Fender Stratocaster, hovorově známý jako 'Strat' je model elektrické kytary, navržený v letech 1952 až 1954 Leo Fenderem, Billem Carsonem, Georgem Fullertonem a Freddiem Tavaresem. Společnost Fender Musical Instruments Corporation vyrábí model Stratocaster nepřetržitě od roku 1954. Jedná se o kytaru s dvojitým výřezem a prodlouženou horní deskou ve tvaru 'rohu' pro vyvážení.
Bill Haley and His Comets – Rock with Bill Haley and the Comets
Bill Haley and His Comets - "Rock Around the Clock" (singl)
Pat Hare - "Cotton Crop Blues"
Pat Hare - "Im Gonna Murder My Baby"
Na trh se dostala legendární kytara Fender Stratocaster – nástroj, který na počátku 50. let 20. století navrhl Leo Fender a který se s menšími úpravami vyrábí dodnes. Společně s ikonickým modelem Gibson Les Paul patří Fender Stratocaster k nejrozpoznatelnějším a nejvlivnějším kytarám v historii. Tělo se tradičně vyrábí z olšového nebo jasanového dřeva, krk z javoru, přičemž některé verze mají palisandrový hmatník (viz obrázek). Standardní konfigurace zahrnuje trojici jednocívkových snímačů, které se postarají o typický, jasný a průrazný tón.
V roce 1953, kdy byl model uveden na trh pod názvem Stratocaster (odvozeným od slova „stratosféra“), šlo o revoluční nástroj. Přinesl několik dosud nevídaných konstrukčních řešení, která změnila vnímání elektrické kytary. Už samotný ergonomický tvar těla vzbuzoval u tehdejších hudebníků obdiv a zvědavost – ovšem nechyběla ani dávka pohrdání a nedůvěry ze strany tradičnějších hráčů.
Mezi tehdejší novinky patřilo i moderní tremolo označované jako „vibrato“, které při častém – a klidně i drsném – používání udrželo ladění mnohem lépe než tehdejší běžné systémy (například Bigsby). Tento mechanizmus se skládá ze šesti kamenů pro snadné seřízení, vibrapáky, kovového bloku a pružin. Výrazným konstrukčním prvkem je i asymetricky tvarovaná hlava, díky níž jsou struny vedeny pod optimálním úhlem, což zlepšuje stabilitu ladění. K dalším revolučním detailům patří zdířka pro konektor jack 6,3 mm umístěná na přední straně nástroje a od roku 1977 také pětipolohový přepínač snímačů, který rozšířil zvukové možnosti kytary.
Stratocaster se stal volbou celé plejády legendárních kytaristů – od Johna Fruscianteho, Erica Claptona, Jimmiho Hendrixe a Ritchieho Blackmorea, přes Hanka Marvina, Marka Knopflera, Yngwieho Malmsteena, Stevieho Raye Vaughana, Eddieho Van Halena, Davea Murrayho a Janicka Gerse, až po Jeana-Pierra Danela, Davida Gilmoura, Mika Oldfielda, George Harrisona, Kurta Cobaina či Davea Navarra. Na 'Strat' se dá zahrát prakticky jakýkoliv styl kytarové hudby – od blues a jazzu až po tvrdý rock a metal – přičemž konfigurace snímačů S-S-S nebo H-S-S mu dodávají ostřejší, kovovější charakter, než má například Les Paul.
V metalové hudbě se Fender Stratocaster proslavil především díky své všestrannosti a schopnosti proniknout hutnou stěnou zkreslených kytar. Jeho zvuk si oblíbili jak průkopníci NWOBHM, tak virtuózní shreddeři, kteří ocenili pohodlný tvar těla, rychlý krk a brilantní atak tónu. U interpretů jako Dave Murray a Janick Gers z Iron Maiden nebo Yngwie Malmsteen se 'Strat' stal nejen pracovním nástrojem, ale i součástí jejich hudební identity. Díky různým konfiguracím snímačů a snadnému přizpůsobení efektům se uplatňuje od melodického power metalu až po technický thrash – zkrátka nástroj, který dokázal přežít módní vlny a zůstat relevantní i v nejtvrdších subžánrech.
Ať už jde o blues, metal nebo alternativní rock, Fender Stratocaster zůstává nástrojem volby pro mnoho legendárních kytaristů díky své univerzálnosti a charakteristickému zvuku.
"Rock Around the Clock" je rokenrolová skladba ve formátu dvanáctitaktového blues, kterou v roce 1952 napsali Max C. Freedman a James E. Myers (druhý jmenovaný pod pseudonymem 'Jimmy De Knight'). Nejznámější a nejúspěšnější interpretaci nahrála sestava Bill Haley & His Comets v roce 1954 pro americkou společnost Decca. Jednalo se o první rokenrolovou nahrávku, která dosáhla prvního místa v americké hitparádě.
Tato verze se stala hymnou rebelující mládeže 50. let, zejména poté, co byla v roce 1955 zařazena do filmu Blackboard Jungle. Dva měsíce držela první příčku v popové hitparádě a v žebříčku R&B dosáhla třetího místa. Obecně je považována za skladbu, která více než jakákoli jiná prosadila rock and roll do hlavního proudu světové kultury. Skladba se umístila na 159. místě v seznamu 500 nejlepších písní všech dob, sestaveném časopisem Rolling Stone.
Ačkoliv byla poprvé nahrána italsko-americkou formací Sonny Dae and His Knights 20. března 1954, Myers tvrdil, že byla napsána přímo pro Haleyho, který ji však z různých důvodů nemohl nahrát dříve než 12. dubna téhož roku. Původní plný název zněl "We're Gonna Rock Around the Clock Tonight!", který byl později zkrácen na "(We're Gonna) Rock Around the Clock". Tato zkrácená podoba je ale běžná pouze u vydání Billa Haleyho u Decca Records z roku 1954. Většina dalších nahrávek skladby, ať už od Haleyho nebo jiných interpretů (včetně Sonny Dae and His Knights), používá jednodušší název "Rock Around the Clock". V roce 2018 byla vybrána Kongresovou knihovnou k uchování v Národním registru nahrávek jako kulturně, historicky či umělecky významná.
Auburn 'Pat' Hare, americký bluesový kytarista a zpěvák, natočil skladby "Cotton Crop Blues" a "I'm Gonna Murder My Baby". Jeho kytarové sólo v nahrávce "Cotton Crop Blues" z roku 1954 obsahuje podle některých hudebních odborníků první elementy heavy metalu.
Podle Roberta Palmera: »...málokdy předtím nebo potom byl na nahrávce zachycen drsnější, odpornější a divočejší zvuk elektrické kytary a Hareovo opakované použití rychlé série dvou dolů modulovaných power akordů, z nichž druhý nechává hrozivě viset ve vzduchu, je jakýmsi háčkem nebo strukturálním lepidlem. [...] První heavy metalová deska? Řekl bych, že ano, s jazykem jen lehce na tváři.«
Druhou stranou singlu byla skladba "Hold Me in Your Arms"; obě písně obsahovaly kytarový zvuk tak přebuzený, že s historickým odstupem několika desetiletí dnes zní jako přímá linka k hrubým, zkresleným tónům, které si později oblíbili moderní rockoví hráči. Podle Allmusic toho, čeho dnes šestnáctileté děti snadno dosáhnou na moderních efektových pedálech pouhým sešlápnutím spínače, dosahoval Hare prsty a otáčením knoflíku hlasitosti na svém zesilovači velikosti krabice od cereálií Sears & Roebuck úplně doprava, až reproduktor řval.
Další významnou nahrávkou Auburna 'Pat' Hareho, která vznikla v tomto roce, byla skladba "I'm Gonna Murder My Baby". Ta byla o to pikantnější, že Hare v roce 1963 zastřelil svou přítelkyni i policistu, který přišel případ vyšetřit. Zbytek svého života strávil ve vězení, kde založil hudební formaci Sounds Incarcerated. Ve vězení St. Pauli v roce 1980 zemřel na rakovinu plic. Bylo mu teprve 49 let.
Rock with Bill Haley and the Comets je název kompilačního alba s hudbou raného rokenrolu, které vydalo vydavatelství Essex Records v roce 1954 a na kterém jsou i některé skladby sestavy Bill Haley & His Comets. Deska obsahuje nahrávky, které Haley pořídil v letech 1952 a 1953, včetně hitů "Rock the Joint", "Crazy Man Crazy", "Fractured" a "Live It Up". Všechny písně na albu Rock with Bill Haley and the Comets byly dříve vydány jako singly pod hlavičkou Essex, včetně několika nahrávek, které byly původně vydány v době, kdy uskupení používalo název Bill Haley and the Saddlemen. Toto vydání pomohlo upevnit Haleyho pozici průkopníka rokenrolu v éře, kdy žánr začínal získávat masovou popularitu.
Kompilace neobsahuje žádnou ze skladeb, které Haley and the Comets nahráli v roce 1954, než přešli ke značce Decca, ani žádnou ze skladeb z let 1951 – 1952, které Haley zaznamenal pro sesterskou značku Essex, Holiday Records (ačkoli pozdější vydání Haleyho tvorby pro značku Essex tyto skladby obsahovala). Album je nejstarší známou LP deskou žánru rock and roll, která předchází podobným vydáním Elvise Presleyho a samotného Haleyho, protože on a jeho sestava později přešli k Decca Records a nahráli studiovou nahrávku Rock Around the Clock. Díky této kompilaci můžeme dnes lépe pochopit rané kořeny rokenrolu a hudební vývoj, který vedl k explozivnímu úspěchu tohoto žánru v polovině 50. let.
3.1.1954 - narodil se americký kytarista ROSS 'THE BOSS' FRIEDMAN, zakládající člen skupiny Manowar
13.1.1954 - narodil se jihoafrický multiinstrumentalista, skladatel a producent TREVOR RABIN, člen skupiny Yes
31.1.1954 - narodil se holandský kytarista a skladatel ADRIAN VANDENBERG, člen skupiny Whitesnake
19.2.1954 - narodil se FRANCIS BUCHHOLZ, německý basový kytarista, člen skupiny Scorpions
6.3.1954 - narodil se americký basák JOEY DEMAIO, zakládající člen skupiny Manowar
20.4.1954 - narodil se řecký kytarista LOUIE KOUVARIS (20.4.1954 - 28.3.2020), mimo jiné člen skupiny Riot
19.5.1954 - narodil se australský bubeník PHIL RUDD, člen skupiny AC/DC
8.6.1954 - narodil se americký zpěvák MARK TORNILLO, člen skupin T.T.Quick a Accept
9.6.1954 - narodil se velšský kytarista PAUL CHAPMAN (9.6.1954 - 9.6.2020), člen skupin Lone Star a UFO
20.6.1954 - narodil se americký baskytarista a zpěvák MICHAEL ANTHONY, člen skupin Chickenfoot Van Halen
4.7.1954 - narodil se australský baskytarista a saxofonista LARRY VAN KRIEDT, člen skupiny AC/DC
5.7.1954 - narodil se americký kytarista JIMMY CRESPO, člen skupiny Aerosmith
28.7.1954 - narodil se americký kytarista STEVE MORSE, člen skupiny Deep Purple
21.9.1954 - narodil se anglický bubeník PHIL 'PHILTHY ANIMAL' TAYLOR (21.9.1954 - 12.11.2015), člen skupiny Motörhead
27.9.1954 - narodil se americký instrumentalista a producent BOB NOUVEAU (vlastním jménem Robert Bob Curiano), člen skupin Blackmore's Night a Rainbow
10.10.1954 - narodil se americký zpěvák DAVID LEE ROTH, zakladatel skupiny Van Halen
7.12.1954 - narodil se anglický bubeník THUNDERSTICK (vlastním jménem Barry Graham Purkis), člen skupiny Samson
18.12.1954 - narodil se měmecký kytarista ULI JON ROTH (vlastním jménem Ulrich Roth), člen skupin Electric Sun a Scorpions