Glam metal

Charakteristika glam metalu

Hudebně kombinuje glam metal tradiční heavymetalový zvuk s prvky hard rocku a punk rocku, přičemž přidává vyhrávky a kytarové riffy ovlivněné popem. Stejně jako další heavymetalové skladby z 80. let (zejména thrashmetalové), často obsahuje rychlá a technicky náročná kytarová sóla. Charakteristické je rovněž hojné využívání vokálních harmonií, především v typických power baladách – pomalých, emotivních písních, které postupně gradují do silného finále. Tyto balady byly komerčně nejúspěšnějšími singly žánru a otevřely jej širšímu publiku, které by jinak tradiční heavy metal příliš neoslovil. Lyrická témata se často točí kolem lásky a touhy, přičemž písně bývají věnovány konkrétní ženě.

Po vizuální stránce silně navazuje na glam rock 70. let. Typickým znakem jsou velmi dlouhé nalakované vlasy, výrazné líčení, křiklavé outfity a doplňky – zejména těsné džíny nebo kožené kalhoty, spandex a čelenky. Vizuální stránka stylu zaujala hudební producenty, především televizní stanici MTV, jejíž vznik se časově shodoval s nástupem tohoto žánru. Interpreti glam metalu se nechvalně proslavili svým zhýralým životním stylem plným drog, striptérek a divokých večírků, o nichž se často psalo v bulvárním tisku.

Socioložka Deena Weinsteinová upozorňuje na množství různých označení pro komerčnější formy heavy metalu, které shrnuje pod název lite metal. Patří sem mimo jiné glam metal, melodic metal, false metal, poodle bands, nerf metal, pop metal či metal pop – poslední z těchto pojmů zavedl kritik Philip Bashe v roce 1983 pro popis kapel jako Van Halen a Def Leppard. Podle AllMusic označuje pojem pop metal celou popem ovlivněnou hardrockovou a heavymetalovou scénu 80. let (např. Def Leppard, Bon Jovi nebo Europe), zatímco termín hair metal zdůrazňuje především extravagantní oblečení a výrazný makeup – jak to ztělesňují Poison a Mötley Crüe. Hanlivé označení hair metal se začalo běžně používat na počátku 90. let, kdy 'alternativní' grunge začal vytlačovat metal osmdesátek. V definitivním metalovém rodokmenu dokumentu Metal: A Headbanger's Journey antropolog Sam Dunn odlišuje pop metal (zahrnující Def Leppard, Europe, Whitesnake) od glam metalových part jako Mötley Crüe a Poison.

V letech 1981 – 1984 vyšlo několik zásadních studiových nahrávek, které pomohly definovat podobu žánru a výrazně ovlivnily vývoj rockové hudby během osmdesátek. Mezi tato LP patří:

Quiet RiotMetal Health

Mötley CrüeToo Fast for Love

W.A.S.P.W.A.S.P.

RattOut of the Cellar

Mötley CrüeShout at the Devil

DokkenTooth and Nail

Twisted SisterStay Hungry

AutographSign In Please

Def LeppardPyromania

Bon JoviBon Jovi




Historie glam metalu

Předchůdci

Hudební novinář Stephen Davis uvádí, že kořeny tohoto stylu lze vystopovat až ke skupinám jako KISS, Boston, Cheap Trick a New York Dolls. Právě Kiss – a v menší míře také Alice Cooper – podle něj sehráli klíčovou roli v utváření žánru. Finské uskupení Hanoi Rocks, které bylo výrazně ovlivněno New York Dolls, přispělo k formování vizuální stránky hair metalu.

Za velmi vlivné bývá považováno také hudební těleso Van Halen, které se v roce 1978 objevilo na losangeleské scéně Sunset Strip. Jejich charakteristický zvuk vycházel z mistrovství kytaristy Eddieho Van Halena, jenž zpopularizoval techniku zvanou tapping. Ta byla poprvé představena v instrumentálce "Eruption" z debutového alba formace z roku 1978. Právě tento kytarový styl, spolu s energickým jevištním projevem zpěváka Davida Lee Rotha, měl na glam metal zásadní vliv – přesto Van Halen nikdy zcela nepřijali jeho estetiku. Dalším určujícím momentem byl studiový počin Def Leppard z roku 1981 – jejich druhá deska High 'n' Dry, která kombinovala prvky glam rocku a heavy metalu, pomohla definovat zvuk hard rocku pro celé následující desetiletí.


První vlna (1981 - 1985)

Na počátku 80. let se uskupení z různých koutů Spojených států začala přibližovat zvuku, který se později ustálil jako glam metal. V roce 1981 vydali Mötley Crüe (z Los Angeles) svou debutovou desku Too Fast for Love, Dokken (rovněž z Los Angeles) přispěli prvotinou Breaking the Chains a Kix (ze západního Marylandu) přišli s eponymním albem Kix. O rok později následovali Night Ranger ze San Franciska s nahrávkou Dawn Patrol, která se probojovala do americké Top 40.

Rok 1983 znamenal zlom v historii heavy metalu: Metal Health od Quiet Riot se stalo prvním heavymetalovým albem, které dosáhlo vrcholu hitparády Billboard. Úspěch Quiet Riot otevřel cestu mnoha dalším heavymetalovým formacím – glamovým i jiným. V témže roce zaznamenal metal nebývalý komerční průlom: Mötley Crüe vydali svou druhou studiovku Shout at the Devil, Def Leppard triumfovali se třetí deskou Pyromania a Kiss se představili albem Lick It Up. Ačkoli glam metal v té době ještě nebyl plně vyprofilovaným subžánrem, tyto partičky otevřely dveře dalším.

Pyromania od Def Leppard – později desetkrát platinová – dosáhla druhého místa v žebříčku Billboard 200. Díky podpoře MTV se singly "Foolin’", "Photograph" a "Rock of Ages" dostaly do americké Top 40. Styl, který Pyromania nastolila, byl široce napodobován, především nastupující scénou v Kalifornii. Nejintenzivnější rozvoj glam metalu se odehrával v klubech na Sunset Strip v Los Angeles – jako The Trip, Whisky a Go Go nebo Starwood. Tyto podniky postupně přestaly rezervovat 'nepohodlné' punkové skupiny kvůli obavám z násilí a zaměřily se na metalová uskupení, která často platila za možnost vystupovat (pay to play), čímž se zformovala pulzující scéna hardrockové hudby. Díky tomu řada nových part byla schopna už v roce 1984 vydat své debuty – například Ratt (z L.A.) s průlomovou nahrávkou Out of the Cellar, Bon Jovi (z New Jersey) s Bon Jovi, Great White s deskou Great White, Black 'n Blue (z Portlandu v Oregonu) s Black 'n Blue, Autograph s Sign In Please a W.A.S.P. se stejnojmenným albem. V témže roce vydala Lita Ford svou druhou studiovku Dancin' on the Edge, Quiet Riot navázali na úspěch deskou Condition Critical, Dokken představili druhé album Tooth and Nail a Kiss přišli s glam metalově laděným Animalize. Všechny tyto soubory hrály důležitou roli při formování zvuku a vizuálu glam metalu v raných 80. letech.

V roce 1985 se objevila další vlna komerčně úspěšných glammetalových počinů. Mötley Crüe vydali Theatre of Pain, Ratt druhou studiovku Invasion of Your Privacy, Dokken třetí nahrávku Under Lock and Key, Stryper debutovali s Soldiers Under Command, Bon Jovi navázali deskou 7800° Fahrenheit a Autograph přispěli druhým albem That's the Stuff. Losangeleská scéna na Sunset Stripu dál dominovala: hrály zde i formace jako London, původně glamrocková sestava ze 70. let, v níž se vystřídali budoucí členové Mötley Crüe, Cinderella, W.A.S.P. a Guns N' Roses. Právě London v roce 1985 konečně vydali debutové LP Non Stop Rock.


Druhá vlna (1986 - 1991)

V polovině 80. let se glam metal ve Spojených státech stal hlavním proudem populární hudby. Mnohá videa těchto formací rotovala na MTV, často na předních místech denních žebříčků. Některé z nich se objevily i v pořadu Headbanger's Ball, který se stal jedním z nejsledovanějších programů stanice s více než 1,3 milionu diváků týdně. Skupiny zároveň zněly z rádií, jako například KNAC v Los Angeles. Hit "Livin' on a Prayer" od Bon Jovi dosáhl v 80. letech prvního místa v žebříčku Billboard Hot 100 – a v následujících letech se do čela dostaly ještě další tři jejich písně. Rok 1986 byl pro glammetalovou scénu zásadní: Bon Jovi tehdy vydali svůj komerčně nejúspěšnější studiový počin Slippery When Wet. Tato nahrávka, která kombinovala tvrdší kytary s popovou melodičností, strávila osm týdnů na vrcholu žebříčku Billboard 200 a ve Spojených státech se jí prodalo přes 12 milionů kusů. Stala se tak prvním hardrockovým albem s třemi singly v první desítce, z nichž dva dokonce obsadily první příčku.

Švédská parta Europe přišla v roce 1986 s hymnickou deskou The Final Countdown, která se dostala do Top 10 v několika zemích včetně USA, přičemž stejnojmenný singl dobyl žebříčky v 26 zemích. Stryper ve stejném roce prorazili s platinovou nahrávkou To Hell with the Devil, kde skloubili tvrdý rock s glam metalem a křesťansky laděnými texty. Dvě formace z Pensylvánie – Poison a Cinderella – debutovaly multi-platinovými alby Look What the Cat Dragged In a Night Songs. Van Halen představili 5150, své první LP se Sammy Hagarem, které strávilo tři týdny na prvním místě v USA a prodalo se ho přes šest milionů kopií. I zavedené hardrockové soubory jako Scorpions, Whitesnake, Dio, Aerosmith, Kiss, Alice Cooper, Ozzy Osbourne, Judas Priest nebo Accept začaly do svého zvuku i vizuální prezentace začleňovat prvky hair metalu, protože jeho popularita raketově rostla.

Komerční úspěch glam metalu pokračoval i v roce 1987: Mötley Crüe vydali Girls, Girls, Girls, White Lion se přihlásili s LP Pride a Def Leppard vydali desku Hysteria se sedmi hitovými singly. Jedním z největších průlomů dekády byli Guns N' Roses, kteří vznikli sloučením formací L.A. Guns a Hollywood Rose. Jejich debut Appetite for Destruction se stal nejprodávanějším debutem všech dob, přičemž přinesl tři singly v Top 10 – včetně jedničky "Sweet Child O' Mine". Styl byl natolik dominantní, že i kalifornská hardcore punková parta T.S.O.L. v té době přešla na glammetalový zvuk. Do téže vlny se zapojili také Faster Pussycat se svou debutovou eponymní deskou a Dokken s dalším úspěšným studiovým albem Back for the Attack.

V závěru dekády slavil glam metal další triumfy: Bon Jovi vydali v roce 1988 úspěšnou nahrávku New Jersey a Van Halen přišli s OU812. Poison triumfovali albem Open Up and Say... Ahh!, které obsahovalo hit číslo jedna "Every Rose Has Its Thorn" a celosvětově se jej prodalo osm milionů kopií. V roce 1988 vydali své stejnojmenné debuty také Britny Fox z Filadelfie a Winger z New Yorku. O rok později přišli Mötley Crüe se svým komerčně nejúspěšnějším studiovým počinem Dr. Feelgood. V témže roce debutovali rovněž Danger Danger z New Yorku, Dangerous Toys z Austinu v Texasu (kteří do stylu přimíchali špetku jižanského rocku) a Enuff Z'Nuff z Chicaga, kteří svému projevu dodali i nádech psychedelie. Rok 1989 přinesl také úspěšné prvotiny Warrant s deskou Dirty Rotten Filthy Stinking Rich a Skid Row se stejnojmenným albem, které dosáhlo šesté příčky v Billboard 200 – šlo však už o jedny z posledních triumfů éry glam metalu.

Na přelomu desetiletí vstoupil glam metal do 90. let jako jeden z komerčně nejvýraznějších žánrů populární hudby – jenže tahle "jízda" už dlouho nepokračovala. V roce 1990 se debutová nahrávka Slaughter Stick It to Ya vyšplhala na 18. místo a eponymní album FireHouse obsadilo příčku číslo 21 – ale to už bylo téměř maximum, co mohl žánr nabídnout, než jej smetla nastupující vlna grunge a alternativy.


Některá z hlavních alb z období 1985 - 1991 byla:

Mötley Crüe - Girls, Girls, Girls

Ratt - Invasion of Your Privacy

W.A.S.P. - The Last Command

Poison - Look What the Cat Dragged In

Cinderella - Night Songs

Stryper - To Hell with the Devil

Bon Jovi - Slippery When Wet

Def Leppard - Hysteria

Europe - The Final Countdown

Whitesnake - Whitesnake

Mötley Crüe - Dr. Feelgood

Bon Jovi - New Jersey

Winger - Winger

Poison - Open Up and Say...Ahh!

Warrant - Cherry Pie

Mötley Crüe - Theatre Of Pain

Skid Row - Skid Row


Úpadek

Film z roku 1988 The Decline of Western Civilization Part II: The Metal Years (Úpadek západní civilizace, část II: Metalové roky) zachytil losangeleskou scénu úspěšných i začínajících kapel. Zároveň zdůraznil excesy glam metalu – zejména scénu, ve které byl kytarista W.A.S.P. Chris Holmes zpovídán, zatímco popíjel vodku na plovoucím lehátku v bazénu, zatímco jeho matka vše sledovala. Tato scéna přispěla k rostoucímu odporu vůči žánru. Na počátku 90. let popularita glam metalu – po téměř desetiletí úspěchů – prudce poklesla. Známé formace začaly přicházet o klíčové členy, kteří byli zásadní buď pro skládání hudby, nebo pro živá vystoupení – například frontman Mötley Crüe Vince Neil, kytarista Poison C.C. DeVille, kytarista Def Leppard Steve Clark nebo kytarista Guns N' Roses Izzy Stradlin. Řada hudebních publicistů a muzikantů začala glam metalové interprety zesměšňovat jako „vlasové farmáře“, jak napovídá později hojně používaný výraz „hair metal“. K úpadku stylu přispěl také ústup popularity power balad – zatímco dříve představovaly účinný recept na úspěch (zejména po tvrdších skladbách), publikum o tento vzorec na začátku 90. let ztratilo zájem.

Jedním z hlavních faktorů pádu byla exploze grungeové scény ze Seattlu, reprezentované partami jako Nirvana, Alice in Chains, Pearl Jam a Soundgarden. Zlomovým bodem byl obrovský úspěch desky Nevermind (1991) od Nirvany, která sloučila prvky hardcore punku a heavy metalu do syrového zvuku využívajícího silné zkreslení, fuzz, zpětnou vazbu a temnější lyrická témata – přičemž naprosto odmítla vizuální estetiku a manýry glam metalu. Mnoho velkých nahrávacích společností bylo tímto vývojem zaskočeno a obrátilo se na mladší zaměstnance, kteří se v nové scéně lépe orientovali. MTV brzy přesunula svou pozornost k tomuto novému stylu – glam metalové uskupení se čím dál častěji objevovala až v pozdních nočních hodinách, přičemž pořad *Headbanger's Ball* byl nakonec koncem roku 1994 zrušen. Vzhledem k tomu, že glam metal nedostával prostor ani v mainstreamových rádiích, ztratily kapely důležitý kanál k oslovení publika. Úpadek stylu urychlily i další alternativní (původně hollywoodské) formace jako Red Hot Chili Peppers nebo Jane's Addiction.

Někteří interpreti se pokoušeli upravit svůj zvuk, jiní setrvávali u původního stylu. Van Halen vydali v roce 1995 multi-platinovou studiovku Balance, poslední, na níž zpíval Sammy Hagar. V roce 1996 se dočasně vrátil David Lee Roth, ale jeho nástupce – bývalý vokalista uskupení Extreme Gary Cherone – kapelu opustil krátce po vydání komerčně neúspěšného Van Halen III (1998). Van Halen pak do roku 2004 nekoncertovali ani nevydali novou hudbu. Warrant v roce 1995 představili desku Ultraphobic s alternativně/grungeově laděným přístupem, který ovšem komerčně nezabodoval. Glam metalový zvuk naopak zněl z debutu velšské formace Manic Street Preachers Generation Terrorists (1992). Ten sice obsadil první příčky britského žebříčku, ale v USA nezaznamenal žádný výraznější úspěch.

Mezitím se postupně rozpadala klasická sestava Guns N' Roses. Bubeník Steven Adler byl vyhozen v roce 1990, kytarista Izzy Stradlin odešel koncem roku 1991 – krátce poté, co s partou natočil Use Your Illusion I a Use Your Illusion II. Napětí mezi zbývajícími členy a frontmanem Axlem Rosem přetrvávalo i po vydání alba The Spaghetti Incident? (1993), složeného z punkrockových coververzí. Kytarista Slash odešel v roce 1996, basák Duff McKagan jej následoval o dva roky později. Axl Rose – jako poslední zbylý člen slavné sestavy – tehdy pracoval s různými sestavami kapely na nahrávání desky Chinese Democracy, jejíž dokončení trvalo více než dekádu. Tato LP nakonec představila směsici elektronického rocku, industriálního vlivu a nu-metalu.


Probuzení a nostalgie festivalů (1997 - dosud)

Během pozdních devadesátých let a na počátku nového tisíciletí začal glam metal znovu ožívat. Některé zavedené formace, které dokázaly přežít nelehké období, se těšily obnovené popularitě, jiné se reformovaly a objevily se i nové kapely, které napodobovaly styl glam metalu. Bon Jovi si udrželi komerční úspěch díky singlu "It's My Life" (2000). V roce 2006 pronikli i do country hudby s verzí své písně z roku 2005 "Who Says You Can't Go Home", která se vyšplhala na 1. místo žebříčku Hot Country Singles. O rok později následovala rock/country studiovka Lost Highway, která dosáhla podobného úspěchu. V roce 2009 pak Bon Jovi vydali desku The Circle, s níž se vrátili k hardrockovému zvuku a opět se dostali na vrchol žebříčku Billboard 200.

Mötley Crüe se znovu spojili se zpěvákem Vincem Neilem kvůli nahrávání LP Generation Swine (1997) a Poison se dali dohromady s kytaristou C.C. DeVillem v roce 1999, aby vytvořili převážně koncertní nahrávku Power to the People (2000). Oba soubory následně intenzivně koncertovaly. Na turné se přidaly i s formací Van Halen – s Hagarem v roce 2004 a později s Rothem v roce 2007.

Dlouho očekávaná deska Guns N' Roses Chinese Democracy byla konečně vydána v roce 2008. Přestože v USA získala platinovou desku, nepřinesla žádné zásadní hity a nedosáhla úspěchu materiálu z přelomu 80. a 90. let. "The Final Countdown" od Europe zažil na konci tisíciletí nové zrození, když se skupina reformovala. Mezi další obnovené formace patřily Ratt, Britny Fox, Stryper a Skid Row.

Po roce 1999 slavila úspěch nostalgická série kompilačních alb Monster Ballads, zaměřená na power balady z glammetalové éry. První díl získal platinovou desku. Televizní stanice VH1 začala už v roce 1998 sponzorovat turné Rock Never Stops Tour, které nabídlo návrat řady glammetalových ikon na pódium. Prvního ročníku se zúčastnili Warrant, Slaughter, Quiet Riot, FireHouse a L.A. Guns. Slaughter se v roce 1999 objevil na turné s Tedem Nugentem, Night Ranger a Quiet Riot.

Poison a Cinderella společně vyrazili na šňůru v letech 2000 a 2002. V roce 2005 se Cinderella stala hlavní hvězdou Rock Never Stops Tour, kde ji podpořili Ratt, Quiet Riot a FireHouse. V roce 2007 hostil čtyřdenní festival Rocklahoma v Oklahomě glammetalové legendy Poison, Ratt a Twisted Sister. Warrant a Cinderella se zúčastnili i ročníku 2008. Obnově žánru napomohl i muzikál *Rock of Ages*, jehož premiéra proběhla v roce 2005 v Los Angeles a v roce 2008 v New Yorku. Muzikál se dočkal i filmového zpracování v roce 2012.

Na přelomu tisíciletí zažíval glam metal částečné oživení – podpořené i rozvojem internetu – a v létě 2000 se konal úspěšný festival „Glam Slam Metal Jam“. Začátkem roku 2000 se objevilo několik nových part, které styl glam metalu znovu oživily.

Deska Permission to Land (2003) britských The Darkness, popisovaná jako „děsivě realistická simulace metalu 80. let a glamu 70. let“, ovládla britské žebříčky a stala se pětinásobně platinovou. Následující nahrávka One Way Ticket to Hell ... and Back (2005) dosáhla 11. místa. Skupina se rozpadla v roce 2006, ale v roce 2011 se znovu spojila a o rok později vydala LP Hot Cakes.

Losangeleská parta Steel Panther se prosadila hraním glam metalu ve stylu 80. let. Ve Švédsku oživil žánr sleaze metal, a to kapely jako Vains of Jenna, Crashdiet, H.E.A.T a finská Reckless Love. Mezi další nové počiny patřily Beautiful Creatures a Buckcherry, jejichž průlomová studiovka 15 (2006) získala v USA platinu. Singl "Sorry" (2007) se dostal do Top 10 Billboard Hot 100.

Ve Francii dosáhla kapela BlackRain určitého úspěchu díky spolupráci s legendárním producentem Jackem Douglasem. Formace původně spojené s metalcorem, jako Black Veil Brides a Blessed by a Broken Heart, výrazně upravily svůj styl – jak hudebně, tak vizuálně – a začaly čerpat z glammetalové estetiky. Black Veil Brides do ní navíc vnesli i gotické prvky.




Československá scéna

V bývalém Československu se glam metal rozvíjel s určitým zpožděním a za výrazně odlišných podmínek než na Západě. Tvrdá cenzura a kulturní restrikce normalizačního režimu omezovaly možnosti kapel nejen v hudbě, ale i ve vizuálním projevu, který je pro glam metal klíčový. Přesto se několik uskupení pokusilo o propojení hard rocku, heavy metalu a image inspirované glamovou estetikou.

Na české scéně se za jakýsi glam-metalový prototyp považuje formace Kern z Brna. I když jejich styl inklinoval spíš k hard & heavy, image i melodické pasáže v některých skladbách (například "Blízko nás") připomínaly západní glam metal. Podobně experimentovali i Motorband nebo Törr v pozdější fázi kariéry, i když ti byli spíše spjati s thrash a black metalem – jejich styl se však místy přibližoval zvukem i pódiovou prezentací.

Po roce 1989 se situace změnila a otevřela se možnost pro kapely experimentovat se západním vlivem. Jednou z nejvýraznějších glam-metalových formací byla brněnská skupina Sleazy RoXxX, která se zformovala v druhé dekádě 21. století. Jejich tvorba je silně inspirována americkými partami jako Poison nebo Skid Row. Album Dangerous Obsession (2016) bylo přijato s nadšením v undergroundové komunitě fanoušků 80s metalu.

Slovenská scéna měla v 80. letech několik výrazných zástupců melodického hard rocku, který se místy blížil glam metalu, zejména díky chytlavým refrénům, melodickým sólům a líbivému vizuálu. Jedním z největších jmen byla kapela Metalinda z Bratislavy, která se ve své době stala komerčně velmi úspěšnou. Jejich skladby jako "V mene zákona" nebo "Slnko nevychádzaj" patřily k nejhranějším a zároveň nabízely zvuk inspirovaný západním hard/glam metalem.

Team s Pavolem Haberou sice spadal spíše do pop rocku, ale image skupiny a zvuk některých skladeb – jako například "Reklama na ticho" – silně evokoval glam metal. Vizuální stránka kapely, včetně načesaných účesů, kožených bund a výstřední stylizace, hrála v tehdejším vnímání hudby velkou roli. Další slovenskou kapelou, která měla k glamu blízko, byla Money Factor, méně známé, ale energické uskupení s krátkou kariérou na přelomu 80. a 90. let.

V porevoluční éře se objevily nové formace, které se glam metalem inspirovaly spíše retrospektivně. Slovenské revivalové scény se částečně dotkla kapela Amor's Arrow, která kombinovala prvky AOR a hair metalu, i když působila více v klubovém undergroundu. Stejně jako v Česku se i na Slovensku pořádají večery věnované 80s hard rocku a glam metalu, na kterých se setkávají fanoušci tohoto stylu a udržují jeho odkaz při životě.

Ačkoli glam metal na Slovensku nikdy nerezonoval tak silně jako například trash metal nebo pop rock, jeho vliv je zřejmý v image, pódiové prezentaci i některých melodiích několika významných skupin. Scéna sice zůstala menší, ale byla (a stále je) autentická, vášnivá a oddaná stylu, který kombinuje energii, melodii a showmanství.

V posledních letech vzniklo na obou stranách hranice několik revivalových nebo nových formací, které se snaží navázat na glam-metalový zvuk a image. Mezi ty patří například Nasty Ratz, Bad Joker’s Cream nebo Crue Metal Gang. Tyto skupiny často vystupují na specializovaných festivalech zaměřených na osmdesátkový metal a retro rock, kde sdílí pódium s podobně laděnými kapelami ze zahraničí.

Ačkoli glam metal v českém ani slovenském mainstreamu nikdy výrazně neprorazil, našel si své oddané publikum a v undergroundu si drží stálou základnu fanoušků. Vizuální i hudební odkaz žánru tak přežívá díky energii několika zapálených formací, které věří, že "metal a lak na vlasy nikdy nezemřou".

Kapela Země Období působnosti Styl Poznámka
Kern ČSSR 1981 – současnost Hard rock / Heavy metal Brněnská kapela s melodickými prvky a občasným glam nádechem
Motorband ČSSR 1986 – současnost Heavy metal / Power metal Agresivnější zvuk s několika glamovými momenty v 80. letech
Sleazy RoXxX Česká republika 2010 – současnost Glam metal Nejvýraznější česká glammetalová kapela inspirovaná Poison a Skid Row
Nasty Ratz Česká republika 2012 – současnost Sleaze / Glam metal Moderní revival stylu Sunset Strip
Metalinda ČSSR 1983 – současnost Hard rock / Pop metal Hity s melodickým a líbivým zvukem, typický 80s přístup
Team ČSSR 1980 – současnost Pop rock / AOR Melodická tvorba a glam vizuál v 80. letech
Money Factor ČSSR/Slovensko 1989 – 1993 Hard rock / Glam Krátká kariéra, ale výrazná stylizace
Amor's Arrow ČSSR/Slovensko 1990 – 2000 AOR / Glam metal Undergroundová kapela s retro 80s zvukem
Bad Joker’s Cream Česká republika 2010 – současnost Sleaze rock / Glam metal Aktivní revivalová scéna, koncertují i v zahraničí



Seznam zahraničních glam metalových skupin (podle data vzniku)

1964

Alice Cooper (USA)


1967

T.Rex (GBR)


1970

Aerosmith (USA)


1971

New York Dolls (USA)


1972

Twisted Sister (USA), Van Halen (USA)


1973

Heart (USA), KISS (USA), Quiet Riot (USA)


1974

Y&T (USA)


1975

The Runaways (USA)


1976

Kick Axe (CAN), Ratt (USA)


1977

Def Leppard (GBR), Great White(USA), Kix (USA)


1978

London (USA), Whitesnake (GBR)


1979

Dokken (USA), Europe (SWE), Girl (GBR), Hanoi Rocks (FIN), Icon (USA), Night Ranger (USA)


1980

Bitch (USA), Vanadium (ITA), Vixen (USA), Wrathchild (GBR)


1981

Black’n Blue (USA), Easy Action (SWE), Kern (ČSSR), Loudness (JPN), Mötley Crüe (USA), Pantera (USA), Rough Cutt (USA)


1982

Cinderella (USA), Krull (FRA), Lita Ford (USA), WASP (USA), X Japan (JPN)


1983

Autograph (USA), Barren Cross (USA), Bon Jovi (USA), Bride (USA), King Kobra (USA), L.A. Guns (USA), Poison (USA), Shy (GBR), Stryper (USA), White Lion (USA/DNK)


1984

Bloodgood (USA), Enuff Z'Nuff (USA), Keel (USA), Vinnie Vincent Invasion (USA), Warrant (USA)


1985

Britny Fox (USA), The David Lee Roth Band (USA), Extreme (USA), Faster Pussycat (USA), Guns N' Roses (USA), Holy Soldier (USA), White Tiger (USA)


1986

Circus of Power (USA), Skid Row (USA)


1987

Danger Danger (USA), Dangerous Toys (USA), Kingdom Come (USA), Ugly Kid Joe (USA), Winger (USA)


1988

Badlands (USA), Bang Tango (USA), Mr. Big (USA), Saigon Kick (USA)


1989

Damn Yankees (USA), FireHouse (USA)


1991

Bad4Good (USA)


2000

Crashdiet (SWE), The Darkness (GBR), Steel Panther (USA)


2001

Reckless Love (FIN)


2002

Crazy Lixx (SWE)


2003

Blessed by a Broken Heart (CAN)


2005

Vains of Jenna (FIN)


2006

Black Veil Brides (USA)


2007

H.E.A.T (SWE), Santa Cruz (FIN)


2012

The Struts (GBR)


2017

Mädhouse (SWE)