Metalcore

Charakteristika metalcore

Metalcore je charakteristický především používáním breakdownů, což jsou rytmicky výrazné a často zpomalené části skladeb, které jsou určeny k maximalizaci energie a zapojení publika. Tento prvek však předběhl už žánr heavy hardcore, z něhož metalcore vychází. Vokální stránka je rovněž důležitá: zpěváci většinou využívají techniku screaming, jež vznikla v 80. letech a stala se pro metalcore 90. let takřka synonymem. Později se často kombinuje s čistým zpěvem, zejména během refrénů, což přináší kontrast a melodičnost. Není neobvyklé, že se ve skladbách objevuje i deathmetalový growling, což rozšiřuje paletu výrazových prostředků. Zvuk metalcoru je založen na těžkých kytarových riffech, často hraných na dvě kopáky bicí soupravy, a používají se především podladěné nástroje. Ladění kytar se pohybuje nejčastěji od Drop D po A, avšak objevují se i ještě nižší varianty a využití sedmistrunných či osmistrunných kytar. Tempo bývá obecně pomalejší než například u thrash metalu a mnohé pozdější uskupení zařazovala do svých skladeb i kytarová sóla, která přidala další melodickou vrstvu.

Kapely metalcore z 90. let čerpaly silnou inspiraci z heavy hardcore scény, ovšem po roce 2000 se hudební uskupení v tomto žánru téměř výhradně orientovala směrem k heavy metalu a jeho subžánrům. Velký vliv měla melodická death metalová scéna, která do metalcoru přinesla nové riffové postupy a melodickou složku. Malcolm Dome v časopise Revolver uvedl, že bez vlivu švédské formace At the Gates a jejich klíčového alba z roku 1995 Slaughter of the Soul by moderní americký metalcore pravděpodobně neexistoval. Graham Hartmann z Loudwire doplnil: „Přestože se metalcore na počátku 21. století vyvíjel, poslech alba At the Gates z roku 1995 připomíná Nostradamovu předpověď vývoje metalu.“


Historie metalcore

Předchůdci (80. léta)

Hardcore punkové formace jako Black Flag a Bad Brains se často nechaly inspirovat zvukem Black Sabbath, což je přivedlo k postupnému sbližování punku s metalem. Britské bandy jako Discharge a The Exploited rovněž čerpaly z heavy metalové estetiky a energie. Významné bylo vydání alba Misfits Earth A.D., které mělo zásadní vliv na rozvoj thrash metalu. Přesto zůstávaly punková a metalová scéna zpočátku relativně oddělené. S narůstajícím křížením stylů se však vytvořila crossover thrash scéna, jejíž vznik se datuje do roku 1984, kdy se v berkeleyském klubu Ruthie's začaly objevovat skupiny kombinující oba žánry. Původně byl termín 'metalcore' užíván právě pro označení těchto crossover formací. V tomto kontextu hrály spolu kapely jako Corrosion of Conformity, D.R.I. a Suicidal Tendencies po boku ikon thrash metalu jako Metallica či Slayer. Podobně se formovalo skinheadské křídlo newyorského hardcore, zahrnující kapely Cro-Mags, Murphy's Law, Agnostic Front a Warzone. Z nich Cro-Mags patřili k nejvlivnějším, čerpali z tvrdého vlivu Bad Brains, Motörhead a samozřejmě Black Sabbath. Mezi další newyorské metalově orientované formace patřili Crumbsuckers. Alba jako Agnostic Front z roku 1986 Cause for Alarm přinášela kombinaci hardcore punku s prvky heavy metalu.


Původ (90. léta)

V první polovině 90. let vznikla nová vlna metalických hardcore uskupení, mezi které patřily Integrity, Earth Crisis, Converge, Shai Hulud, Judge, Strife, Rorschach, Vision of Disorder, Hatebreed, Zao a Disembodied. Jejich styl čerpal z tvrdých vlivů kapel jako G.I.S.M., thrash metalových velikánů Slayer a dalších formací jako Septic Death, Samhain, Motörhead či Joy Division. Mezi zásadní představitele patřily Earth Crisis a Hatebreed, které spojily hardcore punk s death metalovými prvky. Prvotiny Earth CrisisFirestorm, Destroy the Machines a Gomorrah's Season Ends patří mezi průkopnické metalcorové nahrávky. Další významné kapely tohoto období jsou Coalesce a Overcast. Metalcore vznikl jako přirozený výsledek fúze extrémního metalu s hardcorem. Výraznou stopu zanechalo album Shai Hulud z roku 1997 Hearts Once Nourished with Hope and Compassion. Debut Hatebreed Satisfaction is the Death of Desire z roku 1997 zaznamenal úspěch v undergroundu a prodal se v nákladu 158 000 kopií dle Nielsen SoundScan.


Úspěch (první dekáda nového tisíciletí)

Na začátku roku 2000 se metalcore začal pomalu prosazovat poté, co několik nezávislých metalových labelů, včetně Century Media a Metal Blade, podepsalo formace tohoto žánru. Hatebreed vydali v roce 2000 své druhé studiové dílo Perseverance, kterého se ve Spojených státech prodalo 234 000 kopií. Jejich následující desky The Rise of Brutality (2003) a Supremacy (2006) dosáhly pozic 30 a 31 na žebříčku Billboard 200. Vznikl nový subžánr, melodický metalcore, výrazně ovlivněný švédským melodickým death metalem, který rychle dominoval na scéně. V roce 2002 se s albem Alive or Just Breathing prosadili Killswitch Engage, kteří dosáhli 37. místa na žebříčku Heatseekers. O dva roky později se alba The End of Heartache (Killswitch Engage), The War Within (Shadows Fall) a The Curse (Atreyu) umístila na 21., 20. a 36. příčce Billboard 200. V roce 2006 se třetí studiová nahrávka Atreyu A Death-Grip On Yesterday vyšplhala na 9. místo, následovaná albem Paper Sails Paper Anchor (2007), které dosáhlo 8. příčky. Dvě alba Killswitch EngageThe End of Heartache (2004) a As Daylight Dies (2006) – získala zlatou certifikaci v letech 2007 a 2009. Jejich debut Alive or Just Breathing z roku 2002 se ke dni 3. července 2004 prodalo ve Spojených státech v počtu 114 000 kopií. Unearth zaznamenali průlom mezi fanoušky heavy metalu díky druhému albu The Oncoming Storm (2004), které se dostalo na 17. místo žebříčku Heatseekers Albums. Jejich následující deska The March (2008) se umístila na 45. příčce Billboard 200. První dvě nahrávky Avenged Sevenfold, Sounding the Seventh Trumpet (2001) a Waking the Fallen (2003), byly stále metalcorové, avšak s albem City of Evil (2005) se kapela posunula k tradičnějšímu heavymetalovému zvuku.

Významný úspěch zaznamenali také As I Lay Dying, jejich album Shadows Are Security (2005) vystoupalo na 35. místo Billboard 200 a prodalo se ho 263 000 kopií podle Nielsen SoundScan. Další studiová práce An Ocean Between Us (2007) se dokonce vyšplhala na 8. příčku. All That Remains dosáhli úspěchu s deskou The Fall of Ideals (2006), která se od 1. října 2008 prodala ve Spojených státech v počtu 175 000 kopií. Debut Bullet for My Valentine The Poison vyšel v Evropě v říjnu 2005 a v USA v únoru 2006. K 26. červenci 2006 se prodalo 72 000 kopií v USA, k říjnu 2007 už 336 000 a k dubnu 2010 dokonce 573 000. Album bylo 30. ledna 2009 oceněno zlatem. Druhé studiové dílo Bullet for My Valentine Scream Aim Fire (2008) dosáhlo čtvrté příčky Billboard 200 a prodalo se ho 360 000 kopií v USA. Trivium si mezi heavymetalovými fanoušky získali pozornost albem Ascendancy (2005), které se umístilo na 151. místě Billboard 200, přičemž jejich následující desky The Crusade (2006) a Shogun (2008) vystoupaly až na 25. a 23. místo. The Truth (2006) od Bleeding Through dosáhlo 28. ledna 2006 vrcholu žebříčku Independent Albums a na 48. pozici Billboard 200.


Vzestup Deathcore (2005 – 2010)

V letech 2006 a 2007 se začala prosazovat nová vlna metalcorových formací výrazně ovlivněných death metalem, jež dala vznik deathcoru. Mezi průkopníky tohoto směru patří Bring Me the Horizon a Suicide Silence. Album No Time to Bleed od Suicide Silence se umístilo na 32. místě Billboard 200, zatímco The Black Crown dosáhlo 28. příčky. Desky WhitechapelThis Is Exile se v první týden prodalo 5 900 kopií a dostala se na 118. místo Billboard 200. Jejich třetí nahrávka A New Era of Corruption dosáhla 43. místa. Bring Me the Horizon získali ocenění Kerrang! 2006 za nejlepšího britského nováčka po vydání debutového alba Count Your Blessings, ale později se od deathcoru odklonili. Rodáci ze San Diega Carnifex byli úspěšní s debutem Dead in My Arms, který i přes omezenou publicitu prodal 5 000 kopií. Svojí dynamickou koncertní činností si rychle získali pozornost labelu Victory Records. Australská deathcoreová formace Thy Art Is Murder debutovala albem Hate (2012) na 35. místě ARIA Charts, čímž se stala první metalovou skupinou, která pronikla do Top 40 tohoto žebříčku.


Pokračující úspěch(po roce 2010)

Na začátku další dekády se metalcore dále vyvíjel a častěji do své hudby začleňoval syntezátory a prvky z žánrů mimo rock a metal. Objevilo se mnoho dalších metalcorových kapel, které dosáhly mnoha úspěchů. Album Dead Throne od The Devil Wears Prada z roku 2011 (kterého se během prvního týdne prodalo 32 400 kopií) dosáhlo čísla 10 na žebříčku Billboard 200. Asking Alexandria měly také úspěch, přičemž jejich skladba z roku 2009 "Final Episode (Let's Change the Channel)"" byla zlatá. Album této skupiny Reckless & Relentless z roku 2011 vystoupalo na číslo 9 na Billboard 200. Mezi další metalcoreové kapely, které dosáhly úspěchu na začátku a v polovině roku 2010, patří Motionless in White, Blessthefall a August Burns Red.

V roce 2018 se článek v Kerrang! zmínil o oživení dřívějšího stylu metalcore, popsaného jako „temná, silná kombinace poctivé zuřivosti hardcore a thrashově bezohledného riffingu“, přičemž jako průkopníky uvedl Vein, Vatican, Thirty Nights of Violence, Orthodox, 156/Silence a Chamber. Internetová společnost Odyssey také zmiňovala skupiny Code Orange, Knocked Loose, Varials, Jesus Piece, Counterparts, Employed to Serve a Kublai Khan jako skupiny, které získaly v rámci žánru významný úspěch.




Podstyly metalcore

Melodický metalcore – Počátkem dvacátých let se objevila vlna metalcorových kapel, které kladly výrazně větší důraz na melodii. Mezi melodické metalcore kapely patří Killswitch Engage, Avenged Sevenfold, As I Lay Dying, Trivium, Dead by April, All That Remains, Atreyu, Bullet for My Valentine, Bury Tomorrow, Darkest Hour, Shadows Fall a August Burns Red. Tyto skupiny převzaly hlavní vliv a styly psaní od švédských melodických death metalových kapel, zejména At the Gates, In Flames, Arch Enemy a Soilwork. Melodický metalcore často používá čistý vokál.

Mathcore – Mathcore se objevil v polovině 90. let s hudbou Converge, Botch, Eso-Charis a The Dillinger Escape Plan. Termín mathcore má naznačovat analogii s matematickým rockem. Mathcore se vyznačuje zvýšenou rychlostí, technickým riffem a neobvyklými taktovými předznamenáními. Skupiny jako Fear Before také kombinují metalcore s progresivními prvky.

Deathcore – Deathcore je spojení metalcoru a death metalu. Deathcore je definováno breakdowny, blast beaty a death metalovými riffy. Newyorská death metalová skupina Suffocation je považována za jeden z největších vlivů na vznik deathcore. Mezi další zástupce patří Suicide Silence, Whitechapel, Knights of the Abyss, Carnifex, Chelsea Grin a Impending Doom.

Electronicore – Electronicore popisuje stylistické spojení elektronické hudby a metalcoru. Pozoruhodné kapely tohoto žánru pocházejí ze Spojeného království, Spojených států, Austrálie, Kanady, Francie, Ukrajiny, Hongkongu, Japonska, Jižní Korey a Malajsie.

Progresivní metalcore – Progresivní metalcore je spojení progresivního metalu a metalcore charakterizované vysoce technickými sólovými kytarami, ovlivněné djentem (podžánr progresivního metalu). Praktici žánru se velmi často spoléhají na 'atmosférické prvky' a složité vybavení.

Nu metalcore – Nu metalcore je hudební fúze nu metalu a metalcoru pocházející z druhé dekády nového tisíciletí. Mnoho významných skupin bylo ovlivněno deathcorem, R&B, post-hardcorem a industriálním metalem. Patří sem formace jako Emmure, Of Mice & Men, Suicide Silence (album The Black Crown) a Issues.




Československá scéna

Stále se rozšiřující metalcoreová, deathcoreová a deathmetalová scéna v České republice a na Slovensku nabízí pestrou paletu kapel, které dokládají živost a pestrost domácí extrémní hudby. Mezi nejvýraznější zástupce patřila Translunaria, formace, která již ukončila svoji činnost, ale zanechala výraznou stopu v žánru. Dále je třeba vyzdvihnout energické uskupení Dymytry, které kombinuje metalcore s prvky industriálního metalu a elektroniky, a Victims, jež patří k respektovaným jménům na české scéně díky svému tvrdému deathcoreovému zvuku. Slovenská kapela Sunsed Trail zase vyniká spojováním metalcoru s melodickými prvky a progresivnějšími vlivy.

Kromě těchto ikon existuje i mnoho dalších domácích formací, které přispívají k rozmanitosti a kvalitě scény. Action a Coldbreed se proslavily svým agresivním přístupem a kombinací hardcore a metalcorových prvků. Bad Victim vnáší do žánru temnější atmosféru s prvky post-hardcore, zatímco Bed Sores a Breaking the Cycle představují mladší generaci s dravým a technickým zvukem. Slovenské uskupení Etterna a Slight Lie přináší melodický metalcore s výraznými vokály a chytlavými riffy. Další kapely jako Neurotic Machinery, Projekt Parabelum, Scound nebo Screaming přidávají do domácí scény různorodé styly, od tvrdých breakdownů až po progresivnější pasáže.

Seznam českých a slovenských skupin hrajících metalcoreAction, Bad Victim, Bed Sores, Blankvers, Born Again, Breaking the Cycle, Coldbreed, Colp, Day Before, Diphteria, Etterna (SVK), Incalm, Made by Zero, Neurotic Machinery, Pop-Porn, Projekt Parabelum, Scound, Screaming, Shatter, Slight Lie (SVK), Sunsed Trail, Translunaria, Victims a další...




Seznam nejvýznamnějších metalcorových skupin (podle data vzniku)

1988

Integrity (USA)


1989

Earth Crisis (USA), Rorschach (USA)


1990

Converge (USA), Merauder (USA)


1991

Overcast (USA), Strife (USA)


1992

Vision of Disorder (USA)


1993

Botch (USA), Zao (USA)


1994

Coalesce (USA), Crisis (USA), Hatebreed (USA), Lamb Of God (USA)


1995

Darkest Hour (USA), Disembodied (USA), Eso-Charis (USA), Shadows Fall (USA), Shai Hulud (USA), Soilwork (SWE)


1997

Colp (CZE), The Dillinger Escape Plan (USA), God Forbid (USA), Norma Jean (USA), Showbread (USA), Underoath (USA)


1998

Action (CZE), All That Remains (USA), Atreyu (USA), Betzefer (ISR), Bullet for My Valentine (GBR), Chimaira (USA), Unearth (USA)


1999

Avenged Sevenfold (USA), Bleeding Through (USA), Killswitch Engage (USA), Shatter (CZE), Trivium (USA)


2000

As I Lay Dying (USA), Bad Victim (CZE), Carajo (ARG), Demon Hunter (USA), Sylosis (GBR)


2001

Avatar (SWE), Haste the Day (USA), Incalm (CZE), Pop-Porn (CZE), Projekt Parabelum (CZE)


2002

Bed Sores (CZE), Suicide Silence (USA), Winds of Plague (USA)


2003

August Burns Red (USA), Blessed by a Broken Heart (CAN), Born Again (CZE), Born of Osiris (USA), DevilDriver (USA), Dymytry (CZE), Emmure (USA), The Human Condition (CZE), Malefice (GBR), Scound (CZE), Translunaria (CZE)


2004

The Agonist (CAN), Black Tide (USA), Bring Me the Horizon (GBR), Blessthefall (USA), Lionheart (USA)


2005

Bleed From Within (UK), Carnifex (USA), The Devil Wears Prada (USA), Divine Heresy (USA), For Today (USA), Impending Doom (USA), In This Moment (USA), Knights of the Abyss (USA), Motionless in White (USA), Outreach (USA), Periphery (USA), Silent Civilian (USA), Sonic Syndicate (SWE), Victims (CZE)


2006

Asking Alexandria (GBR), Black Veil Brides (USA), Bury Tomorrow (GBR), Neurotic Machinery (CZE), Whitechapel (USA)


2007

Bewized (CZE), Counterparts (CAN), Dead by April (SWE), Diphteria (CZE), Chelsea Grin (USA)


2008

Betraying the Martyrs (FRA), Code Orange (USA), Infected Rain (MDA), Jinjer (UKR), Make Them Suffer (AUS)


2009

Karkaos (CZE), Kublai Khan (USA), Made by Zero (CZE), Of Mice & Men (USA), Screaming (CZE), Silent Planet (USA), Wolves at the Gate (USA)


2010

Malevolence (GBR), Sunsed Trail (SVK)


2011

Goodbye to Gravity (ROU), Jasta (USA), Killer Be Killed (USA)


2012

Issues (USA), Ithilien (BEL), Slight Lie (SVK), Varials (USA)


2013

Knocked Loose (USA), Vein (USA)


2015

Breaking the Cycle (CZE), Jesus Piece (USA)


2015

Etterna (SVK)


2016

Day Before (CZE), Urne (CZE)


2018

Gwendydd (CZE)


2019

Blankvers (CZE)


2021

Coldbreed (CZE), Ibaraki (JPN)