Doom metal

Charakteristika

Historie

Regionální scény

Podžánry

Československá scéna

Seznam skupin

Charakteristika doom metalu

Nástroje – Elektrická kytara, basová kytara a bicí souprava jsou nejběžnějšími nástroji používanými ke hře doom metalu (i když někdy využívají klávesy). Jeho struktura je založena na obdobných postupech jako blues. Kytaristé a basisté často ladí své nástroje do velmi nízkých tónů a používají silné zkreslení, čímž vytvářejí mohutný a těžký kytarový zvuk, který patří k charakteristickým znakům žánru. Spolu s obvyklou heavymetalovou technikou, kdy kytara a basa hrají unisono stejné riffy, vzniká hlasitá a basově hutná zvuková stěna. Další významnou charakteristikou je důraz na pomalá tempa, menší tonalitu a výrazné využití disonance (zejména tritonu), často s opakujícími se rytmy, přičemž harmonický postup a klasická hudební struktura jsou často odsouvány do pozadí.

Zpěv – Tradiční doom metaloví vokalisté preferují čistý zpěv často prodchnutý pocity zoufalství či bolesti, napodobující výrazné vokály Ozzyho Osbourna (Black Sabbath), Franka Ferrara (Bang), Bobby Liepinga (Pentagram) nebo Zeeba Parkese (Witchfinder General). Vokální projev v 'epic doomu' často směřuje k opernímu stylu. Doom metalové kapely ovlivněné extrémními žánry využívají growling nebo screaming, typické například pro death-doom, black-doom a funeral doom.

Texty – Texty v doom metalu mají zásadní význam. Pod vlivem bluesových legend jako Robert Johnson či Son House jsou často pochmurné a pesimistické, tematizují utrpení, depresi, strach, zármutek, hrůzu, smrt či hněv. Některé skupiny píší introspektivní a osobní texty, jiné používají symboliku inspirovanou okultními uměleckými a literárními motivy. Některé kapely začleňují náboženské motivy – například Trouble byli mezi prvními, kdo do svého repertoáru zakomponovali křesťanské obrazy, zatímco jiné inklinují k okultismu či pohanským tématům. Často jsou náboženské symboly používány esteticky či symbolicky. Kapely stoner doomu pak často reflektují drogové závislosti či psychedelické zážitky. Od počátku 90. let se texty stávají lyricky bohatšími a často reflektují i osobní témata včetně lásky (My Dying Bride, raná Anathema).

Ukázka části 'typického' doom/death metalového lyrického textu:

Anathema – Shroud of Frost:

I gaze through my window at a world lying under a shroud of frost.

In a forlorn stupor I feel the burning of staring eyes, yet no one is here.

Detached from reality, in the knowing of dreams,

we know the entity of ensuing agony waits to clasp us in its cold breast, in an empty room.

We awake and it's true. I dreamt of the sun's demise, awoke to a bleak morning.

In the emptiness I behled fate for the dead light is a foretelling of what will be…

I saw a soul drift from life, through death, and arrive at Elysian fields in welcoming song.

Yet I stand in a dusk-filled room despondently watching the passing of the kindred spirit…

and there is no song… just a delusion of silence.

Překlad: Anathema – "Mrazivý závoj":

Ochromen, hledím z okna na svět, který leží pod pláštěm mrazu.

V bezútěšném omámení cítím, jak mě spalují hledící oči, přesto tu nikdo není.

Vytržen z reality, ve vědomí snů. Víme, že entita utrpení čeká, až nás přimkne na svá

studená prsa v prázdném pokoji.

Probudíme se a je to pravda.

Zdálo se mi o smrti slunce, probudil jsem se do prázdného rána…

V prázdnotě jsem spatřil osud, protože to mrtvé světlo předvídá, co bude…

Viděl jsem duši, jak se smrtí vytrácí ze života a odchází do Elysejských polí vítána písní,

ale přesto stojím v pokoji naplněném soumrakem, sklesle pozoruji odchod spřízněné duše…

A nezní žádná píseň… jen klam ticha.




Historie doom metalu

Kořeny

Doom metal má kořeny v hudbě ranných Black Sabbath, která je stylisticky zakořeněna v blues, ale díky záměrně doomické a hlasité hře na kytaru Tonyho Iommiho a tehdy neobvyklých temných a pesimistických textech a strašidelné atmosféře určuje standardy raného heavy metalu a inspiruje různé doom metalové kapely. Na začátku 70. let Black Sabbath (GBR) a Pentagram (USA) (stejně jako vedlejší skupina Bedemon (USA)) skládali a předváděli tuto těžkou a temnou hudbu, která začala být v 80. letech dalšími hudebníky, kritiky a fanoušky označována jako doom metal. Kromě kapel Pentagram (USA) a Black Sabbath (GBR) vývoj žánru výrazně ovlivnily další uskupení ze 70. let. Blue Cheer (USA) je často oslavována jako jedna z prvních stoner a doom metalových formací. Díky použití hlasitých zesilovačů a zpětné vazby vytvořil jejich debut Vincebus Eruptum šablonu pro další umělce. Ačkoli postrádala pesimistický lyrický obsah svých současníků, waleská heavy metalová parta Budgie (GBR) také produkovala těžké písně, které patřily k nejhlasitějším ve své době a stylisticky ovlivňovaly různé doom metalové následovníky. Ranný doom metal ovlivňovala také japonská formace Flower Travellin‘ Band (JPN), zejména jejich alba Kirikyogen a Satori. Debut Bang (USA) z roku 1971 (Death of a Country) je považován za dalšího významného předchůdce doom metalu. Mezi další významné kapely patří Sir Lord Baltimore (USA), Buffalo (AUS), Necromandus (GBR), Lucifer's Friend (NSR), Iron Claw (GBR) a Leaf Hound (GBR).


Vývoj

Na počátku 80. let 20. století přispěly kapely z Anglie a Spojených států k formování doom metalu jako odlišného žánru. V roce 1982 vydali angličtí průkopníci Witchfinder General své debutové album Death Penalty. V průběhu roku 1984 vydaly debut také dvě americké průkopnické skupiny; Saint Vitus vydali své eponymní album a Trouble vydali Psalm 9. V témže roce vydala americká skupina Cirith Ungol (založená v roce 1971) své druhé studiové album King of the Dead, které mnozí považovali za ranný vliv na doom metal. Následující rok vydala americká skupina Pentagram svůj debut Relentless. Candlemass se také ukázali být vlivnou formací díky své první nahrávce Epicus Doomicus Metallicus v roce 1986 (a před tím albem z roku 1984, Day of Retribution ještě jako Nemesis), podle kterého se tento žánr jmenuje. Některé kapely doom metalu byly také ovlivněny undergroundovou gothic rockovou a post-punkovou scénou 80. let, která se vyznačovala temnými tématy řešenými texty a hudební atmosférou, jimiž se oba hudební styly zabývají. Doom metalová formace jako Mindrot byla často popisována jako přechod mezi death metalem a gothic rockem.


Regionální scény

Stejně jako u ostatních extrémních stylů metalu existují i v doom metalu regionální scény, které mají své osobité vlastnosti.

Finský doom metal – V jedné z největších scén doom metalu se finské skupiny více zaměřují na depresivní náladu žánru a vyvolávají intenzivní truchlivý pocit. Hrají s velmi pomalými tempy a melodickými tóny, vytvářejícími atmosféru temnoty a melancholie. Tuto scénu odstartovala formace Rigor Mortis, která kvůli starší americké skupině se stejným názvem změnila název na Spiritus Mortis, vzniklá v roce 1987. Pozoruhodné kapely jsou Reverend Bizarre, Minotauri, Dolorian, Shape of Despair, Thergothon, Skepticism a Unholy.

Louisianský doom metal – Scéna považovaná za rodiště sludge metalu vznikla v New Orleans na konci 80. let. Kapely této scény využívají některé punkové vlivy, jako jsou drsné vokály, zkreslené kytary a nevyladěný zvuk. Tuto scénu propagoval Exhorder, který jako první zkombinoval doom metal s punkem ovlivněným metalovým zvukem. V 90. letech vzniklo ve státě několik kapel sludge a stoner metalu, ovlivněných hlavně formacemi jako Black Sabbath a Melvins, které také míchaly svůj zvuk s žánry jako hardcore punk a Southern rock. Pozoruhodné kapely jsou Eyehategod, Down, Exhorder, Crowbar a Acid Bath.

Doom metal z Washington DC – Tato scéna vznikla na začátku 70. let a byla nastartována kapelami Pentagram a The Obsessed. Jsou v ní zastoupeny různé doom/stoner kapely, většinou z Washingtonu D.C. a jeho metropolitní oblasti v Marylandu a Virginii (též označované jako 'Maryland doom sound'), vytvořené v této oblasti, která je silně ovlivněna rannými hard rockovými a heavy metalovými formacemi, jako jsou UFO, Blue Cheer, Black Sabbath, Uriah Heep a Sir Lord Baltimore. Tato scéna je také známá jako 'Hellhound sound', protože úzce souvisí s pozdními Hellhound Records, kteří podepsali smlouvu s mnoha důležitými kapelami scény, jako je Saint Vitus, Internal Void, Iron Man, Revelation, Wretched a Unortodox. Mezi další pozoruhodné kapely patří Evoken, Spirit Caravan, Earthride a The Hidden Hand.

Pacific Northwest doom metal – Severozápadní oblast Pacifiku – především Oregon, Washington a Britská Kolumbie – je od 90. let hostitelem rostoucí scény doom, sludge a stoner metalu. Je ovlivněn geografickým původem hudby grunge a zvukem, jehož průkopníkem je zčásti washingtonská formace The Melvins. Mezi běžné vizuální motivy patří chladné, deštivé a zalesněné podnebí regionu a mnoho kapel využívá psychedelické obrazy ovlivněné kapelami jako Sleep, Karp a Harkonen. Hudební styl často sdílí prvky s atmosférickým/ambientním black metalem, dron metalem a post metalem, jak je vidět na oregonských YOB, Agalloch, Witch Mountain a Red Fang; washingtonských Earth a Sunn O))); a vancouverských Anciients, Astrakhan a na projektu Aarona Turnera nazvaném Sumac, kromě jiných.

Palm Desert scene – Palm Desert v Kalifornii hostí prosperující pouštní rockovou a stoner metalovou scénu, která čerpá silné vlivy z psychedelie, blues a hardcore punku, často s výraznými opakujícími se rytmy bubnů a sklonem k jamování. Kvůli jejich integraci je termín 'stoner rock' někdy používán zaměnitelně s výrazem 'desert rock'. Významné kapely jsou Kyuss, Queens of the Stone Age, Dali's Llama, Slo Burn a Brant Bjork.


Podžánry doom metalu

Dnes už má tento termín o dost jiný význam než před patnácti lety. Slovo Doom Metal má široký rozsah a dá se pod ním představit mnoho odlišných stylů, od kapel hrajících revival 70. let (ovlivněných kultem Black Sabbath až tak, že například používají aparatury ze slavné éry britského kvarteta, například Witchcraft), přes folk/doom kapely s flétnami, psychedelický stoner/cosmic doom a dunivý sludge/doom po extrémně pomalé a atmosférické odnože (funeral doom).


Tradiční doom metal

Pod vlivem heavy metalu 70. a 80. let používají tradiční doom metalové kapely běžně vyšší ladění kytary a nehrají tak pomalu jako mnoho jiných doomových uskupení. Tradiční doomové kapely obvykle hrají pomalé až středně tempové písně se silným a těžkým zvukem s basou sledující melodickou linii a někdy používají klávesy, i když u tradičních doom metalových skladeb mají vedlejší roli. Vokály jsou obvykle čisté s občasným vrčením nebo křikem. Texty v tradičním doomu jsou obvykle děsivé a temné jako u ostatních druhů doom metalu. Kapely hrající tradiční doom metal jsou například Orodruin, Reverend Bizarre, Witchcraft, Saint Vitus a Count Raven.


Epic doom

Epický doom vychází z klasického heavy metalu. Jednou z hlavních charakteristik jsou vokály; zpěváci používají typicky čistý, operní a sborový zpěv doprovázený klávesovými nástroji a bubnováním prováděným bombastickým způsobem, aby vyvolali „epický“ pocit. Texty a obrázky jsou obvykle inspirovány fantazií nebo mytologií. Mezi významné epické doomové kapely patří Candlemass, Solitude Aeturnus, Solstice, While Heaven Wept a Doomsword.


Stoner doom

Stoner doom nebo taky stoner metal je název pro doom metal, který využívá acid rock a psychedelický rock. Obsahuje často silně zkreslený, basově těžký zvuk, který hodně využívá kytarových efektů, jako je fuzz, phaser nebo flanger. Stoner doomové kapely obvykle hrají v pomalém až středním tempu a využívají melodické vokály a 'retro' produkci. V polovině 90. let jej propagovali kapely jako Kyuss, Sleep, Acid King, Electric Wizard, Orange Goblin a Sons of Otis. Stoner metal je často zmiňován jako samostatný metalový žánr.


Sludge doom

Sludge doom (také známý jako sludge metal nebo sludgecore) je styl, který kombinuje doom metal a hardcore punk, někdy i jižní rock. Mnoho sludgeových kapel skládá pomalé a těžké skladby, které obsahují krátké hardcore pasáže. Některé uskupení však ve své hudbě zdůrazňují rychlá tempa. Strunné nástroje jsou silně zkreslené a často se na ně hraje s velkým množstvím zpětné vazby, aby se vytvořil abrazivní, kalný zvuk. Bubnování se často provádí typickým doom metalovým způsobem, ale bubeníci mohou během rychlejších pasáží využívat tvrdý d-beat nebo dvojitý kopák. Vokály jsou obvykle křičené a texty se často zaměřují na utrpení, zneužívání drog, politiku a hněv vůči společnosti. Na počátku 80. let byl styl propagován kapelou Melvins a v 90. letech uskupeními jako Eyehategod, Crowbar, Buzzov*en, Acid Bath a Grief. Sludge metal je také většinou uváděný jako samostatný žánr metalu.


Death/doom

Death-doom je styl, který kombinuje pomalá tempa a pesimistickou atmosféru doom metalu s hlubokým vrčícím vokálem a rychlým bubnováním death metalu. Styl, který byl ovlivněn především ranou tvorbou Hellhammer a Celtic Frost, se objevil během pozdních osmdesátých let a v 90. letech si získal určitou popularitu. Death-doom byl propagován kapelami jako Winter, Disembowelment, Paradise Lost, Autopsy, Anathema a My Dying Bride.


Black/doom

Black-doom, také známý jako blackened doom, je styl, který kombinuje pomalost a silnější, basovější zvuk doom metalu s řevem vokálů a silně zkresleným kytarovým zvukem black metalu. Black-doomové formace udržují satanskou ideologii spojenou s black metalem, zatímco ji kombinují s náladovějšími tématy více souvisejícími s doom metalem, jako je deprese, nihilismus a příroda. Rovněž používají pomalejší tempo doom metalu, aby zdůraznili drsnou atmosféru přítomnou v black metalu. Mezi příklady black-doomových kapel patří Barathrum, Forgotten Tomb, Woods of Ypres, Deinonychus, Shining, Nortt, Bethlehem, ranná Katatonia, Tiamat, Dolorian, October Tide a In the Woods...


Funeral doom metal

Funeral doom je žánr, který kombinuje death/doom s hudbou pohřebních žalozpěvů. Hraje se ve velmi pomalém tempu a klade důraz na vyvolání pocitu prázdnoty a zoufalství. Elektrické kytary jsou obvykle silně zkreslené a temné ambientní aspekty, jako jsou klávesy nebo syntezátory, se často používají k vytvoření snové atmosféry. Vokály se skládají z truchlivého odříkávání nebo vrčení a jsou často v pozadí. Průkopníky funeral doomu byli Mournful Congregation, Esoteric, Evoken, Funeral, Thergothon a Skepticism.


Drone doom metal

Drone metal také známý jako drone doom metal nebo power ambient, je nejvíce minimalistická a pomalá variace doom metalu. Hlavně inspirovaný noise a ambientní hudbou. Jeho charakteristickými znaky jsou nízké, zkreslené kytary a basové tóny, melodie je vzácná a skladby jsou obvykle dlouhé, často trvají od 10 do 30 minut. Některá alba obsahují pouze jednu skladbu. Stejně jako funeral-doom metal, drone metal je založený na temných a smutných náladách. Za průkopníka žánru je považována seattleská formace Earth. Mezi další kapely hrající drone metal patří například Khlyst, Khanate, Sunn O))), Boris, 5ive, Thou, Nadja, Wormphlegm, Menace Ruine, Pelican, Burning Witch, Sunn O))), (((...))), Eagle Twin, Like Drone Razors Through Flesh Sphere, Uncertainty Principle, Moonn nebo Yhdarl.


Gothic doom metal

Gothic-doom, také známý jako doom-gothic, je styl, který kombinuje tradiční prvky doom metalu s gotickým rockem. Formace obvykle hrají v pomalém a středním tempu a používají tradiční nástroje doom metalu, aby vytvořily temnější a meditativní atmosféru. Doom-gothic texty kombinují dramatické a romantické prvky gotického rocku se smutkem a melancholií přítomnými v doom metalu, přičemž jsou introspektivnější a zaměřují se na osobní zkušenosti, jako je láska, zármutek, nenapravitelná ztráta, ztráta víry atd. Na rozdíl od gothického metalu a death-doomu dávají gothic-doomové kapely přednost použití čistších vokálů místo death metalového vrčení (i když některé z nich občas používají drsnější vokály) a vyhýbají se používání death metalových riffů. Mezi skupiny hrající gothic-doom patří Weeping Silence, The Foreshadowing, Grave Lines, Artrosis, Ava Inferi, Draconian a Type O Negative.




Československá scéna

V roce 1993 vzniká v Ostravě skupina Dissolving of Prodigy a v Plzni uskupení Agnus Dei.

V roce 1994 vznikají v Ostravě Endless, kteří se od svých doom metalových počátků postupně hudebně vyvíjejí v energický crossover metal. Ve stejném roce v Havířově vzniká Euthanasia. V Mostě vzniká skupina Carpatia Castle.

V Hranicích založili v roce 1995 jednu z nejzajímavějších českých formací, doom/folk metalovou kapelu Silent Stream of Godless Elegy. Řadí se mezi významné hráče na poli pomalého depresivního metalu. Pozornost si získala již svým prvním albem Iron (1996) s výraznými melodiemi a dobře rozpoznatelným growlingem tehdejšího kytaristy a zpěváka Petra Staňka. Debutová deska dodnes patří mezi nejlepší nahrávky na tuzemské doommetalové scéně a směle snese srovnání i s mezinárodní produkcí. Na druhém albu Behind the Shadows skupina rozšířila svůj repertoár o výraznější rytmické i stylistické postupy, díky čemuž se SSOGE dostali do širšího (mezinárodního) posluchačského povědomí. První etapa kapely byla uzavřena třetí a patrně nejprogresivnější deskou Themes (2000), kombinující doom metal s death a blackmetalovými prvky, hymnickými vokály i chytlavými, téměř až „popovými“ momenty. Po personálních otřesech a odchodu nejvýraznější postavy první generace, frontmana Petra Staňka, skupina začala více akcentovat moravský folklór, nejprve na albu Relic Dances (2004), poté na desce Návaz (2011) i posledním albu Smutnice (2018).

Ve Velkém Ořechově vznikají v roce 1996 Six Degrees of Separation. Skupinu založili bývalí členové formace Abyss – Radek Zábojník, Martin Klinkera, Martin Novák, František Dominec a Miroslav Minařík. Největší hudební inspiraci pro svoji tvorbu tehdy čerpala z doom metalu, později se projevily vlivy všech odnoží metalu.

V roce 1997 založili v Českém Těšíně skupinu Ador Dorath, která kombinuje prvky symfonického black metalu s doom-gothic či deathmetalovými elementy. Skupina je známá nejen growlingem zpěváka Iva Doseděla doplněným o ženský zpěv, ale i originálním grafickým designem svých alb. Ve stejném roce vzniká v Havířově formace Everlasting Dark, hrající symfonický doom. V Uherském Ostrohu založili v témže roce kapelu Gate of Sorrow, která kombinuje gotický metal s doomem a death metalem.

Další významné kapely československé, české a slovenské doom metalové scény zahrnují:




Seznam skupin spojovaných s doom metalem, sludge metalem a stoner metalem (podle data vzniku)

1967

Blue Cheer (USA), Budgie (GBR), Flower Travellin‘ Band (FTB) (JPN)


1968

Black Sabbath (GBR)


1969

Bang (USA)


1971

Cirith Ungol (USA), Pentagram (USA)


1977

Manilla Road (USA)


1978

Pagan Altar (GBR), Saint Vitus (USA), Trouble (USA)


1979

Witchfinder General (GBR)


1980

The Obsessed (USA)


1983

Melvins (USA), Nightmare Visions (USA)


1984

Candlemass (SWE), Excruciation (ČSSR)


1985

Exhorder (USA)


1986

Revelation (USA)


1987

Alien Boys (NSR), Autopsy (USA), Internal Void (USA), Kyuss (USA), Seventh Angel (GBR), Spiritus Mortis (FIN), Tiamat (SWE), Unortodox (USA), Veni Domine (SWE)


1988

Eyehategod (USA), Paradise Lost (GBR), Solitude Aeturnus (USA), Unholy (FIN), Winter (USA)


1989

Count Raven (SWE), Disembowelment (AUS), Earth (USA), Haggard (NSR), Mindrot (USA), Type O Negative (USA), While Heaven Wept (USA)


1990

Anathema (GBR), Barathrum (FIN), Buzzoven (USA), Crowbar (USA), Green Carnation (NOR), My Dying Bride (GBR), Sleep (USA), Solstice (GBR), Thergothon (FIN)


1991

Acid Bath (USA), Bethlehem (DEU), Down (USA), Funeral (FIN), Grief (USA), Katatonia (SWE), Paramaecium (AUS), Skepticism (FIN)


1992

Avernus (IRL), Black Heaven (ČSSR), Cales (ČSSR), Deinonychus (ITA), Esoteric (GBR), Evoken (USA), Memento Mori (SWE), Moonspell (PRT), Sons of Otis (CAN), Soulgrind (USA), Spiritual Beggars (SWE), The Third and the Mortal (NOR)


1993

Acid King (USA), Agnus Dei (CZE), Dissolving of Prodigy (CZE), Electric Wizard (GBR), Mournful Congregation (AUS), Theatre of Tragedy (NOR)


1994

Carpatia Castle (CZE), Draconian (SWE), Euthanasia (CZE), Flowing Tears (DEU), Interitus Dei (SVK), Nattvindens Grat (SWE), October Tide (SWE), Tisíc let od ráje (CZE)


1995

Agalloch (USA), Ashes You Leave (HRV), Blackstar (NLD), Burning Witch (USA), Desperate Desire (CZE), Dying Passion (CZE), Livores Mortis (CZE), Lunatic Gods (SVK), Minotauri (FIN), Nortt (DNK), Orange Goblin (GBR), Reverend Bizarre (FIN), Silent Stream of Godless Elegy (CZE), Thorr's Hammer (USA)


1996

Catharsis (CZE), Demimonde (CZE), Ethereal Pandemonium (SVK), Six Degrees of Separation (CZE), Spirit Caravan (USA), YOB (USA)


1997

Abyssic (CZE), Dark Suns (DEU), Dolorian (FIN), Doomsword (ITA), Everlasting Dark (CZE), Fireball Ministry (USA), Gate of Sorrow (CZE), Witch Mountain (USA), The Wounded (VEN)


1998

Cult of Luna (SWE), Mael Mórdha (IRL), Orodruin (USA), Return to Innocence (CZE), Shape of Despair (FIN), Sunn O))) (USA)


1999

Amenra (BEL), Forgotten Tomb (ITA), Grand Magus (SWE), High on Fire (USA)


2000

5ive (USA), Earthride (USA), Memoria (CZE), Witchcraft (SWE)


2001

Khanate (USA), Kylesa (USA), Sirenia (NOR), Year of No Light (FRA)


2002

Aaen Anima (CZE), The Hidden Hand (USA), Woods of Ypres (CAN)


2003

Abstract Essence (CZE), Ereb Altor (SWE), Liveevil (CZE), Llyr (CZE), Silent Hill (CZE)


2005

Ava Inferi (PRT), Dawn of Solace (FIN), The Foreshadowing (ITA), Morne (NOR), Nailed to Obscurity (DEU), Red Fang (USA), Secret of Darkness (CZE), Thou (USA)


2006

Amederia (CZE), Blood Ceremony (CAN), Conan (GBR), Doomas (SVK), Khlyst (USA), Voluptas (CZE)


2007

The Atlas Moth (USA), Eagle Twin (USA), Jex Thoth (USA), Somnus Aeternus (CZE), True Widow (USA)


2008

Sarke (NOR), Triptykon (CHE)


2009

After Rain (CZE), Karyn Crisis' Gospel of the Witches (USA), Sabbath Assembly (USA), Sage (CZE), Samsara (SVK)


2011

Acid Row (CZE), Anciients (CAN), Oceans of Slumber (USA)


2012

Avatarium (SWE), Darkher (GBR), Mantar (DEU)


2014

The Corona Lantern (CZE), Messa (ITA), Sumac (USA)


2015

Hnus umírající (CZE), Indrid Cold (CZE), Tar Pond (USA)


2016

Alkymist (CZE), Baestien (CZE), Bottomless (CZE), Rotting Beetroot (CZE), Splín (CZE), Triton (USA), Urne (CZE)


2017

Bohemyst (CZE), Chlad (CZE)


2018

Asperra (CZE), Blód (CZE), Opium Warlock (CZE), Petroleum (CZE)


2019

Spirit of the Seven Chakras (CZE)


2020

Sewer Fiend (CZE)


2022

Dream Widow (CZE), Námöl (CZE), White Hat (CZE)


2023

Ánni (CZE)