Post-metal

Charakteristika

Historie

Československá scéna

Seznam skupin


Charakteristika post-metalu

Post-metal je obecně těžký, agresivní a temný styl, který zkoumá hudební přístupy cizí konvenčnímu heavy metalu a extrémnímu metalu. Zrcadlí post-rock a post-hardcore svým důrazem na atmosféru a hluboké emoce, lze jej považovat za abstraktní, introspektivní, expanzivní, hypnotický, progresivní, vrstvený či dokonce apokalyptický. Jon Wiederhorn uvádí, že ačkoli se některé postmetalové uskupení snažily vymanit ze svých zuřivých kořenů zkoumáním méně bombastických a dynamičtějších hudebních technik a jiné se snažily zůstat surové a žíravé, jejich tvorba sdílí charakteristický „heavy eyelid“ efekt. The New York Times tento termín spojil s vlnou formací využívajících metal jako odrazový můstek pro řadu experimentálních stylů, které pronikají do free jazzu, minimalistického post-rocku, noise i moderní klasické hudby. Současné kapely často čerpají vlivy od doom metalu, black metalu, shoegazingu, progresivního rocku až po lidovou či klasickou hudbu.

Post-metal je proto notoricky obtížné definovat. Publicista magazínu Fact Robin Jahdi poznamenává, že nejlepší desky Neurosis nezní jako ty nejlepší od Isis a že žánr nelze snadno odlišit od doom metalu, moderního black metalu a progresivního metalu, přičemž obsahuje všechny jejich prvky, aniž by byl úplně jedním z nich. Současný post-metal bývá často považován za kombinaci doom metalu, sludge metalu nebo black metalu s prvky post-rocku a shoegaze, přičemž je mírumilovnější než metal, ale zachovává si temnou tématiku a drsný vokální styl. Stejně jako v případě post-rocku je však mnoho formací instrumentálních a použité vokály se často podobají spíše jinému doprovodnému nástroji než skutečnému zpěvu. Písně bývají obvykle dlouhé, využívají dynamiku a postupně gradují navazováním motivů na opakující se témata. Aaron Turner z Isis uvedl, že standardní formát písně verse-chorus-verse-chorus je něco, co bylo překonáno a zdá se zbytečné tuto strukturu dodržovat, když existuje tolik dalších cest k prozkoumání.

Estetika a kultura - Simon Reynolds v roce 2009 napsal pro magazín Slate: "Post-rock nemá stejný časový aspekt jako post-disco nebo post-punk. Nejde o vlnky, které byly uvedeny do pohybu galvanizující událostí. Spíše evokuje pocit překračování struktur hudebního žánru, aniž by zcela opustil své dědictví postojů a předpokladů. Z podobných důvodů se termín post-metal jeví jako užitečnější k popisu rozsáhlého a pestrého spektra žánrů (tisíc příchutí doom / black / death / grind / drone / sludge / atd., Ad infinitum), které vznikly na počátku 90. let. Post-metal, jaký vydávají labely jako Hydra Head, je někdy spíše beat-free a ambient, je to stále více o práci samotářů domácího studia než o hrajících kapelách. Zdá se, že má sotva nějaké spojení s metalem, jak ho chápe například VH1 Classic. Kontinuita je méně zvuková, spíš postojová: sklon k morbiditě a temnotě dotažený někdy k absurdnosti; pochmurné oblečení a dlouhé vlasy; otřesné, nerozluštitelné vrčení vokálů; bombasticky mnohomluvné texty, názvy písní i názvy kapel. Je to spíše estetika než způsob riffování nebo paleta kytarových zvuků, které spojují post-metal s Judas Priestem a Black Sabbath.

Zatímco Simon Reynolds nachází spojení mezi post-metalovým a konvenčním metalem v přístupu a estetickém vnímání, jiní zdůrazňují rozdíly právě v těchto oblastech. S vědomím, že se odchyluje od typické metalové módy, The New York Times popsal show formace Pelican v roce 2005 v klubu Knitting Factory v New Yorku: „Místo dlouhých vlasů a celočerného oblečení dav předváděl ozdoby chytrého, mírně nerdy indického rocku. Mladí muži nosili umělecky ostříhané vlasy a úzké džíny a byla zde k vidění dokonce i hrstka mladých žen v knihovnických brýlích a opotřebovaných teniskách Chuck Taylor.“ Jon Wiederhorn popisuje postmetalovou scénu jako globální komunitu umělců umístěnou na „okraji undergroundu“.

Kytarista Trevor de Brauw z formace Pelican uvedl v roce 2007: "Mám k metalu blízký vztah, ale nemyslím si, že Pelican je metalová kapela. Takže když nám lidé říkají instrumetal, nebo post-metal, nebo metalcore nebo cokoli jiného, tak chápu, proč to říkají, ale není to něco, s čím cítím úzké spojení. Cítím, že jsme součástí určité komunity s některými kapelami - Mono jsou naši dobří přátelé, ale nemám pocit, že jsme si hudebně tak podobní. Jejich hudba se více podobá klasické hudbě, zatímco z naší mám pocit, že má více společného s punkem a hardcore."


Historie

Předchůdci

Základy pro post-metal položili na konci 80. a počátku 90. let různí umělci kombinující zvuky heavy metalu a punkrocku s avantgardní senzitivitou, například Melvins (zejména na albu Bullhead z roku 1991), The Flying Luttenbachers, Justin Broadrick z Napalm Death a z Godflesh, Swans, Gore, Last Exit, Glenn Branca, Rollins Band a Fugazi. Významná byla také alba Helmet Meantime (1992) a Betty (1994), zatímco hudba Tool byla popsána jako post-metal již v roce 1993. Mnoho z těchto umělců se vynořilo z tvrdých punkových a post-punkových kruhů, ale jejich kombinace zvukového násilí s experimentováním a eklekticismem znesnadňovala jejich zařazení do jakéhokoli žánru.

Vznik v 90. letech

Termín post-rock byl vytvořen v roce 1994 a brzy se používal k popisu různorodé skupiny kapel, které sdílely zálibu v driftování melodií a touhu expandovat za stanovené rockové hranice. Jak toto hnutí nabobtnalo, kapely z post-hardcore a experimentální scény začaly začleňovat do metalu své tendence k ambientu, nekonvenčnímu experimentování, skleslé melodii a psychedelii. Oba žánry se dále sbíhaly vlivem post-rockových kapel jako Mogwai, Godspeed You!, Black Emperor a Lift to Experience, kteří sdíleli důraz metalu na hlasitost. Třetí album Neurosis Souls at Zero a druhé album Godflesh Pure, která vyšla v roce 1992, jsou často zpětně považovány za první postmetalové desky. Godflesh již byli průkopníkem pomalého a mučeného industriálního metalu od svého debutu Streetcleaner z roku 1989, ale Pure předvedl rozsáhlejší struktury a dlouhé úseky vlajícího hluku, což inspirovalo řadu dalších kapel ke kombinování metalu s vrstvami zvuku. Na druhé straně Neurosis byli tvrdá formace, která přijala vlivy doom metalu, post-punku a industrialu a experimentovala s hudební texturou a dynamikou. Od té doby jsou uctíváni za své průkopnické postmetalové úsilí a neochvějnou oddanost rozšiřování svých uměleckých hranic.

V roce 2010 uvedl kytarista Steve Von Till: "Vždy jsme věděli, že v hudbě Neurosis je něco hlubokého, ale ... Myslím, že na »Souls at Zero« se hudba stala něčím jiným. Když jsme se s tímto materiálem odebrali na cestu a ztratili se v transových stavech vyvolaných přehráváním hypnotické, velmi těžké hlasité hudby, opravdu jsme zjistili, jak se tomu vzdát. Pak jsme si řekli, OK - to nás zavede tam, kam chceme jít: někde hlouběji, někde emotivněji, někde živelněji."

Jejich páté album, Through Silver in Blood z roku 1996, bylo magazínem Terrorizer označeno za efektivní vynalézání post-metalového žánru a podle hudební publikace Fact za nejlepší post-metalovou desku všech dob. Kolísající 12 minutová skladba "Purify" byla popsána jako „značková skladba“ alba. Práce Neurosis také přispěla k vývoji doom, sludge a drone metalu, které jsou od té doby spojovány s post-metalem. Podobně průkopníci drone metalu Earth byli významní pro post-metal už od svého debutu Extra-Capsular Extraction v roce 1991. Robin Jahdi dále odkazuje na noisecore kapely jako Botch, Kiss It Goodbye, Dillinger Escape Plan a Coalesce z konce 90. let, kteří spojili brutální metalický hardcore s jazzem do rychlých a komplexních skladeb, jako zásadní vliv na post-metal. Při psaní pro Bandcamp Daily si Jon Wiederhorn všiml významu Botch a Cave In, zatímco Converge byli spojeni s post-metalem prostřednictvím svých delších písní, například závěrečné skladby jejich klíčového alba Jane Doe z roku 2001. Podle Jahdiho se žánr objevil, když se ti mladí intelektuálové rozhodli to zpomalit a labely jako Relapse Records a Hydra Head Records začaly vydávat pomalejší, basovější a abstraktnější hudbu podobnou post-rocku.


Vývoj po roce 2000

Vydavatelství Hydra Head Records bylo založeno v roce 1993 Aaronem Turnerem. V roce 1997 potom Turner spoluzaložil Isis, formaci, která se stala ústředním bodem stále více rozpoznatelného post-metalového hnutí. Zejména jejich druhé album Oceanic z roku 2002, které předvedlo bzučivý vícevrstvý zvuk, jež se intenzivně přiléval a odléval, kombinujíc ostnaté kytary a křičené vokály post-hardcore s meandrující psychedelickou progresí, je považováno za klasiku žánru. Ve stejné době podepsala Hydra Head další prominentní kapely a vydala rané záznamy souborů Pelican a Jesu. Zatímco Pelican je instrumentální kvarteto inspirované stejně Neurosis a Godflesh jako Mogwai, Jesu vytvořil Justin Broadrick po rozpadu Godflesh, aby prozkoumal ambientní kytarové kompozice, zahrnující vlivy shoegazing a slowcore.

Když se black metal rozšířil za hranice Skandinávie, aby infikoval globální underground, připojil se k "shoegazingu" (Shoegazing - často zkracováno jako shoegaze - je subžánr alternativního rocku a indie rocku, který vznikl na začátku 90. let v Británii. Charakterizuje ho specifický zvuk – kytary jsou silně zkreslené, vrstvené a často používají efekty jako delay, reverb nebo distortion, čímž vytvářejí „zdi zvuku“ (wall of sound). Vokály jsou obvykle tiché, zasazené nízko v mixu a často se mísí s nástroji, takže zní spíše jako další textura než jako hlavní prvek. Samotný název „shoegazing“ vznikl jako ironický popis kapel, jejichž členové při koncertních vystoupeních často hledí dolů na své efekty a pedály, jakoby si „prohlíželi své boty“ (anglicky „to gaze at one’s shoes“).

Typickými představiteli tohoto stylu jsou kapely jako My Bloody Valentine, Slowdive, Ride nebo Chapterhouse. Shoegaze se vyznačuje snovou, atmosférickou a někdy až hypnotickou hudbou, která klade důraz na textury a nálady spíš než na tradiční struktury skladeb nebo výrazné melodie.) jako hlavní faktor ve vývoji post-metalu. Mnoho uskupení využívá rychlost a dravost black metalu v kontrastu s pomalejšími a éteričtějšími skladbami. Tento přístup propagoval Agalloch, založený v roce 1995, který rovněž čerpal z doom metalu, progresivního rocku, lidové hudby a post-hardcoru. Wolves in the Throne Room, kteří se stali významnou sestavou amerického black metalu vydáním druhého alba Two Hunters z roku 2007, byli také inspirováni Neurosis kombinací ambience a violence (prostředí a násilí) k vytvoření hluboce melancholické hudby.

Zatímco všichni postmetaloví průkopníci kromě Justina Broadricka jsou Američané, žánr se brzy rozšířil v mezinárodním měřítku. Zejména japonská formace Boris, založená v roce 1992, vždy obsahovala ducha a vitalitu pulzujícího hnutí a některá jejich díla, například alba Dronevil a Pink z roku 2005, se stala vlivnými. Boris často používá prvky dronové hudby a spolupracoval s prominentní dronovou skupinou Sunn O))), která byla rovněž spojována s post-metalem. Několik evropských kapel se také dostalo do popředí žánru, včetně Cult of Luna, jejíž zvuk vychází z alba Isis Oceanic, Amenra, která podepsala smlouvu s labelem Neurosis Neurot Recordings a soupeří se svými předchůdci v naprosté duchovní intenzitě, a Year of No Light, kteří přešli od zvuku orientovaného na sludge metal k monumentálním, krásně vrstveným, ale stále temným a těžkým instrumentálním skladbám. Další významná instrumentální formace, Russian Circles, byla také silně ovlivněna albem Oceanic. Naproti tomu soubor True Widow, jehož zvuk má kořeny v 90. letech v indie a psychedelickém rocku stejně jako v doom metalu, nabízí výrazný pohled na post-metal především na albu Circumambulation z roku 2013, a to souhrou mužského a ženského hlasu, představující zranitelnost a zdrženlivost. Mezitím se Melvins přímo zapsali do zvuku, který sami kdysi inspirovali albem Pigs of the Roman Empire z roku 2004, které natočili ve spolupráci s temným ambientním skladatelem Lustmordem.

Postupně post-metal jako žánr dosáhl velkého ohlasu u kritiků. To bylo podpořeno široce medializovaným úspěchem Deafheaven, jejichž druhé album Sunbather se stalo jedním z nejpopulárnějších počinů roku 2013. Úspěšná fúze žíravého black metalu s blaženým shoegazingem v duchu My Bloody Valentine a Slowdive, kterou předchází francouzský hudebník Neige z Alcest, byla přezdívána blackgaze a setkala se s opovržením fanoušků konvenčního extrémního metalu. Inspirovala ale vlnu formací jako Ghost Bath, kteří často používají nezkreslené kytarové melodie k vytvoření znepokojivé atmosféry, nebo rakouský Harakiri for the Sky, jehož zoufalý zvuk se prolíná black metalem a post-hardcore.


Československá scéna

České a slovenské skupiny hrající post-metal – Baestien, Indrid Cold, Postcards from Arkham, Neurotic Machinery, The.Switch

Česká a slovenská post-metalová scéna se v posledních letech etablovala jako významná součást evropského undergroundového hudebního spektra. Kapely z této oblasti kombinují prvky post-hardcoru, doom metalu, crustu a ambientního rocku, čímž vytvářejí unikátní zvukové krajiny s hlubokou atmosférou a intenzivními emocemi.

Baestien je čtyřčlenná kapela pocházející ze Sokolova a Chebu, která vznikla v roce 2016. Jejich hudba spojuje temný post-metal s prvky crustu a hardcore punku. Vydali několik alb, včetně "Ritual" a "Uroboros", a jsou známí svým politickým angažmá a aktivním vystupováním proti fašismu. Jejich zvuk je charakterizován těžkými kytarovými riffy a intenzivními vokály.

Indrid Cold je post-metalová kapela z Česka, která vznikla v roce 2015. Jejich hudba kombinuje prvky doom metalu a black metalu s atmosferickými a psychedelickými pasážemi. V roce 2021 vydali album "Monument prázdnoty", které bylo dobře přijato kritikou.

Postcards from Arkham je projekt inspirovaný dílem H.P. Lovecrafta, který vznikl v roce 2012. Původně studiový projekt se postupně rozrostl na plnohodnotnou kapelu. Jejich hudba kombinuje post-rock, folk a filmovou hudbu. Vydali několik alb, včetně "Oceanize: Ten Years in Arkham".

Neurotic Machinery je kapela z Tachova, která vznikla v roce 2006. Původně hráli melodický death metal, ale postupně přešli k post-metalu a progresivnímu metalu. Vydali několik alb, včetně A Loathsome Aberration.

The.Switch je crossoverová kapela z Prahy, která vznikla v roce 1996. Jejich hudba kombinuje prvky hardcore, nu-metalu a crossover thrash. Jsou známí svými energickými živými vystoupeními a dlouhou historií na české scéně.

Tyto kapely představují pestrou paletu československé post-metalové scény, která se neustále vyvíjí a přináší nové a zajímavé hudební zážitky.


České a slovenské skupiny hrající post-metal – Baestien, Indrid Cold, Postcards from Arkham, Neurotic Machinery, The.Switch, April Weeps, Naurrakar, Kalijuge!, Wayd


Seznam skupin spjatých s postmetalem (podle roku založení)

1990

Tool (USA)


1995

Agalloch (USA), Sólstafir (ISL)


1996

Gojira (FRA), The.Switch (CZE), YOB (USA)


1997

Isis (USA)


1998

Cult of Luna (SWE)


1999

Amenra (BEL)


2000

5ive (USA), Alcest (FRA), Gigantic Brain (USA)


2001

Pelican (USA), Year of No Light (FRA)


2003

Jesu (GBR), Nadja (CAN)


2004

Russian Circles (USA)


2005

Morne (USA)


2006

Neurotic Machinery (CZE)


2007

True Widow (USA)


2010

Deafheaven (USA)


2011

Harakiri for the Sky (AUT)


2012

Ghost Bath (USA), Postcards from Arkham (CZE)


2014

Sumac (USA)


2015

Indrid Cold (CZE), Tar Pond (USA)


2016

Baestien (CZE)