Původ: | Toronto, provincie Ontario, Kanada |
Aktivní roky: | 1968 - 2018 |
Styl: | Progresivní rock, hard rock, heavy metal |
Vydavatelé: | Moon, Mercury, Anthem, Vertigo, Atlantic, Roadrunner |
Web: | rush.com |
Podrobnosti: | Rush - Metal Archives |
RUSH byla kanadská rocková kapela, kterou v roce 1968 v Torontu založili Alex Lifeson (kytary, skladatel), John Rutsey (bicí, perkuse, textař) a Jeff Jones, kterého vzápětí nahradil Geddy Lee (baskytara, zpěv, klávesy, skladatel). Po svém vzniku prošla skupina několika sestavami, než dospěla k té klasické - power tria, kterou v červenci 1974 doplnil Neil Peart, jenž Rutseyho nahradil čtyři měsíce po vydání debutového alba. Takto RUSH zůstala zachována po zbytek své kariéry.
Komerčního úspěchu dosáhli v 70. letech s několika deskami, včetně Fly by Night, (1975), 2112 (1976), A Farewell to Kings (1977) a Hemispheres (1978). Růst popularity pokračoval i v 80. a 90. letech, přičemž některá alba se umístila na předních příčkách kanadských i amerických hitparád, například Permanent Waves (1980), Moving Pictures (1981), Signals (1982) a Counterparts (1993). RUSH pokračovali v nahrávání a koncertování až do roku 1997, poté kapela zahájila čtyřletou přestávku kvůli osobním tragédiím v Peartově životě. V roce 2001 se trio znovu seskupilo a vydalo další tři studiové počiny. Na konci roku 2015 však přestali koncertovat a Lifeson v lednu 2018 oznámil, že kapela nebude dále pokračovat. 7. ledna 2020 Peart zemřel ve věku 67 let na glioblastom, druh rakoviny mozku.
RUSH jsou známi svým muzikantstvím, složitými kompozicemi a eklektickými textovými motivy, které čerpají především ze science fiction, fantasy a filozofie. Jejich styl se v průběhu let měnil, od bluesově inspirovaného hard rocku na začátku, později přešel k progresivnímu rocku, poté nastalo období v osmdesátých letech 20. století, které se vyznačovalo silným využitím syntezátorů, a od konce osmdesátých let se vrátil ke kytarovému hard rocku. Členové RUSH jsou uznáváni jako jedni z nejzkušenějších hráčů na své nástroje a každý z nich získal řadu ocenění v anketách čtenářů časopisů. Kapela se v USA dostala na 88. místo s prodejem 25 milionů desek a průmyslové zdroje odhadují jejich celkový celosvětový prodej alb na více než 40 milionů v roce 2005. Získali 14 platinových a 3 multiplatinových desek v USA a 17 platinových alb v Kanadě. Byli sedmkrát nominováni na cenu Grammy, získali několik cen Juno Awards a v roce 2009 získali cenu za mezinárodní úspěchy na SOCAN Awards. v roce 1994 byli uvedeni do Kanadské hudební síně slávy a v roce 2013 do Rock and Rollové síně slávy
Rush vznikli v srpnu 1968 ve čtvrti Willowdale v Torontu, v kanadské provincii Ontario. U zrodu stáli kytarista Alex Lifeson, baskytarista a frontman Jeff Jones a bubeník John Rutsey. Lifeson a Rutsey byli přátelé od mládí a už dříve hráli spolu v krátce existujícím uskupení The Projection, které dříve vystupovalo pod názvem The Lost Cause. Po jeho zániku se dvojice rozhodla zůstat pohromadě a přibrali Jonese do nově vznikající sestavy. Jejich první koncert se odehrál v září v Coff-Inn – mládežnickém centru v suterénu anglikánského kostela sv. Theodora z Canterbury v nedalekém North Yorku. Za vystoupení tehdy inkasovali 25 kalifornských dolarů. Jméno ještě neměli. Rutseyho bratr Bill navrhl jednoduchý a úderný název – Rush – a parta ho bez váhání přijala.
Když se Jones rozhodl pár hodin před druhým koncertem raději vyrazit na večírek, Lifeson povolal svého spolužáka Garyho 'Geddyho' Weinriba, aby zaskočil jako zpěvák a basák. Jones už se nikdy nevrátil – Weinrib tak zaujal jeho místo natrvalo a přijal umělecký pseudonym Geddy Lee. Rush tehdy hráli hlavně covery rockových ikon jako Cream, Jimi Hendrix nebo John Mayall. Kapelou tehdy krátce prošli i Lindy Young (klávesy a různé nástroje) a druhý kytarista Mitchel Bossi. V čtyřčlenné formaci Lee, Lifeson, Young a Rutsey se k nim přidal manažer Ray Danniels. Jak později vzpomínal Lee: „Přišel Ray. Neměl žádnou skutečnou pověst manažera nebo tak něco. Byl to jen agent z Toronta. Začal kapelu řídit a měl pocit, že se k nim nehodím – kdo ví proč. Možná kvůli vzhledu, možná kvůli mému původu... kdo to, kurva, ví? Každopádně je přesvědčil a Alex s Johnem souhlasili. A já byl venku.“
Po Leeho vyhazovu přizval Rutsey do souboru nového basáka a zpěváka – Joea Pernu. Trojice Lifeson, Rutsey a Perna si začala říkat Hadrian. Po neúspěšném vystoupení s Pernou ale Rutsey zavolal Leemu a požádal ho o návrat. „Založil jsem mezitím bluesovou kapelu, která se mi upřímně dařila líp než jim,“ řekl později Lee. „Pak mi zavolal John: 'Můžeme to dát zase dohromady?' V podstatě: 'Nechceš se vrátit? Je nám to líto.'“ V květnu 1971 se trio stabilizovalo ve složení Lifeson, Rutsey a Lee. Manažerské otěže nadále držel Ray Danniels, který si k ruce vzal agenta Vica Wilsona, svého obchodního partnera.
Rush ladili své schopnosti pravidelným koncertováním, nejdříve po středních školách v Ontariu. V roce 1971 došlo ke snížení legálního věku pro konzumaci alkoholu z 21 na 18 let, což umožnilo formaci hrát i v klubech a barech. Podle Leeho to byl klíčový moment, kdy se Rush přeměnili z občasného sklepního jamu na seriózní fungující kapelu hrající šest dní v týdnu. Svou demokazetu rozeslali po nahrávacích společnostech, ale bez úspěchu – a tak vznikl jejich vlastní label Moon Records, zaštítěný Dannielsem. Roku 1973 nahráli svůj první singl – coververzi "Not Fade Away" od Buddyho Hollyho, který sklidil pozitivní reakce fanoušků. Na béčkové straně byla původní skladba "You Can't Fight It". Singl vyšel v září a dosáhl 88. příčky v žebříčku RPM Top Singles. Na konci roku Rush předskakovali New York Dolls v Torontu a dokončili práci na svém debutu. První nahrávky ale nenaplnily očekávání kvůli špatné kvalitě zvuku, a tak byly přestříhány a remixovány s novým zvukařem Terrym Brownem. Danniels prodal svou manažerskou firmu, aby získal peníze na dokončení studiovky. Rutsey napsal texty, ale v den nahrávání je roztrhal a nové už nenapsal. Lee tak narychlo vytvořil novou verzi na základě předchozích náčrtků, která byla nakonec použita.
Debutová deska Rush vyšla v březnu 1974 a první náklad 3 500 kopií byl rychle rozebrán. V kanadském žebříčku RPM Top Albums se dostala na 86. místo. Kritici tehdy studiový počin považovali za silně inspirovaný Led Zeppelin. Album mělo omezenou distribuci až do chvíle, kdy si ho všimla Donna Halper – hudební ředitelka a DJka stanice WMMS v Clevelandu. Do playlistu zařadila skladbu "Working Man", jejíž text o dělnické třídě silně rezonoval s místním publikem. V červnu 1974 pak Danniels podepsal smlouvu s americkou agenturou ATI. Její ředitel Ira Blacker poslal materiály Rush do Mercury Records, kde je zaujal A&R manažer Cliff Burnstein. Ten s nimi podepsal smlouvu a poskytl zálohu 75 000 dolarů – součást balíku v hodnotě 200 000 dolarů.
Po sérii koncertů v Kanadě odehrál Rutsey 25. července 1974 svůj poslední koncert s kapelou. Jeho preference pro jednodušší rockové skladby se začaly rozcházet s komplexnějšími nápady Leeho a Lifesona. Navíc mu život na turné nevyhovoval. Jeho cukrovka 1. typu znamenala časté návštěvy nemocnice kvůli testům a dávkám inzulínu. Několik týdnů před svým odchodem byl zdravotně neschopen vystupovat – Rush proto dočasně zaskočil bubeník Jerry Fielding.
Po konkurzu z pěti bubeníků vybrali Lifeson a Lee Neila Pearta, který se k nim připojil 29. července, dva týdny před jejich prvním americkým turné. První společný koncert odehráli 14. srpna v Civic Areně v Pittsburghu, kde předskakovali Uriah Heep a Manfred Mann's Earth Bandu před více než 11 000 diváky. Peart se ujal role textaře; Lifeson a Lee o tuto práci neměli velký zájem a rozpoznali Peartův širší slovní rozsah z jeho pravidelné četby. Oba se soustředili především na hudbu, přičemž v novém materiálu se projevily vlivy progresivních rockových formací Yes a Pink Floyd. Když v prosinci 1974 skončilo americké turné, Rush dosáhli svého maxima na 105. místě amerického žebříčku Billboard 200.
Na Fly by Night (1975), první desce Rush s Peartem, byla zařazena příběhová píseň "By-Tor & the Snow Dog", plná složitých aranží a vícesekční struktury. Výrazné změny doznala i tématika textů, což souviselo s Peartovou láskou k fantasy a sci-fi literatuře. Navzdory těmto novým prvkům se v některých skladbách stále odrážel syrový bluesový styl známý z debutu. Píseň "Fly by Night" vyšla jako singl a v Kanadě dosáhla na 45. příčku. Deska se vyšplhala na 9. místo v kanadském žebříčku, kde získala platinovou certifikaci od Kanadské asociace nahrávacího průmyslu (CAN) za 100 000 prodaných kopií, a v USA díky milionovému prodeji rovněž dosáhla platinového ocenění.
Po Fly by Night následovala nahrávka Caress of Steel (1975), která nabídla pět skladeb, včetně dvou rozsáhlých epických kompozic: "The Necromancer" a "The Fountain of Lamneth". Podle některých kritiků působilo Caress of Steel nesoustředěně a představovalo odvážný krok kvůli zařazení dvou rozvleklých skladeb za sebou i většímu důrazu na atmosféru a příběhovost. Deska, která měla být průlomem pro Rush, se prodávala pod očekávání. Turné se omezilo na menší sály a tržby klesaly, což vedlo k ironické přezdívce Down the Tubes Tour. Nahrávací společnost tlačila na členy, aby další desku vytvořili komerčnější, ale kapela jejich doporučení ignorovala a připravila 2112 s dvacetiminutovou titulní skladbou rozdělenou do sedmi částí. Navzdory tomu se 2112 stala prvním výrazným komerčním úspěchem, když se dostala na 5. místo v Kanadě a jako první získala dvojnásobnou platinovou certifikaci.
Mezi únorem 1976 a červnem 1977 vyrazili Rush na rozsáhlé turné k albu 2112 s koncerty v Kanadě, USA a poprvé také v Evropě – ve Velké Británii, Švédsku, Německu a Nizozemsku. Tři vyprodané večery v Massey Hall v Torontu v červnu 1976 byly zaznamenány pro jejich první živé album Rush All the World's a Stage. Dvojité LP vyšlo v září téhož roku, v Kanadě dosáhlo 6. příčky a stalo se prvním albem Rush, které se probojovalo do americké Top 40.
Po skončení turné k albu 2112 odjeli Rush do Walesu, kde ve studiích Rockfield Studios nahráli desky A Farewell to Kings (1977) a Hemispheres (1978). Na těchto studiových počinech členové formace rozšířili progresivní prvky ve své tvorbě. „Jak se náš vkus stával obskurnějším,“ řekl Lee v jednom rozhovoru, „objevili jsme další kapely založené na progresivním rocku, jako jsou Yes, Van der Graaf Generator a King Crimson, a tyto kapely nás velmi inspirovaly. Díky nim jsme chtěli udělat naši hudbu zajímavější a složitější a snažili jsme se to spojit s naší vlastní osobností, abychom zjistili, s čím můžeme přijít, co bude nesporně naše.“
Stále častější používání syntezátorů, dlouhé skladby a velmi dynamická hra se složitými změnami časových signatur se staly základem tvorby Rush. Aby dosáhl širšího, progresivnějšího zvuku, začal Lifeson experimentovat s klasickou a dvanáctistrunnou kytarou, zatímco Lee přidal syntezátory s basovým pedálem a Minimoog. Peartův arzenál bicích se také rozrostl – o triangly, zvonkohry, dřevěné bloky, kravské zvonce, tympány, gong a další efekty. Kromě rozšiřování nástrojového parku se skupina držela v duchu progresivního rocku i skládáním dlouhých, koncepčních skladeb s prvky science fiction a fantasy.
S příchodem nového desetiletí se Rush postupně začali zbavovat starších hudebních stylů ve prospěch kratších a měkčích aranží, částečně i kvůli vyčerpání po nahrávání Hemispheres. Texty byly do té doby silně ovlivněny klasikou, sci-fi, fantasy literaturou a filozofií Ayn Randové – obzvlášť patrné je to v písni "Anthem" z desky Fly by Night (1975) a ještě výrazněji v "2112" (1976).
První singl z desky A Farewell to Kings, "Closer to the Heart", znamenal průlom ve Velké Británii – obsadil 36. místo, zatímco v USA dosáhl na 76. pozici a v Kanadě na 45. příčku. Ačkoli se A Farewell to Kings neprodávalo tak dobře jako 2112, i tak získalo platinové ocenění v Kanadě i Spojených státech. V té době už smlouva umožňovala zálohu 250 000 kanadských dolarů na každou desku a 16% sazbu z autorských poplatků.
Permanent Waves (1980) představilo jejich nový hudební směr – prvky reggae a nové vlny, a přestože zůstal zachován hardrockový základ, do popředí se dostaly syntezátory. Kvůli omezenému vysílání předchozích rozsáhlejších skladeb se nová nahrávka zaměřila na kratší, pro rádia přívětivější písně jako "The Spirit of Radio" a "Freewill". Tyto singly přispěly k tomu, že se deska stala dosud nejlépe prodávanou v historii souboru. "The Spirit of Radio" vystoupala na 22. místo v Kanadě, 51. místo v americkém Billboard Hot 100 a 13. pozici v britském singlovém žebříčku.
Peartovy texty se na Permanent Waves posunuly směrem k výpravnému tónu, méně se opíraly o fantastiku a alegorie a více se zaměřovaly na humanistická, společenská a emocionální témata. Šestiměsíční turné Permanent Waves navštívilo přes 650 000 fanoušků na 96 koncertech a stalo se prvním skutečně výdělečným.
Po turné spojili Rush síly s torontskou rockovou partou Max Webster a nahráli skladbu "Battle Scar" pro jejich album Universal Juveniles (1980). Textař Pye Dubois kapele nabídl text jiné skladby, kterou Peart upravil do podoby, kterou známe jako "Tom Sawyer".
Vrchol popularity Rush přišel s vydáním Moving Pictures na začátku roku 1981. Tato studiová nahrávka navázala na přístupnější směr nastolený Permanent Waves, čímž se formace dostala na absolutní výsluní. Ústřední píseň "Tom Sawyer" je dnes považována za nejslavnější skladbu celé diskografie. Po vydání se dostala na 24. místo v kanadském žebříčku, 44. místo v Billboard Hot 100 a 8. pozici v americkém Album Rock Tracks.
Také druhý singl "Limelight" zaznamenal výrazný úspěch – 18. místo v Kanadě, 54. v USA a 4. v žebříčku US Album Rock Tracks. Moving Pictures bylo poslední deskou Rush, na níž se objevila rozsáhlejší skladba – jedenáctiminutová "The Camera Eye", s doposud nejintenzivnějším využitím syntezátorů, naznačujícím další směřování souboru. Tato nahrávka se stala první, která v Kanadě dosáhla první příčky albového žebříčku, a zároveň se umístila třetí v USA i Velké Británii. Získala čtyřnásobnou platinovou certifikaci od RIAA i Music Canada.
Na úspěch Moving Pictures navázalo koncertní dvojalbum Exit... Stage Left, které Rush vydali ještě v roce 1981.
Další stylovou změnou prošlo hudební uskupení s nahráváním desky Signals v roce 1982. Zatímco Leeho syntezátory byly už od konce 70. let hlavními nástroji, klávesy se v písních jako "Countdown" a úvodní "Subdivisions" přesunuly z pozadí do výraznějších melodických předělů. V obou skladbách dominuje syntezátorová linka s minimalistickými kytarovými akordy a sóly. Novinkou byly i nástrojové doplňky, například v "Losing It", kde na elektrických houslích hrál spolupracovník Ben Mink.
Studiová nahrávka Signals znamenala kromě instrumentálních novinek i razantní stylový posun. Deska obsahovala největší hit Rush "New World Man", zatímco experimentálnější skladby jako "Digital Man", "The Weapon" a "Chemistry" přinesly rozšíření o prvky ska, reggae a funku. Druhý singl "Subdivisions" dosáhl 36. místa v Kanadě a 5. pozice v americkém žebříčku Album Rock Tracks. Oba singly se probojovaly do Top 50 ve Velké Británii. Signals se stalo druhým LP této formace na prvním místě v Kanadě, třetím v řadě na třetí příčce ve Velké Británii a v USA dosáhlo na 10. pozici, přičemž mírný úspěch zaznamenalo také v Nizozemsku, Švédsku a Norsku, kde se dostalo do Top 30. Ačkoli se členové rozhodli pro tento směr, začaly se projevovat tvůrčí neshody mezi partou a dlouholetým producentem Terrym Brownem. Hudební uskupení nebylo spokojeno s Brownovým studiovým zpracováním, zatímco producentovi se nelíbilo častější užívání syntezátorů. Nakonec se cesty Rush a Browna v roce 1983 rozešly a experimentování s elektronikou a různými styly pokračovalo na dalším studiovém počinu.
Styl a produkce desky Signals byly na albu Grace Under Pressure (1984) rozšířeny a posunuty do nových výšin. Peart pojmenoval desku podle slov Ernesta Hemingwaye, která vystihovala, čím si hudební formace musela projít po rozhodnutí opustit Terryho Browna. K produkci Grace Under Pressure byl přizván producent Steve Lillywhite, známý úspěchy s Simple Minds a U2. Ten však na poslední chvíli vycouval, což Leeho, Lifesona a Pearta velmi rozzlobilo. Lee řekl: „Steve Lillywhite opravdu nedrží slovo... poté, co souhlasil s tím, že udělá naši desku, dostal nabídku od Simple Minds, rozmyslel si to a vykašlal se na nás... takže nás to dostalo do hrozné situace.“ Nakonec Rush najali Petera Hendersona, aby se místo něj podílel na produkci alba.
Hudebně sice Leeho používání sekvencerů a syntezátorů zůstalo základním kamenem souboru, ale jeho zaměření na nové technologie doplnila Peartova adaptace Simmonsových elektronických bicích a perkusí. Lifesonův podíl na albu byl posílen v reakci na minimalistickou roli na Signals. Přesto zůstalo mnoho jeho charakteristických kytarových textur nedotčeno, například otevřené reggae akordy a funkové či novovlnné rytmy. Grace Under Pressure se dostalo do Top 5 v Kanadě a Velké Británii a do Top 10 v USA. V některých zemích, jako Švédsko, se stalo dosud nejlépe prodávaným albem (č. 18), zatímco v Německu (č. 43) a Finsku (č. 14) zaznamenalo první úspěch v hitparádách. Ačkoli "Distant Early Warning" nezaznamenalo úspěch v rádiích Top 40, v americkém žebříčku Album Rock Tracks dosáhlo na 5. místo.
S novým producentem Peterem Collinsem vydali Power Windows (1985) a Hold Your Fire (1987). Hudba na těchto dvou nahrávkách klade větší důraz na Leeovu mnohovrstevnatou práci se syntezátory. Přestože fanoušci a kritici vnímali Lifesonovu sníženou kytarovou aktivitu, její přítomnost byla stále patrná. Stejně jako mnozí kytaristé v polovině a na konci osmdesátých let experimentoval s procesory, které redukovaly jeho nástroj na ozvěnové akordové výbuchy a tenké stopy. Power Windows se v Kanadě dostalo na druhou příčku, zatímco ve Velké Británii a USA obsadilo devátou, respektive desátou pozici. Hlavní skladba "Big Money" se dostala do Top 50 v Kanadě, Velké Británii i USA a na 4. místo v americkém Mainstream Rock Chart. Hold Your Fire představuje rozšíření kytarového stylu z Power Windows a podle kritika Eduarda Rivadavii z Allmusic vyvrcholení této éry Rush. Deska získala zlatou certifikaci pouze v USA, zatímco předchozích pět počinů skupiny bylo platinových, přesto dosáhla 13. místa v Billboard 200 a Top 10 v Kanadě, Velké Británii a Finsku. Dvě skladby z ní, "Force Ten" a "Time Stand Still", obsadily 3. místo v americkém Mainstream Rock Tracks.
Po turné vydala formace u společností Anthem a Mercury také třetí živé album a videoklip A Show of Hands (1989), který zachytil aspekty Rush v 80. letech. Deska byla přijata s velkým nadšením fanoušků, avšak kritik časopisu Rolling Stone Michael Azerrad jí udělil 1,5 hvězdičky a označil ji za „hudební svalovinu“, zatímco fanoušci si trio často představují jako „svatou trojici“. Přesto A Show of Hands dosáhlo v USA zlaté a v Kanadě platinové certifikace. V této době se hudební formace rozhodla změnit mezinárodní nahrávací společnost z Mercury na Atlantic. Po odchodu Rush v roce 1989 vydalo Mercury dvojnásobně platinovou dvoudílnou kompilaci katalogu Rush Chronicles (1990).
Rush se od svého stylu z 80. let začal odklánět s deskami Presto a Roll the Bones. Na těchto dvou studiovkách, které produkoval nahrávací inženýr a hudebník Rupert Hine, se parta zbavila velké části svého klávesami nasyceného zvuku. Počínaje Presto (1989) se formace rozhodla pro aranžmá výrazně více zaměřená na kytary než předchozí dvě studiovky. Ačkoli syntezátory zůstaly, tento nástroj už nebyl ústředním prvkem skladeb Rush. Deska Roll the Bones (1991) v tomto trendu pokračovala a rozšířila použití standardního přístupu tří nástrojů s ještě menším důrazem na syntezátory než její předchůdkyně. Zatímco hudebně se tyto nahrávky nijak výrazně neodchylují od obecného poprockového zvuku, Rush do nich začlenili další styly, například funk a hip hop v "Roll the Bones" a jazz v instrumentální skladbě "Where's My Thing?". Skladba "Show Don't Tell" z Presto se stala hitem č. 1 v americkém Mainstream Rock Tracks Chart, zatímco v Kanadě se deska dostala do Top 10, v USA (č. 16) a Velké Británii (č. 27) byla méně úspěšná. Z Roll the Bones byly hity "Dreamline" (č. 1) a "Ghost of a Chance" (č. 2) v amerických mainstreamových rockových rádiích, což znamenalo obnovení prodeje studiových počinů Rush v USA (č. 3 a platina), Velké Británii (č. 10) a některých dalších částech severní Evropy.
Přechod od syntezátorů ke kytarovější a organičtější instrumentaci pokračoval na deskách Counterparts a Test for Echo (1996), obě vznikly ve spolupráci s Peterem Collinsem. Do té doby šlo o dvě z nejvíce kytarových studiovek formace Rush. Druhá zmíněná nahrávka obsahuje také prvky jazzového a swingového stylu Peartova bubnování, které se naučil od bubenického trenéra Freddieho Grubera v mezidobí mezi Counterparts a Test for Echo. Skladba "Stick It Out" z Counterparts se dostala na vrchol amerického Mainstream Rock Tracks Chart, přičemž deska se umístila na 2. místě v USA a na 6. místě v Kanadě. Test for Echo se v obou zemích dostala do Top 5, přičemž titulní skladba opět obsadila vrchol amerického Mainstream Rock Tracks Chart. V říjnu 1996 se band vydal na severoamerické turné, poprvé bez předskokana, nazvané "An Evening with Rush". Turné bylo rozděleno do dvou částí, které trvaly od října do prosince 1996 a od května do července 1997.
Po skončení turné v roce 1997 nastala pětiletá přestávka formace, především kvůli osobním tragédiím v životě Pearta. V srpnu 1997 zemřela při autonehodě jeho dcera Selena a v červnu 1998 následovala smrt jeho manželky Jacqueline na rakovinu. Peart si vzal pauzu na truchlení a přemýšlení, během níž hodně cestoval po Severní Americe na svém motocyklu BMW a ujel 88 000 km. V určitém okamžiku své cesty se rozhodl do kapely vrátit. Jeho kniha Ghost Rider: Cesty na cestě za uzdravením je kronikou této cesty. V ní píše o tom, jak na pohřbu Seleny řekl svým spoluhráčům: „Považujte mě za důchodce.“ 10. listopadu 1998 vyšlo třídiskové živé LP Different Stages, věnované památce Seleny a Jacqueline. Tuto nahrávku smíchal producent Paul Northfield a inženýrsky připravil Terry Brown, obsahuje záznamy vystoupení z turné Counterparts, Test For Echo a A Farewell to Kings a představuje čtvrté živé album sestavy. Po období smutku a zotavování a při návštěvě dlouholetého fotografa Rush Andrewa MacNaughtana v Los Angeles se Peart seznámil se svou budoucí ženou, fotografkou Carrie Nuttallovou. Vzali se 9. září 2000.
V lednu 2001 se Lee, Lifeson a Peart sešli, aby zjistili, zda by mohli Rush znovu dát dohromady. S pomocí producenta Paula Northfielda toto hudební uskupení vytvořilo sedmdesát čtyři minut hudby pro nové studiové dílo Vapor Trails, které bylo napsáno a nahráno v Torontu. Deska znamenala první studiovku Rush bez kláves ani syntezátorů od doby debutu Caress of Steel. Podle formace byl proces tvorby extrémně náročný a jeho dokončení trvalo přibližně 14 měsíců, což je nejdelší doba, jakou kdy strávili psaním a nahráváním studiové nahrávky. Vapor Trails vyšlo 14. května 2002; jako předzvěst návratu sloužil singl a hlavní skladba "One Little Victory", navržená tak, aby posluchače zaujala rychlým tempem kytar a bicích. Deska byla podpořena prvním turné po šesti letech, včetně historicky prvních koncertů v Brazílii a Mexico City, kde hráli před jedněmi z největších publik v jejich kariéře. Největší návštěvnost dosáhla kapacita 60 000 diváků v Sao Paulu. Vapor Trails se umístilo na 3. místě v Kanadě a na 6. místě v USA, zatímco ve Velké Británii se prodávalo neuspokojivě, dosáhlo 38. příčky.
V říjnu 2003 vyšlo živé LP a DVD Rush in Rio, které dokumentuje poslední vystoupení tohoto bandu na turné k Vapor Trails 23. listopadu 2002 na stadionu Maracana v brazilském Riu de Janeiru. Na oslavu 30. výročí skupiny vyšlo v červnu 2004 EP Feedback, nahrané na předměstí Toronta a obsahující osm coververzí od legend jako Cream, The Who a The Yardbirds – tedy kapel, které členové Rush uvádějí jako své inspirace z počátků. Pro podporu tohoto počinu a oslavu třicátých narozenin vyrazili na turné 30th Anniversary Tour, během kterého odehráli koncerty v USA, Kanadě, Velké Británii, Německu, Itálii, Švédsku, České republice a Nizozemsku. Koncert 24. září 2004 ve Festhalle ve Frankfurtu nad Mohanem byl natočen na DVD R30: 30th Anniversary World Tour, které vyšlo 22. listopadu 2005.
Během propagačních rozhovorů k DVD R30 členové formace prozradili, že začátkem roku 2006 plánují začít psát nový materiál. V lednu 2006 začali Lifeson a Lee v Torontu s komponováním skladeb, zatímco Peart tvořil texty, přičemž pobýval v jižní Kalifornii. V září 2007 se rozhodli najmout amerického producenta Nicka Raskulinecze, který se podílel na produkci nahrávky. V listopadu 2006 vstoupilo uskupení do Allaire Studios v Shokanu, stát New York, kde nahráli většinu materiálu. Nahrávání trvalo pět týdnů a skončilo v prosinci téhož roku. Dne 14. února 2007 bylo oficiálně oznámeno, že nová studiovka ponese název Snakes & Arrows. První singl "Far Cry" vyšel do severoamerických rádií 12. března 2007 a dosáhl druhé pozice v žebříčcích Mediabase Mainstream i Radio and Records Charts.
Na webových stránkách Rush, které byly 12. března 2007 přepracovány právě kvůli novému počinu, bylo rovněž oznámeno, že v létě vyráží na turné. Deska Snakes & Arrows vyšla 1. května 2007 v Severní Americe, kde debutovala na 3. místě žebříčku Billboard 200 s přibližně 93 000 prodanými kusy v prvním týdnu. Stejnou příčku obsadila i v Kanadě, zatímco ve Velké Británii dosáhla 13. pozice. Celosvětově se prodalo zhruba 611 000 kopií. U příležitosti začátku hurikánové sezóny v Atlantiku byla 1. června 2007 vydána skladba "Spindrift" jako oficiální druhý rádiový singl, zatímco "The Larger Bowl (A Pantoum)" se dočkala singlového statusu 25. června téhož roku. "The Larger Bowl" se dostala do první dvacítky žebříčků Billboard Mainstream Rock a Mediabase Mainstream, zatímco "Spindrift" se v žádném komerčním žebříčku neobjevil. Mezikontinentální turné na podporu počinu začalo 13. června 2007 v Atlantě (Georgia) a skončilo 29. října 2007 v Helsinkách v Hartwall Aréně.
Část turné Snakes & Arrows v roce 2008 odstartovala 11. dubna v San Juanu v Portoriku v José Miguel Agrelot Coliseum a skončila 24. července v Noblesville v Indianě ve Verizon Wireless Music Center. Dne 15. dubna 2008 vydala formace dvojalbum Snakes & Arrows Live, které dokumentuje první část turné, nahranou v Ahoy Aréně v Rotterdamu 16. a 17. října 2007. DVD a Blu-ray záznam stejných koncertů vyšel 24. listopadu 2008. Jak se Rush blížili ke konci tohoto turné, oznámili své první televizní vystoupení v USA po více než 30 letech. Dne 16. července 2008 se objevili v pořadu The Colbert Report, kde s nimi Stephen Colbert udělal rozhovor a zahráli "Tom Sawyer".
16. února 2009 Lifeson poznamenal, že sestava možná začne na podzim 2009 pracovat na novém počinu, který opět produkuje americký producent Nick Raskulinecz. V listopadu 2009 Lee, Lifeson a Peart získali na výročních cenách SOCAN v Torontu ocenění za mezinárodní úspěchy. Dne 19. března 2010 zveřejnila televize CBC videorozhovor s Leem a Lifesonem, v němž hovořili o uvedení Rush do kanadské Síně slávy písničkářů 28. března 2010 v George Weston Recital Hall v Toronto Centre for the Arts. Skupina byla oceněna za skladby "Limelight", "Closer to the Heart", "The Spirit of Radio", "Tom Sawyer" a "Subdivisions". Kromě diskuse o uvedení se Lee a Lifeson dotkli i budoucího materiálu, přičemž Lee řekl: „Ještě před měsícem a půl jsme neměli žádné písně. A teď jsme psali a teď máme asi šest písní, které prostě milujeme...“ 26. března 2010 v rozhovoru pro The Globe and Mail Lifeson naznačil možnost dvou doprovodných turné. Brzy poté Peart potvrdil, že se Nick Raskulinecz vrátil jako koproducent.
V dubnu 2010 vstoupili Rush s Raskulineczem do Blackbird Studios v Nashvillu v Tennessee, aby nahráli "Caravan" a "BU2B", dvě nové písně, které se měly objevit na studiovém albu Clockwork Angels. Skladby "Caravan" a "BU2B" byly společně vydány 1. června 2010 a zpřístupněny k online stahování. První část turné Time Machine Tour začala 29. června v Albuquerque v Novém Mexiku a skončila 17. října v Santiagu v Chile na Národním stadionu. Zaznělo na něm celé album Moving Pictures, stejně jako skladby "Caravan" a "BU2B". Bylo naznačeno, že se Rush po skončení Time Machine Tour vrátí do studia a v roce 2011 plánují vydat Clockwork Angels. 19. listopadu 2010 však oznámili, že Time Machine Tour prodlouží. Druhá část začala 30. března 2011 ve Fort Lauderdale na Floridě a skončila 2. července 2011 v George ve státě Washington. 8. listopadu 2011 vydali Time Machine 2011, koncertní DVD, Blu-ray a dvojité CD dokumentující koncert z 15. dubna 2011 v Quicken Loans Areně v Clevelandu v Ohiu. Po skončení druhé části turné Rush vstoupili do studií Revolution Recording v Torontu, aby dokončili nahrávání Clockwork Angels. 19. dubna 2012 vyšel druhý singl "Headlong Flight". Peart a spisovatel Kevin J. Anderson spolupracovali na novelizaci Clockwork Angels, která vyšla v září 2012.
Studiový počin Clockwork Angels vyšel 12. června 2012 ve Spojených státech a Kanadě, dosáhl 1. místa v Kanadě, 2. v USA, 21. ve Velké Británii a dostal se do Top 10 na většině tradičních severoevropských trhů, kde uskupení působí. Podpůrné turné Clockwork Angels Tour začalo 7. září 2012, vystoupení 25. listopadu 2012 ve Phoenixu a 28. listopadu 2012 v Dallasu bylo nahráno na živé CD/DVD/Blu-ray, které vyšlo 19. listopadu 2013. Během evropské části turné, které absolvovali 8. června 2013 na Sweden Rock Festivalu, šlo o první festivalové vystoupení po 30 letech. 31. srpna 2011 Rush změnili americkou distribuci z Atlantic Records na metalové vydavatelství Warner Brothers, Roadrunner Records, které se postaralo o distribuci Time Machine 2011. V roce 2011 vyšla i alba Run Machine: Live in Cleveland a Clockwork Angels. Anthem/Universal Music bude nadále vydávat jejich hudbu v Kanadě. Dne 18. dubna 2013 byla skupina uvedena do Rock and Rollové síně slávy.
18. listopadu 2013 Lifeson uvedl, že se sestava zavázala dát si po skončení světového turné na podporu alba Clockwork Angels roční pauzu. „Zavázali jsme se, že si dáme zhruba rok pauzu,“ řekl Lifeson. „Všichni jsme se dohodli, že když jsme na začátku srpna dokončili toto turné, vezmeme si volno a nebudeme mluvit o věcech kapely ani si nic plánovat. Zavázali jsme se, že si dáme rok pauzu, takže nám to určitě vydrží až do konce příštího léta. To je minimum. Nezastavili jsme se ani jsme neskončili. Teď jen odpočíváme. V klidu si užíváme současného zaměstnání.“
V září 2014 byl ohlášen box set Rush R40, který měl připomenout čtyřicáté výročí vydání debutové desky Rush. Obsahoval pět dříve vydaných živých videoklipů a různé dosud nezveřejněné záběry z celé kariéry uskupení. 22. ledna 2015 oznámili turné Rush R40 Tour, které oslavilo čtyřicáté výročí Peartova členství ve skupině. Turné začalo 8. května v Tulse v Oklahomě a skončilo 1. srpna v Los Angeles.
29. dubna 2015 Lifeson v rozhovoru uvedl, že R40 může být posledním velkým turné Rush kvůli jeho psoriatické artritidě a Peartově chronickému zánětu šlach. Poznamenal, že to nemusí nutně znamenat konec formace a naznačil možnost menších turné a omezených vystoupení. Uvedl také, že by rád pracoval na soundtracích s Leem. 7. prosince 2015 Peart v rozhovoru oznámil, že odchází do důchodu. Následující den Lee trval na tom, že Peartovy výroky byly vytrženy z kontextu a naznačil, že si prostě dává pauzu. Lifeson v roce 2016 potvrdil, že turné R40 bylo posledním velkým turné kapely. V listopadu 2016 byl ohlášen poslední dokumentární film Time Stand Still.
Dne 16. ledna 2018 řekl Lifeson deníku The Globe and Mail, že je nepravděpodobné, že by Rush odehráli další koncerty nebo nahráli nový materiál. Řekl: „Nemáme žádné plány na další turné nebo nahrávání. V podstatě jsme skončili. Po 41 letech jsme měli pocit, že už toho bylo dost.“
7. ledna 2020 Peart zemřel ve věku 67 let po tři a půl roku trvajícím boji s glioblastomem, typem rakoviny mozku. O rok později Lee potvrdil časopisu Rolling Stone, že Rush skončili, a vyjádřil nemožnost pokračování kapely bez Pearta: „To je konec, že? To je konec. Stále jsem velmi hrdý na to, co jsme udělali. Nevím, co budu v hudbě dělat dál. A jsem si jistý, že Al taky ne, ať už společně, odděleně nebo jakkoli jinak. Ale hudba Rush je vždycky naší součástí. A nikdy bych neváhal zahrát některou z těch písní ve správném kontextu. Ale zároveň musíš vzdát úctu tomu, co jsme my tři s Neilem společně udělali.“
V rozhovoru pro Make Weird Music z ledna 2021 Lifeson prozradil, že s Leem jednají o společné práci na nové hudbě: „Oba toužíme se dát znovu dohromady a tak trochu se vrátit k tomu, co děláme od svých čtrnácti let a co nás baví. A funguje nám to spolu opravdu, opravdu dobře. Takže uvidíme, co se s tím stane.“ Lifeson v rozhovoru s Eddiem Trunkem z června 2021 zopakoval status Rush a možnost pokračování spolupráce s Leem: „Není možné, aby Rush ještě někdy existoval, protože Neil tu není, aby byl jeho součástí. Ale to neznamená, že nemůžeme dělat jiné věci a že nemůžeme dělat věci, které jsou prospěšné pro naše komunity, a tak dále. Mám spoustu plánů na takové věci, které nemusí nutně zahrnovat Geddyho. Pořád se mě na to někdo ptá – uděláme tohle, nebo uděláme tamto? Kdo ví? Jediné, co vím, je, že se máme pořád rádi a jsme pořád velmi, velmi dobří přátelé a vždycky budeme...“
Geddy Lee – Vysoký hlasový projev Geddyho Leeho byl vždy charakteristickým znakem Rush – a někdy i terčem kritiky, zejména v počátcích kariéry uskupení, kdy Leeho vokály byly vysoké a silně připomínaly jiné zpěváky, například Roberta Planta z Led Zeppelin. V recenzi v The New York Times se objevil názor, že Leeův hlas „připomíná munchkinovo kázání“. Přestože se jeho hlas zjemnil, bývá často popisován jako kvílivý. Na druhou stranu jeho instrumentální schopnosti jsou kritizovány jen zřídka. Jako baskytaristy, kteří měli největší vliv na jeho styl hry, uvedl Jeffa Berlina, Jacka Casadyho, Johna Entwistla, Jacka Bruce a Chrise Squirea. Leeho styl, technika a schopnosti hry na baskytaru ovlivnily rockové a heavymetalové hudebníky a inspirovaly hráče jako Steve Harris, John Myung, Les Claypool a Cliff Burton. Lee je schopen během živého koncertu ovládat různé nástroje současně, což je nejvíce patrné, když hraje na baskytaru a klávesy, zpívá a spouští nožní pedály jako v písni "Tom Sawyer".
Alex Lifeson – Jako kytarista je známý především pro své charakteristické riffování, elektronické efekty a zpracování, neortodoxní akordové struktury a bohatý arzenál vybavení, které v průběhu let používal. V době dospívání byl ovlivněn Jimi Hendrixem, Petem Townshendem, Jeffem Beckem, Ericem Claptonem a Jimmym Pagem, v sedmdesátých letech Lifeson do zvuku Rush začlenil doteky španělské a klasické hudby, což odráželo jeho zájem o progresivní rockové kytaristy, jako byli Steve Hackett a Steve Howe. Aby se přizpůsobil Leeho rozšiřujícímu se používání syntezátorů v 80. letech, inspiroval se Lifeson u kytaristů jako Allan Holdsworth, Andy Summers z The Police a The Edge z U2, kteří mu poskytli vzory pro přehodnocení role kytary v hudbě Rush. Lifesonova kytara se vrátila do popředí v 90. letech, a to zejména na albu Vapor Trails (2002). Během živých vystoupení byl zodpovědný za namlouvání různých kytarových efektů, používání basových pedálových syntezátorů a doprovodných vokálů.
Neil Peart – Peart byl hudebními fanoušky, kritiky a kolegy hudebníky zvolen nejlepším rockovým bubeníkem podle časopisu Drummerworld. Byl také považován za jednoho z nejlepších praktiků koncertního bubenického sóla. Zpočátku se Peart inspiroval Keithem Moonem, poté vstřebal vliv dalších rockových bubeníků 60. a 70. let, jako byli Ginger Baker, Carmine Appice a John Bonham. Začlenění neobvyklých nástrojů (pro rockové bubeníky té doby), jako byla zvonkohra a trubkové zvony, spolu s několika standardními prvky soupravy pomohlo vytvořit velmi pestrou sestavu. Peartova bicí souprava, kterou neustále upravoval, nabízela obrovské množství bicích nástrojů pro zvukovou rozmanitost. Po dvě desetiletí Peart zdokonaloval svou techniku; každé nové album Rush představovalo rozšířený slovník bicích nástrojů. V devadesátých letech s pomocí bubenického trenéra Freddieho Grubera znovu objevil svůj styl. Peart byl také hlavním textařem uskupení a v průběhu let na sebe strhl velkou pozornost svým eklektickým stylem. V prvních letech existence party byly Peartovy texty zaměřeny převážně na fantasy/science fiction, ačkoli po roce 1980 se více zaměřoval na sociální, emocionální a humanitární témata. V roce 2007 se umístil na druhém místě v žebříčku časopisu Blender '40 nejhorších textařů v rocku', Allmusic naopak Pearta označil za jednoho z nejvyspělejších rockových textařů.
Koncertní činnost – Členové Rush sdíleli silnou pracovní morálku a při živých vystoupeních se snažili o přesné ztvárnění skladeb ze svých alb. Aby tohoto cíle dosáhli, zařadili Rush od konce 80. let do svého koncertního vybavení objemný stojan s digitálními samplery, které v reálném čase obnovovaly zvuky netradičních nástrojů, doprovodů, vokálních harmonií a dalších zvukových „událostí“, aby odpovídaly zvukům studiových verzí písní. Při živých vystoupeních si členové uskupení rozdělili povinnosti ve většině skladeb. Každý měl k dispozici jeden nebo více MIDI kontrolérů, které byly pro každou skladbu nabité různými zvuky, a pomocí dostupných končetin spouštěl zvuky a současně hrál na svůj primární nástroj (nástroje). Právě díky této technologii byla formace schopna prezentovat své aranže v živém prostředí s úrovní komplexnosti a věrnosti, kterou fanoušci očekávali, a bez nutnosti uchýlit se k použití doprovodných skladeb nebo zaměstnávat dalšího člena. Koordinované používání pedálových kláves a dalších elektronických spouštěčů k „přehrávání“ nasamplovaných nástrojů a zvukových událostí bylo nenápadně patrné při jejich živých vystoupeních, zejména na koncertním DVD R30: 30th Anniversary World Tour z roku 2005.
Základním prvkem koncertů Rush bylo sólo na bicí Neila Pearta. Jeho bubenická sóla obsahovala základní rámec postupů propojených úseky improvizace, díky čemuž bylo každé vystoupení jedinečné. S každým dalším turné se sóla zdokonalovala a některé sestavy byly vypuštěny ve prospěch novějších, složitějších. Od poloviny osmdesátých let Peart používal MIDI trigger pady ke spouštění zvuků nasamplovaných z různých akustických bicích nástrojů, které by jinak zabíraly příliš velkou plochu pódia, jako jsou marimba, harfa, templářské bloky, triangly, zvonkohra, orchestrální zvony, trubkové zvony a vibraslap, jakož i další, esoteričtější bicí nástroje.
Jedním z výrazných prvků koncertů byly rekvizity na pódiu, v jednu chvíli nazývané 'diverze'. Mezi tyto rekvizity patřily pračky, historické popcornovače nebo animace a nafukovací králíci vylézající z obřích klobouků za kapelou. Od poloviny 90. let rekvizity často zabíraly Leeovu stranu pódia (levé pódium) jako způsob, jak vyvážit stohy zesilovačů na Lifesonově straně (pravé pódium), když se Lee rozhodl místo zesilovačů použít komorní uspořádání své strany pódia.
Hudební styl skupiny Rush se v průběhu let výrazně změnil. Její debutové album bylo silně ovlivněno britským hardrockem založeným na blues: směsicí zvuků a stylů rockových kapel jako Black Sabbath, The Who, Cream a Led Zeppelin. Později byl Rush stále více ovlivňován kapelami britského progresivního rockového hnutí poloviny 70. let, zejména Pink Floyd, Genesis, Yes a Jethro Tull. Zda lze Rush skutečně považovat za progresivní rockovou skupinu, je mezi fanoušky tohoto žánru kontroverzní otázkou, ale v tradici progresivního rocku psali Rush rozsáhlé písně s nepravidelnou a proměnlivou náladou, témbrem a metrem, kombinované s texty ovlivněnými Ayn Randovou. V osmdesátých letech Rush spojili svůj zvuk s trendy tohoto období a experimentovali s novou vlnou, reggae a pop rockem. V tomto období kapela nejrozsáhleji využívala nástroje, jako jsou syntezátory, sekvencery a elektronické bicí nástroje. Počátkem 90. let kapela opět transformovala svůj styl, aby se vrátila k více uzemněnému hardrockovému stylu a zároveň se sladila s alternativním rockovým hnutím.
Více než 40 let činnosti poskytlo skupině Rush příležitost k hudební rozmanitosti napříč její diskografií. Stejně jako u mnoha jiných uskupení, které jsou známé svým experimentováním, i zde změny nevyhnutelně vedly k nesouhlasu kritiků a fanoušků. Většina hudby party vždy obsahovala syntetické nástroje, což bylo zdrojem sporů mezi fanoušky a kritiky. Zejména intenzivní používání syntezátorů a klávesových nástrojů skupinou v 80. letech na albech Grace Under Pressure, Power Windows a Hold Your Fire.
Členové formace Rush poznamenali, že lidé buď Rush milují, nebo nenávidí, což má za následek silné odpůrce a intenzivně loajální fanouškovskou základnu. Jako svůj vliv uvádějí významní hudební umělci, například Alice in Chains, Anthrax, Dream Theater, Fishbone, Foo Fighters, Iron Maiden, Jane's Addiction, Manic Street Preachers, Meshuggah, Metallica, No Doubt, Pixies, Primus, Queensrÿche, Rage Against the Machine, Red Hot Chili Peppers, The Smashing Pumpkins, Elliott Smith, Soundgarden a Tool. Trent Reznor z Nine Inch Nails v dokumentu Rush: Beyond the Lighted Stage z roku 2010 uvedl, že Rush je jednou z jeho nejoblíbenějších kapel, a také uvedl, že zejména období kapely na počátku 80. let na něj mělo velký vliv, pokud jde o začlenění kláves a syntezátorů do hard rocku.
Od roku 1998 měla skupina Rush nárok na nominaci do Rock and Rollové síně slávy; v roce 2012 byla nominována na vstup a její uvedení bylo oznámeno 11. prosince 2012. Důvodem předchozího vyloučení mohl být jejich žánr. Spisovatelka deníku USA Today Edna Gundersonová kritizovala Síň slávy za vyloučení některých žánrů, včetně progresivního rocku, příznivci se odvolávali na úspěchy kapely, včetně dlouhověkosti, zdatnosti a vlivu.
Dne 24. dubna 2010 měl na filmovém festivalu Tribeca premiéru dokumentární film Rush: Beyond the Lighted Stage, který režírovali Scot McFadyen a Sam Dunn. Poté získal Cenu publika Tribeca Film Festivalu. 53. ročník Grammy Awards byl nominován na nejlepší dlouhý videoklip, prohrál však s dokumentem o skupině The Doors When You're Strange. 10. června 2010 začal film v omezeném počtu promítat v kinech a 29. června 2010 vyšel na DVD a Blu-ray v USA a Kanadě. Film se zabývá vlivem skupiny na populární hudbu a důvody, proč byl tento vliv v průběhu let nedostatečně prezentován. Děje se tak prostřednictvím rozhovorů s populárními hudebníky, profesionály z hudebního průmyslu a samotnými členy kapely.
Dne 25. června 2010 obdržela skupina Rush hvězdu na Hollywoodském chodníku slávy na adrese 6752 Hollywood Boulevard. Kritika Rush nadále oceňovala i v roce 2010, kdy 28. září Classic Rock oznámil, že Rush budou v tom roce oceněni jako žijící legendy na Marshall Classic Rock Roll of Honour Awards ve Velké Británii. Cena byla předána 10. listopadu 2010. Dne 29. září oznámil Billboard.com, že Rush obdrží také cenu Legends of Live 2010 za významný a trvalý přínos živé hudbě a umění živého vystupování a oslovení fanoušků prostřednictvím koncertního zážitku. Cena byla předána na Billboard Touring Awards 4. listopadu 2010.
V roce 2013 kanadská vláda ocenila Rush trvalou poštovní známkou první třídy s ikonickým logem Rush "Starman", která je ekvivalentem známky 'forever'v USA.
V roce 1996 byli členové kapely jmenováni důstojníky Řádu Kanady. V květnu 2012 obdržela kapela na slavnostním ceremoniálu v Rideau Hall cenu generálního guvernéra za celoživotní umělecký přínos, po níž následoval následující den slavnostní galavečer v Národním uměleckém centru na oslavu oceněných. V roce 2017 byly na počest členů formace pojmenovány tři nové druhy mikrobů.
Rush vydal 24 zlatých a 14 platinových desek (včetně tří multiplatinových), čímž se zařadil na páté místo za Beatles, The Rolling Stones, KISS a Aerosmith v počtu zlatých nebo platinových studiových alb rockové skupiny ve Spojených státech. V roce 2005 prodali Rush v USA přibližně 25 milionů kopií svých alb (88. místo mezi nahrávacími společnostmi) a celosvětově 40 milionů. V dubnu 2021 bylo album Moving Pictures nejprodávanějším albem skupiny s více než 5 miliony prodaných kusů a bylo certifikováno RIAA jako 5× platinové.
Přestože se po zlatém Test for Echo (které se umístilo na 5. místě žebříčku Billboard 200) skupina na pět let ztratila z povědomí veřejnosti a byla v USA odsunuta téměř výhradně na klasické rockové stanice, dosáhlo album Vapor Trails v prvním týdnu po vydání v roce 2002 6. místa v žebříčku Billboard 200 s 108 000 prodanými kopiemi. Do dnešního dne se ho prodalo přibližně 343 000 kusů. Následné turné k albu Vapor Trails vydělalo přes 24 milionů dolarů a zúčastnilo se ho největší publikum, které kdy vidělo koncert kapely Rush: 60 000 fanoušků v brazilském Sao Paulu.
Třícédéčkové živé album Rush in Rio (2003) získalo zlatý certifikát, což znamenalo čtvrté desetiletí, kdy bylo vydáno album Rush, které získalo alespoň zlatý certifikát. V roce 2004 se album Feedback probojovalo do první dvacítky žebříčku Billboard 200 a dostalo se do rozhlasového vysílání. Album skupiny z roku 2007, Snakes & Arrows, debutovalo na 3. místě (jen o jednu pozici za nejvýše postavenými alby Rush, Counterparts (1993) a Clockwork Angels (2012), která obě debutovala na 2. místě) v žebříčku Billboard 200. V prvním týdnu po vydání se ho prodalo asi 93 000. Jedná se o 13. studiový počin, který se objevilo v Top 20, a 27. desku formace, která se v žebříčku objevila. Album také debutovalo na 1. místě v žebříčku Billboard Top Rock Albums, a když bylo o měsíc později vydáno ve formátu MVI, dosáhlo na 1. místo v žebříčku Top Internet Albums.
Turné na podporu alba Snakes & Arrows v letech 2007 a 2008 vydělalo 21 milionů dolarů, respektive 18,3 milionu dolarů, což Rush vyneslo 6.resp. 8. místo výdělečnosti mezi letními rockovými koncerty.