EXODUS

Historie

Odkaz

EXODUS


Původ:Richmond, Kalifornie, USA
Aktivní roky:1979 – 1993, 1997 – 1998, 2001 - současnost
Styl:Thrash metal
Vydavatelé:Capitol, Century Media, Combat, Allied Artists Music Group, Nuclear Blast, Torrid Records
Web:exodusattack.com
Facebook:www.facebook.com/exodusattack
Podrobnosti:Metal-archives - Exodus

Historie

EXODUS je americká thrashmetalová skupina, která vznikla v roce 1979 v Richmondu v Kalifornii. Její současnou sestavu tvoří kytaristé Gary Holt a Lee Altus, baskytarista Jack Gibson, bubeník Tom Hunting a zpěvák Rob Dukes. V EXODUS nezůstal žádný původní člen kromě Huntinga, který ze skupiny dvakrát odešel, v roce 1989 a 2004, ale v roce 2007 se k ní opět připojil. Kapela je také pozoruhodná tím, že v jeho původní sestavě působil kytarista Kirk Hammett, který nakonec v roce 1983 odešel a připojil se k METALLICE jako náhrada za Davea Mustainea. Holt, který v roce 1981 nahradil původního kytaristu Tima Agnella, byl nejkonzistentnějším členem během různých změn v sestavě a rozpadů a je jediným členem, který je přítomen na každé jejich studiové nahrávce. Velkou část kariéry kapely také ovlivnily ostré spory mezi členy i nahrávacími společnostmi, dvě delší přestávky, úmrtí bývalých členů a vnitřní problémy často související s drogami.

Od svého vzniku vydala skupina EXODUS jedenáct studiových, dvě živá, jedno kompilační a reedici svého prvního alba. Spolu s METALLICOU jsou známí jako králové scény Bay Area, často jsou považováni za průkopníky thrashmetalové scény Bay Area a jsou označováni za jednu z takzvané 'velké šestky' v regionu vedle kapel TESTAMENT, DEATH ANGEL, LAAZ ROCKIT, FORBIDDEN a VIO-LENCE. Celosvětově prodali přes pět milionů alb a jsou také považováni za jednu z 'velké osmičky' thrash metalu, spolu s METALLICOU, MEGADETH, SLAYER, ANTHRAX, TESTAMENT, OVERKILL a DEATH ANGEL.

Kapela zaznamenala úspěch zejména v polovině až na konci 80. let se svými prvními třemi studiovými alby: Bonded by Blood (1985), Pleasures of the Flesh (1987) a Fabulous Disaster (1989). Pochvalné kritiky na Fabulous Disaster přitáhly pozornost velkých vydavatelství, včetně Capitol Records, s nimiž EXODUS podepsali smlouvu v roce 1989 a vydali u nich dvě desky: Impact Is Imminent (1990) a Force of Habit (1992). Po rozpadu v roce 1993 a krátkodobém reunionu v letech 1997 - 1998 se znovu sešli v roce 2001 a od té doby vydali dalších šest studiových alb, počínaje Tempo of the Damned (2004), které znovu oživilo jejich popularitu a je považováno za klíčovou součást thrashmetalového revivalového hnutí z počátku až poloviny roku 2000. 19. listopadu 2021 jim vyšlo jedenácté a zatím poslední studiové LP Persona Non Grata.

Ranná léta (1979 -1984)

Původní sestavu Exodus tvořili na konci 70. let kytaristé Kirk Hammett a Tim Agnello, bubeník a zpěvák Tom Hunting a vokalista Keith Stewart, kteří spolu navštěvovali střední školu. V roce 1980 se ke skupině přidal baskytarista Carlton Melson a kvintet se začal prosazovat na zahradních večírcích a různých školních akcích. Hráli převážně coververze v duchu hard rocku 70. let a nové vlny britského heavy metalu (NWOBHM), ale vytvořili i několik vlastních originálních skladeb. Stewart brzy uskupení opustil a jediným zpěvákem se na nějakou dobu stal Hunting. Carltona Melsona nahradil v roce 1981 baskytarista Jeff Andrews. Odešel také Tim Agnello, který se přestěhoval do New Yorku a zůstal zapojen do hudebního průmyslu jako kytarista, manažer a spisovatel. Exodus tak vystupovali jako power trio, dokud se nenašla náhrada v podobě Hammettova přítele a bedňáka bandu Garyho Holta.

V témže roce se Hammett na domácím večírku v North Berkeley seznámil s obyvatelem El Cerrito Paulem Baloffem, přičemž toto přátelství započalo – podle Hammetta – jejich společným obdivem k punk rocku a heavy metalové hudbě 70. let. Baloff se stal zpěvákem bandu a kvintet v roce 1982 nahrál třístopou demokazetu sestávající ze skladeb "Whipping Queen", "Death and Domination" a "Warlord", což byla Hammettova jediná nahrávka s Exodus až do roku 2014. Hudba formace začala postupně do svých NWOBHM kořenů včleňovat prvky hardcore punku a Exodus byli považováni za průkopníky thrashmetalové scény v Bay Area. V listopadu 1982 zahajovali koncert v sanfranciském klubu Old Waldorf pro tehdy relativně neznámou (a nepodepsanou) kapelu Metallica z Los Angeles. S rostoucím počtem koncertů v klubech Bay Area si získali početnou a zanícenou fanouškovskou základnu známou svým násilnickým chováním na koncertech.

Počátkem roku 1983 Hammett na doporučení manažera a producenta Marka Whitakera opustil Exodus a připojil se k Metallice, takže Gary Holt fakticky převzal tvůrčí kontrolu nad ansámblem. Hammetta krátkodobě nahradil Mike Maung, po něm Evan McCaskey, než se konečně našla stálá náhrada v podobě kytaristy Ricka Hunolta. Jeff Andrews rovněž odešel, aby založil ranou inkarnaci průkopnické deathmetalové skupiny Possessed, a nahradil ho baskytarista Rob McKillop.

Na jaře 1984 Exodus vstoupili do Turk Street Studios s producentem Dougem Piercym, aby nahráli demosnímky písní, které se později objevily na jejich debutové desce. Band podepsal smlouvu s newyorskou společností Torrid Records a během léta se připravoval na vstup do nahrávacích studií Prairie Sun.


Růst popularity (1984 - 1991)

Své první album Bonded by Blood nahrála skupina v létě 1984 pod producentským dohledem svého manažera Marka Whitakera. Původně mělo nést název A Lesson in Violence, avšak kvůli nevyhovujícím návrhům obalu byl titul změněn. První kazetová verze (s původním názvem) kolovala mezi fanoušky již koncem léta 1984 prostřednictvím neformální sítě distributorů, což vyvolalo značný ohlas v undergroundové scéně ještě před oficiálním vydáním. Termín vydání však zbrzdily komplikace spojené s grafikou. Původní obal tvořila kresba siamských dvojčat, z nichž jedno bylo 'hodné' a druhé 'zlé'. V roce 1989 byl nahrazen jednodušší grafikou s logem Exodus a rudě zbarveným davem v pozadí.

Remasterovaná verze vyšla v roce 1999 u společnosti Century Media, a to výhradně pro evropský trh. Obsahovala dvě živé skladby s vokály Stevea Souzy z reedicované verze Combat Records z roku 1989. Tento re-release navíc obnovil původní, později zamítnutý obal. V přebalu byly zařazeny fotografie z koncertů v roce 1984, například z festivalu Eastern Front v Aquatic Parku (se Slayer a Suicidal Tendencies) nebo z vystoupení v Ruthie's Inn (s Megadeth a Slayer).

Na LP se původně měla objevit i píseň "Impaler", ta však byla vyřazena, protože si Kirk Hammett odnesl její hlavní riff do Metallicy, kde jej využil v "Trapped Under Ice".

Deska spatřila světlo světa až v dubnu 1985, a to v době, kdy se skupina potýkala s kreativními i komerčními potížemi. Dnes je Bonded by Blood vnímáno jako jedno z klíčových alb thrash metalu, nicméně zpožděné vydání podle mnohých oslabilo jeho dopad. Jak poznamenal Eduardo Rivadavia pro Allmusic: „Kdyby bylo vydáno ihned po svém nahrání v roce 1984, mohlo být dnes »Bonded by Blood« od Exodus považováno vedle »Kill 'Em All« od Metallica za jedno z přelomových alb, která stála na počátku thrashmetalové vlny.“

Kanadský hudební publicista Martin Popoff viděl v Exodus formaci, která provádí to, co Metallica dělala nejlépe – ale s neúprosnou undergroundovou dravostí. Debut označil za silnou a progresivní nahrávku, přičemž však poznamenal, že jejich „puristický nedostatek kompromisů způsobuje, že Exodus jsou jaksi bezbarví a haraší ve srovnání s multidimenzionálními osobnostmi, jako jsou Metallica a Megadeth.“

Deska byla propagována koncertní šňůrou po boku Venom a Slayer. Čtyři písně z newyorského vystoupení 5. dubna 1985 ve Studiu 54 byly zaznamenány a vydány na domácím videu pod názvem Combat Tour Live: The Ultimate Revenge. Následně Exodus hráli i s dalšími formacemi jako Exciter, Megadeth, Anthrax, King Diamond, Possessed, D.R.I., Nuclear Assault a Hirax.

Krátce po skončení turné k desce Bonded by Blood byl z kapely vyhozen Paul Baloff, údajně kvůli problémům s alkoholem a drogami. Nahradil ho Steve 'Zetro' Souza, někdejší frontman Legacy, předchůdce pozdějších Testament. Baloff si v roce 1987 založil vlastní projekt Piranha.

Personální stabilita umožnila vznik dalších dvou studiových počinů. Úspěch debutu v undergroundu vedl k podepsání smlouvy se Sony/Combat Records, kteří v říjnu 1987 vydali druhou nahrávku Pleasures of the Flesh. Tu produkovala Sylvia Massy, tehdy ještě neznámá, později však známá díky spolupráci s Tool. Původní návrh obalu zachycoval kapelu jako kanibaly připravující jídlo. Tento motiv byl ale nakonec nahrazen fotografií členů opřených o bar. Přesto byl původní vizuál ještě před vydáním hojně propagován v hudebních magazínech se sloganem 'Nejtěžší jídlo metalu'. Deska vyšla také jako limitovaná edice ve formě obrazového LP.

Psaní a nahrávání Pleasures of the Flesh se protáhlo na dva roky. Vydání bylo několikrát odloženo kvůli probíhajícím koncertům na podporu předchozího alba a odchodu Paula Baloffa těsně před vstupem do studia v roce 1987. Na internetu kolují demosnímky s jeho vokály. Přestože se Baloff na albu neobjevil, je uveden jako spoluautor skladeb "Seeds of Hate", "Pleasures of the Flesh" a "Brain Dead".

Po vydání druhé desky kapela absolvovala intenzivní koncertní cyklus. Nejprve měsíční turné po USA po boku Celtic Frost a Anthrax, poté další americké koncerty s M.O.D. a následně evropskou šňůru s Laaz Rockit.

Fabulous Disaster, třetí řadová deska formace, vyšla 30. ledna 1989 na britském labelu Music for Nations, zatímco americká verze se objevila pod hlavičkou Combat/Relativity Records. V roce 1999 společnost Century Media remasterovala a znovu vydala první tři počiny skupiny výhradně pro evropský trh. Fabulous Disaster bylo zároveň posledním studiovým albem s Tomem Huntingem za bicími až do živého záznamu Another Lesson in Violence z roku 1997.

Navíc šlo o první případ, kdy Exodus mezi dvěma po sobě jdoucími studiovými nahrávkami nezměnili sestavu. Tento titul je také jedním ze dvou, které obsahují dvě coververze (tím druhým je Force of Habit z roku 1992). Videoklip k písni "The Toxic Waltz" se pravidelně objevoval v pořadu Headbangers Ball na MTV.

Propagace desky zahrnovala účast na Headbangers Ball Tour po boku Anthrax a Helloween, což kapele zajistilo větší mediální viditelnost. Na počátku turné však kvůli zdravotním a osobním důvodům odešel bubeník Tom Hunting. Dočasně jej nahradil Perry Strickland z Vio-lence, přičemž následně trvale usedl za bicí John Tempesta, jenž setrval až do prvního rozpadu bandu v roce 1993. Fabulous Disaster se dostalo na 82. příčku amerického žebříčku Billboard 200.

Po úspěchu této desky podepsali Exodus v roce 1989 kontrakt na několik alb s major labelem Capitol Records. Čtvrtý studiový počin Impact is Imminent spatřil světlo světa v červnu 1990. Navzdory podpoře velkého vydavatelství se nahrávka nesetkala s takovým úspěchem jako předchůdce a debutovala až na 137. pozici v Billboard 200. Do žebříčku se kapela znovu probojovala až s deskou Blood In, Blood Out v roce 2014.

Druhou polovinu roku 1990 strávil soubor na americkém turné s Suicidal Tendencies a Panterou, načež následovalo evropské tažení po boku kapel Flotsam and Jetsam, Vio-lence a Forbidden.

V roce 1991 vydali Exodus své první živé album Good Friendly Violent Fun, zachycující vystoupení z roku 1989.


Rozpad a první reunion (1991 - 2000)

Po vydání živé nahrávky Good Friendly Violent Fun koncertovali Exodus přibližně rok nepravidelně. Baskytaristu Roba McKillopa během této fáze nahradil Michael Butler, než soubor v roce 1992 vydal další studiový počin s názvem Force of Habit. Tato deska znamenala určitý odklon od tradičního zvuku formace – obsahovala několik pomalejších a 'těžších' skladeb, které kladly menší důraz na thrashový fundament starší tvorby.

Dobře tuto změnu ilustruje jedenáctiminutová kompozice "Architect of Pain", jejíž struktura je výrazně pomalejší, progresivnější a grindovější než typický vysokorychlostní styl, kterým byli Exodus dosud charakterističtí. Po skončení turné, jež LP doprovázelo, vedly zákulisní potíže a proměňující se hudební klima k rozpadu kapely.

V polovině devadesátých let založili Gary Holt a Tom Hunting groove/thrashové uskupení Wardance, které odehrálo několik koncertů v oblasti Bay Area a nahrálo čtyřskladbové demo. Projekt se však nikdy nerozrostl do plnohodnotné formace a nakonec zanikl.

Roku 1997 se Holt a Hunting znovu spojili s Paulem Baloffem a Rickem Hunoltem, aby odehráli krátké reunion turné pod hlavičkou Exodus. Sestavu doplnil baskytarista Wardance Jack Gibson. Výsledkem bylo živé album Another Lesson in Violence, zaznamenané v klubu Trocadero Transfer před domácím publikem v San Franciscu.

Již o rok později se skupina znovu rozpadla – tentokrát kvůli neshodám s vydavatelstvím Century Media ohledně propagace živé nahrávky. Dalším problémem bylo přerušené natáčení koncertního videa, které sice vzniklo, ale kvůli finančním sporům nebylo nikdy oficiálně vydáno.


Druhý reunion (2001 - 2004)

V roce 2001 se Exodus opět zformovali v sestavě z roku 1997, aby vystoupili na benefiční akci Thrash of the Titans na podporu Chucka Billyho a Chucka Schuldinera. Začalo se mluvit o možnosti natočit nové studiové LP a skupina pokračovala v koncertování po okolí Sanfranciského zálivu.

Dne 2. února 2002 však Paul Baloff náhle zemřel po mrtvici. Na jeho místo se vrátil bývalý zpěvák Steve 'Zetro' Souza, aby dokončil dosavadní koncertní závazky. Ačkoli se zvenčí mohlo zdát, že smrt klíčové osobnosti znamená konec Exodus, kytarista Gary Holt byl odhodlaný realizovat nové studiové album. Výsledkem bylo Tempo of the Damned, vydané v roce 2004 pod hlavičkou Nuclear Blast Records.

Nahrávání provázela zvláštní situace – skladba "Crime of the Century", reflektující zkušenosti s působením u Century Media (mateřské firmy Nuclear Blast), byla z desky záhadně vypuštěna. Přestože oficiální důvody nebyly nikdy potvrzeny, objevily se spekulace, že label měl zájem zabránit její publikaci. Místo ní byla zařazena "Impaler", skladba pocházející ještě z doby, kdy byl v kapele Kirk Hammett, a která se už dříve objevila na živé nahrávce Another Lesson in Violence.

Ačkoli se v prvním roce prodalo méně než 15 000 kopií, Tempo of the Damned si získalo veskrze pozitivní ohlasy od kritiků i fanoušků a dnes je považováno za klíčové dílo thrashmetalového revivalu první poloviny 21. století. V průběhu roku 2004 Exodus absolvovali globální šňůru na podporu této nahrávky.

Koncem téhož roku však Souza kapelu opustil kvůli obchodním a osobním neshodám, což vedlo k ostré výměně názorů s Garym Holtem. Ten následně vydal prohlášení, v němž obvinil zpěváka z náhlého odchodu den před plánovaným odletem na koncert do Mexico City. Oba se později shodli, že hlavním důvodem byly finance – Souza měl stálé zaměstnání jako odborářský tesař a kvůli časté nepřítomnosti na stavbách mu zaměstnavatelé dali ultimátum, které nakonec vedlo k jeho rozhodnutí odejít.

Na zmíněném koncertu v Mexico City za něj zaskočil Matt Harvey z Exhumed, zatímco během podzimních vystoupení v Jižní Americe se mikrofonu chopil Steev Esquivel (ex-Defiance, Skinlab). Stabilní vokální post kapela nakonec svěřila Robu Dukesovi.


Éra Roba Dukese (2005 - 2014)

V roce 2005 opustil Exodus kytarista Rick Hunolt, aby se mohl věnovat rodině. Na jeho místo nastoupil Lee Altus ze Heathen. Skupinu opustil také Tom Hunting kvůli návratu nervových potíží, které ho sužovaly už v roce 1989. Za bicí usedl Paul Bostaph, známý z působení v Slayer a Testament. V této obnovené sestavě vydali Shovel Headed Kill Machine, který vyšel téhož roku. Následné turné zavedlo kapelu po USA, Evropě, Japonsku i vůbec poprvé do Austrálie.

V březnu 2007 se Tom Hunting ke skupině vrátil, aby stihl nahrávání a vydání osmého studiového počinu The Atrocity Exhibition... Exhibit A. V létě následujícího roku Exodus vystoupili na festivalu Wacken Open Air. V dubnu 2009 pak vyrazili na severoamerické turné po boku Kreator, společně s Belphegor, Warbringer a Epicurean. Následně podporovali Arch Enemy na jejich šňůře, kde se představili i Arsis a Mutiny Within.

Roku 2008 kapela vydala novou verzi svého debutového LP z roku 1985 pod názvem Let There Be Blood. Kytarista Gary Holt tehdy k projektu uvedl: „Po mnoha letech plánování a diskusí jsme konečně dokončili opětovné nahrávání alba »Bonded By Blood«. Rozhodli jsme se jej nazvat »Let There Be Blood« a je to náš způsob, jak vzdát hold [zesnulému zpěvákovi] Paulu Baloffovi tím, že ukážeme, jak aktuální tyto písně, které jsme společně napsali, stále jsou. Nesnažíme se nahradit originál, to je stejně nemožné. Jen dáváme těmto písním výhodu moderní produkce. Je to něco, o čem jsme mluvili ještě před Paulovou smrtí a vždycky pro nás bylo důležité to udělat. Byli jsme nesmírně nadšeni, že jsme mohli znovu vstoupit do studia a nahrát tyto klasiky, a teď se zase věnujeme psaní další studiové desky!“

Deska Exhibit B: The Human Condition byla natočena v severní Kalifornii pod vedením britského producenta Andyho Sneapa (Megadeth, Arch Enemy, Kreator) a vyšla v květnu 2010 u Nuclear Blast. Exodus byli zařazeni na výroční turné k 20 letům od vydání LP Megadeth Rust in Peace, kterého se zúčastnili i Testament. V červnu téhož roku se kapela objevila na obálce magazínu Decibel, který jí věnoval rozsáhlý článek.

Na konci roku 2010 se Exodus připojili ke kapelám Kreator, Suicidal Angels a Death Angel v rámci evropského Thrashfestu a v létě 2011 byli jedním z headlinerů na festivalu Wacken Open Air.

V roce 2011 absolvovali turné Hell on Earth jako předskokani Robu Zombie a Slayer. Gary Holt během něj zaskakoval za Jeffa Hannemana, jenž onemocněl nekrotizující fasciitidou po kousnutí pavoukem. Stejnou roli sehrál i během letního turné Slayer v roce 2012. Zatímco byl Holt zaneprázdněn, jeho místo v Exodus dočasně převzali Rick Hunolt a Pat O'Brien z Cannibal Corpse. Po Hannemanově smrti v roce 2013 se Holt stal jeho trvalým nástupcem, ale ujistil fanoušky, že Exodus budou pokračovat dál.

Dne 4. února 2012 se v oaklandské Metro Opera House uskutečnil vzpomínkový reunion na počest Paula Baloffa, kterého se zúčastnili bývalí i tehdejší členové kapely – mimo jiné Kirk Hammett, Rick Hunolt, Gary Holt, Jeff Andrews, Lee Altus, Rob Dukes, Tom Hunting a Jack Gibson. Bylo to poprvé od roku 1983, kdy stáli na pódiu společně. Exodus byli následně potvrzeni pro festivaly Graspop a Hellfest v červnu 2012.

V létě 2012 začali členové skupiny pracovat na nové nahrávce – svém desátém studiovém počinu. Dne 27. března bylo oficiálně oznámeno, že vstoupili do studia a natáčení bicích je v plném proudu. Vydání desky bylo plánováno na podzim 2014.


Znovu se Souzou (2014 - 2024)

8. června 2014 Exodus oznámili, že uskupení opustil zpěvák Rob Dukes a nahradil ho Steve 'Zetro' Souza, který se vrátil již podruhé a okamžitě se ujal nahrávání vokálů pro novou desku. Desátý studiový počin Blood In, Blood Out vyšel 14. října 2014. Původní kytarista a zakládající člen Kirk Hammett hostoval ve skladbě "Salt the Wound", čímž se poprvé od dema z roku 1982 opět nahrávkově zapojil do činnosti Exodus. Novinka získala kladné recenze a v žebříčku Billboard 200 obsadila 38. příčku, čímž dosáhla dosud nejvyššího umístění v historii skupiny.

Jako záskok za Garyho Holta během koncertů, kdy vystupoval a nahrával se Slayer, byl povolán kytarista Heathen Kragen Lum. V roce 2015 Exodus absolvovali turné na podporu nové nahrávky, mimo jiné se objevili na australském festivalu Soundwave, jenž probíhal po dva víkendy, a s Shattered Sun na jaře podpořili Testament během jejich turné Dark Roots of Thrash II. V červnu pak následovalo evropské turné, včetně dvou večerů v londýnském klubu Underworld.

Psaní následovníka Blood In, Blood Out začalo už v roce 2016, nicméně samotné nahrávání bylo komplikováno Holtovým vytížením u Slayer. V roce 2017 bubeník Tom Hunting prohlásil, že mají hotových několik skladeb a na dalších se pracuje. Souza uvedl, že materiál nepůsobí jako přímé pokračování předchozího LP, ale spíš jako pestrý soubor nahrávek. Hunting navíc zmínil, že by se na novince mohl objevit i Kirk Hammett nebo někdejší kytarista Rick Hunolt. Práce postupovaly pomalu, ovlivněny neustálým koncertováním Exodus i rozlučkovým turné Slayer. Nahrávání jedenácté studiové nahrávky začalo v září 2020 a o dva měsíce později Holt na Instagramu oznámil, že ponese název Persona Non Grata a plánované vydání je stanoveno na červen 2021.

Rick Hunolt a Rob Dukes se k souboru připojili při jednorázovém reunionovém koncertu v červenci 2017. Exodus se v roce 2018 představili na Rockharz Open Air v Německu jako jedna z úvodních formací hlavní stage. Byli rovněž headlinery evropské části MTV Headbangers Ball European Tour 2018 (společně s Death Angel, Suicidal Angels a Sodom) od konce listopadu do poloviny prosince. V únoru a březnu 2020 se účastnili evropského turné s Testament a Death Angel, v rámci série The Bay Strikes Back.

13. dubna 2021, tři dny po svých 56. narozeninách, bylo oznámeno, že Tomu Huntingovi byl diagnostikován spinocelulární karcinom žaludku. V důsledku toho Exodus odložili vydání Persona Non Grata na listopad téhož roku. Skupina nahrávku podpořila severoamerickým turné na jaře 2022 po boku Testament a Death Angel v rámci přesunuté části turné Bay Strikes Back. Zatímco se Hunting zotavoval z rakovinné operace, zastoupil ho John Tempesta během koncertů 22. srpna v Las Vegas a 11. září v Cave-In-Rocku. 7. října se Hunting vrátil na pódium během vystoupení na Aftershock Festivalu v Sacramentu. Na podzim 2022 se Exodus znovu vydali na cesty po Evropě a Severní Americe ve společnosti výše zmíněných thrashových kolegů.

Krátce po vydání Persona Non Grata se Gary Holt v rozhovoru pro The Aquarian Weekly vyjádřil k možnému následníkovi. Když mu novinář připomněl, aby si dával pozor na ztrátu mobilního telefonu – v narážce na situaci, kdy Kirk Hammett přišel o telefon s riffy pro Hardwired... to Self-Destruct – Holt odpověděl: „Mám své věci zálohované, ale kdybych přišel o telefon, bylo by mi to jedno. Použil jsem věci, které jsem opravdu chtěl, a než uděláme další album, pravděpodobně nahraju dalších tisíc riffů, které si zpětně neposlechnu.“ V prosinci 2021 v rozhovoru pro Guitar.com slíbil, že tentokrát mezi deskami nebude další sedmiletá pauza.

V červnu 2023 kapela oznámila, že se po 20 letech rozloučili s vydavatelstvím Nuclear Blast a podepsali smlouvu s Napalm Records. O několik dní později Holt na Instagramu potvrdil, že je plně v režimu psaní a skládá kousky dalšího alba. V říjnu Souza upřesnil, že kapela vstoupí do studia kolem března nebo dubna 2024 a nové album by mělo vyjít do září téhož roku. V srpnu 2024 ale Holt v rozhovoru pro Full Metal Jackie uvedl, že kapela bude nahrávat nové album až na začátku roku 2025.

10. dubna 2024 Exodus oznámili, že nové živé album s názvem British Disaster: The Battle of '89 (Live at the Astoria) vyjde 31. května. Bylo nahráno živě v londýnské Astorii 8. března 1989 během turné Fabulous Disaster. 1. listopadu 2024 skupina vydala svou coververzi písně "Beating Around the Bush" od AC/DC.


Dukes se vrací (2025 - současnost)

15. ledna 2025 bylo oznámeno, že se cesty frontmana Steva 'Zetra' Souzy a kapely rozešly a byl nahrazen svým předchůdcem Robem Dukesem. Souza prozradil, že byl z kapely vyhozen, což později potvrdili i samotní Exodus. Rob Dukes, který vedl kapelu od roku 2005 do 2014 přiznal, že byl telefonátem, který přišel kolem Vánoc 2025 a vyzval jej k návratu opravdu překvapen.

V dubnu se kapela vrátila do studia, aby nahrála dvě nová alba současně. Tento ambiciózní projekt má přinést dvě regulérní desky bez vycpávkového materiálu, a kapela se maximálně soustředí na kvalitu své hudby. Kytarista Gary Holt potvrdil, že alba nebudou vydána dříve než v roce 2026, protože skupina potřebuje více času na dokončení skladeb a produkci. Bubeník Tom Hunting uvedl, že využívají každou minutu ve studiu, protože mají pocit, že mají stále co nabídnout, ale už se musí soustředit na kvalitu.

Exodus také oznámili turné po USA s názvem 'Swarm of Horror' na jaře 2025, které začalo 27. dubna v Phoenixu v Arizoně a skončí 13. května v Asheville v Severní Karolíně. Kapela se zúčastní významných festivalů, jako je Sonic Temple, Welcome To Rockville a Milwaukee Metal Fest. Původně měli turné podporovat deathmetaloví Deicide, ale ti se z turné stáhli.

25.dubna 2025 Exodus oslavili 40. výročí vydání svého ikonického Bonded By Blood speciálním koncertem v Berkeley v Kalifornii. Na tomto koncertu se objevili bývalí členové kapely, kytarista Rick Hunolt a basista Jeff Andrews, což bylo velkou nostalgickou událostí pro fanoušky.

Steve Souza oznámil, že podnikne sólo turné v Latinské Americe, které bude oslavovat 20. výročí alba Tempo of the Damned (2004). Turné proběhne v srpnu a září 2025 a nabídne nejen písně z tohoto alba, ale i klasiky z doby jeho působení v Testament a současné aktuální práci s jeho kapelou Hatriot.


Odkaz

Exodus jsou považováni za jedny z průkopníků žánru thrash metalu, který dosáhl mainstreamové popularity v osmdesátých a na počátku devadesátých let, a často jsou zmiňováni jako první thrashmetalová skupina v oblasti Bay Area, před Metallicou, která pocházela z Los Angeles. Soubor je také řazen mezi členy 'velké osmičky' tohoto žánru, spolu s formacemi Metallica, Megadeth, Slayer, Anthrax, Testament, Overkill a Death Angel, případně bývá označován jako součást 'druhé velké čtyřky' thrash metalu, společně se skupinami Testament, Overkill a Death Angel.

Členové Exodus uváděli jako vliv nebo inspiraci pro svůj zvuk řadu umělců, například AC/DC, Angel Witch, Black Sabbath, The Clash, Deep Purple, Diamond Head, Discharge, The Doors, The Exploited, GBH, Iron Maiden, Eltona Johna, Judas Priest, Led Zeppelin, Mercyful Fate, Garyho Moora, Motörhead, Nazareth, Pink Floyd, Queen, Rainbow, Sex Pistols, Sweet Savage, Thin Lizzy, Tygers of Pan Tang, UFO, Van Halen, Stevie Ray Vaughana, Davida Bowieho, Roye Buchanana, Glena Campbella, Ry Coodera, Jimi Hendrixe, Teda Nugenta a Venom.

Řada thrashmetalových souborů, včetně Testament, Death Angel, Vio-lence, Flotsam and Jetsam, Heathen, Artillery, Havok, Evile, Darkthrone, Fear Factory, Eyehategod a Primal Fear, uváděla Exodus jako vliv či inspiraci pro svou tvorbu.

Server Loudwire.com zařadil Exodus na páté místo svého seznamu 10 nejlepších thrashových kapel všech dob a označil je za původní krále thrashové scény Bay Area. Uvedl, že ačkoli jejich nekompromisní zvuk a nevyrovnaná produkce v dalších dekádách nedovolily světovou dominanci ani platinové prodeje, těžko by se hledal jiný soubor, snad kromě Slayer, který by thrashovou vlajku nesl tak hrdě a vytrvale jako Exodus.

V roce 1989 Brad Tolinski z časopisu *Guitar World* napsal: „Pokud jsou Exodus ekvivalentem speed metalu Rolling Stones, pak newyorští Anthrax musí být jistě Beatles tohoto žánru.“

V roce 2002 Jon Wiederhorn z MTV poznamenal, že Exodus se podíleli na formování thrash metalu – stylu, který kombinoval zuřivost hardcoru s ostrou precizností britských kapel jako Iron Maiden a Judas Priest – a brzy se stali ozdobou metalové scény Bay Area, kde působily také Metallica, Testament, Flotsam & Jetsam a Death Angel.

O tom, zda Exodus patří do 'velké pětky' thrash metalu spolu se skupinami Metallica, Megadeth, Slayer a Anthrax, se vedly diskuse kvůli jejich zásadní roli v počátcích tohoto stylu. VH1 uvedla: „Hodně se mluví o thrashové 'velké čtyřce': Metallica, Slayer, Megadeth a Anthrax. Opravdoví znalci však vědí, že 'velká pětka' je to pravé číslo, a že Exodus je soubor, který tento kvintet doplňuje.“

Kytarista Anthrax Scott Ian také prohlásil: „Lidé pořád mluví o 'Velké čtyřce', ale tehdy to byla skutečně 'Velká pětka', protože Exodus byli stejně důležití a stejně vlivní jako všichni ostatní.“

Zakladatel Megadeth Dave Mustaine v rozhovoru z roku 1990 řekl: „Z mého pohledu 'Velkou čtyřkou' byli Exodus, Slayer, Metallica a Megadeth. Exodus jsou mnohem lepší kapela – mám je opravdu rád. Gary Holt a Rick Hunolt jsou opravdu skvělí kytaristé. Mám rád Scotta Iana, ale všichni ostatní v té kapele mě tak trochu nudí. Mít diskotékové věci není to, o čem si myslím, že má být metalová kapela, a tenhle chlapík měl tu drzost říct, že bychom spolu měli hrát! Chtělo se mi říct, co máš v plánu? Otevřít si obchod s disco módou?“

Spolu s Ianem a Mustainem se také Holt vyjádřil, že Exodus by měli být součástí 'velké pětky' thrash metalu, protože byli u samého zrodu tohoto stylu spolu se Metallicou na počátku 80. let. To samé podle něj platí pro Megadeth, jelikož Mustaine stál u zrodu Metallicy a následně vytvořil Megadeth.

Frontman Steve 'Zetro' Souza prohlásil, že skutečnost, že Exodus nebyli zařazeni do 'Velké čtyřky', ho nechává chladným: „Slyšel jsem ten termín mnohokrát a je mi to celkem jedno. Není to pravda. Jsou tam oni, a Overkill, Testament a Exodus. Taky by se dalo mluvit o Kreator, Sodom a Destruction, když už se do toho chceš pustit. Mě to netrápí – jsem spokojený tam, kde jsem.“