné syntetické hudbě.

Celkově lze říci, že tato alba a projekty tvoří základní stavební kameny temné kultury, na nichž staví jak tradice, tak neustálý vývoj scény. Jejich vliv zasahuje daleko za hranice hudby – utvářejí totiž i vizuální, filozofické a sociální aspekty tohoto jedinečného fenoménu.


Závěr a inspirace pro další poznání

Temná kultura představuje komplexní a neustále se vyvíjející fenomén, který přesahuje hranice hudby a módy a spojuje rozmanité subkultury pod společným deštníkem estetiky, identity a sdílených hodnot. Přestože její kořeny sahají hluboko do minulosti a zahrnují široké spektrum vlivů od gotiky přes industrial až po moderní elektroniku, základním pojítkem zůstává touha po autentickém vyjádření osobní temnoty, melancholie a individuality.

Tato scéna není monolitická, ale heterogenní soubor proudů, které se vzájemně ovlivňují a dialogizují, což umožňuje její dlouhodobou vitalitu a neustálé objevování nových podob a významů. Temná kultura tak nabízí svým příznivcům nejen hudební zážitky, ale i prostor pro sebevyjádření, hledání smyslu a komunitní sdílení, které odolává běžným společenským normám a nabízí útěk do světa emocí, symbolů a reflexe.

V konečném důsledku je to právě tato schopnost adaptace a inkluze různých stylů a myšlenek, co činí temnou kulturu živou a inspirativní komunitou, která i nadále fascinuje a přitahuje nové generace po celém světě.

Pro hlubší poznání a osobní zážitek lze doporučit návštěvu klíčových festivalů, které temnou kulturu oslavují a spojují příznivce z celého světa. Mezi nejvýznamnější patří Wave-Gotik-Treffen v německém Lipsku, Blackfield Festival nebo Castle Rock.

K dalším zajímavým zdrojům patří specializované časopisy jako Zillo či online portály věnované dark music a subkulturám, které poskytují aktuální informace, rozhovory a recenze. Mezi klasické publikace pro hlubší studium doporučujeme knihy Gothic: Dark Glamour od Valerie Steele nebo Dark Star od Jo-Ann Goodwin.

„Temnota není jen absence světla, ale prostor, kde může svítit naše nejpravdivější já.“