Původ: | Berkeley, San Francisko Bay Area, Kalifornie, USA |
Aktivní roky: | 1981 – 1992, 2005 – 2011 |
Styl: | Thrash metal, heavy metal, power metal |
Vydavatelé: | OSM Records, Massacre |
Web: | Oficiální fanouškovské stránky: |
Podrobnosti: | Lȧȧz Rockit - Metal Archives |
LȦȦZ ROCKIT byla americká thrashmetalová kapela, která vznikla v San Franciscu v Kalifornii v roce 1981. Nejvíce se proslavila svým spojením s thrashmetalovou scénou Bay Area v 80. letech a je považována za jednu z takzvané 'velké šestky' této scény spolu s kapelami EXODUS, TESTAMENT, DEATH ANGEL, FORBIDDEN a VIO-LENCE.
Skupinu, která se původně jmenovala Depth Charge, založili v kopcích kalifornského Berkeley zpěvák Michael Coons a kytarista Aaron Jellum. Coonsovi bylo sedmnáct, právě se chystal dokončit střední školu, Jellumovi osmnáct, byl zaneprázdněn studiem na vysoké škole a jízdou na motorce, a oba věděli, jakým hudebním směrem se chtějí ubírat. Po vystupování s různými členy narazili Coons a Jellum na přelomu let 1982 a 1983 na kytaristu Phila Kettnera a bubeníka Victora Agnella. Než se v roce 1983 připojil baskytarista Willy Lange, aby doplnil sestavu, změnili název na Lȧȧz Rockit. Jejich první nahrávkou bylo demo Prelude to Death, které vyšlo v témže roce.
Název Lȧȧz Rockit pochází z filmu Clinta Eastwooda The Enforcer, kde Clint na konci filmu vystřelí na věž raketou Light Anti-tank Weapons System (LAWS). Kapela poté lehce pozměnila pravopis, aby vystihoval jejich syrovou energii a výbušnou pódiovou prezentaci.
Později podepsali smlouvu s Target Records a v roce 1984 vydali debutové album City's Gonna Burn, které se například na www.metal-archives.com honosí velice slušným hodnocením lehce pod osmdesát procent. Recenzent Felix 1666 o albu napsal: „Kompaktní debut Lȧȧz Rockit vás zavede do počátků speed a thrash metalové scény ve Spojených státech. Jeho hudba se nachází na pomezí heavy a speed metalu a kapela jako by si nebyla vědoma svých možností. Klukům nechybí sebevědomí, ale stále jsou pevně zakotveni v tradičním pojetí heavy metalu. Občasné pokusy o průnik do světa speed metalu zůstávají výjimečné. Mluvím o "Take No Prisoners" s divokým hlavním riffem a up-tempo rytmem. Kytarové předěly jsou dobře propracované a dodávají potřebnou dávku ostrosti, zatímco refrén skladbu brzdí, aniž by jí ubíral na síle. "Forced to Fight", druhý krkolomný kousek, je ještě drsnější. Kapela vyvalí těžkou artilerii a chytlavý refrén s precizně staccatovým doprovodným vokálem se skvěle snoubí s ostrými riffy. Ale jak už bylo řečeno, tyto písně nejsou pro album příliš charakteristické.
Kapela se soustředí na skladby ve středním tempu, které vykazují určitou dávku naivity. To je však výsadou debutantů a důležitější je, že Lȧȧz Rockit nepostrádají poctivost. Jejich přístup je prostý falešných úvah. Působí jako opravdoví metalisté, kteří nemyslí na komerční úspěch. Na albu nenajdete žádnou baladu a to je jen jeden z mnoha důkazů, že kapela nemá zájem hrát hudbu pro mainstream. Je spíše faktem, že Lȧȧz Rockit dbají na maximální údernost svých riffů. Skladby jako úvodní titulní oslavují sílu kytar a dělají to obdivuhodným způsobem. Je třeba přiznat, že skladby nejsou ani progresivně strukturované, ani nedisponují žádnými bizarními prvky. Přesto i ve srovnání s jinými tradičně koncipovanými skladbami bodují mimořádně dobrou plynulostí a úžasnou mírou zapamatovatelnosti. To ale není všechno: dalším trumfem této plnohodnotné desky je její vyrovnanost. Snad s výjimkou závěrečné skladby se všechny písně pohybují víceméně ve stejném kvalitativním rozmezí.
Navzdory nenucené, ale silné kytarové práci je zde ještě jeden výjimečný rys. Přirozený vokál Michaela Coonse je energický a zároveň poměrně melodický. Produkce jeho přínos ještě zvýrazňuje, protože se dostal do středu mixu. Hlas tak stojí v popředí a Coons z této situace vytěžil maximum. Velmi dobře zvládá vysoké tóny i méně náročné linky. Ale nechápejte mě špatně, vyzdvihnutí jeho výkonu není na úkor přínosu jeho spoluhráčů. Všichni odvádějí dobrou práci a jejich úctyhodné muzikantství je producentským týmem náležitě oceněno. Jedinou větší vadu alba způsobuje příšerný obal. Působí dojmem, že jde o neobratné čmáranice pětiletého dítěte. Každopádně není třeba vysvětlovat, že tento vizuální nedostatek nemá vliv na velkolepost písní. Přiznávám bez mučení, že »City´s Gonna Burn« netrhá rekordy. Není to nejbrutálnější ani nejmelodičtější heavy/sppeed metalové album své dekády a jsem mírně zklamán jeho krátkou hrací dobou, ale rozhodně se vyplatí koupit každému příteli autentického metalu“.
Hned v následujícím roce 1985 vypustila nažhavená kapela další studiový kousek pod názvem No Stranger to Danger, natočený v hollywoodském Fiddler Studiu s producentem Markem Whitakere. Nahrávka bývala občas kritizována a v extrémních případech dokonce hudebně přirovnávána až k v té době v médiích dominujícímu glam metalu.
Recenzent Day Fly na metalstorm.net o albu napsal: „Na druhém albu »No Stranger To Danger« se Lȧȧz Rockit zaměřili na melodičtější a komerčnější aspekty svého debutového alba. To však sotva nese podobnost s glam metalem - dokonce ani s těžší první vlnou - jak bývá často vysmíváno. Až na jednu baladu je album tvořeno čistým, i když poněkud naleštěným lehce zrychleným heavy metalem, který občas míří směrem k rychlým kolegům kapely. Přesto by i zarytý thrashový fanoušek tyto momenty jen těžko vypíchl, protože album působí velmi odlehčeným, možná až chlapeckým dojmem, netypickým pro neustále ponurou undergroundovou metalovou scénu. Může za to především Michael Coons, jeden z nejvšestrannějších vokalistů žánru, a v menší míře i kytaristé, kteří jako by se s tím jenom svezli.
Po několika údajně futuristicky znějících efektech začíná album jednou z nejchytlavějších skladeb kapely "Dreams Die Hard", šlapavým osmdesátkovým metalem se skvělými vokály v refrénu. Podobně úspěšně se podle stejné šablony řítí i bizarní "Town To Town" a povzbudivější "Stand Alone". Spolu s atmosférickou, ale poměrně intenzivní baladou "Spared From The Fire" tyto písně samy o sobě stačí k tomu, aby »No Stranger To Danger« oslovily fanoušky takových amerických kapel, jako jsou raní Savatage nebo Malice, ale album toho nabízí víc. Jak vynikající "Wrecking Machine", tak mírně vypjatá, ale stále silná "Backbreaker" jsou rychlejší, těžší, štíhlejší a zlejší a nezněly by nepatřičně řekněme na »Kill 'Em All«. Zbylé skladby zaujímají hudební střed (tj. něco powermetalového) a jsou solidní, ne-li stejně pozoruhodné.
Přestože »No Stranger To Danger« nabízí velkou rozmanitost, bude se asi nejvíce líbit tradičním metalistům (jako jediné album kapely). V budoucnu se Lȧȧz Rockit vydali extrémnějším (a všeobecně uznávanějším) směrem a při poslechu tohoto alba by se člověk mohl přiklonit k názoru, že to bylo ku prospěchu věci. Ačkoli není zdaleka dokonalé, překonat podobnou nahrávku by se pravděpodobně ukázalo jako tvrdý oříšek.“
V tomto období hráli Lȧȧz Rockit s nejrůznějšími kapelami, například s 'velkou thrashovou čtyřkou' (Metallica, Slayer, Megadeth a Anthrax), Exodus, Ratt, W.A.S.P., Girlschool, Y&T, Leatherwolf, Kix, Dark Angel, Suicidal Tendencies, Stryper a Armored Saint. V roce 1986 poprvé vystoupili také v Evropě jako support Motörhead. Jejich přítomnost pomohla formovat nový, těžší hudební směr a vytvořila jedinečný vztah s evropskými fanoušky.
Další deska, Know Your Enemy z roku 1987 vyšla už pod novým vydavatelstvím Roadrunner Records/Enigma Records. Natočena byla v Prairie Sun Recorders v Kalifornii s producentem oy M. Rowlande a znamenala přímý vstup do thrashového (pravda s příměsí power metalu)království, ve kterém se kapela konečně našla.
Overkill67 na metal-archives.com o albu napsal: „Vzpomínám si, že jsem si toto album v roce 1987, kdy vyšlo, pořídil. Nebyl jsem si jistý, jestli bude pokračováním »No Stranger To Danger«, nebo něčím úplně novým. Nicméně kromě skladby "Backbreaker" z předchozího alba Lȧȧz Rockit konečně našli svůj zvuk, který měli zkrášlit a vybrousit do podoby dominantní síly thrash metalu. Od náporu "Last Breath" až po vrcholné finále sekernického mistrovství, které vyvrcholilo písní "Mad Axe Attack", bylo toto album soustředěné a upřímné, nabité jedněmi z nejchytlavějších (ještě ne klišovitých) thrashových melodií a powersurged intermezz ze všech alb, která byla do té doby v zálivu vydána. Lȧȧz Rockit oficiálně vstoupili do říše čistého thrashe. Myslím, že zaměření tohoto alba je skutečně významné v tom, že se na něm neobjevují žádné prvky generického metalu nebo dokonce glammetalového feelingu, který převládal na předchozích dvou deskách. Laaz se skutečně konečně stali silnou entitou a začali překonávat mnoho svých vrstevníků, čímž se dostali o světelné roky před to, co dělala spousta speedmetalových kapel.
Páni, tohle album je sakra chytlavé. Chytlavé a kreativní zároveň. Každý zarytý fanoušek této kapely ví, že to nejlepší mělo teprve přijít, ale zdráhám se pomyslet na to, že v roce 1987 bylo jen málo kapel, které vydaly album, jež se vyrovnalo intenzitě a melodické genialitě, jež se nachází na tomto albu. S výjimkou "Shits Ugly..."", která vlastně není ničím jiným než počátečními příznaky alkoholismu Michaela Coonse... je každá píseň na tomto skvostu klasikou a jen proto, že ji srovnávám s jejich dalším albem, nedostává plný počet bodů.“
Zřejmě vrcholné dílo tohoto období vyšlo v roce 1989 pod názvem Annihilation Principle opět pod vydavatelstvím Roadrunner Records/Enigma Records a natočené ve stejném studiu ze stejným producentem. Na pódiu se kapela v té době potkávala s hvězdami jako Metallica, Megadeth, Exodus, Anthrax, Overkill, Testament, M.O.D., Celtic Frost, Kreator, Voivod, Nuclear Assault, Vio-lence, Forbidden, Metal Church, D.B.C., Suicidal Tendencies, The Cro-Mags, Faith No More a L.A. Guns.
Sargon The Terrible, který dal na metal-archives.com albu plných sto procent o něm napsa: „Čtvrté studiové album Lȧȧz Rockit, podceňovaných thrasherů z Bay Area. Původně tradiční metalová kapela se s každým dalším albem stávala thrashovější, až se z ní stala téměř čistá thrashová mašina. »Annihilation Principle« je jejich nejlepší album a podle mého, byť ne zrovna skromného názoru, jedno z pěti nebo šesti nejlepších thrashových alb vůbec. Lȧȧz Rockit se nikdy netěšili žádnému respektu, ani tehdy, ani teď. Lidé je odmítali jako průměrné, generické nebo jako jen další thrashovou kapelu z Bay Area. Ale když byli tak průměrní, proč zněli o tolik lépe než často opěvované kapely, které měli vykrádat?
Jak už jsem řekl, Lȧȧz Rockit začínali jako čistě metalová kapela a známky toho jsou na tomto albu patrné v agresivním, ale stále melodickém vokálu frontmana Micheala Coonse, riffově orientovaném písničkářství a chytlavých a zapamatovatelných refrénech. "Fire In The Hole" začíná zběsilým útokem, který vám nastíní, co můžete od tohohle monstra, které vám nakope zadek, očekávat. Mezi další vypalovačky patří strhující "Chain Of Fools", epická "Shadow Company" a rozverný útok "Chasin' Charlie". Dokonce i pomalejší kousky, jako je slídivá "Mob Justice", to rozbalí s pořádnou dávkou těžkosti a postoje. "Holiday In Cambodia" je coververze písně Dead Kennedy's a Rockit ji s mlátivými riffy a zběsilou energií vystihli správně. Je to kousavě sarkastická píseň, která se k jejich stylu dobře hodí. Lidé často nadávají na závěrečnou baladu "The Omen", která není thrashovou skladbou, ale silnou písní o ztrátě, která dává Coonsovi šanci ukázat, že když chce, umí sakra zpívat. Uzavírá album na majestátní a stylové notě.
Produkce je vražedná, s masivním kytarovým zvukem, který burácí jako zatracená lokomotiva. Lȧȧz Rockit byli kapelou, která věděla, kam zařadit riff a kdy ho změnit, a kdy dokázala jet na hlavním riffu až do refrénu. Všechny písničky jsou sevřené, bez zbytečných meziher a jiných blbostí, prostě kurva zabíjejí. Pořád mě zaráží, že lidi stojí ve frontě, aby lezli do zadku průměrným albům jako »The Legacy« nebo »Among The Living«, když tohle album jim přímo trhá ksichty. Kdybyste měli devět prdelí, »Annihilation Principle« je nakope všechny. Zásadní.“
Později v roce 1989 Lange, Kettner a Agnello z různých důvodů kapelu opustili a jedinými zbývajícími členy zůstali Coons a Jellum. Ti brzy přibrali kytaristu Scotta Sargeanta, baskytaristu Scotta Domingueze a bubeníka Davea Chavarriho. V této sestavě vzniklo v roce 1991 album Nothing's Sacred, které mělo být na dlouhých sedmnáct let poslední studiovou nahrávkou skupiny. Po turné po Spojených státech a Evropě v letech 1991 až 1992 a po vystoupení v Japonsku v roce 1992 se skupina rozpadla. Většina členů poté založila krátce existující groove orientovanou thrashmetalovou skupinu Gack, Chavarriho nahradil bubeník Defiance Matt Vander Ende.
Kapela se tak bohužel rozloučila, nicméně dalším výborným albem. Overkill67 o něm na metal-archives.com napsal: „Tak a je to tady, přátelé, poslední oficiální studiové vydání Lȧȧz Rockit. Znamenalo konec legendy Bay Area, které se nikdy nedostalo uznání a chvály, jakou si zasloužila. Zpětně lze říci, že s rozpadem této kapely přišel i nešťastný zánik Bay Area Thrash Metalu, jak jsme ho kdysi znali a milovali. Na tomto albu není mnoho překvapení, jen přímočarý thrash provedený s precizním provedením a hudební genialitou, která vyzařuje z každého taktu každé skladby. Předpokládám, že toto album mělo být o něco temněji znějící než předchozí dvě desky. To vycházelo hlavně z toho, že se Jon Torres skutečně podílel na spoustě skladeb. Dalším faktem, který málokdo ví, je, že mistrovství Kena Savicha ve hře na sólovou kytaru, které se podobá stylu hry Alexe Skolnicka a Michaela Romea, je rozptýleno po celém tomto neuvěřitelně virtuózním kytarovém albu. Na závěr ještě jedna poznámka k sestavě: na tomto albu se představili Scott Sargent (ex Killing Culture) a Dave Chavari (ex Mod, PRO-PAIN). Po hudební stránce jsou Laaz na vrcholu. Tohle album je tak komplexní, jako nic jiného, co kdy uslyšíte, pokud jde o technický thrash metal. Z tvůrčího hlediska, jak už jsem řekl, tu není nic, co byste pravděpodobně už někdy neslyšeli... jenže Laaz to prostě dělají lépe než všichni ostatní! Kytaristy berte vážně na vědomí. Tohle album je drtička, a i když nejste fanoušky thrash metalu... sóly budete naprosto nadšeni .
V roce 2005 se Lȧȧz Rockit zreformovali v původní sestavě a v květnu 2005 vystoupili na Dynamo Open Air. Dne 9. července 2005 se spojili s dalšími kapelami a vystoupili v San Franciscu na benefičním koncertu nazvaném Thrash Against Cancer. V září 2005 se kapela vrátila do Japonska. Později sice původně oznámili, že nebudou nahrávat nové album, nicméně po ohlasu na jejich koncerty v dubnu 2007 a po prodeji DVD Live Untold, vydaného v roce 2006, oznámili, že se pustí do projektu, jehož výsledkem měla být nová deska, která měla vyjít v roce 2007 nebo na začátku roku 2008. V roce 2007 se také ke kapele připojil nový bubeník Sky Harris.
Dne 27. května 2008 zveřejnila skupina na své oficiální Myspace stránce jako ochutnávku dvě nové písně z tehdy připravované desky Left for Dead. Samotné album pak lbum vyšlo 25. července 2008 u německého vydavatelství Massacre Records. Zároveň kapela oznámila, že jejich zpětný katalog bude znovu vydán a remasterován, nicméně Nothing's Sacred nebylo pro reedici zmíněno.
I když ne všechny recenze na nové album pěly chvalozpěvy, většinou se nesly v příznivém duchu. Yiannis Dafopoulos na metal-temple.com dal kapele 8/10, když o novém albu napsal: „Svět určitě není spravedlivý! Kapely jako Lȧȧz Rockit se ztratí a nedostane se jim zaslouženého uznání a někteří mladí bastardi jako Trivium se stanou známými v mžiku oka! Každopádně američtí thrasheři jsou nadobro zpátky, aby ukázali, že tentokrát nehodlají dělat kompromisy s průměrností. Přišli si říct o to, co jim patří, a po poslechu jejich nového alba můžu říct, že si to ani nemusí nárokovat, stačí jim to dát a ještě se před nimi sklonit.
>strong>Lȧȧz Rockit, kapela, která si vzala název podle filmu Clinta Eastwooda (»The Enforcer«), nabídla v minulosti již několik thrashmetalových klasik. Alba jako »Know Your Enemy« a »Annihilation Principle« vnesla na scénu 80. let čistý a agresivní thrash metal. Kapela se bohužel rozpadla a až v roce 2005 si znovu zahrála v původní sestavě. A svůj slib, že nové album nebude, samozřejmě nedodrželi. Thrash fucking Metal motherfuckers! Tenhle rozhovor bych mohl zakončit těmito čtyřmi slovy. Takové kapely moc komentářů nepotřebují. Lȧȧz Rockit se vrací s albem plným drtivých kytar, groovů a neúprosných bicích a trochu jiného vokálu. Američtí metalisté přizpůsobili svůj zvuk požadavkům dnešní scény a působí o něco moderněji, přičemž si zachovávají svůj původní zvuk.
Vražedné riffy a kytarové linky ďábelských dvojčat Jelluma a Kettnera vám roztaví mozek, zatímco mohutný rytmus v podání Langeho a Harrise vám rozdrtí kosti. A zatímco vaše mrtvola leží rozdrcená, Coonsův neuvěřitelný a agresivní hlas zpívá váš requiem. Zní to příliš poeticky pro kapelu jako Lȧȧz Rockit, že? Kdybych to mohl říct jednodušeji, bylo by to jako... Thrash fucking metalová kapela, která vám nakope prdel a donutí vás moshovat!“
Dne 9. prosince 2011 kapela předskakovala Metallice na třetím koncertu jejich oslav 30. výročí v The Fillmore.
Bohužel ne všechny zprávy z tábora kapely byly příznivé. Dne 1. června 2014 zemřel ve věku 50 let bubeník Victor Agnello, který více než rok bojoval s leukémií a 23. října 2018 zemřel ve věku 57 let baskytarista Willy Lange na následky zranění při nehodě na motocyklu.
Dlouho pak nebylo o Laaz Rockit mnoho novinek. Ačkoli rozpad nebo přestávka nebyly oznámeny, od předskakování skupině Metallica v roce 2011 byli neaktivní. Kromě nejasností ohledně jejich současného stavu přestaly v březnu 2017 existovat i jejich oficiální webové stránky. Přesto se objevily zprávy o tom, že kapela píše pokračování alba Left for Dead z roku 2008.
Od roku 2020, po několikaleté pauze, byla oznámena reedice klasických alb kapely. Postupně došlo k remasterování a znovuvydání celého katalogu kapely, která bylo fanoušky přijato s nadšením. Tyto reedice obsahují remasterované zvukové stopy, bonusové skladby a záznamy živých vystoupení, které poskytují fanouškům možnost znovuobjevit klasické nahrávky kapely. Kapela v té době sice neohlásila žádné nové turné, ale pokračovala ve vytváření nového materiálu a připravovala nové skladby pro potenciální pokračování alba Left for Dead z roku 2008.