FAITH NO MORE

Historie

Odkaz

FAITH NO MORE


Původ:San Francisko, Kalifornie, USA
Aktivní roky:1979 - 1998, 2009 - současnost
Styl:Alternativní metal, funk metal, experimentalní metal, post-punk
Vydavatelé:Slash, Reprise, Mordam, Reclamation!, Ipecac
Web:www.fnm.com
Podrobnosti:Metal-archives - Faith No More

Historie

FAITH NO MORE je americká rocková kapela ze San Francisca v Kalifornii, která vznikla v roce 1979. Předtím, než se v červenci 1983 ustálila na současném názvu, vystupovala skupina pod názvy SHARP YOUNG MEN a později FAITH NO MAN. Baskytarista Billy Gould, klávesista/rytmický kytarista Roddy Bottum a bubeník Mike Bordin jsou nejdéle působícími členy, kteří jsou v kapele od jejího vzniku. Skupina prošla několika změnami v rané sestavě a několika zásadními změnami i později. Současnou sestavu tvoří Gould, Bordin, Bottum, kytarista Jon Hudson a zpěvák a textař Mike Patton.

Po vydání šesti studiových alb, včetně nejprodávanějších desek The Real Thing (1989) a Angel Dust (1992), FAITH NO MORE 20. dubna 1998 oficiálně oznámili svůj rozpad. Od té doby se kapela dala znovu dohromady, v letech 2009 až 2010 uspořádala turné The Second Coming Tour a v květnu 2015 vydala sedmé studiové album Sol Invictus. Po skončení turné k albu opět přerušili činnost. V listopadu 2019 skupina oznámila, že se znovu sejde, aby v roce 2020 vyrazila na turné po Spojeném království a Evropě, ale kvůli 'pandemii COVID-19' bylo toto turné odloženo. Mělo být obnoveno krátkým turné po USA v září 2021, po němž měly následovat dříve odložené koncerty ve Velké Británii a Evropě v červnu 2022, ale všechny termíny byly zrušeny s tím, že Patton uvedl důvody týkající se duševního zdraví.

s

Začátky (1979 - 1984)

Příběh Faith No More začíná u baskytaristy Billa Goulda. Pocházel z Hollywoodu a koncem 70. let začal hrát v místních formacích právě v době, kdy na Sunset Strip pronikaly punkové jednotky jako The Germs a Black Flag. V osmnácti letech se Gould zapsal na vysokou školu v Berkeley.

„První věc, kterou jsem udělal poté, co jsem si na koleji vybalil všechny věci," říká Gould, "byla, že jsem šel do obchodu s deskami na Telegraph Avenue a podíval se na nástěnky, jestli tam není nějaká nová kapela. Bylo tam telefonní číslo na nějakého Mikea Morrise, který dával dohromady kapelu. A tak vznikla kapela Faith No Man.“

Mike Morris a klávesista Wade Worthington už v roce 1979 založili projekt Sharp Young Men, jehož název měl poukazovat na vyčůranost všech tehdejších 'elegantních' ansámblů. O něco později, když se k nim připojili baskytarista Billy Gould a bubeník Mike Bordin, se jméno změnilo nejdříve na Faith In No Man, a nakonec podle Bordinova návrhu na Faith No Man (stylizováno jako Faith. No Man). Podle Goulda měl ale tehdejší zvuk ke stylu pozdějších Faith No More daleko – byl spíše ovlivněn britskými soubory jako Theatre Of Hate nebo Killing Joke.

Bordin vypráví, že jejich producent Matt Wallace vstoupil do hry podobně jako Gould – díky inzerátu. „Bill viděl v Berkeley leták s nápisem 'Dangerous Rhythm Studios – levná dema, udělám cokoli'. Udělali jsme s ním pár demosnímků a zamilovali jsme si ho. Dobrý, kurevsky zábavný chlapík, který byl ochotný pracovat tak tvrdě, jak musel.“ Brzy začali nahrávat v garáži Wallaceových rodičů, kde vznikl debutový singl Faith No Man "Song Of Liberty" z roku 1982.

Následně Faith No Man začali hrát i naživo, ale během zkoušek se ukázalo, že ostatní členové nemají s Morrisem dobré vztahy. Worthington brzy odešel a nahradil ho Roddy Bottum, Gouldův spolubydlící. Mezi Morrisem a zbytkem sestavy rostlo napětí. „Všichni jsme prostě odešli,“ vzpomíná Bordin. „Řekli jsme si, že začneme hrát bez Morrise. Máme se rádi, máme mezi sebou atmosféru. Máme svrbění, které si chceme podrbat. Takže proto tam byly klávesy, basa a bicí, a proto jsme tak často měnili kytaristy, protože jsme byli jen my tři. 'Man' byl pryč – ten člověk byl 'No More'.“

Nově vzniklé trio si říkalo Faith No More a začalo vystupovat s dalším kytaristou Markem Bowenem. Stálého vokalistu se však dlouho nedařilo najít, vystřídalo se jich hned několik. Skupina zkoušela i zpěvačku, která se udržela déle než ostatní – Courtney Love. „Courtney byla jednou z těch zpěvaček, které jsme zkoušeli,“ vysvětluje Bottum. „Zpívala s námi asi šest měsíců. Byla to úžasná umělkyně; ráda zpívala v noční košili ozdobené květinami.“ Jak ale podotýká Gould: „Byla to velmi chaotická osobnost – dala si hodně práce. Po nějaké době toho na ni bylo prostě moc.“

Navzdory personálním zmatkům si Faith No More udrželi specifickou identitu a stali se inspirací pro celou generaci umělců. Jejich schopnost spojovat zdánlivě neslučitelné vlivy a ignorovat škatulky udělala z jejich odkazu jeden z nejvlivnějších příběhů v dějinách alternativního metalu.


Chuck Mosley (1985 - 1988)

Když měli jednou Faith No More domluvený koncert v Los Angeles, pozval Gould k mikrofonu starého přítele Chucka Mosleyho. „Měl v sobě pár piv - myslím, že nikdy předtím nezpíval - prostě si sedl k mikrofonu a řval. Pak jsme měli koncert v San Francisku a on to zvládl. Prostě se začal stávat součástí kapely." Mosley později vzpomínal na své zpěvácké začátky: "Nejčastěji slýchávám, jestli jsem někdy přemýšlel o tom, dát se na stand-up. Brzy jsem totiž poznal zničující účinek ticha mezi písněmi, kdy se kapela snaží mezi sebou mluvit a ladit, takže jsem se ho vždycky snažil vyplnit tím, že jsem říkal opravdu hloupé věci.“

Zhruba ve stejné době kapelu opustil Bowen a Bordinův starý přítel Cliff Burton z Metallicy navrhl Faith No More dalšího kytaristu, Jima Martina. „Byl jsem s Billym Gouldem v mexické restauraci v East Bay a ejhle, Cliff,“ říká Bordin. „A on na to: 'Víš, musíš Jima dostat do kapely, protože on má normální práci a ta ho kurevsky ubíjí. Víš, že může dělat to, co po něm chceš.“ Podle Goulda měl Bordin ale výhrady, protože s Martinem a Burtonem dříve hrál v kapele EZ Street a s Jimem si zrovna nepadli do oka.

S Martinovým příchodem byl ale podle Wallaceho na místě poslední dílek hudební skládačky zvané Faith No More. „Vždycky ho přirovnávám k chlápkovi, který přijde s velkými vojenskými botami a dupe (zablácenými botami) po vaší podlaze. Přišel z prostředí Black Sabbath a Corrosion Of Conformity. Opravdu ho bavily mnohem těžší věci. Byla to zásadní složka, která kapelu správně zatížila.“ Kromě toho, že Martin přinášel další hudební váhu, byl také nezaměnitelným originálem. „V době, kdy jsme se seznámili, vypadal jako hvězda filmu Eraserhead,“ podotýká Wallace. „Měl takovou mírně vysokou kudrnatou hlavu, která vypadala opravdu divně, a měl opravdu tlusté brýle. Prostě říkal, co ho napadlo. To bylo docela osvěžující.“

Po změně názvu začala kapela zpočátku nahrávat budoucí debut We Care a Lot bez podpory nahrávací společnosti a postupně tak z našetřených peněz nahrála pět písní. Kazetu s nahrávkami předal Gould kamarádovi, který pracoval v nedalekém obchodě s deskami, i s konkrétními instrukcemi, aby to přehrával, až budou lidi nakupovat desky. Nápad se plně osvědčil, nahrávku zaslechla také Ruth Schwartzová (která právě zakládala nezávislé vydavatelství Mordam Records) a přišla k pultu, aby se zeptala, co je to za hudbu. Když se dozvěděla, že jde o kapelu, která nemá podepsanou smlouvu, dva dny nato zavolala.

Skupina se vrátila do studia, aby s finanční podporou vydavatelství dokončila druhou polovinu desky (podle Wallace vzniklo celé album za dva třídenní víkendy) a mohla nahrávku vydat. Bylo to první oficiální vydání jak pro kapelu, tak pro vydavatelství. Baskytarista Billy Gould se v rozhovoru z roku 2015 zamyslel: „Některé věci jsme asi mohli udělat lépe, ale zároveň si myslím, že výkony byly zatraceně dobré. A to souviselo s tím, že jsme se soustředili a museli jsme pracovat v rámci těch rozpočtových omezení. Předtím, než jsme šli nahrávat, jsme toho dost nacvičovali, takže jsme byli připraveni.“ Album vyšlo v listopadu 1985 a univerzitní rádia se okamžitě chytla na nakažlivou titulní skladbu.

Následovalo tvrdé podpůrné turné, které kapela absolvovala v pick-upu s málým přívěsným vozíkem a v podstatě bez peněz, takže často přespávali u náhodných lidí. V těchto podmínkách odehráli za tři měsíce asi třicet koncertů, na které později vzpomínali jako na skvělou zábavu.

Krátce po návratu z prvního amerického turné začaly práce na druhém albu, během nichž koncem roku 1986 podepsala Anna Statmanová smlouvu s losangeleským vydavatelstvím Slash Records, které bylo nedávno prodáno dceřiné společnosti Warner Music Group London Records, což zajistilo široké rozšíření následujících alb skupiny Faith No More. Album Introduce Yourself, které vyšlo v dubnu 1987, se vyznačovalo soustředěnějším zvukem a přepracovaná verze titulní skladby debutového alba "We Care a Lot" zaznamenala menší úspěch na MTV.

Vzhledem k omezené dostupnosti prvního alba (až do doby, kdy bylo po letech znovu vydáno na CD) považovali mnozí, včetně kapely, novou nahrávku za skutečné debutové album kapely. K písním "We Care a Lot" a "Anne's Song" byly natočeny videoklipy, v nichž vystupovali členové kapely. Jako singl byla vydána také skladba "Chinese Arithmetic". Deska si vysloužila pozitivní recenze hudebních kritiků, i když stejně jako v případě předchozího studiového počinu kapely We Care a Lot byly některé výtky směřovány na zpěváka Chucka Mosleyho.

Louder Sound v roce 2020 napsal: „»Introduce Yourself« je neodolatelně okouzlující deska. Stejně jako hlas Paula Di'Anna v raných Iron Maiden zní roztomile drsně, když kontrastuje s jejich uhlazenou pozdější tvorbou, potrhlý, účelově nedotažený vokál Chucka Moselyho dusí tyto písně obrovskou dávkou nakažlivé hravosti - něčím, co Pattonův studovaný projev nikdy nedokázal napodobit.“ Mike Patton sice odmítl debut kapely We Care a Lot jako 'špatnou hippie hudbu', ale přiznal, že v Introduce Yourself má zálibu.

Na turné k albu se Faith No More spojili s další rozjíždějící se kapelou Red Hot Chili Peppers a za 56 dní s nimi odehráli 52 koncertů."

Mosleyho chování ale začalo být stále nevyzpytatelnější, zejména během problematického turné po Evropě v roce 1988. Mezi incidenty patří údajné udeření Billyho Goulda na pódiu, večírek k vydání alba Introduce Yourself, během něhož usnul na pódiu, a rvačka jednoho z Mosleyho bedňáků s Martinem během evropského turné. Mosley byl nakonec po návratu kapely z Evropy propuštěn. Gould se nad tím pozastavil: „V určitém okamžiku jsem přišel na zkoušku a Chuck chtěl hrát všechny písně s akustickou kytarou. Bylo to strašně mimo. Výsledkem bylo, že jsem vstal, odešel a dal výpověď. Prostě jsem řekl: 'Končím - už to dál nevydržím. Je to tak směšné. Ještě ten den jsem mluvil s Bordinem a on mi řekl: 'No, já s tebou chci pořád hrát.' A já jsem mu odpověděl: 'No, já s tebou chci pořád hrát. Bottum udělal to samé. Byl to další z těch scénářů 'vyhodit někoho, aniž bych ho vyhodil'.“


Mike Patton (1989 - 1991)

Přestože byli zbývající členové Faith No More bez zpěváka, pustili se do psaní třetího alba. V tomto bláznivém (jak na něj vzpomínají členové kapely) období se nakonec přece jenom začal hledat nový zpěvák a mimo jiné padlo i jméno kamaráda Chrise Cornella z kapely Soundgarden, která jim několikrát předskakovala v Seattlu. Tohle spojení ale nevyšlo a brzy poté se začalo mluvit o tehdy náctiletém zpěvákovi Mikeu Pattonovi. Mikeu Bordinovi se jeho zpěv s Mr. Bungle líbil a Jimu Martinovi také, jenom Bottum z toho nápadu nebyl zrovna nadšený.

Martin vzpomíná na rozhovor, který v té době vedl s Pattonem. „Zkoušeli jsme asi pět dalších lidí a bylo jasné, že Patton má lepší přirozené schopnosti. Zavolali jsme mu a řekli, ať přijede; chtěli jsme, aby se okamžitě pustil do práce. On ale velmi váhal, jakože: 'Teď to nemůžu udělat, dneska není dobrý den. Musím jít na společenskou akci do školy. A zítra je show and tell. Kdybych byl dostatečně dopředu varován, možná bych mohl na chvíli přijít dolů, ale dnes to není dobré". Řekl jsem mu, že je na životní křižovatce - jedna cesta je stát se zpěvákem, druhá cesta je být prodavačem v obchodě s deskami v malém zasraném městečku v severní Kalifornii. On takový opravdu byl. Velmi čistý a nablýskaný, milý kluk. Mléko a sušenky.“

Patton se moudře dostavil na zkoušku a brzy se stal novým zpěvákem Faith No More. Wallace vzpomíná, že skupina už měla napsanou hudbu a byla neoblomná, aby Patton pracoval s tím, co mu bylo dáno. Byl také požádán, aby pro tu desku napsal texty, což udělal a během dvanácti dnů napsal všechny texty a melodie. Patton byl ale na oplátku neoblomný ohledně svého stylu zpěvu.

Album The Real Thing, vydané 20. června 1989, vyčnívalo z hardrockového světa jako pěst na oko. Jmenujte nějaký styl a pravděpodobně zde bude zastoupen - rap ("Epic"), pop ("Underwater Love"), progres ("Woodpecker From Mars"), piano jazz ("Edge Of The World") a thrash metal ("Surprise! You're Dead!"). Amerika si kapelu oblíbila pomalu, ale Velká Británie neztrácela čas. Vyprodaný londýnský koncert byl natočen na začátku roku 1990 a později vydán jako Live At The Brixton Academy.

Když americký label FNM považoval desku The Real Thing za 'mrtvou' a bylo načase začít přemýšlet o dalším albu, poskytl kapele ještě jeden videoklip pro skladbu "Epic". Byl to moudrý tah, protože píseň se v létě 1990 stala obrovským hitem, dostala se do první desítky hitparád, a pro kapelu znamenala definitivní komerční zlom. Videoklip se v roce 1990 hojně vysílal na MTV a rozzlobil ochránce práv zvířat kvůli zpomalenému záběru ryby, která na konci klipu vylézá z vody.

Téhož roku Faith No More vystoupili na předávání cen MTV Video Music Awards 1990 (6. září) a v 293. epizodě Saturday Night Live (1. prosince). Skladby "From Out of Nowhere" a "Falling to Pieces" byly vydány jako singly a pro nevinylové vydání byl vytvořen coververze skladby "War Pigs" od Black Sabbath. Album The Real Thing získalo platinový status v Kanadě, USA a Jižní Americe a mělo také velká prodejní čísla v Austrálii, Velké Británii a zbytku Evropy, čímž se celkový prodej celosvětově vyšplhal vysoko nad 4 miliony kusů.

Po vydání alba se Faith No More dostali do určité rivality s kalifornskou skupinou Red Hot Chili Peppers, se kterou předtím hráli na turné The Uplift Mofo Party Tour. Zpěvák Anthony Kiedis obvinil Mikea Pattona, že mu ve videoklipu k písni "Epic" ukradl styl. Časopisu Kerrang! řekl: „Můj bubeník říká, že [Pattona] unese, oholí mu vlasy a uřízne mu jednu nohu, jen aby byl nucen najít si svůj vlastní styl.“ V samostatném rozhovoru svůj komentář upřesnil a poznamenal: „Mám rád »The Real Thing« a líbil se mi jeho zpěv na té desce. Tedy, když jsem tu desku slyšel, všiml jsem si jemných podobností, ale když jsem viděl ten klip, říkal jsem si: Počkejte, co to kurva je?“

Roddy Bottum na to reagoval slovy: „Podle mě naše kapela nezní vůbec jako Red Hot Chili Peppers. Pokud mluvíš o dlouhých vlasech, rapování se sundaným tričkem, tak ano, vidím podobnost. Ale kromě toho nevidím žádnou. Od té doby, co to celé začalo, jsem s nimi nemluvil. Jsme s tou kapelou opravdu dobří přátelé a rád bych si myslel, že to dělají... jako laskavost.“

Mike Patton se nakonec k obviněním ze strany Kiedise v roce 1990 také vyjádřil: „Přišlo to tak nějak zčistajasna. Ani trochu mě to netrápí. Abych řekl pravdu, dost mě to nakoplo. Pokud o mně bude mluvit v rozhovorech, je to v pořádku - je to svobodný tisk! Buď se cítí neschopný, nebo starý, nebo nevím, ale já nemám důvod o něm mluvit hlouposti.“ Později v roce 2001 Patton také teoretizoval: „Myslím, že Anthony má v hloubi duše pocit, že jsem lepší tanečník než on. Myslím, že třesu zadkem o něco svěžeji než on. A kdyby přestal brát drogy, myslím, že by mě dokázal přetančit. Možná si jednou dáme breakdance, prostě breakdance.“

Turné na podporu alba The Real Thing trvalo od roku 1989 do roku 1991. Po vydání alba začala být kapela v médiích propagována jako metalová a nyní hrála především s dalšími kapelami z žánru heavy metal. Mezi významné interprety, se kterými během tohoto turné vystupovali, patří Metallica, Billy Idol, Soundgarden, Voivod, Sacred Reich, Forbidden, Primus, Babes in Toyland a Poison. Na několika koncertech v Evropě v roce 1990 se jim podařilo vzbudit kontroverzi kvůli zesměšňování večírků/sexu plných životních stylů glam metalových spoluhráčů, jako jsou Poison.

Druhý koncert turné byl natáčen pro videoklip k písni "From out of Nowhere" v nočním klubu I-Beam. Během vystoupení si Patton rozbil pravou ruku lahví od piva, čímž si způsobil tržné rány na některých šlachách, po zahojení ruku opět začal používat, ale již v ní nemá cit. 28. srpna 1990 se uskutečnil koncert skupiny v Burgherrenhalle v německém Kaiserslauternu, který je pozoruhodný tím, že na něm zazněla skladba "Faster Disco" a několik dalších písní z éry Chucka Mosleyho, které nebyly s Pattonem téměř nikdy živě provedeny, včetně "Blood", "Greed" a "The Jungle". Vzhledem k tehdejšímu malému katalogu kapelu nakonec ke konci turné omrzelo hrát písně z The Real Thing, což bylo uváděno jako jeden z důvodů změny zvuku na jejich dalším albu. Skupina zůstala na cestách téměř dva roky a většinu roku 91 využila k psaní a nahrávání písní pro další album.


Angel Dust a zbytek devadesátek (1991 - 1998)

V únoru 1991 vydala skupina Faith No More své jediné oficiální živé album Live at the Brixton Academy. Album obsahuje dvě dříve nevydané studiové skladby "The Grade" a "The Cowboy Song". V témže roce kapela přispěla písní "The Perfect Crime" na soundtrack k filmu Bill & Ted's Bogus Journey. Martin se ve filmu také krátce objevil jako "Sir James Martin" v roli vedoucího "Faith No More Spiritual and Theological Center". V tomto roce podepsala smlouvu se Slash a Warner Bros také Pattonova původní kapela Mr. Bungle.

Na dalším albu Angel Dust, vydaném v červnu 1992, se Faith No More projevili ještě experimentálněji. Jeden z kritiků napsal, že album je jednou z nejsložitějších a jednoduše nejzmatenějších desek, které kdy vydalo velké vydavatelství, a další, že singl "A Small Victory", zní jako by prošel Madame Butterfly přes Metallicu a Nila Rodgerse a odhaluje rozvíjející se schopnost kombinovat nepravděpodobné prvky do překvapivě originálních směsí.

Kromě skladby "A Small Victory" (která získala nominaci na MTV Video Music Awards za nejlepší výtvarné zpracování) byly jako singly vydány také skladby "Midlife Crisis" a "Everything's Ruined". Na albu byla znovu nahrána znělka k filmu Půlnoční kovboj a na pozdějších výliscích se objevila coververze skladby "Easy" od The Commodores, která se v některých částech světa stala největším hitem skupiny. Nové album se v žebříčku Billboard 200 umístilo o jedno místo výše než The Real Thing, ale v USA nebylo tak komerčně úspěšné, prodalo se ho tam 665 000 kopií. V mnoha dalších zemích se ale prodávalo lépe než předchozí. V Německu získala deska zlatý certifikát za prodej více než 250 000 kopií. Album se také vyrovnalo prodeji The Real Thing v Kanadě (platina) a Austrálii (zlato) a překonalo ho v Nizozemsku, Francii, Rusku a Velké Británii. Celosvětový prodej se pohybuje kolem 3,1 milionu kopií.

Po turné na podporu Angel Dust v létě 1993 opustil kapelu kvůli vnitřním konfliktům dlouholetý kytarista Martin. Údajně nebyl spokojen se změnou hudebního směru kapely na albu a označil ho za 'gay disco'. Podle Bottuma byl Martin propuštěn faxem, ale sám Martin uvádí, že to bylo jeho rozhodnutí a dává vinu za napětí v kapele dvěma různým věcem: „Patton. Měl nad Billem a Puffym nějakou podivnou kontrolu mysli,“ říká jednoduše. „V hudebním tisku se objevilo mnoho trapných projevů megalomanie. Naše prezentace se stala velmi nedůstojnou, v důsledku čehož jsem začal ztrácet zájem. Axl Rose a management konfrontovali Billa a Pattona za jejich trapné výroky v tisku týkající se Axla. Puffy popřel spojitost, Bill řekl, že šlo o něco jiného, Patton byl omluven, protože byl idiot. Začal jsem se vyhýbat rozhovorům a focení, víte, všem věcem, které musíte dělat, když jste v téhle branži. Bylo to vyčerpávající. Kapela začala být nepřátelštější, protože si myslela, že netáhnu za jeden provaz, a obviňovala mě, že jsem jeden z 'nich'. Došlo také k nečestnému pokusu o přenastavení naší obchodní smlouvy. Můj nezájem se prohloubil. Odcizili jsme se.“

Po jeho odchodu byli vyzváni k připojení ke kapele kytarista Godflesh Justin Broadrick i kytarista Killing Joke, ti to ale odmítli. Pozici obsadil Trey Spruance, spoluhráč Mikea Pattona z kapely Mr. Bungle, který odešel po natočení alba King for a Day... Fool for a Lifetime, těsně předtím, než měla kapela zahájit světové turné. Spruance nahradil Dean Menta, klávesový technik kapely.

Páté studiové album King for a Day... Fool for a Lifetime, které vyšlo v březnu 1995, se stylově značně liší píseň od písně. Na albu se prolíná punk, country, jazz, bossa nova, thrash metal a gospelová hudba spolu s dalšími charakteristickými prvky FNM. Mezi singly se objevily skladby "Digging the Grave", "Evidence" a "Ricochet". Deska získala zlatou desku ve Velké Británii, Austrálii, na Novém Zélandu, v Nizozemsku a Německu, což albu zajistilo úctyhodný prodej kolem 1,5 milionu kopií; ten byl však výrazně nižší než prodej jejich předchozích alb. Byl také vydán 7 x 7palcový box set singlů, který obsahoval B-strany a několik rozhovorů mezi písněmi. V době nahrávání alba v roce 1994 se Mike Patton oženil s Cristinou Zuccatosta.

Produkci alba dále poznamenala autonehoda kapely a nepřítomnost klávesisty Roddyho Bottuma, kterého zasáhla smrt jeho otce i Kurta Cobaina; Courtney Love, Cobainova manželka a bývalá zpěvačka Faith No More, zůstává jeho blízkou přítelkyní. Smrt Kurta Cobaina přispěla také k tomu, že Bottum nastoupil na odvykací kúru, aby řešil závislost na heroinu: „S Kurtem jsem se přátelil hlavně přes Courtney. Rychle jsme se sblížili. Jeho smrt pro mě byla opravdu vážnou ranou, ale zároveň posilou, protože jsem sám přestal brát drogy a připomnělo mi to, kam jsem to mohl dotáhnout.“ A stejně jako Martin chyběl na materiálu Angel Dust, tak i nové album postrádalo ceněného člena. „Roddyho ta hudba moc nebavila, takže to bylo těžké,“ říká Gould. „Zrovna se vracel z léčebny a myslím, že to je u lidí závislých na návykových látkách, kteří přestali, běžné - přehodnocují všechny své vztahy, aby zjistili, co je tam vlastně dostalo. A myslím, že nás viděl ve velmi negativním světle. Neunesl svou váhu. Chtěli jsme to po něm - prostě tam nebyl.“

Přijetí alba kritikou bylo rozporuplné, několik recenzentů uvedlo jako nedostatek jeho žánrovou pestrost. Zpětná kritika však byla pozitivnější a deska se následně objevila v seznamech 'best of' několika publikací. Greg Prato napsal pro AllMusic pozitivnější hodnocení, tři a půl hvězdičky z pěti, a zároveň jej označil za jedno z nedoceněných alb kapely. Prato také poukázal na šíři žánrů, které písně na albu pokrývají. Životopis skupiny v časopise Rolling Stone tuto rozmanitost zase popsal jako žánrovou míchanici, Bruce Warren v Los Angeles Daily News ohodnotil album dvěma a půl hvězdičkami ze čtyř, napsal, že kapela zní dokonaleji než kdykoli předtím, a jako obzvláště pozoruhodné vyzdvihl Bottumovy klávesy. Anthony Violanti z The Buffalo News ohodnotil album třemi a půl hvězdičkami z pěti, přičemž poznamenal, že Patton stále působí divoce, ale jako zpěvák dospěl, a "Digging the Grave" označil za powerpopové mistrovské dílo.

Album of the Year také vyneslo Faith No More nominaci na Bay Area Music Award v kategorii "Album nebo EP tvrdé hudby" a baskytarista Billy Gould byl ve stejné soutěži nominován také v kategorii nejlepší baskytarista. Ani jednu z nominací však skupina nezískala; Gould prohrál s Lesem Claypoolem z Primus, zatímco samotná nahrávka podlehla Insomniac od Green Day.

Dva roky po vydání Gould prohlásil: „Jsem na tu desku hrdý. Myslím, že největší kritika, které se jí dostává, je, že se neprodávala. Je to opravdu ironické. Kdybyste desku posuzovali podle takové logiky, pak by Ford Taurus byl nejlepším autem, jaké kdy bylo v dějinách lidstva vyrobeno, protože je to nejprodávanější auto, jaké se kdy prodalo.“ V roce 2005 německý časopis Visions zařadil nahrávku na 37. místo v seznamu '150 alb pro věčnost' a v roce 2014 se umístila na čtvrtém místě žebříčku 'Top 10 Underrated 90s Alternative Rock Albums' webu Alternative Nation.

Další studiový počin, Album of the Year, vyšel v červnu 1997 a představil nového kytaristu Jona Hudsona, bývalého spolubydlícího Billyho Goulda. Deska debutovala v některých zemích výrazně výše, než se očekávalo – například v Německu se umístila na 2. příčce a v žebříčku vydržela pět měsíců. V Austrálii získala platinový certifikát a vystoupala až na vrchol hitparády. Také v mnoha dalších evropských zemích bodovala ve vrchních příčkách. Celosvětově se jí prodalo přibližně 2 miliony kopií.

Hudson se ke skupině připojil v roce 1996 po odchodu Deana Mentyho. K jeho odchodu Gould uvedl, že nebyl vyhozen kvůli povaze, ale protože spolupráce při skládání nefungovala. V té době už Bordin, Bottum, Gould a Menta pracovali na raných demosnímcích Album of the Year, zatímco Mike Patton stále koncertoval s Mr. Bungle. Když se vrátil z turné, líbila se mu zhruba polovina skladeb a měl dojem, že by dokázal nazpívat jen část z nich.

Po této fázi nahrávání a Mentyho odchodu se členové soustředili na vlastní projekty a skupina se ocitla blízko rozpadu – i proto bylo Album of the Year později označeno jako "zázračné dítě". Bottum vyrazil na turné se svým bočním projektem Imperial Teen, Bordin odehrál půlroční šňůru s Black Sabbath a Patton odcestoval do Itálie za manželkou Cristinou Zuccatosta. Gould pak několik měsíců cestoval po Evropě, přičemž během pobytu v Albánii složil píseň "Mouth to Mouth", inspirovanou hlasitou arabskou hudbou z tamních ulic. Po návratu do San Francisca se věnoval psaní nových skladeb spolu s Hudsonem, který se mezitím stal členem Faith No More.

Začátkem roku 1997 se všech pět hudebníků opět sešlo v San Franciscu s producentem Roli Mosimannem, známým spoluprací s industriální formací The Young Gods, která měla na Faith No More zásadní vliv. Hudba nového materiálu zněla melancholičtěji než dříve, byla melodičtější, pomalejší a atmosféričtější. Sanfranciský list East Bay Times tehdy o LP napsal, že jde zkrátka a dobře o heavy metalové album.

Singly "Ashes to Ashes" a "Last Cup of Sorrow" zaznamenaly jen omezený úspěch a nahrávka si vysloužila převážně negativní recenze amerických médií. Rolling Stone ve své původní kritice napsal, že Faith No More zoufale hledají smysl pro identitu v dekádě, která je považuje za bezvýznamné. Pitchfork Media zase poznamenali, že album vyvolává pocit, jako když se probudíte vedle použitého kondomu ze včerejška: „jistě, jízda byla zábavná, dokud trvala, ale to, co zůstalo, je prostě jen ledabylé. A rozhodně to nechcete mít ve svém přehrávači.“

Jako obvykle, i tento titul podpořila kapela rozsáhlým turné, které probíhalo od dubna do prosince 1997 a zahrnovalo řadu zemí. V polovině roku byl Bordin povolán, aby doprovázel Ozzyho Osbourna na Ozzfestu (24. května – 1. července), což vedlo k tomu, že ho během vystoupení v britském Top of the Pops 30. května nahradil Robin Guy ze skupiny Rachel Stamp. V červnu pak kapela nevystoupila vůbec. Po návratu z Ozzfestu museli Faith No More zrušit čtyři červencové koncerty v Evropě kvůli narození Bordinovy první dcery v San Franciscu.

Turné bylo výjimečné i tím, že na několika amerických zastávkách předskakovala formace Limp Bizkit, silně ovlivněná Faith No More. Fanoušci však na jejich výstupy reagovali odmítavě – například během koncertu ve philadelphské Electric Factory v září 1997. Na koncertech zazněly všechny skladby z Album of the Year s výjimkou "She Loves Me Not", která se stala jednou z mála studiových skladeb, jež Faith No More nikdy nezahráli naživo. Během evropské části šňůry skupina poprvé zavítala do Chorvatska a Lucemburska.

Začátkem roku 1998 se začaly objevovat spekulace o rozpadu formace, když se v diskusní skupině alt.music.faith-no-more objevil příspěvek tvrdící, že Mike Patton skupinu opustil kvůli vedlejším projektům. Ačkoliv tehdy členové zprávu popřeli, ukázala se být minimálně částečně pravdivá. V dubnu se Faith No More sešli ještě na třech festivalech ve Španělsku a Portugalsku, přičemž poslední koncert se odehrál 7. dubna 1998 v Lisabonu. 20. dubna skupina zrušila plánované turné s Aerosmith a Billy Gould rozeslal faxem a e-mailem prohlášení, že rozchod je vzájemný a členům umožní plně se věnovat individuálním projektům. Kapela poděkovala "všem fanouškům a spolupracovníkům, kteří s námi drželi krok a podporovali nás po celou dobu naší existence."


Reformace (2008 - současnost)

Koncem listopadu 2008 se objevily zvěsti, že se Faith No More v létě 2009 znovu sejdou na koncertech ve Velké Británii, ale baskytarista Billy Gould je původně odmítl. Vysvětlil: „Pokud by se něco takového mělo stát, muselo by to vzejít od kapely, a já jsem s nikým z nich nemluvil více než rok. Takže pokud vím, není o čem mluvit, a jsem si docela jistý, že kdybyste kontaktovali Pattona, řekl by vám totéž.“

Nicméně 24. února 2009, po měsících spekulací a fám, Faith No More oznámili, že se reformují v sestavě totožné s érou posledního studiového počinu a vyrazili na reunionové turné nazvané The Second Coming Tour. Současně s tímto návratem na scénu vydala společnost Rhino 8. června ve Velké Británii šestou kompilaci The Very Best Definitive Ultimate Greatest Hits Collection, dvojalbum s výběrem singlů, rarit a b-stran. Faith No More následně vystoupili na významných evropských festivalech, mimo jiné na Download Festivalu ve Velké Británii v červnu, Hurricane a Southside v Německu, Greenfield Festivalu ve Švýcarsku, Hove Festivalu v Norsku a Roskilde Festivalu v Dánsku. V roce 2010 pokračovalo turné účastí na festivalu Soundwave v Austrálii. Během série koncertů zařadil soubor do setlistu také covery, mimo jiné "Poker Face" od Lady Gaga a "Switch" od Siouxsie and the Banshees.

Po jedenáctiměsíční pauze odehráli Faith No More v listopadu 2011 čtyři koncerty v Jižní Americe. Na prvním z nich (8. listopadu 2011) zahráli 'tajemnou píseň', což podnítilo spekulace o nové tvorbě. V létě 2012 vystoupili na festivalu Sonisphere ve Francii a odehráli i další evropské koncerty, po nichž se skupina opět odmlčela. Mike Patton pak strávil rok 2013 turné se svou znovuobnovenou superskupinou Tomahawk, zatímco ostatní členové se věnovali vlastním projektům. V červenci 2013 Billy Gould ujistil fanoušky: „Znovu něco podnikneme, až když se na to všichni členové budou soustředit a budou připraveni na výzvu. Teď ještě není ten správný čas...“

29. května 2014 zveřejnila formace na svém Twitteru zprávu s fotografií Mikea Pattona, že reunion byl zábavný, ale nyní je čas na kreativitu. O měsíc později, 4. července, odehráli Faith No More první koncert po dvouleté přestávce v londýnském Hyde Parku, kde předskakovali Black Sabbath. Premiérovali tam dvě nové skladby – "Motherfucker" a "Superhero", kterou fanoušci znali i pod názvem "Leader of Men". Dne 20. srpna oznámili, že reunionové turné skončilo a rok 2015 přinese změny. Tyto zprávy rozvířily dohady o novém materiálu. V září Billy Gould potvrdil magazínu Rolling Stone, že skupina pracuje na nové desce.

V únoru a březnu 2015 byli Faith No More hlavními hvězdami posledního ročníku australského festivalu Soundwave. Ve stejném roce Roddy Bottum v rozhovoru uvedl, že původně plánovali návrat s kytaristou Jimem Martinem, ale z tohoto záměru nakonec sešlo.

V květnu 2015 vyšla sedmá studiová nahrávka Sol Invictus, jejíž zvuk byl ovlivněn The Cramps, Linkem Wrayem a Siouxsie and the Banshees. V rozhovoru pro Revolver označil Billy Gould skladbu "Cone of Shame" za rock’n’roll vycházející z blues, zatímco při popisu "Matador" přiznal, že mu některé její pasáže evokují debutové LP Siouxsie and the Banshees.

V srpnu 2016 odehráli Faith No More dva koncerty s původním zpěvákem Chuckem Mosleym při příležitosti reedice desky We Care a Lot. Na pódiu tehdy stáli Mosley, Mike Bordin, Billy Gould, Jon Hudson a Roddy Bottum. Chuck Mosley zemřel o rok později, 9. listopadu 2017, na následky "nemoci závislosti". Bylo mu 57 let. V únoru 2018 byl oznámen dokumentární film Thanks. And Sorry: The Chuck Mosley Movie, jehož režisérem a střihačem je Drew Fortier a producentem Douglas Esper.

V listopadu 2019 aktualizovali Faith No More své oficiální webové stránky a sociální sítě grafikou s logem skupiny a osmicípou hvězdou před zasněženým horským vrcholem. Obraz doprovázelo odpočítávání do 26. listopadu, kdy oznámili první koncerty po pěti letech – evropské festivaly Sunstroke v Irsku, Hellfest ve Francii a Tons of Rock v Norsku. Následující den přibyl Mad Cool Festival ve španělském Madridu, plánovaný na červenec 2020.

V důsledku "pandemie COVID-19" bylo většinu koncertních zastávek přesunuto, včetně australské a evropské části, na rok 2021. Faith No More měli rovněž vystoupit na stadionu Banc of California v Los Angeles po boku System of a Down, Helmet a Russian Circles, ale tyto koncerty byly dvakrát odloženy a nakonec je nahradila skupina Korn. Další plánované vystoupení na září 2021 bylo rovněž zrušeno. Důvodem byly potíže Mikea Pattona s duševním zdravím.

V rozhovoru pro The Guardian v roce 2022 Patton prozradil, že od zrušení koncertů se členy Faith No More nemluvil a budoucnost kapely je tak nejistá. Situace byla stejná i říjnu 2024, kdy klávesista Roddy Bottum prohlásil, že kapela má polotrvalou přestávku. To potvrdil také Bordin v rozhovoru pro podcast Let There Be Talk v dubnu 2025, když sdělil, že Patton zjevně není ochoten vystupovat s kapelou kvůli svým závazkům s Mr. Bungle.


Odkaz

Hudba Faith No More bývá řazena k alternativnímu metalu, experimentálnímu rocku, funk metalu, alternativnímu rocku nebo rap metalu. V období Faith No Man byl jejich zvuk charakterizován jako post-punk. První singl z roku 1983, "Quiet in Heaven/Song of Liberty", byl označen za solidní post-punkový/pre-gothový počin. Tyto vlivy se promítaly i do éry Chuckyho Mosleyho – AllMusic přirovnal debutovou nahrávku skupiny k rané tvorbě Public Image Ltd, přičemž Mosleyho vokál bývá srovnáván se zpěvem Petera Murphyho ze Bauhaus a H.R. z Bad Brains.

V polovině osmdesátých let prohlásil Billy Gould, že se uskupení nachází na 'divném místě', neboť jejich styl nezapadal do tehdy sílící hardcoreové a alternativní scény. Po nástupu Mikea Pattona v roce 1989 se skupina odhodlala k ještě širší žánrové rozkročenosti – na LP The Real Thing spojila prvky synth-popu, thrash metalu i kolotočářské estetiky. Podle magazínu Rolling Stone byla formace v roce 1997 příliš tvrdá pro post-grungeové hity typu The Verve či Third Eye Blind a příliš umělecká na spojení s tehdejšími nu-metalovými trendy. V průběhu své kariéry experimentovali s prvky heavy metalu, funku, hip hopu, progresivního rocku, hardcoru, polky, country, easy listeningu, jazzu, samby, ska, bossa novy, hard rocku, popu, soulu, trip hopu, gospelu i lounge music.

Texty Faith No More bývají charakterizovány jako bizarně humorné. Patton k tomu v jednom rozhovoru uvedl: „Myslím, že příliš mnoho lidí o mých textech příliš přemýšlí. Jsem spíše člověk, který pracuje více se zvukem slova než s jeho významem. Často si vybírám slova jen kvůli rytmu, ne kvůli významu.“

Kromě pozdějších zjevných inspirací typu Black Sabbath a Ozzy Osbourne zmiňoval bubeník Bordin mezi svými ranými vlivy také množství gothic rockových a postpunkových skupin – včetně Siouxsie and the Banshees, The Cure, Psychedelic Furs, Echo and the Bunnymen, Killing Joke, Public Image Ltd a Theatre of Hate. Po svém reunionu se Faith No More k těmto vlivům opět vrátili na desce Sol Invictus.

V roce 2015 publikoval server Artistdirect článek, ve kterém Duff McKagan, Chino Moreno, Serj Tankian, Corey Taylor, Max Cavalera a Jonathan Davis vyzdvihli zásadní vliv této formace. Krist Novoselic, baskytarista a spoluzakladatel Nirvany, označil Faith No More za bandu, která na konci osmdesátých let vyšlapala cestu jeho vlastní skupině. Zpěvák Led Zeppelin Robert Plant uvedl v roce 1988 v rozhovoru pro Rolling Stone, že tehdejší sestava s Chuckem Mosleym patří k jeho tehdejším oblíbencům. Po vydání The Real Thing dokonce absolvoval s formací společné turné. Scott Ian z Anthrax je taktéž zařadil mezi své nejoblíbenější kapely. Corey Taylor (Slipknot, Stone Sour) prohlásil v roce 2015 pro Loudwire, že bez Faith No More by dnes nebyl tam, kde je – během zotavování se z pokusu o sebevraždu ho v domě jeho babičky inspirovalo vystoupení kapely s "Epic" na MTV Video Music Awards 1990 natolik, že se znovu pustil do psaní a hraní hudby.

Tato formace obsadila 52. příčku v žebříčku '100 Greatest Artists of Hard Rock', který sestavila stanice VH1. Je jí připisováno, že stála u zrodu alternativního metalu, žánru, který vznikl v 80. letech spojením metalu s jinými hudebními proudy. Faith No More ovlivnili i nu metalové skupiny jako Limp Bizkit, Korn nebo Sevendust, a to především díky popularitě "Epic" a dalším raným nahrávkám, v nichž kombinovali rap s rockem. Jacoby Shaddix, zpěvák Papa Roach, v roce 2015 řekl: „Spojili dohromady něco z hip-hopu a rocku. Byli jednou z prvních kapel, které to udělaly, a rozhodně průkopníky celého žánru. Když si poslechnete Korn, když se zaposloucháte do toho, jak hraje basa a bicí, je to dost podobné tomu, jak to dělali Faith No More ve svých začátcích.“

Tobias Forge, lídr švédské rockové skupiny Ghost, popsal pro australský pořad Rage's Midnight Show v roce 2019 význam, který pro něj Faith No More mají: „V 90. letech bylo několik kapel, které jsem měl hodně rád a mám je rád dodnes a které jsou postupně těžko zařaditelné. Jednou z nich je kapela Faith No More. Kdo ví, co hrají? Nikdo to vlastně neví. Je to syntezátorová kapela? Ne. Je to heavy metalová kapela? Ne, ani ne. Je to prostě opravdu, opravdu dobrá rocková kapela.“

V roce 2002 vyšlo tributní LP Tribute of the Year, které vydala společnost Underground Inc. Obsahuje 30 předělávek skladeb Faith No More v podání převážně neznámých nezávislých hardcore punkových, industriálních a alternativních metalových interpretů.

Tvorba Faith No More a jejich singl "Epic" z roku 1989 jsou často uváděny jako příklad one-hit wonderu konce 80. nebo počátku 90. let. Server Flavorwire v roce 2014 napsal: „Ačkoli kapela měla vždy věrnou fanouškovskou základnu a Patton zůstává indie hrdinou, do Billboard Hot 100 pronikla jen jednou, s Epic.“ Jiní však podotýkají, že i po vrcholu "Epic" si skupina udržela silnou pozici mimo Severní Ameriku – v Austrálii, Jižní Americe, Evropě či Spojeném království. Závěrečný studiový počin původní éry Album of the Year dosáhl výrazných prodejů například v Austrálii (kde obdržel platinovou desku), na Novém Zélandu nebo v Německu, zatímco v USA se mu výraznější komerční úspěch vyhnul.