BOLT THROWER

Historie

Rozhovor s Karlem Willettsem

BOLT THROWER


Původ:Coventry, Anglie
Aktivní roky:1986-2016
Styl:Death metal, grindcore (ze začátku)
Vydavatelé:Vinyl Solution, Earache, Metal Blade, Combat, Relativity
Web:boltthrower.com
Podrobnosti:Metal-archives - Bolt Thrower

Historie

BOLT THROWER byla britská deathmetalová skupina z Coventry, druhého největšího města v hrabství West Midlands, vzdáleného asi třicet kilometrů východně od Birminghamu. Vznikla v roce 1986 a své první album vydala v roce 1988 u společnosti Vinyl Solution. Poté přešla k vydavatelství Earache Records, kde se brzy stala jednou z nejprodávanějších kapel. Jejich posledním labelem byl Metal Blade Records. Během kariéry se v ní vystřídalo několik členů, především na postu bubeníka a zpěváka. Za třicet let své činnosti absolvovali BOLT THROWER bezmála dvacet turné, většinou po Evropě, ale byli také několikrát ve Spojených státech a jednou v Austrálii. Vydali osm studiových, jedno živé, tři kompilační alba, tři EP a dvě dema. Od roku 2005 se jen ve Spojených státech prodalo více než 100 000 kopií jejich desek.

Po vydání osmé desky Those Once Loyal (2005) oznámili v červnu 2008 přestávku v nahrávání nových alb na dobu neurčitou, přestože pokračovali v koncertování, a to až do smrti bubeníka Martina Kearnse 14. září 2015. V roce 2016, v den prvního výročí jeho smrti oznámili konec kariéry.

Vznik (1986 - 1988)

Skupina Bolt Thrower vznikla v roce 1986 po punkovém koncertě v jedné hospodě v Coventry, kde si kytarista Barry 'Baz' Thomson a baskytarista Gavin Ward během rozhovoru uvědomili, že chtějí založit vlastní kapelu. Inspirováni tvorbou Sacrilege, Discharge, Candlemass a Slayer si dali za cíl hrát hudbu, která bude těžká, agresivní, ale hlavně originální. Krátce nato se k nim přidal Bazův kamarád Alan West, který se ujal role zpěváka a textaře. Chyběl už jen bubeník – toho jim doporučil společný známý, a tak se ke skupině po jediné zkoušce přidal Andy Whale. V této čtyřčlenné sestavě vzniklo koncem roku první demo Rehearsal Dec. ’86.

Kapela začala rychle tvořit nový materiál a v dubnu následujícího roku nahrála další demosnímek In Battle There Is No Law. Během této doby se Gavin rozhodl přejít z basy na kytaru, a bylo tedy třeba najít nového basáka. Dočasně ho zastoupil místní hudebník Alex Tweedy, který ale odehrál jen pár koncertů. Poté, co i on odešel, nabídla se Gavinova přítelkyně Jo Benchová, že to zkusí.

V jednom z rozhovorů Jo vzpomínala: „Není to nijak vzrušující příběh. Gav původně hrál na basu, ale pak chtěl přejít na kytaru. Vyzkoušeli několik baskytaristů, ale žádný nevyhovoval. Tak jsem se zeptala, jestli to můžu zkusit já. Souhlasili a domluvili jsme se na dvouměsíční zkoušku. Tvrdě jsem cvičila, naučila se všechny písničky a za týden jsem byla připravená vystupovat. Asi to šlo dobře, protože jsem pořád tady. A i když existuje spousta úžasných metalových basáků, já mám pořád nejradši ty, které jsem milovala na začátku – Cronose z Venom, Rainyho z Discharge a Geezera Butlera z Black Sabbath.“

Později ještě doplnila: „Začalo to už v roce 1986 – občas jsem si půjčila Gavovu basu a zkoušela si vymýšlet nějaké riffy pro Bolt Thrower. Když se rozhodl přejít na kytaru a řešilo se, kdo převezme basu, nabídla jsem se. Věděla jsem, že zvládnu aspoň něco. Neměla jsem tehdy žádné větší ambice, jen se prostě naskytla příležitost, kterou jsem využila.“

V září 1987 byla tedy pětičlenná sestava kompletní a skupina mohla nahrát třetí demo Concession of Pain, které pak poslali renomovanému britskému rozhlasovému DJ-i Johnu Peelovi. O několik koncertů později kapelu překvapil telefonát – Peelovi se demo líbilo a nabídl jim vystoupení v jeho legendární rozhlasové relaci.

V lednu 1988 nahráli Bolt Thrower čtyři skladby pro své první Peel Sessions na BBC Radio One a věci se daly do pohybu. Po odvysílání přenosu kapelu oslovila společnost Vinyl Solution s nabídkou smlouvy na nahrání jedné desky, kterou skupina přijala. V té době Alan West usoudil, že tempo a ambice kapely jsou nad jeho možnosti, a rozhodl se odejít. Na jeho místo nastoupil Karl Willetts – dlouholetý přítel bubeníka Andyho Whalea, který do té doby pracoval jako technik kapely. V této nové sestavě začali Bolt Thrower připravovat své debutové album.


První alba (1989 - 1994)

In Battle There Is No Law!, svůj debut, kapela nahrála pod dohledem Andrewa Fryera ve studiu Loco, zatímco mix proběhl pod vedením Alana Scotta ve studiu Clockwork. Deska vyšla 20. června 1988 pod hlavičkou vydavatelství Vinyl Solution; v roce 1992 byla znovu vydána stejnou firmou, ovšem s odlišným obalem. V roce 2005 pak následovalo další vydání – tentokrát opět s původním přebalem. Stylově (a se stopáží pouhých třiceti minut) se nahrávka silně opírá o grindcore, zatímco texty nesou výrazný sociálně-politický nádech, daný tím, že členové kapely vzešli z crust punkové scény. Nově definovaný styl tak přirozeně vycházel z jejich kořenů. Německá melodic-deathová kapela Heaven Shall Burn později použila stejný název pro své debutové EP jako poctu Bolt Thrower, kteří měli na jejich tvorbu zásadní vliv.

Debut si vedl poměrně slušně – na serveru Metal Archives se sešlo devatenáct recenzí s průměrným hodnocením přesahujícím osmdesát procent. Recenzent 'robotniq' o albu v roce 2022 napsal: In Battle There Is No Law! má zvláštní historii, kterou jsem nikdy úplně nepochopil. Kapela nahrála své první studiové demo pod stejným názvem (bez vykřičníku) už v roce 1987. Na tomto demu se podílel Alan West, původní zpěvák kapely, a obsahovalo zřejmě všechny písně, které se objevují i na albu (kromě bonusové skladby Blind to Defeat). Mělo být album reedicí dema s Westovou náhradou (Karlem Willettsem) na postu zpěváka? To nemohu potvrdit, protože jsem demo nikdy neslyšel, přestože jsem na internetu našel jeho falešné kopie (které se všechny zdají být nemasterizovanými verzemi nahrávek z desky). Hádám, že se původní demo ztratilo, což se může lehce stát.

Většina těchto písní skutečně pochází z Westovy éry; pět z nich se objevilo na druhém demu Concession of Pain a šestá Attack in the Aftermath na zkušební nahrávce kapely a poté také na jejich prvním Peel Session. Mám pocit, že Bolt Thrower se ale při nahrávání této desky už pohybovali mimo styl těchto písní. Kapela se v tomto období vyvíjela a příchod Willettse (a baskytaristky Jo Benchové) se časově shodoval s pomalejším, těžším a deathmetalovějším přístupem v jejich tvorbě. Krátce po vydání tohoto alba skupina představila nové skladby na druhém Peel Session.

In Battle There Is No Law! sice pochází z dřívější doby, přesto jde o brutální kombinaci extrémního thrashe a špinavého crustu. Z nedostatku lepšího označení tomu říkám ‘proto-death metal’. Nečekejte žádné grindcorové tempo nebo zkratkovitost – s deskami jako Horrified (Repulsion) nebo From Enslavement to Obliteration (Napalm Death) si to nespletete. Tahle nahrávka předchází deathmetalové revoluci přelomu let 1989/1990, kterou vedly klasiky jako Altars of Madness (Morbid Angel), Slowly We Rot (Obituary) nebo Left Hand Path (Entombed). Karlův vokál je hlubší a deathmetalovější než Westův, ale zároveň chraplavější a méně hrdelní než na dalších deskách.

Celkový zvuk připomíná alba jako Pleasure to Kill (Kreator), Morbid Visions (Sepultura) nebo I.N.R.I. (Sarcófago). Mnohé skladby staví na polorychlém, repetitivním rytmu a riffování, které přechází do hutných, zpomalených pasáží (například Forgotten Existence, Challenge for Power). Všechny tyto pomalejší momenty znějí jako inspirované titulní skladbou z Hell Awaits. Hlavním vlivem byli Slayer. Ať tak či onak, nelze popřít zdrcující účinek této desky – půlhodinová stopáž svědčí o punk/hardcorovém étosu. Skladby a riffy jsou výborné, tempo konzistentní a v chaotických sólech se objevují náznaky melodie. Produkce se mi líbí, přestože je slabší než na prvním Peel Session. Jedinou výhradu mám k tomu, že těmto raným skladbám Bolt Thrower více seděl vokál Alana Westa. I proto působí album trochu přechodně – ještě plně nevstoupilo do grindcorovějšího death metalu, který přinesl následující Realm of Chaos. Přesto je to výtečná nahrávka.“

Po intenzivním koncertování po celé Velké Británii začala popularita Bolt Thrower výrazně růst. Nebyli však spokojeni se svou smlouvou u Vinyl Solution – šlo o čistě hardcoreové vydavatelství, které kapelu příliš nepropagovalo, a jejich deathmetalová fúze s hardcore punkem byla tehdy považována za neortodoxní. Do hry však zasáhl osud: kontaktovalo je vydavatelství Earache Records, tehdy největší nezávislá značka pro extrémní hudbu, které mělo pod smlouvou například Carcass nebo Napalm Death.

Bolt Thrower tedy podepsali smlouvu s Earache, a zároveň je oslovila společnost Games Workshop – výrobce fantasy her, jehož šéf slyšel jejich první Peel Session. Karl, Andy a Gavin byli zároveň fanoušky těchto her a napsali o nich několik skladeb, například Plague Bearer a World Eater. Společnost byla jejich tvorbou natolik nadšena, že se rozhodla navázat spolupráci – obal a booklet následujícího alba vytvořili výtvarníci z Games Workshop.

Druhé studiové album Bolt Thrower, Realm of Chaos: Slaves to Darkness, bylo nahráno ve studiu Loco Studios v dubnu 1989 a smícháno ve Slaughterhouse Studios v červenci téhož roku Colinem Richardsonem. Produkci obstarali Bolt Thrower společně s Digbym Pearsonem. Album vyšlo 28. října 1989 a bylo úzce spjato s univerzem Warhammer 40 000. Jeho název je převzat z herní knihy Realm of Chaos: Slaves to Darkness, kterou Games Workshop vydal už v roce 1988. Reedice z roku 2005 vyšla u Earache s jiným obalem, ale kapela ji nedoporučuje kupovat – nepodílela se na ní a nedostává za ni žádný honorář.

Dalším milníkem v historii kapely byla deska War Master. Stejně jako předchozí album byla nahrána s Colinem Richardsonem jako producentem ve Slaughterhouse Studios v Driffieldu, které dva týdny poté vyhořelo. Deska vyšla u Earache Records 4. února 1991. Zatímco albu Realm of Chaos dominovaly blasty a grindcoreové riffy, War Master se od většiny grindcoreových vlivů odklání a přechází ke stylu, který je přísněji deathmetalový. V hudbě a kytarových sólech je navíc více melodie, i když některá chaotická sóla zůstávají.

Jde vlastně o poslední album Bolt Thrower, na kterém byl použit blast beatový styl bubnování (slyšet ho lze ve čtyřech skladbách – „Unleashed (Upon Mankind)“, „What Dwells Within“, „War Master“ a „Afterlife“), poté byl opuštěn a v diskografii kapely se už nikdy neobjevil. Společnost Games Workshop se znovu nabídla, že si vezme na starost výtvarné zpracování obalu, jejich nabídka však byla příliš drahá, a tak ji kapela odmítla. Grafiku nakonec vytvořil bývalý hlavní designér Games Workshopu, což vedlo k tomu, že obal byl nápadně podobný tomu předchozímu.

'Metalmike' o albu na webu Metal Crypt napsal: Bolt Thrower jsou kapela, kterou jsem na přelomu 80. a 90. let kvůli své averzi k drsným vokálům zavrhl, ale nyní nastal čas dát jim další šanci. Třetí deska kapely »War Master« z roku 1991 zde na The Metal Crypt neměla recenzi a já jsem na ni narazil už při jejím původním vydání, takže tady je.

»War Master« je solidní deathmetalové album se zpěvem, který není typickým 'cookie monster' growlem a po několika posleších je vlastně docela snadno srozumitelný. Nenazval bych ho 'uhlazeným', ale není to jen nesrozumitelný chraplák a dobře doplňuje nástroje. Co se týče hudby – riffy jsou monstrózní. Není tu slabá skladba, jen jeden drtivý, trestající zvukový útok za druhým. Bolt Thrower zkušeně využívají změny temp, snadno přepínají mezi groovovými breakdowny a vřískavými kytarovými sóly, která určitě odřežou prsty začínajícímu kytaristovi, jenž se je snaží napodobit. Mou nejoblíbenější skladbou je „Profane Creation“. Něco na ní mě prostě chytlo pod krkem a tlouklo mě do hlavy pokaždé, když zazněla. Nemohu poukázat na jeden konkrétní aspekt, který by vynikal – celá věc je prostě kouzelná.

Další pro mě promarněná příležitost z roku 1991 přišla nyní v době, kdy dokážu ocenit celek a nenechám se odradit vokálem. Fanoušci death metalu už nejspíš vědí, jaké dobroty »War Master« nabízí, ale pokud ne – a máte byť jen letmou náklonnost k thrashi – udělejte si laskavost a poslechněte si to.“

Na svůj vztah k herní scéně kapela nezapomněla ani v této době. Během amerického turné s Believer a Sacrifice, které propagovalo album War Master, použili pro dopravu starý americký školní autobus, naložený počítačovými hrami. Tím ale propagace desky nekončila – Evropu objeli hned v následujícím roce společně s Benediction a Asphyx.

Po návratu z turné začala práce na další, už čtvrté studiové desce, nazvané The IVth Crusade. Nahrávání proběhlo v roce 1992 v Sawmills Studios v Cornwallu a ukázalo, že kapela nadále formuje svůj jedinečný hudební styl, který byl okamžitě rozpoznatelný jako Bolt Thrower. Tentokrát se také rozhodli odklonit od klasického fantasy obalu a místo něj použili obraz od Delacroixe, zobrazující vpád křižáků do Konstantinopole.

Troy Killjoy na Metal Storm album stručně shrnul: „Legendární deathmetaloví mistři Bolt Thrower, kteří opustili grindcoreové prvky, pokračují ve svém působení na deathmetalové scéně čtvrtou dlouhohrající deskou s příznačným názvem »The IVth Crusade«. Když vydáte klasické grindcorové album jako debut a na něj navážete dvěma hvězdnými deathmetalovými počiny, očekávání jsou vysoká. V typickém stylu Bolt Thrower byla očekávání nejen naplněna, ale i překonána.

Na »The IVth Crusade« se dnes pohlíží jako na oldschool deathmetalovou nahrávku, ale ve své době šlo o brutální záležitost – s méně okultní atmosférou než »Onward to Golgotha« (Incantation), méně ponurými pasážemi než »Last One on Earth« (Asphyx) a méně primitivní než »Legion« (Deicide)... dalo by se pokračovat dál a dál v tom, co tomuhle albu chybí ve srovnání s jinými, ale to, co má, a co ostatní nemají, je neskutečný pocit profesionality a cílevědomosti – jako by si členové kapely dali za úkol nesnažit se nabídnout co nejvíce čehokoli, ale přesně to, co je pro deathmetalové mistrovské dílo potřeba.

Žádné triky, žádné marketingové kejkle, žádná studiová kouzla nebo umělé emoce – tohle je prostě čistý death metal. Syrový, ostrý, pomalý a hlavně drtivý. Každý riff nese náznaky jemné melodie a groovu, a přesto každým drsným akordem hrozí, že vám praskne lebka. Tihle kluci (a holka!) dbali na to, aby profesionálně znějící produkce neubrala nahrávce nic z primitivní barbarské energie, kterou vytváří Thompsonova a Wardova vynikající kytarová práce. Zloba v hlase Karla Willettse, jehož bestiální skřehot se nese v letargickém rytmu, kontrastuje s neúnavným bubnováním Andyho Whalea. Řídké melodické prvky přispívají k autenticitě nahrávky, protože ukazují skladatelské schopnosti hudebníků. Písně do sebe plynule zapadají, oplývají groovem i háčky a dělají z alba jeden z nejsnadnějších 'obtížných' poslechů, jaký kdy zažijete.

Nakonec »The IVth Crusade« v průběhu let prokázala, že si svůj status nadčasové deathmetalové klasiky zaslouží. Nesmlouvavý přístup kapely k tvorbě tísnivého, hlemýždího death metalu přinesl úžasný výsledek – přes 50 minut solidního death metalu, nad kterým lze jen žasnout.“

Po vydání desky následovalo evropské turné World Crusade s polskou deathmetalovou skupinou Vader a švédskou kapelou Grave. Po jeho absolvování se Bolt Thrower poprvé podívali do Austrálie, kde hráli po boku Armoured Angel. V tomto období vyšlo také EP Spearhead, které nabídlo rozšířený, mimořádně těžký remix titulní skladby, dále píseň "Dying Creed" a dvě novinky – "Crown of Life" a "Lament".

Další řadové album Bolt Thrower, ...For Victory, vyšlo 28. listopadu 1994. Bylo natočeno během srpna ve studiu Sawmill a o produkci se podělili Colin Richardson a samotná kapela. Limitovaná edice obsahovala navíc živé CD s názvem Live War.

Titulní píseň "...For Victory" obsahuje citát z básně Laurence Binyona známé jako Ode of Remembrance, která je součástí širší básně For the Fallen. Ta byla poprvé publikována v deníku The Times v září 1914 a následně v Binyonově sbírce The Winnowing Fan: Poems on the Great War. Postupem času se třetí a čtvrtá sloka této básně – obvykle se recituje jen čtvrtá – staly symbolickou poctou všem obětem válek bez ohledu na národnost. Tato část je dnes běžně označována právě jako Ode of Remembrance a bývá recitována při pietních aktech ke Dni vzpomínek.


Změny v sestavě (1994 - 2004)

Po natočení ...For Victory následovalo americké turné s Benediction, které se bohužel příliš nevydařilo. Po jeho předčasném ukončení a návratu domů následoval odchod bubeníka Andyho Whalea a zpěváka Karla Willettse, kteří se rozhodli z kapely odejít kvůli změně životního směřování. Zbytek členů však pokračoval dál a ještě před Vánoci stihli vydat nové album. Během jeho uvedení na trh nahradil Karla Willettse bývalý zpěvák Pestilence Martin van Drunen. Za bicí usedl teprve sedmnáctiletý Martin „Kiddie“ Kearns, který hrál od čtrnácti let v různých lokálních kapelách — od heavy metalu po reggae — a byl známý svým úderným stylem ovlivněným Johnem Bonhamem.

V této sestavě odehráli během následujících dvou let dvě evropská turné na podporu nového alba. Prvním bylo rozsáhlé No Guts, No Glory Tour po boku Cemetary a Brutality, které zasáhlo Německo, Nizozemsko, Belgii, Rakousko, Švýcarsko a Dánsko. V roce 1996 následovalo festivalové turné Fuck Price Politics, které fanoušci i média vysoce ocenili. Na pódiu se s Bolt Thrower tehdy objevili Sentenced, Power of Expression a Varukers. Změny v sestavě však pokračovaly. V roce 1997 Martin van Drunen kapelu opustil – nikdy se prý necítil její plnohodnotnou součástí a navíc bojoval s nemocí, která mu způsobovala vypadávání vlasů a nejistotu při vystoupeních. Na jednom koncertu v Německu ho nahradil jeho přítel Dave Ingram, dlouholetý známý kapely. Zanedlouho odešel také Martin Kearns a za bicí usedl Alex Thomas.

Následující roky se pro Bolt Thrower staly zkouškou odolnosti. K odchodům členů se přidalo i ukončení spolupráce s vydavatelstvím Earache Records, které o kapelu ztratilo zájem. Čekala je jednání o nové smlouvě s Metal Blade Records. Ačkoliv kapela nikdy neinklinovala k open air festivalům, rozhodla se v roce 1997 zahrát na německém festivalu With Full Force ve Zwickau. Publikum je přivítalo nadšeně a i s náhradníkem Davem Ingramem si dokázali publikum podmanit svou nekompromisní podobou heavy metalu.

Na dalším albu Mercenary se dočasně vrátil Karl Willetts. Nahrávka vyšla 8. září 1998 v Evropě a 10. listopadu v USA. Obsahuje devět skladeb a celkově působí pomaleji než předchozí alba – rané vlivy hardcore punku z ní zcela vymizely. Přesto je nahrávka velmi heavy a zvukově se blíží klasickému projevu Bolt Thrower. Karl se na ní vrátil ke svému dřívějšímu stylu zpěvu. Po dokončení alba však zjistil, že se nemůže naplno věnovat kapele, a jeho místo znovu převzal Dave Ingram – tentokrát již jako oficiální člen.

S podporou Metal Blade Records se Bolt Thrower dočkali dosud největšího úspěchu. Mercenary bylo skvěle přijato po celém světě, zejména v Německu, kde se dostalo do albového žebříčku a získalo maximální hodnocení 10/10 i titul „album měsíce“ v metalovém magazínu Rock Hard.

Frank Albrecht z Rock Hard o desce napsal: „Je krásné, že to moje staré deathmetalové srdce ještě může zažít. »Mercenary« je nejpohodovější deathmetalové album od dob »The End Complete« od Obituary, a to mě těší. Deathmetalová scéna přesně takový impuls potřebovala. Zatímco loni to byli Six Feet Under a Hypocrisy, kteří znovu probudili DM komunitu, nyní jsou to Bolt Thrower, kdo dokazují, že tento styl lze stále oslavovat mistrovsky, bez kompromisů. Žádné gotické vlivy. Žádné blackmetalové prvky. Jen drtivé údery, ostré riffy Thomsona a Warda, pumpující basy a jasně srozumitelný growl Karla Willettse. A ty melodie! Jen si musíte zvyknout na zvuk – není tak hlasitý jako produkce Colina Richardsona – ale po dvaceti posleších jiný chtít nebudete. Děkujeme vám, Bolt Thrower, že jste vydrželi.“

V listopadu 1998 vydali Earache Records kompilaci Who Dares Wins, která obsahovala starší nahrávky včetně EP Spearhead a Cenotaph. Kapela se od této kompilace distancovala a žádala fanoušky, aby si ji nekupovali – považovali ji za pokus vydavatelství vytěžit z fanoušků peníze. Původní název měl znít No Guts – No Glory, ale byl změněn kvůli kolizi s názvem skladby z alba Mercenary, proti čemuž se ohradilo Metal Blade Records.

Po vydání Mercenary se kapela vydala na evropské turné Into the Killing Zone, kde Dave Ingram dokázal, že je důstojnou náhradou a plnohodnotným frontmanem. Po turné však nastaly další změny – bubeník Alex Thomas odešel, protože ztratil zájem o směřování kapely. Nové hledání naštěstí nebylo nutné, protože se ke skupině vrátil Martin Kearns, který mezitím vyřešil osobní záležitosti. S Bolt Thrower opět vystoupil na festivalu With Full Force.

Většinu roku 2000 strávili Bolt Thrower ve zkušebně s novou sestavou a psaním materiálu pro sedmé studiové album. Když byly skladby hotové, nemohli se dočkat návratu na pódia. Na jaře 2001 odehráli několik koncertů v Nizozemsku a Německu. Vyprodané sály a rostoucí popularita byly jasným signálem – v květnu 2001 zamířili do studia a nahráli pro Metal Blade Records nové album Honour – Valour – Pride, které vyšlo v Evropě 19. listopadu 2001 a v USA 15. ledna 2002. Obsahuje devět skladeb, digipak edice navíc jednu bonusovou navrch.

První album s jedním novým a jedním staronovým členem bylo představeno vybraným zástupcům tisku způsobem zcela ve stylu Bolt Thrower — místo tradiční studiové reportáže je čekal inscenovaný únos doplněný o vojenské úkoly. Bez ohledu na tuto netradiční prezentaci (nebo možná právě díky ní!) sklidili Bolt Thrower znovu vlnu pozitivních recenzí i nadšené reakce fanoušků. Honour - Valour - Pride obdrželo v časopisu Rock Hard plných 10 bodů z 10 a titul album měsíce — pro sedmou studiovku a podruhé za sebou je to mimořádný úspěch.

V lednu 2002 následovalo turné Ground Assault, během něhož kapela projela Evropu společně se starou Daveovou formací Benediction, čímž rázně vyvrátila jakékoli spekulace o napjatých vztazích mezi oběma skupinami. Turné se setkalo s obrovským ohlasem — Bolt Thrower znovu hráli vyprodané sály a potvrdili svou pověst jedné z nejsilnějších koncertních kapel scény. Na podzim téhož roku se vrátili do Německa na festival Westfalenfestival, kde si jejich set užil nejen třináctitisícový dav, ale i samotná kapela.

V roce 2003 se Bolt Thrower pustili do skládání materiálu pro své osmé studiové album. Zrušili kvůli tomu všechny nabídky na letní festivaly s výjimkou jediného — výročního festivalu Rock Hard. I to však museli nakonec zrušit kvůli předčasnému narození Daveova syna.

Na přelomu let 2003 a 2004 pokračovali ve tvorbě nové desky, jejíž nahrávání bylo plánováno na květen 2004 a vydání u Metal Blade Records na závěr roku. Současně začali připravovat i evropské a americké turné. Plány se však začaly komplikovat, když se ukázalo, že Dave se potýká se zdravotními i osobními problémy. Krátce před vstupem do studia se rozhodl z kapely odejít, aby se mohl naplno věnovat uzdravení. Vydání nové desky se tak odsunulo a prioritou se stalo nalezení nového zpěváka.


Reunion (2004 - 2014)

Kapela se opět ocitla v dobře známé situaci — bylo třeba najít nového zpěváka. Ve skutečnosti však připadala v úvahu jen jediná volba: Karl Willetts. Ten byl osloven a souhlasil, že se na konci roku 2004 opět připojí k Bolt Thrower a převezme roli frontmana. Dne 18. listopadu 2004 kapela oficiálně oznámila jeho návrat, čímž nic nebránilo začátku nahrávání nové desky Those Once Loyal.

Karlův návrat přivítali nadšeně jak členové skupiny, tak fanoušci, kteří vyhlíželi novou kapitolu Bolt Thrower s velkými očekáváními. Willetts bez problémů navázal na svou starou roli a společně s Gavinem se pustil do psaní textů. Jeho hlas byl navíc prověřen v praxi, když na zkoušku znovu nazpíval vokály do skladeb z Honour - Valour - Pride. Ačkoli kytarista Gavin Ward zdůraznil, že kapela nemá v úmyslu tuto verzi vydat, aby tím "neznehodnotila produkt" a neurazila Ingrama, v květnu 2005 přesto zveřejnili hrubý mix Willettsovy verze skladby „K-Machine“ — na přání fanoušků.

Nahrávání pod vedením producenta Andyho Faulknera začalo v květnu 2005 ve studiu Sable Rose v Coventry, mix probíhal na konci srpna. Stejně jako u předchozích desek se tvorba skladeb opírala především o Thomsonovy kytarové riffy a sóla, která si ostatní členové upravovali podle svých představ. Celkově vzniklo 25 až 30 písní, z nichž deset se dostalo na finální verzi alba.

Willetts, jenž měl na starost většinu textů, hledal inspiraci na místech s vojenskou historií — navštívil například londýnský Cenotaph a Horse Guards Parade, Turnaware Point v Cornwallu (vylodění 5. pěšího sboru v Den D) nebo Flanderská pole v Belgii. Později Gavin Ward zveřejnil jeho zápisníky s pracovními názvy skladeb a náměty. Celý proces byl dokumentován prostřednictvím šesti studiových deníků — pět z nich napsal Kearns a jeden sám Willetts — které vyšly na oficiálním webu kapely.

Nahrávání bylo dokončeno v polovině září 2005. Písně procházely během tvorby i nahrávání četnými úpravami a přepisováním textů, struktur i temp. Bench uvedla, že hotovou podobu desky slyšela až po finálním masteringu. Thomson v prosinci téhož roku prohlásil v magazínu Terrorizer, že kdyby nebyli tlačeni termíny vydavatelství Metal Blade a blížícím se turné, pravděpodobně by ještě pokračovali ve studiu a dále skladby upravovali.

Obal desky byl inspirován pamětní deskou na Guards Memorial z první světové války v St. James’s Parku v Londýně. Nápad použít právě tento motiv vzešel od Jo, která chtěla kapelu odklonit od fantasy bitev z předchozích alb a dodat desce epičtější a méně předvídatelný vizuál. Fotografie desky byla zpracována Janem Meininghausem do výsledné podoby. K názvu alba Ward poznamenal: „Je to o vojácích. Kdysi byli loajální — a teď už nejsou, protože jsou mrtví!“ Willetts v rozhovoru pro Metal Rules (2006) doplnil, že název je rovněž poctou těm, kteří kapelu po celou kariéru podporovali — od Johna Peela až po samotné fanoušky, bez nichž by Bolt Thrower nikdy neexistovali.

Album vyšlo 11. listopadu 2005 v Německu, 14. listopadu ve zbytku Evropy a 15. listopadu v USA. Sklidilo široké uznání v médiích jako Rock Sound, Rock Hard a Metal Hammer. Kromě vysokého umístění v německém žebříčku (76. místo) se objevilo na obálkách několika časopisů a v řadě z nich získalo ocenění Album měsíce — Rock Hard takto vyznamenal Bolt Thrower už potřetí.

Rok 2006 kapela zahájila evropským turné Those Still Loyal, na němž je doprovodili Malevolent Creation, Nightrage a Necrophagist. Karlův návrat na pódia byl velmi očekávaný a výsledkem byla řada vyprodaných koncertů. Bolt Thrower i nadále drželi svou zásadu nízkých cen vstupenek i merchandise, za což jim fanoušci projevovali nezměrnou podporu. Po krátké pauze následovala druhá část turné, tentokrát s podporou God Dethroned a Kataklysm, doplněnou o místní skupiny a přátele jako Nightrage nebo Downlord. Kapela se dostala do zemí, kde dlouho nehráli — do Švédska, Velké Británie, ale i do nových destinací jako Španělsko, Portugalsko, Finsko a Norsko. Odezva publika byla mimořádná a potvrdila, že loajalita fanoušků je stále neochvějná.

Po úspěchu obou částí turné vystoupili Bolt Thrower na jediném open air festivalu roku — na Rock Hard Festivalu, který jim před lety zrušili. Tentokrát slib dodrželi a vystoupili v amfiteátru v německém Gelsenkirchenu. Skvělý prostor a výborný výkon kapely potěšil všechny generace fanoušků.

V roce 2007 odehráli jen několik koncertů a zaměřili se na psaní materiálu pro nové album. Ukázalo se však, že navázat na kvalitu Those Once Loyal nebude snadné. V roce 2008 proto Bolt Thrower oznámili, že nové album nevydají, protože podle jejich slov skladby nedosahovaly požadované úrovně. Raději nevydat nic, než jít pod vlastní standard — odvážné rozhodnutí, které jim ale přineslo velký respekt.

Přestože nové album nevzniklo, Bolt Thrower fanoušky nezklamali a pokračovali v živém hraní. Rok 2008 jim přinesl mimo jiné triumfální návrat do USA — poprvé od roku 1994 zahráli na Maryland Deathfestu, a to hned během dvou dnů. Publikum bylo nadšené a vystoupení se stalo jedním z vrcholů jejich americké historie.

Ačkoli dříve neinklinovali k festivalům, uznali, že tento formát dokonale sedí jejich hudbě. V následujících letech si pečlivě vybírali jen několik vybraných akcí — vrátili se do rodného Birminghamu, dvakrát vyprodali nový klub Atak v Holandsku a vůbec poprvé vystoupili v Řecku, kde odehráli dva nezapomenutelné večery.

Kapela se dál držela filozofie „kvalita místo kvantity“, což se jasně osvědčilo. V roce 2010 odehráli sérii koncertů a festivalů po celé Evropě — od komornějších undergroundových vystoupení, která připomínala jejich začátky, až po obří akce s třicetitisícovým publikem, jež dokázali strhnout stejně jako kdykoli předtím.


Martinova smrt a rozpad kapely (2015 - 2016)

Martin Kearns, který byl bubeníkem Bolt Thrower v letech 1994 – 1997 a poté od roku 2000, nečekaně zemřel 14. září 2015 ve věku 38 let. V důsledku jeho smrti kapela přerušila činnost a zrušila nadcházející australské turné, které mělo být jejich prvním od roku 1993.

Dne 14. září 2016, v den prvního výročí jeho úmrtí, Bolt Thrower na svých webových stránkách uctili Martinovu památku a oznámili, že už jako kapela nebudou dále pokračovat: „Rádi bychom všem poděkovali za podporu v těchto posledních dvanácti měsících. Spolu s Kiddieho rodinou jsme se rozhodli, že ponecháme jeho nečekanou smrt soukromou záležitostí. Teď jen žádáme o trochu času, abychom se s tím vypořádali.

Kiddie se k nám přidal v roce 1994, když mu bylo teprve sedmnáct let, nicméně ihned Bolt Thrower jako živou kapelu vylepšil. Nikdo nebyl loajálnější ani pyšnější, že může být součástí Bolt Thrower. Strávili jsme spolu více než 20 let cestováním kolem světa s třemi různými vokalisty, ale Kiddie pro nás byl vždy víc než jen bubeník. Když jsme nesli jeho rakev na jeho poslední místo odpočinku, pozice bubeníka Bolt Thrower byla pohřbena s ním. On byl – a navždy zůstane – bubeníkem Bolt Thrower, naší hybnou silou a naším přítelem.

A co se týče nás ostatních, Bolt Thrower pro nás byli životním stylem přes 30 let. Nikdy jsme nebyli motivováni penězi, slávou nebo egem, ale vlastními principy a hodnotami, které nás provázely životem a sblížily nás jako přátele.“

Dne 7. března 2017, v den Kearnsových 40. narozenin, zveřejnili Bolt Thrower na svých stránkách obsáhlé prohlášení, které naznačovalo možný reunion nebo vznik nového materiálu na jeho počest: „Dnes by Kiddie oslavil 40. narozeniny. Je to den smutku, ale také krásných vzpomínek – a doufáme, že se k nám připojíte a pozvednete sklenku na památku nepřítomného přítele. Utěšujeme se vědomím, že jeho pokrevní linie a odkaz jako otce bude žít dál prostřednictvím jeho synů Leona a Maxe, jeho odkaz jako člověka v srdcích a myslích všech, kteří měli to štěstí nazývat ho svým přítelem, a jeho odkaz jako úžasného bubeníka bude žít dál skrze jeho hudbu. Kiddie kvůli různým okolnostem stihl s Bolt Thrower vydat pouze dvě alba, přestože v kapele působil 20 let a odehrál stovky koncertů – a my mu za jeho neochvějnou věrnost a bubenický odkaz dlužíme mnohem víc. Tento dluh začneme brzy splácet…“

Do roku 2024 se však tyto myšlenky neuskutečnily.

Bolt Thrower zůstávají jednou z nejautentičtějších a nejrespektovanějších kapel extrémního metalu, která se nikdy nezpronevěřila svým hodnotám. Jejich hudba, hluboce zakořeněná v tématech války, hrdinství a ztráty, si i po letech zachovává syrovou sílu a upřímnost. Ačkoliv jejich příběh skončil bolestnou ztrátou, odkaz kapely žije dál – v nezaměnitelném zvuku, který ovlivnil generace hudebníků, i ve věrné fanouškovské komunitě, která Bolt Thrower nikdy nezapomene.


Rozhovor s Karlem Willettsem

Na podzim 2015, po Martinově smrti založil zpěvák Karl Willetts v Birminghamu společně s původním bubeníkem Bolt Thrower Andrewem Whalem, baskytaristou Benediction a Sacrilege Frankem Healym a kytaristou Benediction Scottem Fairfaxem skupinu Memoriam. Podle rozhovoru s Karlem z března 2016, uveřejněném na stránkách magazínu Iron Fist vznikla kapela jako pocta zesnulému bubeníkovi Martinu 'Kiddiemu' Kearnsovi se záměrem oživit old school death metal.

Kdy vznikl nápad na MEMORIAM? Kdo dal podnět k založení kapely?

Karl Willetts: Memoriam vznikli především proto, aby zaplnili prázdné místo, které vzniklo po tragické smrti Martina 'Kiddieho' Kearnse, bubeníka kapely Bolt Thrower v září 2015. Bolt Thrower následně na dohlednou dobu pozastavili veškerou činnost, což mi dalo příležitost rozvíjet nový projekt s přáteli, kteří už nějakou dobu projevovali zájem o založení kapely. Záměrem založení Memoriam bylo obnovit stará přátelství a znovu získat plamen inspirace, který nás kdysi rozpaloval. Teď se to děje v opravdu rychlém tempu a všichni si užíváme každý okamžik. Cílem Memoriam je v tom pokračovat a stavět na tom i v budoucnu. A samozřejmě ovládnout svět. :-)“

Znovu hrajete s bývalým bubeníkem kapely BOLT THROWER Andym Whalem, jaký je to po tolika letech pocit? Co ho přimělo vrátit se z deathmetalového důchodu?

„Po tom, co se stalo Kiddiemu, jsem se rozhodl, že musím udělat všechny věci v životě, ke kterým jsem se nikdy nedostal, než bude pozdě! Jednou z těchto věcí bylo znovu hrát v kapele s Whalem; takže je fantastické, že to skutečně dělám! Myslím, že s Andym je to pro něj něco jako nedokončená práce. I když už nebyl v kapele, lidé o něm vždycky mluvili jako o bubeníkovi z Bolt Thrower, takže Memoriam je způsob, jak se od toho posunout dál a naplnit jeho kreativitu, která nebyla nějakou dobu využita. Je skvělé se vrátit do zkušebny a slyšet ho hrát. Jako by nikdy nepřestal!“

Ve zkušebně teď musí panovat zvláštní, živá atmosféra a ruch, že?!

„Je to všechno opravdu vzrušující a já mám radost, že mohu psát nové písně a být opět v tvůrčí fázi vývoje. Od napsání a nahrání 'Those Once Loyal' v roce 2005 už uběhl nějaký čas a já si díky tomu uvědomil, jak moc mě baví tvůrčí proces práce s čerstvými nápady. Všichni se nemůžeme dočkat, až se dostaneme do zkušebny a budeme pracovat na nových písních. Z celého projektu je cítit opravdový šum a vzrušení.“

Co dělal Andy od té doby, co skončil s BOLT THROWER? Je to jeho první metalová kapela od nahrávání alba ...For Victory?

„Když jsme v roce 1994 opustili Bolt Thrower, zkoušeli jsme s Whalem hrát v několika dalších kapelách, ale nic z toho nebylo. Myslím, že v té době jsme do toho nebyli na sto procent zapálení. Tohle je první skupina, v které Andy od té doby hraje. Během svého odchodu z metalové scény pracoval jako servisní inženýr alarmů a pořídil si své dva kluky, měl hodně práce! Ale je skvělé, že je zpátky a dělá to, co mu jde nejlíp, mlátí do těch blán.“

Spojili jste se s Frankem Healym (BENEDICTION/SACRILEGE) a Scottem Fairfaxem (BENEDICTION), abyste doplnili sestavu. Čí to byl nápad je zapojit?

„Vždycky jsme s Frankem mluvili o tom, že bychom mohli udělat kapelu, ale nikdy jsme se k tomu nedostali kvůli jiným závazkům. Původním záměrem bylo se jen sejít a zajamovat si staré písně, které nás hudebně ovlivnily v době, kdy jsme s hudbou začínali, nicméně příchod kytaristy Scotta Fairfaxe přinesl nový rozměr spolu s pytlem plným zabijáckých riffů, na kterých jsme pracovali a vytvořili nový materiál. Whale navrhl, abychom Scotta přizvali k doplnění sestavy.“

Kolik písní jste zatím napsali / nahráli a jaké máte plány na vydání?

„Je to všechno na začátku, kapela má za sebou zatím šest zkoušek, ale máme hotové základy pěti písní. Naším cílem je dát dohromady kompletní materiál na album, zhruba deset písní, a ty nahrát někdy v květnu až červnu.“

Jak byste popsali hudbu MEMORIAM?

„Do old school death metalu vracíme to staré! Kapela staví na našich společných silných stránkách. Zní to zabijácky, jako hybridní mix Bolt Thrower/Sacrilege/Benediction, který si zase vytvořil vlastní osobitý zvuk.“

Jaký je to pocit zakládat po tolika letech zbrusu novou kapelu?

„Je to skvělý pocit, celý ten tvůrčí proces mě neskutečně baví! Cítím se podobně, jako když jsme psali materiál pro Bolt Thrower, nicméně s Memoriam máme prázdné plátno, takže můžeme zkoušet nové nápady. Je to opravdu vzrušující a svěží pocit, nejspíš proto, že jsem v takové pozici poprvé.“

Můžete nám prosím prozradit některé názvy písní?

„Zatím máme následující názvy písní: "Memoriam", "War Rages On", "Resistance", "Surrounded (By Death)" a "Drone-Strike".“

Jaká témata vás v současné době inspirují k tomu, abyste přiložil pero k papíru?

„"Memoriam" je úvodní píseň, která představuje naše záměry, je věnována Kiddiemu a je vlastně jeho chvalozpěvem. "War Rages On" je vlastně o tom, jak pokračovat v životě. "Resistance" je svým zaměřením tak trochu anti-establishmentová. "Surrounded (By Death)" je o tom, že jsme doslova obklopeni smrtí, napsal jsem ji po Lemmyho skonu, prostě se mi zdá, že jsme v tom neustále. "Drone-Strike" je pohled na moderní bojiště a pohled na to, jak se válčí pomocí nových technologií; svým způsobem navazuje na myšlenky z písně "The Kill Chain" od Bolt Thrower. Snažím se kombinovat prvky osobní reflexe života spolu s psychologickými dopady války. Vždycky jsem psal o tématech smrti a smrtelnosti, spousta textů napsaných pro BT vycházela z pocitů smutku, když mi v jednadvaceti letech zemřel táta. S přibývajícím věkem se tato témata stávají pro váš život stále aktuálnější. Smrt je stále velké tabu a něco, o čem se otevřeně nemluví, dokud to nepotká někoho blízkého. Mám pocit, že odchod Kiddieho působil jako katalyzátor a celá tato zkušenost mě přiměla o těchto otázkách více přemýšlet. Memoriam je pro mě způsobem, jak vyjádřit některé z těchto emocí, podobně jako to dělá Greg Mackintosh s Vallenfyre.“

Plánujete živé hraní?

„Určitě, v současné době diskutujeme o různých možnostech a máme v úmyslu vystoupit v průběhu léta na vybraných evropských festivalech. Doufáme také, že poté odehrajeme několik klubových koncertů. V současné době probíhá jednání, a jakmile budou potvrzeny, oznámíme to prostřednictvím našich webových stránek i Facebooku.“

Budou v živém setu nějaké skladby BOLT THROWER nebo BENEDICTION?

„Na koncertech chceme hrát hlavně náš nový materiál, nicméně hodláme zařadit i některé písně z našich předchozích kapel, jako jsou Bolt Thrower, Benediction a Sacrilege a v současné době se rozhodujeme, které z to budou.“

Proč se kapela jmenuje MEMORIAM, určitě vám to připomíná starou školu death metalu? Bude logo stejně oldschoolové?

„Výběr názvu kapely byl těžší, než jsme předpokládali. Původně jsem přišel s dlouhým seznamem potenciálních názvů (hodně převzatých z názvů písní BT), nicméně jakmile jsem trochu zapátral, zjistil jsem, že všechno, co mě napadlo, je obsazené nebo mi prostě nepřipadá správné! Takže jsme název kapely odložili a soustředili se na to, abychom dali dohromady nějaké písničky. První skladba, kterou jsme napsali, bylo intro a já jsem dal dohromady pár slov jako formu pocty Kiddiemu a z toho organicky vznikl název Memoriam! Máme hotové logo; jedním z prvků tohoto projektu je zapojení starých přátel, takže jsme se všichni rozhodli, že chceme, aby návrh loga udělal Paul McHale (se kterým se všichni známe už dlouho), jak vidíte, je to dost stará škola. Ale je to čitelné! Memoriam vnímám jako slavnostní poctu minulosti, všemu, co bylo ztraceno, a životům, které odešly, ale nebyly zapomenuty. Tento kontext aplikuji jak na válku, tak na život obecně.“

Hraješ death metal od samých počátků žánru, jaké podstatné rozdíly pozoruješ mezi současnou a old schoolovou scénou?

„Koncem 80. let, v době před nástupem počítačů se scéna vyvíjela lokálně, kdy se podobně smýšlející jedinci scházeli na koncertech a v hospodách, a z toho vznikla místní scéna. V mezinárodním měřítku se scéna šířila prostřednictvím undergroundových časopisů, obchodováním s kazetami a psaním dopisů. Vzpomínám si, že většinu mého času zabíral tento proces a bylo skvělé a opravdu zvláštní dostat dopis nebo balíček z nějakého vzdáleného a poněkud exotického místa! V dnešní době je propagace mnohem snazší prostřednictvím platforem sociálních médií, kontakt je okamžitý a má přímou zpětnou vazbu. Líbí se mi, jak můžete zprávu okamžitě poslat do světa, to je super a je cítit, že existuje obrovské globální spojení v rámci celé scény, což je skvělé. Nicméně to působí poněkud chladně a klinicky, každý je kritik! Chybí mi ten nefalšovaný pocit vzrušení, když dostanu balíček od obskurní kapely odněkud z Peru. Nevím, připadá mi to teď trochu méně výjimečné.“

Od chvíle, kdy se o vaší existenci dozvěděla veřejnost, jste na sociálních sítích vyvolali značný rozruch. Překvapilo vás, jak rychle se o vás začalo mluvit a jakou odezvu jste získali od lidí po celém světě?

„Jsme naprosto ohromeni úžasnou pozitivní odezvou. Facebooková stránka měla za tři týdny 2500 lajků! Videoklip byl zhlédnut 5000 krát. Je to pro nás všechno velmi inspirující a pomáhá nám to v tom, abychom věci posouvali co nejrychleji kupředu!“

Když je MEMORIAM aktivní, znamená to, že je BOLT THROWER oficiálně odložen?

„Rozhodnutí pozastavit BT bylo přijato kolektivně kapelou již v prosinci 2015. Ztráta Kiddieho nás zasáhla opravdu tvrdě a možná je to něco, přes co se nikdy nepřeneseme. Nicméně nikdy neříkej nikdy. Rád bych věřil, že jednoho dne BT nastartuje motor staré válečné mašiny a znovu se rozjede. V tuto chvíli však nelze říct, kdy se tak stane.“


Mezi lety 2015 až 2024 Memoriam neúnavně koncertovali a vydali už čtyři studiová alba.

Zdroje:

boltthrower.com

Wikipedie

www.ironfistzine.com

www.metal-archives.com

metallipromo.com

www.rockhard.de