KREATOR

Historie

Zajímavosti

KREATOR


Původ:Essen, Severní Porýní-Vestfálsko, Německo
Aktivní roky:1982 - současnost
Styl:Thrash metal, speed metal, industrial metal (90tá léta), black metal (v začátcích)
Vydavatelé:Epic, Steamhammer, Drakkar, GUN, Noise, Nuclear Blast
Web:www.kreator-terrorzone.de
Podrobnosti:Kreator - Metal Archives

Historie

KREATOR je německá thrashmetalová kapela z Essenu, která vznikla v roce 1982. Její současnou sestavu (2022) tvoří zpěvák a kytarista Miland 'Mille' Petrozza, bubeník Jürgen 'Ventor' Reil, kytarista Sami Yli-Sirniö a baskytarista Frédéric Leclercq. Během čtyřicetileté kariéry se sestava několikrát změnila, nejmarkantněji se to projevilo na osobách baskytaristy a sólového kytaristy. Petrozza a Reil jsou jediní dva původní členové, kteří v KREATORU zůstali, i když Reil si v letech 1994 až 1996 dal krátkou pauzu. Yli-Sirniö je od roku 2001 jejich sólovým kytaristou, zatímco Leclercq se připojil v roce 2019 jako náhrada za Christiana 'Speesyho' Gieslera, který byl členem kapely od roku 1994.

KREATOR doposud vydal patnáct studiových alb, dvě EP, dvě živá alba a tři kompilační alba. V mezinárodní thrashmetalové komunitě si získali velkou undergroundovou fanouškovskou základnu, přičemž jejich druhé studiové LP Pleasure to Kill (1986) je považováno za velmi vlivné na tento žánr, vysoce ceněná byla i mnohá jejich následující alba - včetně Terrible Certainty (1987), Extreme Aggression (1989) a Coma of Souls (1990). Přestože se jednalo o vlivnou kapelu a také o jednu z prvních evropských thrashmetalových skupin, která podepsala smlouvu s velkým vydavatelstvím (v roce 1988 podepsala smlouvu s Epic Records), mainstreamové popularity dosáhli až s pozdějšími deskami, včetně jejich třináctého studiového alba Phantom Antichrist (2012) a jeho následovníka Gods of Violence (2017), která se v mnoha zemích umístila na předních příčkách hitparád, přičemž druhé jmenované dosáhlo na první místo v německé hitparádě. Jejich nejnovější studiovka Hate Über Alles by měla vyjít 3. června 2022.

Kapela dosáhla celosvětového prodeje přes dva miliony kusů všech svých desek, což z ní činí jednu z nejprodávanějších německých thrashmetalových kapel všech dob. Spolu s
DESTRUCTION, SODOM a TANKARD patří KREATOR k 'velké čtyřce' teutonského thrash metalu, která se zasloužila o rozvoj a popularizaci německé thrashmetalové scény a zároveň byla v polovině 80. let průkopníkem tehdy se rozvíjejících žánrů death metal a black metal.

Začátky (1982 - 1987)

Kreator vznikli pod názvem Metal Militia v roce 1982 v německém Essenu, ale krátce poté změnili název na Tyrant. Později používali také název Tormentor, a to až do roku 1984, kdy se konečně ujal současný název Kreator. Původní sestavu tvořili zpěvák a kytarista Mille Petrozza, bubeník Jürgen 'Ventor' Reil a baskytarista Rob Fioretti. V březnu 1985 nahráli za pouhých deset dní svůj debutový studiový počin Endless Pain (1985). Deska kombinuje prvky black metalu a thrash metalu a vytváří blackmetalem ovlivněný thrashový zvuk inspirovaný uskupeními jako Venom, Mercyful Fate a Bathory. Na tomto počinu se Petrozza i Reil dělí o vokály. Na pár koncertů k propagaci desky si skupina najala pozdějšího kytaristu Sodom, Michaela Wulfa, aby hrál na sólovou kytaru, zatímco Petrozza přešel na rytmickou kytaru.

I když byl na obalu druhé desky Wulf chybně uveden jako člen kapely, byl ve skutečnosti v uskupení pouze několik dní a na albu Pleasure to Kill (1986), které je všeobecně považováno za thrashovou klasiku a mělo také velký vliv na deathmetalový žánr, se nepodílel. Deska produkovaná Harrisem Johnsem (Sodom, Helloween, Voivod) ukázala, že kapela roste v talentu a technických schopnostech. Do německé albové hitparády se ale dostala až 31 let po vydání. Píseň "Flag of Hate" se stala koncertním standardem a uskupení se stalo jednou z nejslibnějších a nejnadějnějších evropských metalových formací. Po vydání LP vyrazili na své vůbec první turné (před jeho vydáním odehráli celkem jen pět koncertů) a na podzim 1986 odehráli své první koncerty mimo Německo, kde předskakovali uskupením jako Destruction a Celtic Frost. Na jaře 1987 Kreator poprvé vyjeli na turné po USA, kde předskakovali Voivod na jejich turné Killing Technology. V roce 1986 vyšlo také první EP Kreator, Flag of Hate, a v té době se ke kapele připojil druhý kytarista Jörg 'Tritze' Trzebiatowski.


Vzestup popularity (1987 - 1991)

V roce 1987 Kreator vydali svůj třetí studiový počin Terrible Certainty, který je často považován za jedno z nejlepších LP uskupení, protože aranže na desce byly složitější a tempa rozmanitější. Frank Trojan, redaktor časopisu Rock Hard, udělil desce devět bodů z deseti. Už tehdy označil Kreator za evropskou thrashovou bandu číslo 1. Díky lepší souhře a promyšlenějšímu psaní písní podle něj skupina dokázala oslovit širší vrstvy fanoušků, než jen zaryté fanoušky Kreatoru. Allmusic také nešetřil, udělil desce čtyři a půl hvězdičky z pěti. Na webových stránkách www.metal-observer.com byla sice kritizována slabá produkce, ale přesto bylo LP hodnoceno jako zásadní pro každého fanouška thrashe. Na desce se objevil také další hit "Behind the Mirror".

Popularita uskupení nadále rostla a k písni "Toxic Trace" byl natočen videoklip pro MTV. Podařilo se jim najít i dostatek času a peněz (pocházejících z koncertů) na financování dalšího EP, Out of the Dark... Into the Light. V té době už Kreator absolvovali vlastní turné a hráli v divadlech a arénách s kapelami jako Megadeth, Voivod, Overkill, D.R.I. a Holy Terror.

Berlínské nezávislé vydavatelství Noise Records poskytlo v roce 1988 licenci pro teritoria mimo Evropu a Japonsko velkému labelu Epic Records. Jejich čtvrtý studiový počin a debut u Epicu (pro omezená území) Extreme Aggression, nahraný v Los Angeles, se po vydání v roce 1989 stal v Evropě metalovým hitem, do německé albové hitparády se však opět dostal až 28 let po svém vydání. Deska pokračovala v cestě naznačené Terrible Certainty a zároveň ukazovala, že uskupení stále hudebně postupuje, a díky lepší produkci uznávaného Randyho Burnse (mimo jiné také Megadeth, Possessed, Nuclear Assault, Death, Dark Angel) obsahovala první významné singly skupiny, titulní skladbu "Betrayer" a pouze rádiovou "Love Us or Hate Us", získala podporu jihokalifornské rozhlasové stanice KNAC a videoklip k "Betrayer" byl odvysílán v pořadu MTV Headbangers Ball, což stejně jako hraní s kapelami jako King Diamond, Raven, Coroner, Suicidal Tendencies, Death a Sadus značně rozšířilo jejich popularitu mimo Německo.

V roce 1989 německý režisér Thomas Schadt natočil o Kreatoru dokumentární film (zaměřený na sociální aspekt heavy metalu v Porúří) s názvem Thrash Altenessen (pojmenovaný podle rodného města uskupení, předměstí Essenu). Po desce Extreme Aggression ale kapelu opustil kytarista Tritze. Po prvním koncertu ve východním Berlíně v březnu 1990 a prvním turné po USA se Suicidal Tendencies, na kterém poprvé hrál Frank Blackfire místo Jörga Trzebiatowského, se Kreator v létě 1990 opět vydali do studia v Los Angeles s Randym Burnsem, který již produkoval Extreme Aggression. Frank Blackfire, který předtím nahrál výborné LP Agent Orange se skupinou Sodom, okamžitě ovlivnil tvorbu písní.

Mille Petrozza: „Frank pozitivně ovlivnil celý styl Kreatoru. Všechno je teď mnohem složitější; někomu se bude zdát, že to, co děláme teď, je trochu pomalejší, ale ve skutečnosti je všechno jen trochu lépe kontrolované.“

Obal desky navrhl Andreas Marschall. Jako první video byla vybrána pomalejší šlapavá skladba "People of the Lie". V roce 1991 vyšlo video Hallucinative Comas na VHS, které obsahovalo také klipy "Twisted Urges", "Coma of Souls" a "Terror Zone". Film byl později znovu vydán v režisérském sestřihu na DVD At the Pulse of Surrender. Na podzim 1990 se uskupení vydalo na turné s Death, během kterého projelo 15 evropských zemí, Japonsko, USA a Mexiko. Na začátku roku 1991 začala americká část turné s Morgoth a Blitzspeer. Na začátku této části turné se však objevily problémy s americkým distributorem, společností Epic. Distribuční smlouva mezi touto společností a Noise Records byla vypovězena, takže Kreator zůstali v USA bez distribuce a propagace. Na konci roku 1991 uskupení vystoupilo na Vánočních metalových setkáních s kapelami jako Motörhead, Sepultura a Morbid Angel. Na jaře 1992 hráli v Jižní Americe a Izraeli. Při zpětném pohledu nebyl Mille Petrozza ale s produkcí desky Coma of Souls zcela spokojen, skupina podle něj musela ve studiu udělat příliš mnoho kompromisů.


Experimentování (1992 - 2000)

Počátek 90. let přinesl pokles popularity tradičního thrash metalu. Mnoho dalších thrashových kapel, jako Metallica, Megadeth a Anthrax, změnilo svůj styl a do svých skladeb začlenilo více melodických prvků, Kreator v té době začal experimentovat s groove metalem a industrial metalem. Výsledkem byla deska Renewal, vydaná v roce 1992, která obsahovala vlivy death metalu a industriálu. Ačkoli album oslovilo novější publikum, naštvalo mnoho dlouholetých fanoušků, kteří je obvinili ze zaprodání se a v důsledku odporu proti albu kapela zažila pokles popularity.

Výraznými změnami prošla i sestava kapely. Zakládající člen Roberto Fioretti po natočení alba kapelu opustil a nahradil ho Andreas Herz. V roce 1994 odešel i Reil a jediným původním členem kapely zůstal Petrozza. Reila nahradil Joe Cangelosi, zatímco Herz odešel v témže roce a nahradil ho Christian Giesler. V této době společnost "Epic Records" odstoupila od smlouvy a kapela uzavřela smlouvu s GUN Records. Nová sestava vydala v témže roce album Cause for Conflict. Mezi Renewal a Cause for Conflict uplynuly asi tři roky, což bylo způsobeno i vyčerpáním z dlouhého koncertování. Ačkoli nová deska, nahraná s Vincentem Wojnem v Burbanku v Kalifornii, ukazuje návrat k obvyklému hudebnímu směřování Kreator, vokály nedosahují takového křiku jako na raných albech.

Eduardo Rivadavia z allmusic.com označil Cause for Conflict za nejzmatenější album v kariéře Kreator a zároveň za jedno z nejméně populárních. Snažili se spojit nedávné experimenty s rychlejší, ale stylově omezenější hudbou dřívějších dob. Rychlejší skladby na Cause for Conflict však podle něj znějí nuceně a nepřesvědčivě. Album bylo ohodnoceno třemi hvězdičkami z pěti. Frank Albrecht z časopisu Rock Hard jej naopak velmi chválil, když mu udělil 9,5 bodu z deseti. Zvláště chválil bubnování Joea Cangelosiho. Na stránkách www.metal.de nebylo album označeno za klasiku kapely nebo žánru, protože laťka nastavená předchozími deskami byla příliš vysoko. Nicméně se podle nich jednalo o prvotřídní a důležité dílo thrashových titánů z Essenu. Na stránkách www.metal-observer.com bylo album Cause for Conflict vnímáno jako 'moderna', ovlivněná Panterou a novějšími Slayer. V rozhovoru pro Noisey.Vice.com z roku 2017, v němž byl požádán, aby ohodnotil svá vlastní alba, Mille Petrozza označil album za záměrné a neumělé a označil ho za nejhorší album Kreator.

Frank Gosdzik a Joe Cangelosi odešli v roce 1996. Po rozchodu s kytaristou Frankem Blackfirem přivedl frontman Mille Petrozza do kapely Tommyho Vetterliho, kterého znal již léta ze společných turné se švýcarskými Coroner. Podle Petrozzy spolupráce s ním probíhala velmi dobře, protože se pečlivě připravoval a měl detailně propracované své kytarové party. Kromě Vetterliho se vrátil bubeník Ventor, který byl pro kapelu důležitý i mimo bubnování, protože se staral o světelnou show a další vizuální efekty. Nové album Outcast pak bylo nahráno s producentem Vincentem Wojnem v Principal Studios v Münsterlandu. Přestože se vyskytly drobné problémy s produkčním týmem, Petrozza vyjádřil s nahrávkami spokojenost. Řekl, že často vyčerpali 72 dostupných stop a někdy na sebe navrstvili šest nebo sedm kytar.

K pomalejšímu a experimentálnějšímu směřování alba Petrozza řekl: „Tentokrát jsme se snažili propojit starý materiál s progresivnějšími věcmi, snažili jsme se vydat současnějším směrem. Je pravda, že u Renewal byla změna stylu velmi, velmi výrazná. Ale jde o to, že když se tempo zpomalí, můžete mnohem víc experimentovat a rozvíjet úplně jinou dynamiku skladeb, než když hrajete pořád rychle". Kreator dál pokračovali v experimentování i u následujícího alba Endorama, v němž se objevily ambientní a gotické vlivy, zakomponované samply a smyčky. Přestože se o albu občas hovořilo jako o albu s vlivy gothic metalu, částečně i v tiskových zprávách vlastní nahrávací společnosti, kapela tento názor odmítla. Mille Petrozza na otázku, zda se v kapele objevují vlivy gothic metalu, odpověděl: „V žádném případě. Když si představím gotický metal, nemám příliš dobré asociace. Poslouchám buď gotiku, NEBO metal - a my jsme rozhodně metalová kapela. To neznamená, že nezpracováváme vlivy z jiných oblastí. Bylo by také smutné, kdyby tomu tak nebylo“.

Endorama nebyla nadšeně přijata ani původními thrashovými fanoušky kapely, ale ti, kteří kladně hodnotili experimentální fázi od Renewal, album hodnotili kladně. Eduardo Rivadavia z Allmusic napsal, že většinu fanoušků album Endorama nenadchlo. Postrádal hlubší emoce a kritizoval studiově vytvořené texty. Udělil mu dvě a půl hvězdičky z pěti. Boris Kaiser z časopisu Rock Hard mluvil o nejlepším dlouhohrajícím albu od vynikajícího, ale nedoceněného Renewal. Hodnocení bylo 8,5 bodu z deseti. Web metal.de také popsal album jako mnohem méně ambivalentní, než se obával. Byly zde patrné vlivy Prong nebo Killing Joke. Hodnocení bylo osm bodů z deseti. Prodej desek však šel dolů a koncem devadesátých let se kapela dostala do komerčního i kritického úpadku. Přesto se Mille Petrozza nechal slyšet, že: „Pro nás se úspěch nedefinuje v prodeji desek. Takže všechna naše alba pro nás byla úspěšná, protože jsme dosáhli toho, o co jsme usilovali...“


Návrat k thrashi (2001 - 2009)

V roce 2001 vydali Kreator s novým kytaristou Samim Yli-Sirniöem své 'comebackové' album Violent Revolution, na kterém se vrátili ke svému klasickému thrashmetalovému stylu. Přestože nahrávka obsahovala hodně melodických a tzv. gothenburských metalových riffů, byla chválena fanoušky i kritiky a těžila z hnutí thrash metal revival 2000, kterému vévodily formace jako Overkill, Slayer, Megadeth, Exodus a Testament. Turné bylo mimořádně úspěšné a představilo soubor mladší generaci metalových fanoušků.

O Yli-Sirniöovi, který žil v Německu, se vědělo, že je dobrým kytaristou, a tak ho Kreator angažovali a vydali v roce 2000 koncertní desku Live Kreation a živé DVD Live Kreation: Revisioned Glory. Nový studiový počin, více zdůrazňující göteborské vlivy, Enemy of God vyšel v roce 2005. Tato nahrávka se v roce 2006 dočkala také reedice ve speciální edici nazvané Enemy of God: Revisited.

Na začátku roku 2006 Kreator absolvovali turné po Severní Americe se skupinami Napalm Death, A Perfect Murder a The Undying a v roce 2007 následovalo společné evropské turné s Celtic Frost za podpory Watain. V roce 2008 měla kapela vyrazit na turné s King Diamond, Leaves' Eyes a Cellador, turné však bylo zrušeno kvůli problémům se zády King Diamonda.

V březnu 2008 vyšlo DVD At the Pulse of Kapitulation, které na jednom disku obsahovalo Live in East Berlin a na druhém Hallucinative Comas. Obě tato alba byla dříve k dispozici pouze na VHS a byla dlouho nevydávána. Kapela také začala na přelomu let 2007 a 2008 pracovat na svém dvanáctém řadovém albu a v červenci 2008 zahájila nahrávání. Nahrávání alba, nazvaného Hordes of Chaos, bylo dokončeno na konci srpna a album bylo vydáno v lednu 2009. 23. ledna 2009 kapela zahájila v Tilburgu (Nizozemsko) turné 'Chaos Over Europe', na kterém vystoupily také skupiny Caliban, Eluveitie a Emergency Gate. V dubnu 2009 se kapela vydala na severoamerické turné, na kterém společně s Exodus vystoupili Belphegor, Warbringer a Epicurean. Koncem roku 2009 byl Reil nucen z osobních důvodů vynechat některé koncerty turné a jeho místo dočasně zaujal Marco Minnemann.



Phantom Antichrist a Gods of Violence (2010 – 2017)

Na začátku roku 2010 Kreator podepsali smlouvu s Nuclear Blast a v březnu vyrazili na severoamerické turné k 25. výročí založení. Koncem téhož roku následovalo evropské turné s kapelami Exodus, Death Angel a Suicidal Angels nazvané 'Thrashfest'.

Dne 1. června 2012 vydali svůj třináctý studiový počin Phantom Antichrist, na kterém začal Mille Petrozza pracovat již během šňůry k Hordes of Chaos. Tehdy sbíral nápady na svém iPhonu a ve svém bytě v Essenu si zřídil hudební místnost, kde tvořil riffy za pomoci naprogramovaného automatického bubeníka. Touto metodou vznikla polovina skladeb, druhá byla napsána tradičně ve zkušebně. Některé kusy vznikly až poté, co byly hotové texty. Podle Petrozzy existuje například titulní skladba ve víc než deseti verzích. Kompozice "From Flood into Fire" byla původně určena pro Hordes of Chaos, ale podle tehdejšího producenta Mosese Schneidera ještě nebyla připravená. Nový materiál vykazoval silný vliv klasického heavy metalu, především skupin jako Blind Guardian, Manowar nebo Iron Maiden.

Deska vznikla pod vedením producenta Jense Bogrena ve Fascination Street Studios ve švédském Örebro. Petrozza si Bogrena vybral pro jeho angažovanost při tvorbě dem. Stejně jako předchozí nahrávka, i Phantom Antichrist vznikala analogově, tentokrát však nikoliv živě, neboť by to podle členů bylo příliš náročné. Základem nahrávky byly party bicích a baskytary, ke kterým se následně přidávaly kytarové stopy a overduby. Kromě vlastních skladeb kapela nahrála coververzi "The Number of the Beast" od Iron Maiden. Pro japonské vydání byla připravena i bonusová skladba "Iron Destiny". Obal standardní edice vytvořil Wes Benscoter, známý svou spoluprací s Slayer, Dio či Black Sabbath, zatímco limitovanou edici ilustroval essenský výtvarník Jan Meininghaus.

Na podzim 2012 odjeli Kreator se svými labelovými kolegy Accept severoamerické turné Teutonic Terror Attack, které podpořili finští Swallow the Sun. V červnu téhož roku vystoupili v indickém Bangalore po boku Suidakry a 28. listopadu představili videoklip ke skladbě "Civilization Collapse".

V listopadu 2013 Mille Petrozza oznámil, že kapela začne po skončení turné k Phantom Antichrist pracovat na čtrnáctém studiovém albu, jehož vydání plánovala na rok 2016. Ještě téhož roku, 30. srpna, vyšlo dvoudiskové živé album Dying Alive, obsahující 24 skladeb zaznamenaných v Turbinehalle v německém Oberhausenu.

Dne 14. října 2016 bylo oznámeno, že nová deska ponese název Gods of Violence a vyjde 27. ledna 2017. První videoklip k titulní skladbě byl zveřejněn už 18. listopadu 2016. První verze "Gods of Violence" vznikla už v roce 2013, následovaly písně jako "World War Now". Během koncertování skupina nový materiál neskládala, protože, jak uvedl Petrozza, na to neměli čas. Zpěvák navíc nechtěl vytvořit jen napůl dobré album. Některé demosnímky vznikly ve spolupráci s producentem Markusem Ganterem, ta však podle Petrozzy nebyla funkční. Titulní skladba existovala v pěti verzích a pasáž původně zamýšlená jako intro k "World War Now" se nakonec stala druhým refrénem. Yli-Sirniö se autorsky podílel na třech kompozicích, zbytek hudby a veškeré texty napsal Petrozza.

Některé Petrozzovy melodie upravil Yli-Sirniö tak, aby působily temněji – zkracoval je pomocí třítónových intervalů, které potlačily jejich původní 'veselý' charakter. V nových skladbách byl rovněž kladen důraz na melodickou harmonii. Skupina zpracovala celkem 14 skladeb a nestanovila si žádný termín dokončení. Nahrávání mělo začít v lednu 2016, ale kapela nebyla spokojena s rozpracovanými kompozicemi. Od února začali zkoušet a v létě se rozběhlo natáčení. Deska se dočkala pozitivních recenzí a jako první v historii Kreator dosáhla na první místo německé hitparády.

Na podporu Gods of Violence vyrazili Kreator v únoru a březnu 2017 na evropské turné, kde je doprovodily Sepultura, Soilwork a Aborted. V březnu a dubnu se stali spolu s Obituary headlinery Decibel Magazine Tour. V dubnu oznámili zářijové australské turné s Vader. Následující rok pokračovali ve vystupování – v lednu po Evropě s Decapitated a Dagobou, poté v únoru a březnu na americkém turné po boku Sabaton.


Rozchod s Geislerem (2018 - současnost)

Asi tři měsíce po vydání Gods of Violence se Petrozza zmínil o následném albu: „Možná bychom měli pracovat s jiným producentem. Možná bychom měli jet nahrávat album do jiné země. Možná bychom měli napsat více metalu nebo více plnohodnotného thrash metalu. Ať už cítíme cokoli, to co cítíme je to nejdůležitější. Čas ukáže.“ V rozhovoru pro australský Silver Tiger Media v září 2017 Petrozza uvedl, že Kreator by po Gods of Violence mohli natočit další desku, ale zatím to neplánují.

Když se ho v únoru 2018 znovu ptali na budoucnost souboru, Petrozza řekl: „Myslím, že si příští rok dáme pauzu a napíšeme novou desku. Takový je přinejmenším plán. Uvidíme, co se bude dít. Nevyvíjím na sebe žádný tlak. Uvidíme, jak se budu cítit po tomto turné, a pokud budu mít nápady na novou hudbu, zamluvím si studio a začnu pracovat na demosnímcích, jakmile budu mít čas. A pak přijdu s nějakým novým materiálem.“

V červenci 2018 řekl časopisu Guitar Interactive, že Kreator si v roce 2019 vezmou volno, aby se mohli soustředit na psaní dalšího studiového počinu, jehož vydání bylo naplánováno na léto 2020. Později Petrozza uvedl, že nová nahrávka by měla vyjít až v létě 2021.

Začátkem prosince Kreator vyrazili na turné po Evropě nazvané European Apocalypse, na kterém vystoupili s formacemi Dimmu Borgir, Hatebreed a Bloodbath, a bylo také oznámeno, že závěrečný koncert tohoto turné v Londýně bude natočen a vydán jako živé DVD. Pod názvem London Apocalypticon – Live at the Roundhouse bylo toto DVD vydáno 14. února 2020.

Kreator podpořili Slayer na jejich posledním světovém turné a 6. října 2019 vystoupili na festivalu Santiago Gets Louder v Chile společně s Anthrax a Pentagram Chile.

Dne 16. září 2019 bylo oznámeno, že baskytarista Christian 'Speesy' Giesler po 25 letech opustil skupinu a byl nahrazen Frédéricem Leclercqem, který nedávno opustil DragonForce.

Dne 26. března 2020 Kreator zveřejnili videoklip k písni "666 - World Divided", což byla jejich první skladba po třech letech a zároveň první od doby, kdy se k sestavě připojil Leclercq.

Dne 20. července 2020 sdílel Petrozza na svém Instagramu fotografii ze studia, která naznačovala, že Kreator pracují na nové desce. O dva měsíce později potvrdil, že píší nový materiál a že pro desku nahrává vokály.

V rozhovoru z března 2021 Petrozza prozradil, že skupina měla začít nahrávat v únoru, ale tento plán narušila 'pandemie' COVID-19. Dále uvedl, že chce, aby album vyšlo a hned poté následovalo světové turné, a dodal, že nahrávku bude produkovat Arthur Rizk.

V září 2021 oznámili, že s Rizkem začali nahrávat v berlínském studiu Hansa Tonstudio. V prosinci téhož roku Mille na Instagramu uvedl, že nová deska vyjde v létě 2022.

Dne 4. února 2022 vydali titulní skladbu z alba Hate Über Alles jako první singl, videoklip k druhému singlu "Strongest of the Strong" byl zveřejněn 8. dubna 2022. Následující singl, "Midnight Sun", byl vydán 6. května 2022 a byl rovněž doprovázen videoklipem. Samotné album se objevilo na trhu 10.června

Od vydání alba Hate Über Alles v červnu 2022 zůstává Kreator aktivní na koncertní scéně a zároveň pracuje na novém materiálu. V roce 2023 vystoupili v rámci turné Klash of the Titans společně se skupinami Testament a Sepultura. Frontman Mille Petrozza také potvrdil, že kapela plánuje vstoupit do studia začátkem roku 2025, aby nahrála své šestnácté studiové album. Vydání je plánováno na začátek roku 2026, protože Petrozza chce mít dostatek času na tvorbu kvalitního materiálu.

V listopadu 2024 Kreator vydali digitální album a plné video z koncertu v Santiagu, Chile, který se konal v dubnu 2023 a také remasterované verze alb Enemy of God a Hordes of Chaos, které jsou dostupné na digitálních platformách jako Bandcamp a Apple Music.

V létě 2025 se chystají vystoupit na několika evropských festivalech, včetně Metalfestu v Plzni. Kapela rovněž pracuje na oficiálním dokumentu o své historii, který by měl být uveden do distribucev roce 2025.


Zajímavosti

Hudební styl Kreator je podobný stylu jejich krajanů Destruction, Sodom a Tankard, ale bývá obvykle složitější a od desky Violent Revolution (2001) i melodičtější. Společně s těmito třemi formacemi bývá Kreator řazen mezi 'velkou čtyřku' teutonského thrash metalu a často se mu připisuje podíl na vzniku death a black metalu, neboť v jejich hudbě najdeme několik prvků, které se později staly charakteristickými pro tyto žánry. Styl tohoto německého uskupení se v průběhu let výrazně proměnil – od speedmetalového projevu inspirovaného Venom, přes přechod k thrashi, až po experimenty s industrialem a gothic metalem během 90. let. Na počátku nového tisíciletí se skupina vrátila ke klasickému thrashovému zvuku, který si udržuje dodnes.

Kreator čerpali inspiraci z různých směrů – od temného postpunku, reprezentovaného Siouxsie and the Banshees, přes hardcore punk v podání Bad Religion, D.R.I., The Exploited, GBH a Raw Power, až po hard rock a heavy metal 70. a 80. let, kdy na uskupení působily například Accept, Bathory, Black Sabbath, Iron Maiden, Judas Priest, KISS, Mercyful Fate, Metallica, Motörhead, Possessed, Raven, Rush, Slayer a Venom.

Na prvním demu Blitzkrieg byl zvuk formace ještě silně ovlivněn NWOBHM a orientován na speed metal, zatímco na následujícím End of the World už převládl thrash. Debutové LP Endless Pain je stále silně ovlivněno tvorbou Slayer a bývá považováno za milník žánru a jeden z pilířů inspirace pro budoucí death a blackmetalové formace. Podle Milleho Petrozzy chtěl producent Horst Müller, který krátce předtím spolupracoval s Sodom, vytvořit z Kreator blackmetalovou formaci. Zpěv proto obohatil o masivní efekty – což se však podle Petrozzy ukázalo jako chyba. Texty na této nahrávce nebyly otištěny, protože, jak sám poznamenal, „opravdu nestály za mnoho“.

Také na následující desce Pleasure to Kill texty chyběly, tentokrát z obavy, že by kvůli jejich brutalitě mohly vyvolat problémy při vydání v USA. Obsah však nebyl jen prázdnou glorifikací násilí – Kreator se odlišovali tím, že popisované násilí vycházelo z reality: kriminalita, mučení a jiné skutečné hrůzy. Petrozza opakovaně zdůrazňoval, že jejich tvorba nemá s oslavou násilí nic společného: „Nechci, aby texty Kreator byly chápány jako oslava násilí.“ Zároveň však prohlásil: „Thrash metal je bezesporu nejbrutálnějším žánrem vůbec a právě takové texty se k němu hodí nejlépe – rozhodně lépe než nějaký mír a dobro.“ Mezi hlavní inspirační zdroje nahrávky Pleasure to Kill patřily skladby "Hell Awaits" od Slayer a "Seven Churches" od Possessed. Produkce se ujal Harris Johns (mj. Helloween, Voivod) a výsledkem je deska považovaná za jednu z klíčových klasik thrash metalu.

Postupem času začal Petrozza textově směřovat více k sociální kritice – jak sám uvedl, „už se mi nechtělo zpívat o ježdění po mrtvolách a podobně“. Například skladba "Europe After the Rain" se věnuje problematice organizovaného pravicového extremismu, zatímco na Enemy of God se některé texty vztahují k teroristickým útokům z 11. září 2001. Na nahrávce Gods of Violence se skupina staví proti homofobii v metalu, zejména v písni "Side by Side".

V devadesátých letech se mnozí fanoušci metalu rozčilovali, že si thrashmetalová skupina dovolila otevřenost vůči novým vlivům. Krátce poté ale přišly formace jako Machine Head a Sepultura, které podnikly podobné kroky a také začaly využívat samplů. Po návratu Ventora a příchodu Tommyho Vetterliho vznikly hudebně ambiciózní, avšak opět polarizující nahrávky Outcast a Endorama. Christian 'Speesy' Giesler sice označil Vetterliho za výjimečného kytaristu: „... ale možná nám vtiskl svou pečeť až příliš. Jednou jsem se ho zeptal, jestli by se přidal ke Kreator, nebo jestli bychom se přidali k nové verzi Coroner. Na odpověď čekám dodnes...“

Píseň "Fallen Brother" z alba Gods of Violence (vyšlo 27. 1. 2017 pod Nuclear Blast Records) vzdává hold památce zesnulých metalových ikon. Zde je výčet všech, kteří se na videu objevují:

01. Lemmy Kilmister (Motörhead)

02. Phil Lynott (Thin Lizzy)

03. Bon Scott (AC/DC)

04. Jeff Hanneman (Slayer)

05. Cliff Burton (Metallica)

06. Quorthon (Bathory)

07. Peter Steele (Type O Negative)

08. Denis D’Amour (Voivod)

09. Ronnie James Dio (Dio, Rainbow, Black Sabbath)

10. Chris Witchhunter (Sodom)

11. Dave Brockie (GWAR)

12. Chuck Schuldiner (Death)

13. Mickey Fitz (The Business)

14. Prince

15. H. R. Giger (výtvarný umělec: vetřelec, Korn, Septicflesh, Carcass, Triptykon atd.)

16. Michael Wulf (Sodom, Kreator)

17. David Bowie

18. Paul Baloff (Exodus)

19. Michael Trengert (organizátor festivalu Summer Breeze, manažer Metal Blade Records)

20. Dimebag Darrell (Pantera)

21. Lonard Cohen

22. Jon Lord (Deep Purple, Whitesnake)

23. Scott Columbus (Manowar)

24. Oliver Fernickel (Darkness)