Crust punk

Charakteristika

Historie

Podstyly

Československá scéna

Seznam skupin

Charakteristika crust punku

Instrumentace – Crust punk je odnoží anarcho-punku, smíchanou s metalovými riffy. Tempa jsou sice často rychlá, ale postrádají razanci thrashcoru nebo grindcoru. Mnohá uskupení se naopak uchylují k tempu plazivému, táhlému. Celkový hudební projev bývá popisován jako "obnažený". Bubnování se zpravidla vyznačuje vysokou intenzitou, přičemž často zaznívají i D-beaty. V knize Sober Living for the Revolution: Hardcore Punk, Straight Edge a Radical Politics označuje autor Gabriel Kuhn tento styl jako směs britského punku z roku 1977, kořenové kultury a black metalu, přičemž na žánr mají často vliv také death metal, grindcore a powerviolence.

Vokály a texty – Vokály v crust punku bývají často křičené či řvané, někdy posílené dvěma nebo více zpěváky. Textově tíhne crust k bezútěšnosti a nihilismu, přesto je silně politicky angažovaný. Písně se tematicky dotýkají jaderné války, militarismu, práv zvířat, policie, osobních frustrací, represivních režimů a fašismu. Amebix se navíc zabývala i mysticismem a gnosticismem. Malcolm 'Scruff' Lewty, kytarista a zpěvák Hellbastard, popisuje rozdíl mezi metalovými a crustovými texty: „Metalové texty byly tak hloupé, tak vzdálené od každodenního života. Venom dělali jenom do Satana... Satan... a ženy... a Satan! Víš co? Nikdy jsem ráno nevstal a neřekl si: „Do prdele, jo! Satane! Pojďme se setkat s tvými učedníky z pekla!“ Zapnul jsem televizi a věděl jsem, že uvidím stovky lidí umírat, protože ve třetím světě došlo k zemětřesení... a všichni tito lidé zemřeli hladem, zatímco vojenské výdaje se stále zvyšovaly... To bylo – a stále je – realita. Celá věc zvaná heavy metal je jen únikem z reality, do tohoto jiného světa... no, v podstatě kecy.“

Kultura – Crust punk je úzce propojen s kulturou DIY (udělej si sám), která se projevuje mimo jiné v tvorbě oblečení. Podobně jako u anarcho-punku dominuje černá barva. Typickými prvky jsou džínové bundy a mikiny s kapucí s našitými nášivkami či vesty pokryté cvočky, hroty a symbolikou. Crust punkeři často nosí dredy a piercing. Julian 'Leggo' Kilsby z Deviated Instinct popisuje crust jako „punk bikerový vzhled, který se nejvíce podobá Mad Maxovi. Mad Max 2 je nejkrutější film, jaký kdy vznikl!“ Příslušníci této subkultury bývají zpravidla otevřeně političtí a vyznávají anarchistické a anti-konzumní postoje.


Historie crust punku

Předchůdci

Počáteční inspirace pro crust punkovou scénu vzešla z anarcho-punkového odkazu Crass a rytmiky D-beat, kterou prosadila Discharge. Mezi rané vlivy se řadí také formace jako Crude SS, Skitslickers/Anti Cimex, Mob 47 a finská sestava Rattus. Amebix do žánru vnesli prvky čerpané z různých post-punkových ikon, včetně Public Image Ltd., Bauhaus, Joy Division a především Killing Joke. Jak na Amebix, tak na Antisect měl zásadní dopad raný metalový projev Black Sabbath a Motörhead.


80. léta

Crust punku položily základy Amebix a Antisect, ale samotný pojem 'crust' (kůra) poprvé použili Hellbastard na svém demu Ripper Crust z roku 1986. V knize Trapped in a Scene uvádí punkový historik Ian Glasper: „Demo »Ripper Crust« je vesměs považováno za první událost, kdy bylo v punkovém kontextu použito slovo 'crust', a tudíž i konkrétní výchozí bod celého žánru crust punku, ačkoli někteří připisují toto vyznamenání skupinám jako Disorder, Chaos UK a Amebix o několik let dříve.“ Ve stejné publikaci Glasper cituje zpěváka a kytaristu Hellbastard Malcolma 'Scruffa' Lewtyho: „Mnoho lidí říká, že jsme zahájili žánr crust punk. Pokud to chtějí říct, nevadí mi to, ale rozhodně nejsem Malcolm McLaren, když říkám, že jsem vynalezl něco, co jsem neudělal.“ Naopak v knize Sober Living for the Revolution: Hardcore Punk, Straight Edge and Radical Politics autor Gabriel Kuhn tvrdí, že název žánru vychází z „křupavého“ vzhledu hudebních part, které žánr reprezentují.

Podle novináře Felixe von Havoca patřily mezi první partičky s typickým britským crust zvukem Doom, Excrement of War, Electro Hippies a Extreme Noise Terror. Postupně se z tohoto zárodku začaly formovat i další subžánry. Například Deviated Instinct z Norwiche přišli s pojmem 'stenchcore' a dovedli zvuk i vizuál crustu – špinavý, metalem ovlivněný – k jeho přirozenému vyústění. Původně anarcho-punková sestava byla s postupem času stále více ovlivněna metalem. Jak vzpomíná zpěvák Julian 'Leggo' Kilsby: „Byli jsme do velké míry součástí anarcho scény, politicky motivovaní... celou dobu existence kapely. Opravdu, i když to postupem času začalo být méně zřejmé. Ale nikdy se mi moc nelíbily přímé texty ve stylu »Válka je špatná...«, které byly v té době hojně rozšířené, takže jak se moje psací schopnosti zlepšily, chtěl jsem našim textům přidat větší hloubku a učinit je metaforičtějšími. Vždy jsem byl na hororové filmy, takže se to začalo projevovat na obrazech, které jsem používal.“

Extreme Noise Terror je často přisuzován vliv na formování grindcoru. Kytarista formace Pete Hurley však o tom pochybuje a otevřeně říká: „Grindcore byl legendární hloupý výraz vytvořený hyperaktivním klukem z West Midlands a neměl s námi nic společného. E.N.T. byli, jsou a – tuším – vždycky budou hardcore punková kapela... ne grindcore kapela, stenchcore kapela, trampcore kapela nebo jakýkoli jiný žánr sub-sub-sub-core – definující termín, který můžete vymyslet.“

Americký crust punk se začal formovat rovněž v polovině 80. let, konkrétně v New Yorku, kde se na scéně objevila parta Nausea. Vzešla ze squatového prostředí Lower East Side a newyorské hardcore scény. Raná tvorba Neurosis ze San Franciska rovněž vykazovala vliv Amebix a pomohla rozjet crust punk na západním pobřeží. Dalšími významnými americkými jmény byli Disrupt (Boston), Antischism (Jižní Karolína) a MISERY spolu s Destroy z Minneapolis.


90. léta

Významným americkým jménem na crust punkové scéně byli Aus Rotten z Pittsburghu v Pensylvánii. Crust zároveň vzkvétal v Minneapolisu, zejména díky spojení s vydavatelstvím Profane Existence. Právě v tomto období se výrazně kodifikoval étos crust punku – mnozí jeho představitelé prosazovali vegetariánství, feminismus a v některých případech i životní styl Straight edge.

Scéna powerviolence, spojená s vydavatelstvím Slap-a-Ham Records, byla úzce propojena s crustem, zejména skrze uskupení jako Man Is the Bastard a Dropdead. Crust měl také silné zastoupení na americkém jihu, kde fungovala vydavatelství Prank Records a CrimethInc. jako klíčové pilíře tamní scény. Nejvýraznějším představitelem jižanského crust punku byli His Hero Is Gone.

Ve Švédsku, které se vždy pyšnilo silnou D-beatovou základnou, se objevily zásadní crust punkové formace jako Driller Killer, Totalitär, Skitsystem, Wolfbrigade a Disfear. Mnohé z těchto part se vyvíjely paralelně s mnohem komerčnější skandinávskou death metalovou scénou.


Nové tisíciletí

Mezi významné crustové formace po roce 2000 patří Iskra, Behind Enemy Lines a Tragedy. Španělské město A Coruna má vlastní scénu, kterou reprezentují uskupení jako Black Panda, Ekkaia a Madame Germen. V roce 2017 napsal server Bandcamp Daily, že Fluff Fest, pořádaný v Česku od roku 2000, se stal „letním rituálem“ pro mnoho evropských fanoušků crust punku.



Vztahy k jiným žánrům a podstyly crust punku

Industrial – Vzhledem k tomu, že Amebix byli výrazně ovlivněni Killing Joke, kteří patří k zakladatelům industriálního rocku, měl crust punk vždy blízko k tomuto žánru. Sestava Nausea také nakonec do své hudby začlenila prvky industriálního zvuku.

grindcore – Crust punk měl zásadní vliv na vznik grindcoru. Prvotní grindcore, který rozvíjely britské formace jako Napalm Death a Extreme Noise Terror, vycházel právě z crustové scény. Tento raný styl bývá někdy označován jako 'crustgrind'.

Thrashcore a powerviolence – Tyto odnože vycházející z amerického hardcore punku jsou propojeny s crustem zejména skrze partičky jako Man Is the Bastard, Dropdead, Septic Death a The Accüsed.

Crustcore – (také známý jako crusty hardcore) je subžánr crust punku, ovlivněný hardcore punkem a v některých případech také thrashcorem. Felix Havok označil split LP »Earslaughter« formací Extreme Noise Terror a Chaos UK za první nahrávku tohoto typu. Mezi typické crustcore kapely patří Extreme Noise Terror, Doom, Disrupt, Wolfbrigade, Neurosis, Baptists, Discharge a Filth.

Crack rock steady – Tento žánrový mišmaš punk rocku kombinuje prvky crust punku, black metalu a ska punku. Lyrická témata často zahrnují drogy, náboženství, politiku a společenské otázky. Do stylu někdy pronikají i prvky hardcore punku, klasické hudby nebo heavy metalu. Mezi nejvýraznější představitele patří Choking Victim, Leftöver Crack, Morning Glory a Star Fucking Hipsters.

Blackened crust – Na crustové formace jako Antisect, Sacrilege a Anti System měly vliv rané blackmetalové skupiny jako Venom, Hellhammer a Celtic Frost. Podobně Bathory původně čerpali inspiraci z crust punku a heavy metalu. Crust byl rovněž ovlivněn druhou vlnou black metalu z 90. let, kdy některé skupiny akcentovaly blackmetalové prvky. Iskra je pravděpodobně nejvýraznějším příkladem crustu ovlivněného black metalem; samotní členové přišli s označením 'blackened crust' pro svůj styl.

Také japonská parta Gallhammer spojila crust s black metalem, zatímco britské Fukpig míchají prvky crustu, black metalu a grindcoru. Německé uskupení Downfall of Gaia bývá popisováno jako směs crustgrindu a black metalu s prvky sludge, doom i post metalu. Americká formace Young in the Way ze Severní Karolíny se od svého vzniku v roce 2009 věnuje blackened crustu.

Norská legenda Darkthrone v posledních letech ve své tvorbě čím dál víc reflektuje crust punkové vlivy. Jak napsal Daniel Ekeroth v roce 2008: „Black metal a crust punk se nedávno začali objímat ve velmi ironickém paradoxu. Členové Darkthrone a Satyricon v poslední době tvrdili, že milují punk, zatímco mezi crusty je nejnovější módou black metal. Nejnovější album crust punkové kapely Skitsystem zní ve skutečnosti velmi black metalově – zatímco nejnovější black metalový opus Darkthrone zní velmi punkově! Na začátku 90. let by to bylo nepředstavitelné.“


Československá scéna

Zřejmě nejstaršími zástupci tohoto stylu u nás jsou grindcoreoví veteráni Malignant Tumour, kteří vznikli v Ostravě už v roce 1991. Slezskou scénu dále reprezentují formace jako Climatizado, Aliusterra a pozdější KRMELEC, často s ekologicko-politickým přesahem.

Na jižní Moravě sehrály důležitou roli skupiny See You In Hell, Mad Pigs a Risposta z Brna, které měly výrazný mezinárodní přesah. Jesenická formace Mass Genocide Process kombinovala crust s temnými sludge vlivy. Z Vysočiny pochází tvrdě úderní Průmyslová smrt, kteří do crustu přimíchali i powerviolence. Z jihu Moravy nelze opomenout ani kapelu MacGyver, hrající rychlý hardcore crust.

Pražská scéna byla dlouhodobě silná díky kapelám jako Balaclava, Dread 101, Kevorkian a v novější době Řetězová reakce či Korubo, kteří do crustu míchají black metal, noise i sludge prvky. Na severu Čech působili například Rapsöd a Kritická Situace, kteří kombinovali anarcho-punkový étos s temnějším crustovým zvukem. Z jižních Čech pak pocházejí divoši Gride, Lahar či Ucházím, kteří patří k nekompromisnímu crustovému jádru tamní scény.

Ze Slovenska nelze opomenout skupiny Beton z Bratislavy, Systemic Damage, Attack of Rage, crust/grindová formace Idiots Parade nebo politicky nabití Rozpor. V posledních letech přibyly i temnější projekty jako Slaveroad nebo Niči Tele, které kombinují crust s black metalem, noise nebo D-beatem.

Československá crust punková scéna je tak nejen stylově pestrá, ale i regionálně rozmanitá, s pevnými kořeny a kontinuálním vývojem od 90. let po současnost.


Seznam českých a slovenských skupin hrajících crust - Adacta (SVK), Entrapped, Facan, Hejtman, Malignant Tumour, Macocha, Mörkhimmel, Risposta, Urbura


Seznam skupin spjatých s crust punkem (podle data vzniku)

1977

Discharge (GBR)


1978

Amebix (GBR)


1979

Killing Joke (GBR), The Varukers (GBR)


1980

Kaaos (FIN)


1981

Anti Cimex (SWE), Anti System (GBR), Gauze (JPN)


1982

Antisect (GBR), Final Warning (USA), Mob 47 (SWE)


1983

Broken Bones (GBR)


1984

Concrete Sox (GBR), Deviated Instinct (GBR), Sacrilege (GBR)


1985

Extreme Noise Terror (GBR), Heresy (GBR), Nausea (USA), Neurosis (USA)


1986

Darkthrone (NOR), Hellbastard (GBR)


1987

Disrupt (USA), Doom (GBR), Sore Throat (GBR)


1988

Antischism (USA)


1989

Disfear (SWE), >Filth (USA), Toxic Narcotic (USA)


1991

Dystopia (USA), Malignant Tumour (ČSSR)


1992

Aus Rotten (USA)


1993

Driller Killer (SWE), Fleas and Lice (SWE)


1994

Iron Monkey (GBR), Septic Tank (GBR), Skitsystem (SWE)


1995

F-Minus (USA), His Hero Is Gone (USA), Tragedy (USA), Wolfbrigade (SWE)


1997

From Ashes Rise (USA)


1998

Black Market Fetus (USA), Leftöver Crack (USA)


1999

Skarp (SWE)


2000

Adacta (USA), Behind Enemy Lines (USA)


2002

Raw Radar War (USA)


2003

Gallhammer (JPN)


2005

Agrimonia (SWE), Fall of Efrafa (GBR)


2006

Risposta (CZE)


2007

Early Graves (USA), Hejtman (CZE), Mörkhimmel (DEU)


2008

Downfall of Gaia (DEU)


2009

Vorvaň (RUS), Young and in the Way (USA)


2011

Svalbard (GBR)>


2012

Facan (FRA), Totem Skin (CHE)


2013

Corrupt Leaders (SWE), Cult Leader (USA), Down Among the Dead Men (BEL), Tau Cross (CAN)


2014

Urbura (CZE)


2018

Entrapped (UKR), Strigoi (USA)


2022

Macocha (CZE)