Původ: | Seattle, stát Washington, USA |
Aktivní roky: | 1984–1997, 2010–2018, 2019 |
Styl: | Grunge, heavy metal, alternativní metal, alternativmí rock |
Vydavatelé: | Sub Pop, SST, A&M, Interscope, Seven Four, Republic, Vertigo |
Web: | soundgardenworld.com |
Podrobnosti: | Metal-archives - Soundgarden |
SOUNDGARDEN byla americká rocková kapela, kterou v roce 1984 v Seattlu založili zpěvák a bubeník Chris Cornell, kytarista Kim Thayil a baskytarista Hiro Yamamoto. O rok později přešel Cornell k rytmické kytaře; na bicí ho nahradil Scott Sundquist a později v roce 1986 Matt Cameron. Yamamoto odešel v roce 1989 a místo něj přišel nejprve Jason Everman a krátce nato Ben Shepherd. Jejich první období skončilo v roce 1997, po něm následovala dlouhá přestávka až do roku 2010, kdy se dala původní sestava znovu dohromady. Další období skončilo Cornellovou smrtí v roce 2017. V říjnu 2018 Thayil prohlásil, že SOUNDGARDEN už nebudou pokračovat, ačkoli se v lednu 2019 ještě jednou sešli na jednorázovém koncertě k uctění Cornellovy památky. Cornell, Thayil a Cameron se objevili na všech albech skupiny.
Kapela pomohla spolu se svými současníky ze Seattlu, jako jsou ALICE IN CHAINS, PEARL JAM a NIRVANA zpopularizovat grunge, styl alternativního rocku, který se rozvinul v polovině 80. let 20. století na americkém severozápadě. Byla první z řady grungeových skupin, které podepsaly smlouvu se seattleskou nahrávací společností Sub Pop, u níž vydala dvě EP: Screaming Life (1987) a Fopp (1988). Debut Ultramega OK vyšel v roce 1988 u kalifornského nezávislého vydavatelství SST Records. Ačkoli se album v celostátním měřítku neprodávalo dobře, sklidilo uznání kritiky a v roce 1990 bylo nominováno na cenu Grammy. Druhé album, Louder Than Love, nahráli SOUNGARDEN nezávisle, ale poté, co v roce 1989 podepsali smlouvu s A&M Records (čímž se stali jednou z prvních grungeových kapel, které podepsaly smlouvu s velkou společností), se stalo jejich debutem u velkého vydavatelství. Zatímco Ultramega OK se v hitparádě neumístila a Louder Than Love dosáhla až 108. místa v albovém žebříčku Billboard 200, třetí deska Badmotorfinger (1991) , popořena úspěchem singlů "Jesus Christ Pose", "Outshined" a "Rusty Cage", dosáhla 39. místa v žebříčku Billboard 200 a získala dvojnásobnou platinu od RIAA.
SOUNDGARDEN dosáhli největšího úspěchu s albem Superunknown z roku 1994, které debutovalo na prvním místě žebříčku Billboard 200 a přineslo singly "Spoonman" a "Black Hole Sun", oceněné cenami Grammy. Na následujícím Down on the Upside (1996), které debutovalo na druhém místě v žebříčku Billboard 200 a z něhož vzešlo několik dalších hitů, včetně "Pretty Noose", "Burden in My Hand" a "Blow Up the Outside World", skupina experimentovala s novými zvukovými texturami. V následujícím roce se SOUNDGARDEN rozpadli kvůli vnitřním sporům o tvůrčí směřování a vyčerpání z turné.
Po více než deseti letech práce na projektech a v jiných kapelách se v roce 2010 kapela znovu sešla. O dva roky později vydavatelství Republic Records vydalo jejich šesté a poslední studiové album King Animal.
Do roku 2019 prodali SOUNDGARDEN ve Spojených státech více než 14 milionů desek a celosvětově odhadem 30 milionů. VH1 je zařadila na 14. místo ve svém speciálu '100 Greatest Artists of Hard Rock'.
Kořeny Soundgarden sahají ke skupině The Shemps, která vystupovala v Seattlu na počátku 80. let 20. století a jejímiž členy byli baskytarista Hiro Yamamoto a bubeník a zpěvák Chris Cornell. Po Yamamotově odchodu kapela angažovala jako nového baskytaristu Kima Thayila. Thayil se přestěhoval do Seattlu z Park Forest ve státě Illinois spolu s Yamamotem a Brucem Pavittem, který později založil nezávislou nahrávací společnost Sub Pop. Cornell a Yamamoto zůstali v kontaktu a po rozpadu skupiny Shemps začali společně jamovat; nakonec se k nim připojil i Thayil.
Ze společného jamování vznikli nakonec v roce 1984 Soundgarden ve složení Cornell (bicí a zpěv), Yamamoto (baskytara) a Thayil (kytara). Kapela se pojmenovala podle zvukové skulptury s názvem 'A Sound Garden', která se nachází na pozemku Národního úřadu pro oceán a atmosféru na adrese 7600 Sand Point Way, vedle Magnuson Parku v Seattlu a kterou navrhl a postavil sochař Douglas Hollis v letech 1982 až 1983. Skládá se z dvanácti ocelových věžových konstrukcí vysokých 6,4 m, na vrcholu každé z nich je zavěšena varhanní píšťala připevněná k meteorologické lopatce. Při roztočení lopatky větrem vydává píšťala jemné tóny.
V roce 1985 kapela angažovala Scotta Sundquista, aby se Cornell, který hrál původně na bicí i zpíval, mohl soustředit pouze na zpěv. V této sestavě asi rok cestovali a hráli na různých koncertech. Jejich první nahrávkou byly tři písně ("Heretic", "Tears to Forget" a "All Your Lies"), které se objevily na kompilačním albu pro C/Z Records z roku 1986 s názvem Deep Six společně s písněmi dalších průkopníků grunge jako Green River, Skin Yard, Malfunkshun, U-Men a Melvins. Po návratu ze studia Sundquist kapelu opustil, aby se mohl věnovat rodině, a nahradil ho bývalý bubeník Skin Yard Matt Cameron. V témže roce začala Soundgarden řídit Cornellova tehdejší přítelkyně a budoucí manželka Susan Silverová.
Vystoupení skupiny jednoho večera zapůsobilo na DJ Jonathana Ponemana z KCMU, který později řekl: „Viděl jsem kapelu, která byla vším, čím by rocková hudba měla být.“ Poneman nabídl, že jim bude financovat vydání desky a tak mu Thayil navrhl, aby se spojil s Brucem Pavittem. Poneman Pavittovi nabídl, že se bude podílet na financování Sub Popu částkou 20 000 dolarů, čímž z něj vlastně udělal plnohodnotnou nahrávací společnost.
Poté, co Soundgarden podepsali se Sub Popem smlouvu vydala společnost v roce 1987 jejich první singl "Hunted Down". Jeho B-strana "Nothing to Say" se mimichodem objevila také na kompilační kazetě KCMU Bands That Will Make Money, která byla distribuována nahrávacím společnostem, z nichž mnohé projevily o Soundgarden zájem. Prostřednictvím Sub Popu vydala skupina ve stejném roce ještě EP Screaming Life, které o rok později následovalo další 1988 EP Fopp. V roce 1990 pak vyšla kombinace obou, nazvaná Screaming Life/Fopp.
Ačkoli o sestavu projevovala zájem řada velkých vydavatelských společností, v roce 1988 podepsala smlouvu s nezávislým vydavatelstvím SST Records a vydala své debutové dílo Ultramega OK. To bylo nahráno na jaře 1988 v Seattlu ve státě Washington a v Newbergu v Oregonu za asistence producenta Drewa Canuletta a spatřilo světlo světa 31. října 1988. Výsledná nahrávka obsahovala prvky heavy metalu, psychedelického rocku i hardcore punku. Jako jediný singl vyšla skladba "Flower", jejíž videoklip, režírovaný Markem Miremontem, se pravidelně vysílal v pořadu 120 minut na MTV a pomohl upozornit na ranou grungeovou scénu v Seattlu.
Později v rozhovoru z roku 1995 Cornell přiznal, že kapela s debutem chybovala, protože využila služby producenta navrženého SST, který neměl přehled o dění v Seattlu: „U »Ultramega OK« jsme udělali obrovskou chybu, protože jsme opustili naše domácí prostředí a lidi, se kterými jsme spolupracovali, a využili jsme služeb tohoto producenta, který naše album ovlivnil v negativním smyslu. Toho producenta nám navrhla společnost SST, protože s ním mohla uzavřít dobrou smlouvu. Mrzí mě to, protože co se týče materiálu, mohla to být jedna z nejlepších desek, které jsme kdy udělali. Ve skutečnosti zpomalila náš rozmach, protože nezněla úplně jako my.“
Přibližně ve stejné době začal veterán a producent ze Seattlu Jack Endino, který produkoval také první EP Soundgarden Screaming Life, s remixováním debutu a dokončil hrubý mix skladby "Flower". Kvůli touze kapely posunout se dál a kvůli finančním nákladům spojeným s opětovným lisováním a distribucí však byl projekt pozastaven. V roce 2014 jej Endino společně s Kimem Thayilem obnovili a o tři roky později dokončili.
Steve Huey z AllMusic o albu řekl, že jeho zvuk působí jako setkání Stooges a McCoy s Led Zeppelin a Black Sabbath. Ačkoliv možná není tak komplexní nebo konzistentní jako některá pozdější díla, představuje nejlepší dokument raného grunge před érou Nirvany. Ann Powersová z magazínu Blender uvedla: „Ne každý moment je brilantní, ale určitě je hlasitý.“
Propagace desky začala na jaře 1989 ve Spojených státech a pokračovala evropským turné, jež startovalo v květnu téhož roku – šlo o první zámořské turné uskupení. Po jeho skončení Soundgarden podepsali smlouvu s A&M Records, což způsobilo rozkol mezi kapelou a jejími původními fanoušky. Thayil k tomu poznamenal: „Na začátku byli naši fanoušci z punkrockového prostředí. Opustili nás, když si mysleli, že jsme zaprodali punkové principy, dostali se k velkému labelu a jeli turné s Guns N' Roses. Lidé si mysleli, že už nepatříme k jejich scéně, k jejich specifické subkultuře.“ V roce 1990 přineslo Ultramega OK kapele nominaci na cenu Grammy za nejlepší metalový výkon.
Mezitím kapela začala pracovat na prvním albu pro velkou nahrávací společnost; nahrávání probíhalo od prosince 1988 do ledna 1989 v London Bridge Studios v Seattlu se státem Washington pod vedením producenta Terryho Data. Míchání zajistili Steve Thompson a Michael Barbiero v newyorském studiu Mediasound a House of Music ve West Orange v New Jersey.
Frontman Chris Cornell o nahrávání řekl: „V té době se Hiro kapele odcizil a co se týče tvorby hudby, neexistovala žádná uvolněná spolupráce, takže jsem toho nakonec hodně napsal já... ...byla v tom spousta zloby, vzteku, frustrace a pekla... ale nemělo to nic společného s Terrym. Byl mi velkou oporou.“ Cornell nakonec složil sedm z dvanácti skladeb alba.
Louder Than Love, debutový počin u major labelu, vyšel 5. září 1989 a podle Steva Hueyho z AllMusic kapela učinila krok směrem k metalovému mainstreamu; popsal ho jako pomalou, drtivou, rozladěnou horu sabbathovskozeppelinovských riffů a kvílení Chrise Cornella. V té době se však formace snažila nálepce 'heavy metal' vyhnout, přičemž kytarista Kim Thayil uvedl, že jejich zvuk je stejně ovlivněn britskými uskupeními jako Killing Joke a Bauhaus jako těžkým metalem.
Soundgarden se nijak nebránili experimentování. Některé skladby na nahrávce obsahují neobvyklé či neortodoxní časové signatury. Například "Get on the Snake" se hraje v 9/4 taktu. "I Awake" používá 4/4, 6/4, 9/8, 11/8 a 14/8. "Gun" se vyznačuje různými tempy, která se během písně zrychlují a zpomalují. Mnoho písní na albu je také laděno v D.
Ve srovnání s debutem Ultramega OK obsahovalo toto LP méně humorného materiálu a kvůli některým textům, zejména v písních "Hands All Over" a "Big Dumb Sex", se parta po vydání potýkala s problémy v oblasti prodeje a distribuce. "Big Dumb Sex" byla napsána jako parodie na glam metalové uskupení, které ve svých textech často metaforicky odkazovaly na pohlavní styk. Hojné použití slova 'fuck' bylo důvodem, proč deska při vydání získala nálepku Parental Advisory.
Louder Than Love se stalo prvním počinem, který se umístil v žebříčku Billboard 200, když v roce 1990 dosáhlo 108. příčky. Kritiky byly však rozporuplné. J. D. Considine z časopisu Rolling Stone napsal, že Chris Cornell má vzletný, svalnatý hlas, o jakém se Ianu Astburymu (The Cult) může jen zdát, kytarista Kim Thayil působí jako The Edge s nadhledem a písně jsou zlé, úsporné a bojovné, ale kritizoval Cornellovy texty a uvedl, že většina toho, co chce kapela sdělit, je klišovitá, zmatená nebo nesrozumitelná. Svou recenzi zakončil slovy, že i když jsou texty tupé jako kameny, Cornell je pronáší s takovou plnokrevností, že znějí působivě. Steve Huey z AllMusic konstatoval, že příliš velké části alba postrádají soustředění a pestrost. Kritik Robert Christgau napsal negativní recenzi, kde uvedl, že je deska skrytě koncepční, umělecky navzdory sobě samé a že ji metaloví fanoušci nepřijmou.
Měsíc před začátkem turné k albu odešel baskytarista Hiro Yamamoto, který byl frustrovaný z neúčasti na tvůrčím procesu a vrátil se na vysokou školu. Soundgarden nejprve zkoušeli s Jimem Tillmanem z U-Men, ale to nefungovalo, a tak brzy Hira Yamamota nahradil Jason Everman, bývalý kytarista Nirvany.
Od prosince 1989 do března 1990 kapela absolvovala turné po Severní Americe, kde předskakovala formaci Voivod, která podporovala své Nothingface. Na začátku a konci turné jí předskakovaly také skupiny Faith No More a Big F.
19. března 1990, v den návratu Cornella z amerického turné, zemřel na předávkování heroinem jeho spolubydlící Andrew Wood, zpěvák uskupení Mother Love Bone. Když se kapela o několik dní později vydala na evropské turné, začal Cornell psát písně jako poctu zesnulému příteli. Výsledkem byly skladby "Reach Down" a "Say Hello 2 Heaven", které nahrál hned po návratu z turné. Tyto dvě skladby pak posloužily jako základ projektu Temple of the Dog.
Po dokončení propagačního turné k albu Louder Than Love byl v polovině roku 1990 propuštěn baskytarista Jason Everman. Kim Thayil uvedl, že Jason prostě nefungoval a kapela potřebovala spřízněnou duši, ne někoho lepšího. Mezitím vyšlo video Louder Than Live, natočené v klubu Whisky a Go Go v roce 1989.
Jasona Evermana brzy nahradil baskytarista Ben Shepherd a nová sestava se mohla na jaře roku 1991 vrhnout na nahrávání třetího alba. Cornell později řekl, že Shepherd přinesl do procesu svěží a kreativní myšlení a celá formace si pochvalovala, že jeho hudební znalosti a skladatelské schopnosti Soundgarden nově definovaly.
Při nahrávání alba na jaře 1991 bylo využito tří studií: Studio D v Sausalitu v Kalifornii, Bear Creek Studios ve Woodinville ve státě Washington a A&M Studios v Los Angeles v Kalifornii. Producentem se znovu stal Terry Date, protože kapela s ním podle Cornella měla dobrý vztah a nechtěla podstupovat tlak při hledání nového producenta. Stejně jako na předešlém počinu se opět nebránila experimentování; jedním z příkladů inovativních technik je úvodní skladba "Rusty Cage", kde Kim Thayil použil wah pedál jako zvukový filtr, což podle něj vedlo k neobvyklému zvuku kytary, díky němuž riff zní téměř jako hraný pozpátku.
Výsledné dílo Badmotorfinger vyšlo 8. října 1991 u vydavatelství A&M Records (původně mělo vyjít 24. září 1991, ale vydavatelství kvůli produkčním problémům termín přesunulo). Na trh se tak dostalo měsíc a půl po Ten skupiny Pearl Jam a dva týdny po albech Nevermind Nirvany a Blood Sugar Sex Magic Red Hot Chili Peppers (obě desky vyšly 24. září). Přičítá se mu zásluha na proniknutí alternativního rocku a grunge do mainstreamu a ačkoliv bylo v době vydání zastíněno náhlou popularitou Nevermind, pozornost, kterou přineslo seattleské scéně, pomohla Soundgarden k širšímu zviditelnění.
Album obsahovalo singly "Jesus Christ Pose", "Outshined" a "Rusty Cage", které získaly značný prostor v alternativních rockových rádiích. Videoklipy k "Outshined" a "Rusty Cage" získaly také značný vysílací čas na MTV, ale klip k "Jesus Christ Pose", hlavnímu singlu, byl z playlistu MTV odstraněn kvůli údajnému protikřesťanskému poselství písně i videoklipu. Propagace "Jesus Christ Pose" vyvolala během turné ve Spojeném království i výhrůžky smrtí kapele.
Nahrávka si zachovala heavymetalový zvuk a zároveň se oproti předchozím počinům více zaměřila na tvorbu skladeb. Různí kritici Badmotorfinger řadí mezi grunge, alternativní metal, heavy metal i hard rock. Steve Huey z AllMusic uvedl, že skladby znamenaly obrovský skok v soustředění a důslednosti, a dodal: „Na kapelu, která se uchází o přízeň mainstreamového metalového publika, je to překvapivě cerebrální a umělecká hudba, která však útočí s vědeckou přesností.“
Kytarista Kim Thayil novou desku podle Beatles žertem nazval 'Heavy Metal White Album'. Frontman Chris Cornell pak k albu poznamenal: „Myslím, že na nové desce jsou písně, které jsou komerčně životaschopnější, protože mají takový ten zapamatovatelný nádech a pokud někdo čekal, že přijdeme s něčím komerčnějším než Louder Than Love, tak jsem rád, že byl překvapen.“
Co se týče textů, Cornell řekl, že se snažil nebýt příliš konkrétní a že mu šlo spíše o to, aby nejednoznačnost vytvářela barevné obrazy. Píseň "Outshined" je podle něj o přechodu z období extrémního sebevědomí do pádu opačným směrem a "Jesus Christ Pose" byla napsána o slavných lidech, kteří zneužívají symbol Ježíšova ukřižování, aby naznačili, že jsou veřejností pronásledováni. Thayil zase přirovnal poslech desky ke čtení románu o konfliktu člověka se společností, vládou, rodinou, ekonomikou nebo čímkoli jiným. O textu k písni "Room a Thousand Years Wide", který napsal, řekl, že je o zkušenostech obecně. "Holy Water" ukazuje na lidi, kteří vnucují své přesvědčení ostatním a "New Damage" jemně kritizuje pravicovou vládu Spojených států.
Obal desky vytvořil kytarista Mark Dancey z funk rockové party Big Chief a tvoří ho členitý design připomínající cyklón, v jehož středu je trojúhelník s názvem desky po vnitřním obvodu a zapalovací svíčkou uprostřed. Thayil navrhl název Badmotorfinger jako vtip na píseň formace Montrose "Bad Motor Scooter": „Prostě mě to tak nějak napadlo a líbilo se mi to, protože to bylo barevné. Taky to bylo trochu agresivní... Vyvolává to spoustu různých představ. Líbila se nám v tom ta dvojznačnost, jak to znělo a jak to vypadalo.“
Deska Badmotorfinger se stala v té době nejlépe umístěnou studiovkou uskupení v žebříčku Billboard 200, kde dosáhla na 39. příčku, a setkala se také s příznivým hodnocením kritiků, kteří vesměs uváděli výrazné zlepšení oproti dřívějším nahrávkám a oceňovali vývoj zvuku kapely. V roce 1992 byla nominována na cenu Grammy za nejlepší metalový výkon. V roce 1996 pak její prodeje vyšplhaly až k dvojnásobné platině od americké asociace nahrávacího průmyslu.
Po vydání desky se Soundgarden nejdříve v říjnu a listopadu 1991 vydali na vlastní turné po Severní Americe a poté si je Guns N' Roses vybrali jako předskokany na své Use Your Illusion Tour. V únoru 1992, opět v Severní Americe, předskakovali Skid Row na jejich turné Slave to the Grind. Následovala cesta do Evropy na měsíční turné po divadlech, načež se vrátili na zbytek turné po Spojených státech.
V létě 1992 se znovu připojili ke Guns N' Roses, aby společně s dalšími předskokany Faith No More absolvovali turné po Evropě. Ohledně doby strávené předskakováním Guns N' Roses Cornell řekl: „V roce 1992 jsme byli na turné s Guns N' Roses a nebyla to žádná legrace vystupovat každý den 35 minut před 40 000 lidmi, z nichž většina naše písně neslyšela a nezajímaly je. Byla to bizarní záležitost.“ V roce 1992 hráli ještě na festivalu Lollapalooza, mimo jiné s Red Hot Chili Peppers a Pearl Jam.
V očekávání vystoupení na festivalu Lollapalooza vydala formace v roce 1992 limitovanou edici Badmotorfinger s druhým diskem obsahujícím EP Satanoscillatemymetallicsonatas (palindrom), na kterém nahrála coververzi skladby "Into the Void" od Black Sabbath s názvem "Into the Void (Sealth)", která byla v roce 1993 nominována na cenu Grammy za nejlepší metalový výkon. Později také vydali video kompilaci Motorvision, natočenou v seattleském divadle Paramount Theatre v roce 1992.
Na novém studiovém počinu začali Soundgarden pracovat asi dva měsíce po skončení turné Lollapalooza v roce 1992. Jednotliví muzikanti zpracovávali nápady sami a poté přinesli demosnímky, do kterých přispěli ostatní členové party. Frontman Chris Cornell uvedl, že si tentokrát nechali více volnosti než na minulých deskách. Thayil poznamenal, že i když formace strávila stejně času psaním a aranžováním jako na předchozích albech, mnohem více času věnovala nahrávání skladeb. Další změnou bylo, že po dvou deskách s producentem Terrym Dateem se kapela rozhodla hledat jiného spolupracovníka. Nakonec zvolili producenta Michaela Beinhorna, který neměl svůj vlastní charakteristický zvuk, který by se kapele snažil vnutit, a měl nápady, které schvalovala.
Nahrávání desky probíhalo od července 1993 do září 1993 ve studiu Bad Animals v Seattlu ve státě Washington, protože podle Cornella v Seattlu nikdy nebylo pořádné studio a teď tam bylo jedno s pultem Neve, takže se zdálo samozřejmé ho použít. Adam Kasper, který se stal producentem následujících studiovek Soundgarden, asistoval Beinhornovi při nahrávání. Kapela nahrávala jednu skladbu po druhé; pro každou byly nejprve nahrány bicí a basa a poté Cornell a Thayil přidali své party. Spoustu času strávili experimentováním s různými zvuky bicích a kytar a také využíváním technik, jako je vrstvení, což vedlo k expanzivnímu zvuku produkce.
Cornell to shrnul slovy: „Michael Beinhorn byl zažraný do zvuků. Byl v tom tak, skoro, anální, že nás to až štvalo.... Než se vám podařilo nahrát zvuky, které jste chtěli, už jste měli dost toho, jak jste to hráli.“ Beinhorn se také snažil upozorňovat na své oblíbené hudebníky, aby zformoval nový zvuk kapely, což Billboard popsal jako odstavení party od hrubé síly, které jí dalo impuls investovat energii do té jemnější. Například před nahráváním vokálů skladby "Black Hole Sun" přiměl Beinhorn Cornella poslouchat Franka Sinatru.
Uprostřed nahrávání si Soundgarden udělali krátkou přestávku, aby mohli předskakovat Neilu Youngovi na desetidenním turné po Spojených státech. Poté přivedli Brendana O'Briena, aby desku smíchal, protože Beinhorn měl pocit, že potřebují čerstvý pár uší; O'Briena doporučil kytarista Pearl Jam Stone Gossard. Thayil označil proces mixování za velmi bezbolestný a baskytarista Ben Shepherd jej popsal jako nejrychlejší část nahrávání.
Superunknown je všestrannější, náročnější a také delší než předchozí studiovky. Má 15 písní a trvá přibližně 70 minut, protože se podle Cornella nechtěli dohadovat, co by se mělo vystřihnout. Steve Huey z AllMusic uvedl, že dřívější punkové vlivy uskupení jsou na něm jen zřídkakdy zjistitelné a jsou nahrazeny překvapivě účinným přivlastněním popu a psychedelie.
Písně neztrácejí metalové vlivy předchozí tvorby souboru a zároveň ukazují její nově se vyvíjející styl, jsou experimentálnější a rozmanitější než předchozí nahrávky sestavy, některé mají blízkovýchodní nebo indický nádech (například "Half", kterou zpívá Shepherd). Podle The A.V. Club album redefinovalo i překročilo grunge. Michael Beinhorn uvedl, že aby dosáhl této intenzity, inspiroval se u evropské elektronické hudby jako je britský Aphex Twin a nizozemský gabber, který popsal jako jednu z nejsyrovějších hudebních produkcí. V některých skladbách je také patrný vliv Beatles, například v "Head Down" a "Black Hole Sun".
V rozhovoru pro časopis Guitar World z roku 1994 Thayil vysvětlil: „Podívali jsme se hluboko do nitra našich duší a tam seděl malý Ringo. Jistě, rádi lidem říkáme, že je to John Lennon nebo George Harrison; ale když se opravdu podíváte hluboko do nitra Soundgarden, je tam malý Ringo, který chce ven.“
Po textové stránce je deska poměrně temná a tajemná, protože její velká část pojednává o problémech, jako je zneužívání návykových látek, sebevražda a deprese, a hraje si s tématy pomsty, zničení, odloučení, strachu, ztráty, smrti a objevování.
Studiová nahrávka získala všeobecné uznání hudebních kritiků. D. Considine z časopisu Rolling Stone byl ohromen rozsahem počinu a navzdory kritice skladeb "Black Hole Sun" a "Half" řekl, že Superunknown nabízí trýznivější zobrazení odcizení a zoufalství než cokoli na In Utero. Jon Pareles z The New York Times ocenil, že se parta snaží překonat konvenční heavy metal a rozšířit své publikum tím, že prolamuje heavy-metalové žánrové bariéry. David Browne z Entertainment Weekly napsal, že Soundgarden jsou na napumpovaní a nabušení a chválil desku jako hardrockový milník – vroucí káď vulkanické síly, nahrávacího umu, anomie a úzkosti 90. let, která nastavuje nový standard pro cokoli, co se nazývá metal.
Ann Powersová z časopisu Blender uvedla, že kytarista Thayil pomohl vytvořit stoner-rockovou šablonu a že jde o mistrovské dílo Soundgarden. Kritik časopisu Village Voice Robert Christgau, který se kapele už léta 'vysmíval' za jejich konceptuální nároky, měl sice stále pocit, že jejich předvídavé, pesimistické texty postrádají podstatu, ale řekl, že se zlepšili v komponování, aranžování a produkci. Album získalo nominaci na ceny Grammy 1995 v kategorii Nejlepší rockové album.
Superunknown bylo průlomovým albem, které kapele přineslo mezinárodní uznání. Po svém vydání v březnu 1994 debutovalo na prvním místě albového žebříčku Billboard 200 a nakonec uzavřelo rok jako 13. nejprodávanější deska roku 1994 s 2,5 miliony prodaných kopií. Nakonec získalo šestinásobnou platinu ve Spojených státech, třikrát platinovou desku v Kanadě a Austrálii, dvakrát platinovou desku ve Švédsku, platinovou desku ve Spojeném království a zlatou desku v Nizozemsku a Itálii. K roku 2019 se ho podle agentury Nielsen prodalo ve Spojených státech 3,9 milionu kopií.
Kolotoč koncertů k nové desce začal v lednu 1994 v Oceánii a Japonsku, tedy v oblastech, kde deska vyšla předčasně a kde kapela nikdy předtím nekoncertovala. Tato část turné skončila v únoru 1994 a v březnu 1994 se Soundgarden přesunuli do Evropy. Na přelomu dubna a května se pak měli připojit ke společnému americkému turné s Nine Inch Nails, které mělo mít 20 koncertů, ale museli ho zrušit. Jako alternativu uskutečnili 27. května 1994 turné po divadlech, na kterém byli předskokany Tad a Eleven.
Koncem roku 1994 lékaři zjistili, že Cornell má vážně přetížené hlasivky, díky čemuž muselo být zrušeno několik dalších koncertů (kapela si to vynahradila v příštím roce), aby si je trvale nepoškodil. Cornell k tomu poznamenal: „Myslím, že jsme to trochu přehnali! Hráli jsme pět nebo šest večerů týdně a můj hlas se dost potloukl. Ke konci amerického turné jsem cítil, že ještě tak nějak zpívám, ale už jsem tomu nedával pořádně zabrat. Nekupujete si lístek, abyste viděli, jak nějaký chlap dvě hodiny kváká! To mi přišlo trochu jako zlodějina.“
Po celosvětovém turné začala parta pracovat na novém materiálu a rozhodla se, že si ho bude produkovat sama. Během nahrávání však údajně ve skupině narůstalo napětí, Thayil a Cornell se prý střetli kvůli Cornellově touze odklonit se od těžkých kytarových riffů, které se staly charakteristickým znakem sestavy. Páté studiové dílo uskupení, Down on the Upside, které vyšlo 21. května 1996, tak bylo o poznání méně heavy než předchozí nahrávky a znamenalo další odklon od grungeových kořenů bandy. Soundgarden to tehdy vysvětlovali tak, že chtěli experimentovat i s jinými zvuky, včetně akustických nástrojů. David Browne z časopisu Entertainment Weekly řekl: „Od dob Led Zeppelin jen málokterá kapela tak ostře kombinovala akustické i elektrické nástroje.“ Také celková nálada textů na desce je méně temná než na předchozích počinech.
Z alba vzešlo několik singlů, včetně "Pretty Noose", "Burden in My Hand" a "Blow Up the Outside World", přičemž píseň "Pretty Noose" byla v roce 1997 nominována na cenu Grammy za nejlepší hardrockový výkon. Deska ale nedosáhla ani takové prodejnosti ani chvály kritiky jako předchozí pecka Superunknown.
V roce 1996 se formace zúčastnila turné Lollapalooza společně s Metallicou, která trvala na jejich účasti, a hned poté se vydala na světové putování, během kterého se již napětí mezi muzikanty ještě zvýšilo. Na otázku, zda bandu nesnáší turné, Cornell odpověděl: „Do určité chvíle si to opravdu užíváme, ale pak to začne být nudné, protože se to začíná opakovat. Máte pocit, že fanoušci zaplatili své peníze a očekávají, že přijedete a zahrajete jim své písně jako poprvé v životě. To je bod, kdy turné nenávidíme.“ Na poslední zastávce turné v Honolulu na Havaji 9. února 1997 Shepherd frustrovaně vyhodil svou baskytaru do vzduchu poté, co mu selhalo vybavení, a pak se vyřítil z pódia. Uskupení se stáhlo a Cornell se vrátil, aby koncert zakončil sólovým přídavkem. O dva měsíce později sestava oznámila, že se rozpadla. Cameron později řekl, že Soundgarden pohltil byznys.
Po rozpadu Cornell nejdříve v září 1999 vydal sólové album s názvem Euphoria Morning, na kterém se ve skladbě "Disappearing One" podílel také Matt Cameron a v květnu 2001 se připojil k platinové superskupině Audioslave s Tomem Morellem, Timem Commerfordem a Bradem Wilkem, tehdejšími členy Rage Against the Machine, s kterou nahrál tři alba. Na začátku roku 2007 Audioslave opustil, což vedlo k rozpadu této formace. Jeho druhé sólové dílo Carry On vyšlo v červnu 2007 a třetí Scream, produkované Timbalandem, v březnu 2009; obě se setkala se smíšeným komerčním i kritickým úspěchem. Cornell také nazpíval píseň "Promise" na Slashově debutovém sólovém albu Slash (2010), ke které napsal text.
Thayil spojil své síly s bývalým zpěvákem uskupení Dead Kennedys Jello Biafrou, bývalým baskytaristou kapely Nirvana Kristem Novoselicem a bubeníkem Ginou Mainwalem, aby 1. prosince 1999 vystoupili jako The No WTO Combo během ministerské konference WTO v Seattlu. Podílel se také na albu Steva Fiska (999 Levels of Undo z roku 2001) a Davea Grohla z roku 2004, které bylo vedlejším projektem Probot. V roce 2006 nahrál kytaru na albu Altar, společném projektu uskupení Sunn O))) a Boris.
Cameron se zpočátku věnoval svému vedlejšímu projektu Wellwater Conspiracy, na kterém se podíleli Shepherd i Thayil. Poté krátce spolupracoval s bandou Smashing Pumpkins na albu Adore z roku 1998. V roce 1998 hrál také po odchodu Jacka Ironse na bicí s Pearl Jam na jejich turné Yield Tour a později se k nim připojil jako oficiální člen. Jako bubeník této skupiny nahrál sedm studiových počinů a v roce 2017 byl jako člen Pearl Jam uveden do Rock and Rollové síně slávy. Cameron hrál také na bicí na albu My Favourite Headache Geddyho Leeho.
Shepherd zpíval na debutovém studiovém díle Wellwater Conspiracy z roku 1997, ale po jeho vydání kapelu opustil. Koncertoval s Markem Laneganem a hrál na baskytaru na dvou Laneganových nahrávkách I'll Take Care of You (1999) a Field Songs (2001). Shepherd a Cameron přiložili společně ruku k dílu při nahrávání alba Tonyho Iommiho IOMMI (2000). Ještě v době, kdy byli členy Soundgarden, byli také součástí vedlejšího projektu uskupení Hater, v roce 2005 Shepherd vydal dlouho odkládané druhé album této party The 2nd.
V rozhovoru pro časopis Rolling Stone z července 2009 Cornell vyvrátil zvěsti o reunionu a uvedl, že rozhovory mezi členy kapely se omezily na diskusi o vydání box setu nebo alba B-stran rarit Soundgarden a že o reunionu se vůbec nemluvilo. Zájem skupiny o nová vydání vyplynul ze schůzky v roce 2008, kde se jednalo o jejich společném majetku, finančním i právním, a kde si uvědomili, že Soundgarden nemají online prezentaci, jako jsou webové stránky nebo stránka na Facebooku. Jak shrnul Thayil: „za posledních deset let jsme tak trochu zanedbávali náš merchandise.“ Nakonec se hudebníci rozhodli vytvořit oficiální stránky, o které se stará Ten Club Pearl Jam, obnovit svůj katalog a podle Camerona vyhledat spoustu nevydaných věcí, které by mohli zkusit vydat.
V březnu 2009 se Thayil, Shepherd a Cameron dostali na pódium během koncertu Tada Doylea v Seattlu a zahráli několik písní Soundgarden. Cornell uvedl, že právě tento okamžik tak nějak zažehl myšlenku, že když se mohou Kim, Matt a Ben sejít v jedné místnosti, nacvičit pár písní a zahrát, možná by to mohli udělat i jako kompletní Soundgarden.
6. října 2009 se všichni členové zúčastnili třetího večera čtyřkoncertního vystoupení skupiny Pearl Jam v Gibson Amphitheatre v Universal City v Kalifornii. Během přídavku Temple of the Dog se poprvé od vystoupení Pearl Jam v Santa Barbara Bowl 28. října 2003 znovu sešli. Chris Cornell se připojil a zazpíval píseň "Hunger Strike". Bylo to první veřejné vystoupení Soundgarden od jejich rozpadu v dubnu 1997. Následně se na internetu začaly šířit zvěsti o chystaném reunionu.
1. ledna 2010 Cornell na svém účtu na Twitteru naznačil reunion Soundgarden a napsal: „Dvanáctiletá přestávka je u konce a škola je opět v plném proudu. Přihlaste se nyní. Rytíři Soundtable opět jedou!“
Zpráva odkazovala na webovou stránku, kde byla fotografie uskupení vystupujícího živě a místo, kam mohli fanoušci zadat své e-mailové adresy pro aktuální informace o reunionu. Po zadání údajů se odemkl videoklip k písni "Get on the Snake" z desky Louder Than Love z roku 1989.
Dne 1. března 2010 Soundgarden oznámili svým e-mailovým odběratelům, že znovu vydají starý singl "Hunted Down" s písní "Nothing to Say" na sedmipalcové vinylové desce. Ta vyšla 17. dubna, v den Record Store Day. Vydali také živák "Spoonman" z koncertu na výstavišti Del Mar v kalifornském San Diegu z roku 1996. Svůj první koncert od roku 1997 uskutečnili Soundgarden 16. dubna v Showbox at the Market v rodném Seattlu a 8. srpna skupina vystoupila jako headliner festivalu Lollapalooza.
V září bylo k prvním dodávkám hry Guitar Hero: Warriors of Rock přibaleno kompilační album Telephantasm: A Retrospective, na kterém se objevila dříve nevydaná píseň "Black Rain". Album, které oficiálně vyšlo o týden později 28. září 2010, získalo po prvním dni status platinové desky. Skladba "Black Rain" se dostala do rockových rádií 10. srpna 2010 a byla prvním singlem skupiny od roku 1997. V listopadu 2010 byli Soundgarden druhým hudebním hostem v pořadu Conan, což bylo jejich první televizní vystoupení po 13 letech. V březnu 2011 vydali Soundgarden své první živé album Live on I-5.
V únoru 2011 kapela na své domovské stránce oznámila, že začali nahrávat nové album. Později upřesnili, že ho bude produkovat Adam Kasper a bude obsahovat materiál, který bude z 90 procent nový, zbytek budou tvořit aktualizované verze starších nápadů. Poznamenali také, že mají 12 až 14 písní, které jsou tak nějak více méně připravené. Ačkoli Cameron tvrdil, že album vyjde v roce 2011, nahrávání se nakonec protáhlo, protože Thayil řekl, že čím víc je to to bude bavit, tím víc by to mělo bavit fanoušky. Thayil také uvedl, že některé písně znějí v jistém smyslu podobně jako na Down on the Upside a že album bude pokračovat tam, kde minule skončili.
V dubnu 2011 Soundgarden oznámili rozpis letního turné, které se skládalo z 16 koncertů po celých Spojených státech s různými předskokany. Později kapela o halloweenském víkendu roku 2011 vystoupila jako headliner Voodoo Experience v City Parku v New Orleans. V březnu 2012 se na oficiální stránce kapely na Facebooku objevil příspěvek, že nová píseň "Live to Rise" bude zařazena na soundtrack k připravovanému filmu The Avengers podle komiksové série Marvel. Byla to první nově nahraná píseň, kterou skupina vydala od svého znovuzformování v roce 2010.
5. května, těsně předtím, než The Offspring začali hrát svůj set, se kapela objevila jako speciální host na 20. ročníku KROQ Weenie Roast v kalifornském Irvine a v červnu téhož roku vystoupila na Download Festivalu v anglickém Doningtonu. 27. září vyšel první singl "Been Away Too Long" z nového alba King Animal a ačkoliv Soundgarden na jaře sdělili časopisu Rolling Stone, že plánují vydání nové nahrávky na říjen, album nakonec až vyšlo 13. listopadu 2012. Na začátku roku 2013 kapela vydala videoklip k druhému singlu "By Crooked Steps", který režíroval Dave Grohl, třetím vydaným singlem z alba byla skladba "Halfway There".
15. listopadu 2013 bubeník Matt Cameron oznámil, že v roce 2014 nebude se Soundgarden na turné, protože měl závazky při propagaci alba Lightning Bolt skupiny Pearl Jam, na koncertech v Jižní Americe a Evropě jej nahradil bývalý bubeník Pearl Jam Matt Chamberlain.
Thayil později v několika rozhovorech zmínil, že je pravděpodobné, že kapela začne pracovat na materiálu pro nové album v roce 2015, což Cornell v srpnu toho roku potvrdil. Práce pokračovaly i v následujícím roce, v červenci 2016 baskytarista Ben Shepherd a bubeník Cameron uvedli, že kapela napsala šest skladeb pro novou desku, přičemž další budou psát v srpnu.
17. května Soundgarden vystoupili v divadle Fox Theatre v Detroitu ve státě Michigan. Následujícího dne po půlnoci byl podle svého právního zástupce Briana Bumberyho nalezen Chris Cornell mrtvý se cvičebním páskem kolem krku v koupelně svého pokoje v hotelu a kasinu MGM Grand. Vyšetřování zpěvákovy smrti bylo od počátku místním policejním mluvčím popisováno jako "možná sebevražda" na základě blíže nespecifikovaných detailů v pokoji, kde bylo jeho tělo nalezeno. Následně úřad soudního lékaře okresu Wayne určil příčinu smrti jako sebevraždu oběšením. Vdova po Cornellovi Vicky však zpochybnila, že by úmyslně ukončil svůj život a uvedla, že k sebevraždě ho mohl vést lék Ativan, který její manžel užíval. Řekla: „Vím, že miloval naše děti a neublížil by jim tím, že by si úmyslně vzal život.“
Po Cornellově smrti Soundgarden zrušili zbytek svého turné v roce 2017, včetně hlavních vystoupení na festivalech Rock on the Range a Rocklahoma koncem téhož měsíce.
V září 2017 řekl bubeník Matt Cameron redaktorovi časopisu Billboard, že on a ostatní žijící členové Soundgarden se po Cornellově smrti ještě nerozhodli o budoucnosti kapely: „Nemyslím si, že jsme připraveni říct něco jiného než ... Kim a Ben a já jsme si určitě vědomi toho, jak moc naši fanoušci trpí, a my určitě trpíme spolu s nimi. Jsme ale nesmírně soukromí si chránící lidé a každý z nás svůj smutek stále zpracovává po svém a ve svém vlastním čase. Rozhodně ale na naše fanoušky myslíme a máme je moc rádi.“
Situace se nezměnila ani o rok později, v září 2018 řekl kytarista Kim Thayil v rozhovoru pro časopisu Billboard, že on a ostatní přeživší členové Soundgarden si stále nejsou jisti budoucností kapely: „Často se odvoláváme na rockovou historii a často komentujeme, co udělaly jiné skupiny v podobných situacích, ne jako plán nebo něco takového, jen komentujeme, jak se kapely s podobnými situacemi vypořádaly a které kapely byly elegantní a důstojné v tom, jak zvládly své další hudební snažení, a které možná byly neohrabané a bezcitné. Přemýšlíme o těchto věcech. Snažíme se do těch rozhovorů moc nezabředávat, ale po pár pivech na to dojde.“ Cameron nicméně řekl časopisu Rolling Stone, že zbávající členové by se určitě rádi pokusili pokračovat v nějaké činnosti, kterou by mohli dělat společně. V rozhovoru pro Seattle Times v říjnu 2018 nakonec Thayil uvedl, že název Soundgarden nebude určitě použit, i když nevylučuje možnost spolupráce s Cameronem a Shepherdem v jiném projektu.
V lednu 2019 se zbývající členové kapely ještě naposled sešli na koncertu a benefiční akci v The Forum v kalifornském Inglewoodu, kterou uspořádala Cornellova vdova Vicky Cornellová. Členové Soundgarden, Temple of the Dog, Audioslave, Alice in Chains, Melvins, Foo Fighters a Metallicy spolu s dalšími významnými umělci předvedli písně z Cornellovy kariéry. Taylor Momsen, Marcus Durant, Brandi Carlile a Taylor Hawkins si zazpívali se Soundgarden, kteří zahráli skladby "Rusty Cage", "Flower", "Outshined", "Drawing Flies", "Loud Love", "I Awake", "The Day I Tried to Live" a "Black Hole Sun", což bylo jejich jediné vystoupení po Cornellově smrti.
V červenci 2019 Thayil v rozhovoru pro Music Radar uvedl, že se přeživší členové Soundgarden snaží dokončit a vydat desku, na které pracovali s Cornellem. Master soubory Cornellových vokálních nahrávek jsou však v současné době zadržovány, a když Thayil žádal o povolení tyto soubory použít, bylo mu to odepřeno.
V prosinci 2019 podala vdova Vicky Cornellová žalobu na pozůstalé členy uskupení kvůli sedmi nezveřejněným nahrávkám, které Cornell pořídil před svou smrtí v roce 2017, a tvrdila, že se 'bezostyšně spikli, aby neoprávněně zadržovali statisíce dolarů, které nesporně náleží vdově a nezletilým dětem Chrise, a to v nezákonném pokusu donutit Chrisovu pozůstalost, aby vydala určité zvukové nahrávky, které Chris vytvořil před svou smrtí'. V žalobě bylo uvedeno, že Cornell pořídil sedm nahrávek ve svém osobním studiu na Floridě v roce 2017, že nikdy nedošlo k výslovné dohodě, že tyto skladby jsou určeny pro Soundgarden, a že Cornell byl jediným vlastníkem skladeb.
V únoru 2020 Thayil, Cameron a Shepherd požadovali po Vicky vydání nevydaných nahrávek s tím, že na těchto závěrečných skladbách pracovali společně s Chrisem a že Vicky nemá právo jim zadržovat to, co nazývají závěrečným albem Soundgarden. Členové sestavy poukazovali na rozhovory, které Chris a jeho spoluhráči v té době poskytli a v nichž potvrdili, že společně pracují na tom, co bude osmým studiovým počinem. V březnu 2020 Soundgarden požádali soud o zamítnutí žaloby a v květnu podali protižalobu na Vicky, v níž tvrdili, že se dopustila "podvodného navádění", když se údajně pokusila využít výnosy z koncertu I Am the Highway: A Tribute to Chris Cornell z ledna 2019, který měl jít na konto Nadace Chrise a Vicky Cornellových, pro osobní účely. V červenci 2020 kapela od žaloby na tuto benefiční akci upustila.
Dne 10. srpna 2020 získala společnost Hipgnosis Songs Fund Nila Rodgerse a Mercka Mercuriadise 100 % práv na písně Chrise Cornella (241 skladeb), včetně katalogu Soundgarden. Rodgers se přátelí s Cornellovou vdovou.
V únoru 2021 podala Vicky Cornellová další žalobu, v níž tvrdila, že zbývající členové Soundgarden podhodnotili její podíl ve skupině a nabídli jí zlotřile nízkou částku, která činí méně než 300 000 dolarů. Vicky tvrdila, že jí kapela nabídla 300 000 dolarů, přestože od jiného investora obdržela nabídku 16 milionů dolarů za master jejich nahrávky. Vicky uvedla, že investor za kolektivní podíly formaci nabídl 12 milionů dolarů, což odpovídá 4 milionům dolarů za každého přeživšího člena, což odmítli. Poté jim nabídl 21 milionů dolarů za podíly kapely, a i tato nabídka byla odmítnuta. Soundgarden ve svém prohlášení uvedli: „Nabídka odkupu, kterou požadovala pozůstalost, byla hrubě zkreslena a jsme přesvědčeni, že u soudu dojde k vyjasnění. Všechny nabídky na odkoupení našich podílů byly nevyžádané a jednoznačně odmítnuté.“
Kapela rovněž poznamenala, že neměla přístup ani ke svým účtům na sociálních sítích, což mělo za následek klamání a matení jejich fanoušků a donutilo je to k vytvoření nových účtů na Twitteru, Instagramu a Facebooku pod názvem Nude Dragons, což je anagram pro Soundgarden. Dne 19. března 2021 federální soudce doporučil zamítnout tvrzení, že pozůstalí členové kapely neoprávněně zadržovali statisíce dolarů a že manažer kapely porušil svou povinnost starat se o zájmy Vicky, s odkazem na nedostatek důkazů o zadržování tantiém ze strany kapely. 25. března 2021 si Soundgarden vyžádali hesla ke svým sociálním médiím a webovým stránkám. 15. června 2021 kapela na základě dočasné dohody s Vicky získala zpět své webové stránky a účty na sociálních médiích. 17. dubna 2023 bylo oficiálně oznámeno, že po ukončení sporu mezi členy a Vicky Cornellovou bude vydáno sedm posledních nahrávek s Cornellovým zpěvem.
Soundgarden byli průkopníky hudebního žánru grunge, který kombinoval prvky punk rocku a metalu a vytvářel kalný, špinavý zvuk pomocí silného kytarového zkreslení. Jako klíčové rané vlivy uváděli Minutemen, Meat Puppets, Butthole Surfers, Wire a Joy Division. Významný vliv na zvuk uskupení měli také Black Sabbath, zejména na kytarové riffy a ladění. Kim Thayil popsal zvuk formace jako ''Sabbath-influenced punk''. Baskytarista Ben Shepherd se ale k označení grunge zrovna vstřícně nestavěl, v rozhovoru z roku 2013 řekl: „Je to jen marketing. Můžem tomu říkat rock and roll, nebo punk rock nebo jakkoli jinak. Nikdy jsme nebyli grunge, byli jsme jen kapela ze Seattlu.“
Uskupení bylo často přirovnáváno k Led Zeppelin, jejich raný zvuk byl popisován jako ''chrlené neo-Zeppelinismi''. Ačkoli formace zpočátku popírala, že by se Led Zeppelin inspirovala, nakonec tento vliv přijala, jak podrobně popsal kytarista Kim Thayil: „Začali nás často přirovnávat k Led Zeppelin, tak jsme si řekli OK, pojďme si to ověřit. Všichni jsme je individuálně velmi dobře znali, ale kolektivně jsme neseděli u stolu a neposlouchali je. Takže zpočátku jsme ten vliv popírali. Nakonec jsme si po zkouškách říkali: 'Pojďme se podívat na »Led Zeppelin IV«. Pojďme si poslechnout »Houses of the Holy«.' Jako: 'Jo, asi to trochu chápu'. Stalo se to pro nás velmi důležité, protože jsme to srovnávali, takže jsme to poslouchali a začali na to odkazovat. Nakonec jsme začali znovu přijímat vliv Zeppelinů, Beatles, Black Sabbath a Pink Floyd. Myslím, že tam byli vždycky. V určitém okamžiku jsme se museli ohlédnout zpět a říct si: 'Tohle má hodně společného s naší výchovou.'' A pak jsme se rozhodli, že to tak bude. Je to zvláštní příběh, ale možná vysvětluje, proč jsme několik let popírali vliv Zeppelinů a Sabbathů.“
Kytarista souboru Metallica Kirk Hammett prozradil, že k napsání riffu k písni "Enter Sandman" ho inspiroval poslech skladby "Louder Than Love".
Formace Guns N' Roses zařadila skladbu "Big Dumb Sex" na své studiové dílo The Spaghetti Incident? z roku 1993 jako součást medley s písní "Buick Mackane" od T.Rex.
Obal singlu "Deep Set" z roku 2020 od Grega Puciata je poctou skladbě "Louder Than Love".
V roce 2001 časopis Q označil Louder Than Love za jedno z 50 nejtěžších alb všech dob a v roce 2017 ho časopis Rolling Stone zařadil na 69. místo svého seznamu '100 Greatest Metal Albums of All Time (100 největších metalových alb všech dob)'. V roce 2017 magazín Metal Injection umístil Soundgarden na třetí pozici svého seznamu 10 nejtěžších grungeových part a server Loudwire je uznává jako jednu z 'velké čtyřky' grungeových uskupení, vedle Alice in Chains, Pearl Jam a Nirvany.
Formace se objevila ve filmu Singles, kde vystoupila s písní "Birth Ritual". Píseň byla zařazena na soundtrack, stejně jako Cornellova sólová skladba "Seasons". Záběry z nahrávání a mixování písně "Kickstand" z desky Superunknown se zase objevily v epizodě Sound v pořadu Bill Nye the Science Guy.
Buzz Osborne, jehož parta Melvins měla na grunge obrovský vliv, označil Badmotorfinger za své nejoblíbenější grungeové studiové dílo všech dob a vyzdvihl jeho propracovanost a složité struktury. V roce 2010 označil zpěvák Greg Puciato píseň "Room a Thousand Years Wide" za svou nejoblíbenější skladbu.
Videoklip k písni "Spoonman" je pozoruhodný tím, že v něm vystupuje Artis the Spoonman, pouliční bavič ze Seattlu. Název skladby je připisován baskytaristovi Jeffu Amentovi z Pearl Jam. Během natáčení filmu Singles Ament vytvořil seznam názvů písní pro fiktivní kapelu, která ve filmu vystupuje. Cornell to vzal jako výzvu napsat pro film skladby s použitím těchto názvů a "Spoonman" byla jednou z nich.
Vývoj nezávislého vydavatelství Sub Pop Records v Seattlu je úzce spjat se Soundgarden díky tomu, že spoluzakladatel Sub Popu Jonathan Poneman financoval jejich první nahrávky a úspěch formace vedl k rozšíření Sub Popu jako seriózní nahrávací společnosti.
Velkým fanouškem Soundgarden byl frontman Nirvany Kurt Cobain. Jejich angažmá u Sub Popu ovlivnilo Cobaina, aby podepsal smlouvu s Nirvanou u tohoto vydavatelství. Cobain také prohlásil, že Soundgarden byli spolu s Tad a Mudhoney jednou z mála seattleských kapel, které měl rád. Na vzácných záběrech z dokumentárního filmu Kurt Cobain: Montage of Heck z roku 2015 je vidět, jak Cobain napodobuje Chrise Cornella a zpívá píseň "Outshined".
Soundgarden byli první grungeovou kapelou, která podepsala smlouvu s velkým vydavatelstvím, když se v roce 1989 spojili s A&M Records. Zpočátku však nedosáhli úspěchu a teprve s dalšími vydanými alby se kapela dopracovala ke zvýšeným prodejům a širší pozorností. V roce 1994 se na vydavatelství A&M Records obrátila společnost Electronic Arts s nabídkou na poskytnutí licence na hudbu skupiny pro sérii videoher Road Rash. Ačkoli vydavatelství zpočátku váhalo, Cornell a členové jeho kapely vyjádřili nadšení, protože byli fanoušky těchto her a často si je pouštěli v autobuse během turné. Společnost A&M poté získala svolení kapely, aby je mohla využít jako páku k začlenění dalších rockových kapel v rámci labelu A&M do hry, včetně Monster Magnet, Paw, Swervedriver, Therapy? a Hammerbox. Díky zapojení Soundgarden se 3DO verzi Road Rash připisuje revoluční význam v používání licencované hudby ve videohrách.
Ohledně odkazu Soundgarden Cornell v rozhovoru z roku 2007 řekl: „Když se na to dívám zvenčí se vší vážností (teď už mám určitý odstup) a poslouchám naše alba, tak si myslím, že Soundgarden udělali nejlepší desky z celé té scény. Myslím, že jsme byli nejodvážnější a nejexperimentálnější a žánrově opravdu nejrozsáhlejší, a jsem na to opravdu hrdý. A asi proto jsem měl z myšlenky na znovuzformování kapely obavy, protože jsem prostě měl určitou představu o tom, kdo byli Soundgarden. Asi jako my všichni jsem měl velké obavy, že je to zodpovědnost a že je to důležitá kapela a hudba. Nechtěli jsme to pokazit, a to se nám podařilo, což považuji za velký úspěch.“
Soundgarden byli chváleni za své technické hudební schopnosti a rozvoj svého zvuku v průběhu kariéry kapely. „Těžká a zároveň éterická, mocná a zároveň vždy pod kontrolou, hudba Soundgarden byla studií kontrastů,“ řekl Henry Wilson z Hit Paraderu. Podle něj byla hudba kapely brilantní ukázkou technické zdatnosti zjemněné procítěnými emocemi. Soundgarden jsou jednou z kapel, kterým se připisuje zásluha na rozvoji alternativního metalového žánru, přičemž Stephen Thomas Erlewine z AllMusic prohlásil, že vytvořili místo pro heavy metal v alternativním rocku.