Kawaii metal je hudební žánr, který vznikl v Japonsku na počátku 2010. let a spojuje prvky heavy metalu a J-popu. Název žánru odkazuje na japonský výraz 'kawaii' (roztomilý, roztomile-podmanivý), což se projevuje jak v idolové vizualitě, tak v textech písní s hravými „roztomilými“ motivy. Typická skladba kawaii metalu kombinuje drsné metalové riffy a growling s chytlavými popovými melodiemi a idolovým image zpěvaček. Žánr bývá také označován jako 'idol metal', 'cute metal' nebo 'kawaiicore'.
Za vynálezce kawaii metalu jsou považováni zejména průkopníci z idolové kapely Babymetal. Jejich producent Kobayashi Jukio (přezdívaný 'Kobametal') chtěl podle svých slov udělat něco, co hudba dosud neznala. Babymetal tak propojili idol pop s různými metalovými žánry a rychle si získali pozornost fanoušků. Žánr se rozšířil po celém světě zejména v roce 2014, kdy Babymetal vydali singl “Gimme Chocolate!!” a stali se tak první asijskou kapelou, jejíž skladba bodovala na mezinárodních žebříčcích. Jejich eponymní debutové album Babymetal z roku 2014 je označováno za průkopnické pro tento styl. Redaktorka Angelica Wallingford z City Times navíc žánr popisuje jako směsici popu, rocku, heavy metalu, EDM, industriální hudby a symfonického death metalu. Podobný názor sdílí i přispěvatel deníku *The Independent*, podle něhož kawaii metal vychází z J-popu a extrémních metalových stylů (speed metal, power metal, black metal a industriální metal).
K charakteristice kawaii metalu patří kontrast mezi sladkými refrény a tvrdou instrumentací. Novinář Rob Nash ze *Sydney Morning Herald* shrnuje tento styl jako „cukrovinkově sladké melodie nad thrash metalem“. Jako ilustraci uvádí píseň “Awadama Fever” od Babymetal – ta kombinuje agresivní kytary a extrémně rychlé bubnování s dívčími vokály zpívajícími o bublinových bonbonech a žvýkačkách (!). Zatímco většina metalových skladeb používá hypermaskulinní a agresivní texty, kawaii metal často přináší právě opačnou perspektivu. Novinář Alex Weiss z časopisu Paper poukazuje na skladby Babymetal jako “Karate” a “Road of Resistance” jako příklady, které kombinují tvrdý rock s hravými popovými chytlavými refrény, a přitom se tématicky liší od klasických metalových hitů. Podobně komentátor Felix Clay z Cracked.com zdůrazňuje, že texty kawaii metalu bývají mnohem méně agresivní a často se věnují roztomilým věcem jako koťata, čokoláda nebo zábava.
Japonská idol-metalová skupina Necronomidol (2014 – 2022) mísí j-pop s prvky black metalu a bývá uváděna jako příklad kawaii metalu či post-black metalu. Mezi další umělce spojené s kawaii metalem patří například Ladybaby (projekt s křehkými popovými vokály a metalovým vrčením) či Kamen Joshi (japonská idol skupina maskovaných dívek), u nichž se hudba pohybuje mezi idolovým popem a tvrdými kytarovými riffy. Významnou roli sehrály také zmínění Babymetal, jejichž celkový úspěch posunul kawaii metal do širšího povědomí. Babymetal se stali mimořádně úspěšnými – v roce 2019 jejich album Metal Galaxy dobylo žebříček Billboard Top Rock Albums, jako prvních asijských umělců vůbec. Podle hudebního týdeníku Music Week jsou Babymetal „bezpochyby opravdovým crossoverovým hudebním fenoménem“, který dokázal, že spojení metalu a idol popu skutečně funguje.
Tento styl tak spojuje zdánlivě neslučitelné světy idolové slasti a metalové tvrdosti, ačkoli bývá v metalové komunitě někdy vnímán spíše jako zajímavá novinka či experiment. Celosvětový úspěch Babymetal však ukázal, že žánrová hybridita kawaii metalu oslovuje široké publikum a dokáže fungovat jako plnohodnotná hudební fúze.
Dazzle Vision (JPN)
Aldious (JPN)
Babymetal (JPN)
Poppy (USA)
Doll$Boxx (JPN), FruitPochette (JPN)
Band-Maid (JPN), Desurabbits (JPN), Kamen Joshi (JPN), Ladybaby (JPN), Passcode (JPN)
Necronomidol (JPN)
Deadlift Lolita (JPN)
Ironbunny (JPN)